Sida 1 av 2 1 2 >
Diskussionsval
#469796 - 06-09-22 18:09 Några frågor om InDesign
Dimfrost Inloggad
gillar kartor, timglas och 1700-tals- typografi

Registrerad: 00-12-29
Plats: Tlön, Uqbar
Jag fuskar mig ständigt fram med InDesign. Typografi har jag böcker om, men programmet har jag aldrig lärt mig ordentligt. Därför hakar jag upp mig på de mest varierande saker.

1 Finns det något enkelt sätt att spegelvända ett enskilt tecken utan att omvandla tecknet till en tabell med endast en rad och en kolumn? I mitt fall funkar det, för det är ett tecken i ett dekorations-typsnitt som står ensamt som jag vill vända upp och ned på, men det känns som om det borde gå att lösa på något bättre sätt.

2. Hur fixar man optisk linjering av en anfang, och inflyttning av första raden närmare anfangen? Det verkar inte som om särskilt många bryr sig omd et nu för tiden, men det blir ju snyggare så. Jag har verkligen ingen aning om hur man kan göra det.

3. Finns det dynamiska sidhänvisningar, alltså att man lägger in en markör på ett ställe på sidan 35 som man sedan kan hänvisa till och få upp »sidan 35« eller liknande i dokumentet? Naturligtvis ska det då anpassa sig efter vilken sida markören för tillfället befinner sig på. Jag har för mig att det rentav finns i Word men jag har inte sett det i InDesign.

4. Om man har en rubrik överst på sidan måste man ju oftast ändra avstånd manuellt för att texten ska linjera (för jag får aldrig någon fason på texten om jag använder mig av rutnäten). Stämmer det att man måste byta form på textrutan för att lösa det? I så fall måste man ju göra det allra sist, parallellt med att man jagar horungar.

Jag kör InDesign CS, svensk version, om det är av intresse.

/Dimfrost

Topp
#469797 - 06-09-22 19:22 Bra frågor [ingen hjälp] [Re: Dimfrost]
Lindenius Inte inloggad
Dr Norrland

Registrerad: 03-06-10
Plats: Umeå
Har själv funderat på de tre första. Den fjärde är jag inte riktigt säker på hur du menar.

*Väntar nyfiket på någon kunig*

//erik. sorry

Topp
#469798 - 06-09-22 19:55 Re: Bra frågor [ingen hjälp] [Re: Lindenius]
Dimfrost Inloggad

Kanske var det jag som uttryckte mig oklart i fyran, men det kan också vara jag som har missuppfattat problemet. Vi testar att bygga på svart på den här frågan: hur gör du när du har en rubrik överst på en sida (med två spalter) och vill att texten ska linjera? Om du inte har ett väldigt specialfall (och i så fall borde du väl få problem med linjering när rubriken inte står överst) borde du vara tvungen att flytta ned texten på något sätt. Hur fixar du det?

/Dimfrost

Topp
#469799 - 06-09-22 20:07 spegelvända text [Re: Lindenius]
Arfert Inte inloggad
Hedersmoderator
Gudakonung

Registrerad: 04-09-09
Plats: Stockholm
om det bara gäller få ställen gör så här:

gör om den text du vill spegelvända till BANOR. Då blir texten till vektorgrafik. Sen är det bara att spegelvända den som vilken bild som helst.

Put me in a room with a pad and a pencil and set me up against a hundred people with a hundred computers - I’ll outcreate every goddamn sonofabitch in the room.
- Ray Bradbury

Livet: Gåvan som aldrig slutar att göra dig besviken.

www.facebook.com/FantasyOSG

Topp
#469800 - 06-09-22 20:12 Anfangen: [Re: Dimfrost]
Arfert Inte inloggad
Hedersmoderator
Gudakonung

linjeringen gör du genom att välja en textstorlek som linjerar.. tänk på att du kan använda decimaler på textstorlek, som 24,45 punkter eller vad som passar.

Du kan kerna så att du får ett snyggt avstånd till anfangen, precis som mellan vilka bokstäver som helst. sätt markören precis till höger om anfangen och öka eller minska avståndet genom att trycka på ALT samtidigt som höfer eller vänsterpil.

Put me in a room with a pad and a pencil and set me up against a hundred people with a hundred computers - I’ll outcreate every goddamn sonofabitch in the room.
- Ray Bradbury

Topp
#469801 - 06-09-22 20:15 Dynamiska länkar [Re: Dimfrost]
Arfert Inte inloggad
Hedersmoderator
Gudakonung

man kan göra dynamiska länkar när man gör PDF, så att till exempel en innehållsförteckning länker till de ställen man klickar på.. men jag kommer inte exakt ihåg hur man gör nu.. ska kolla up det!

- Ray Bradbury

Topp
#469802 - 06-09-22 20:18 Re: Bra frågor [ingen hjälp] [Re: Dimfrost]
Arfert Inte inloggad
Hedersmoderator
Gudakonung

om jag vill att det ska funka använder jag fäst mot stödraster.. det är pilligt, och man får anpassa anståndet i rastret tills det funkar.. men sen blir det alltid rätt.

hoppas det var det du frågade om... lite seg idag ;-)

- Ray Bradbury

Topp
#469803 - 06-09-22 20:20 Re: Några frågor om InDesign [Re: Dimfrost]
Krille Inte inloggad
Moderator
Länsmansjävel

Registrerad: 00-02-07
Plats: Mölndal, Sverige
Citat:

3. Finns det dynamiska sidhänvisningar, alltså att man lägger in en markör på ett ställe på sidan 35 som man sedan kan hänvisa till och få upp »sidan 35« eller liknande i dokumentet? Naturligtvis ska det då anpassa sig efter vilken sida markören för tillfället befinner sig på. Jag har för mig att det rentav finns i Word men jag har inte sett det i InDesign.

Jag trodde att det fanns, brände igång InDesign och började leta, men jag hittade bara den funktionen i samband med innehållsförteckningar. Nu vet jag inte om det är det som du är ute efter, men paletten för index ligger på shift-F8, och genvägen för att markera ett ord för indexet är ctrl-alt-U.

Däremot vet jag inte hur man kan få en tagg på, säg, sidan 22, att hänvisa till markören på sidan 35.

Citat:

4. Om man har en rubrik överst på sidan måste man ju oftast ändra avstånd manuellt för att texten ska linjera (för jag får aldrig någon fason på texten om jag använder mig av rutnäten). Stämmer det att man måste byta form på textrutan för att lösa det? I så fall måste man ju göra det allra sist, parallellt med att man jagar horungar.

Jag har ett trick med att jag gör en särskild form av rubrik i de fall de står överst på sidan. Nu har jag dessvärre en utrikisk version men jag hittar det på Paragraph Style Option - Advanced Character Formats, under Baseline shift. Där kan du flytta rubriken upp eller ner.

---

Dante har förmodligen coolare trick.

"Det enda som är bra med Edward är att han är så pass kinky att han är 100 bast och ändå vill göra stygga saker med sextonåringar."
- Petter Nallo, vampyrkännare

"Skräphögen har talat! Mjä!"
- Philo och Gunge, komposthärolder

"Suck... utan krig blir det inga fler krigsspel - Sverok borde vara mot fred. Det hämmar spelutveckligen."
- Molle, Sverok-kanslist

"Lotteri är en beskattning på inkompetens i sannolikhetsberäkning."
- thark, utsugningssystembetraktare

"Metern är en symbol för klyftan i deras relation."
- DeBracy, socialrealist

"Dä årnär säj, å årnär dä säj ente så kvetter'ä!"
- Värmländskt ordspråk

Topp
#469804 - 06-09-22 20:40 Re: Anfangen: [Re: Arfert]
Dimfrost Inloggad

Med "optisk linjering" menar jag alltså följande: säg att anfangen är ett D och vi använder ett antikvatypsnitt. Då vill jag att seriferna ska skjuta ut i marginalen för att inte anfangen ska se "inflyttad" ut. Se vidare Typografisk handbok sidan 102 eller Bokstaven, ordet, texten sidan 43. Vidare, när jag ändrar kernigen så som du beskriver så flyttas alla de rader som står till höger om anfangen in mot anfangen, medan jag är ute efter en metod att endast dra in den första raden närmare mot anfangen. Det är särskilt viktigt om anfangen är till exempel ett A, när avståndet annars blir väldigt stort till resten av ordet.

Men tack för hjälpen i övrigt.

/Dimfrost

Topp
#469805 - 06-09-22 20:45 Re: Några frågor om InDesign [Re: Krille]
Dimfrost Inloggad

Citat:

Nu vet jag inte om det är det som du är ute efter, men paletten för index ligger på shift-F8, och genvägen för att markera ett ord för indexet är ctrl-alt-U.

Däremot vet jag inte hur man kan få en tagg på, säg, sidan 22, att hänvisa till markören på sidan 35.

Nej, men det måste ju finnas. Inte fan kan professionella typografer sitta och plita in alla sidhänvisningar för hand så att de ändras så fort man kommer på att man vill ha in en bild till på sidan 9? Jag vet hur man gör det i LaTeX, jag tror jag såg något om hur man gör det i Word, då måste det bara finnas här. (Om det inte är en sådan ökänd akilleshäl som bristen på definierbara tabellformat.)

Och angående rubrikerna: så kan man naturligtvis göra, men man kommer inte ifrån att man måste göra det det sista man gör, parallellt med att jaga horungar, eller hur?

/Dimfrost, väntar på Dantes coola trick

Topp
#469806 - 06-09-22 21:03 Re: Några frågor om InDesign [Re: Dimfrost]
entomophobiac Inte inloggad
Magiker

Registrerad: 00-09-06
Plats: Kontoret
Hmm.

1. Markera objektet som ska spegelvändas. Object / Transform / Scale. Skala det till -100 procent i rätt riktning. (Horisontellt, antar jag, för spegelvändning?) Done.

Topp
#469807 - 06-09-22 21:43 Re: Anfangen: [Re: Dimfrost]
Arfert Inte inloggad
Hedersmoderator
Gudakonung

---då användr jag "optisk marginaljustering" alternativt monterar in anfangerna som bilder istället.

- Ray Bradbury

Topp
#469808 - 06-09-22 22:55 Sidhänvisningar och anfanger … [Re: Dimfrost]
Dante Inloggad
Forumredaktör
Politiskt korrekt

Registrerad: 00-05-17
Sidhänvisningar i löpande text får heta »se s. XX« ända tills alltihop är helt färdiglayoutat. Sedan byter jag ut dem manuellt.

Anfanger: Sätt ett blanksteg först i stycket och ställ in så att de två första tecknen omvandlas till anfanger. Sätt sedan textmarkören mellan blanksteget och den första bokstaven och knip tills anfangen optiskt linjerar med textstyckets vänsterkant.

När är DanCon IX?
—————
Glöm inte Laws postulat: »Benägenheten att förväxla personlig smak med objektiv kvalitet är närmast universell. […] Denna grundläggande princip för mänsklig uppfattningsförmåga är svår att övervinna, även när vi intellektuellt är medvetna om den.« – Robin D. Laws
—————
»Vi sover tryggt i våra sängar för att hårdföra möss står redo i natten att utöva våld mot dem som vill oss illa.« – inte alls Winston Churchill
—————
»En aktningsvärd spelledare dödar aldrig avsiktligt spelarnas rollpersoner, utan tillhandahåller möjligheter för överilade och obetänksamma spelare att göra det helt på egen hand.« – E. Gary Gygax
—————
»Bra rollspelare hanterar regler. Dåliga rollspelare hittar på dåliga ursäkter för att avskaffa regler.« – Magnus Seter

Topp
#469809 - 06-09-23 00:43 Re: Sidhänvisningar och anfanger … [Re: Dante]
Dimfrost Inloggad

Ah, då var jag smart som valde att hänvisa till avsnitt och kapitel istället (jag är lat). Märkligt att det inte går att fixa dock, eftersom det går på annat håll. Man tycker att det inte borde vara så knepigt att lägga in.

Smart lösning på anfangproblemet, men hur flyttar jag in första raden över anfangen? Där hittar jag ingen listig lösning med knipning.

Jobbar du med "justering efter rutnät"? Själv har jag aldrig riktigt förstått mig på det, det leder till mer problem än hjälp, men jag börjar inse att det kanske är att föredra framför att justera manuellt när man till exempel får en rubrik överst på en sida.

Tack för hjälpen!

/Dimfrost

Topp
#469810 - 06-09-23 15:28 Re: Sidhänvisningar och anfanger … [Re: Dimfrost]
Dante Inloggad
Forumredaktör
Politiskt korrekt

Registrerad: 00-05-17
Att dra in första raden mot anfangen verkar inte gå i InDesign – och tro mig, jag har försökt.

När jag gör rubrikmallarna brukar jag se till att rubrikens x-höjd (eller H-höjd om rubriken är versal) linjerar med brödtextens x-höjd. Då gör det inte så mycket om en rubrik råkar hamna överst i en spalt (även om jag helst försöker undvika det ändå).

När är DanCon IX?
—————
Glöm inte Laws postulat: »Benägenheten att förväxla personlig smak med objektiv kvalitet är närmast universell. […] Denna grundläggande princip för mänsklig uppfattningsförmåga är svår att övervinna, även när vi intellektuellt är medvetna om den.« – Robin D. Laws
—————
»Vi sover tryggt i våra sängar för att hårdföra möss står redo i natten att utöva våld mot dem som vill oss illa.« – inte alls Winston Churchill
—————
»En aktningsvärd spelledare dödar aldrig avsiktligt spelarnas rollpersoner, utan tillhandahåller möjligheter för överilade och obetänksamma spelare att göra det helt på egen hand.« – E. Gary Gygax
—————
»Bra rollspelare hanterar regler. Dåliga rollspelare hittar på dåliga ursäkter för att avskaffa regler.« – Magnus Seter

Topp
#469811 - 06-09-23 15:42 Re: Några frågor om InDesign [Re: entomophobiac]
Magnus Edlund Inte inloggad
The artist formerly known as Dilandau.

Registrerad: 00-09-27
Plats: Söder
Eller bara ta tag i ena kanten och dra.
Funkar inte på enskilda bokstäver i ett textblock -- bara på hela textblock

Topp
#469812 - 06-09-23 16:30 Re: Sidhänvisningar och anfanger … [Re: Dante]
Dimfrost Inloggad

Citat:

Att dra in första raden mot anfangen verkar inte gå i InDesign – och tro mig, jag har försökt.

Jaså, det är därför det är så sällsynt nu för tiden. Om man är riktigt ambitiös kan man väl alltid göra det genom att låta själva anfangen vara en bild, men det låter lite överdrivet. I alla fall för mina syften.

Förresten, finns det något sätt att ta fram hur stor H-höjden är i ett visst typsnitt och en viss grad? Ibland har jag känt att jag vill veta avståndet från textrutans överkant till första baslinjen, till exempel. Det bör ju bero på typsnitt, men kan man få fram det exakt? Jag ska börja leka med stödraster och då vore det bra att ha om jag vill ha layouten likadan i övrigt.

/Dimfrost

Topp
#469813 - 06-09-24 07:31 Re: Sidhänvisningar och anfanger … [Re: Dante]
Troberg Inte inloggad
Ohelig Härskare

Registrerad: 01-06-27
Plats: Borlänge, sveriges inavelscen...
Citat:

Sidhänvisningar i löpande text får heta »se s. XX« ända tills alltihop är helt färdiglayoutat. Sedan byter jag ut dem manuellt.

Yikes! Menar du att det inte finns någon funktion för automatiska sidreferenser?

Den har väl i alla fall automatisk innehållsförteckning och automatisk avsnittsnumrering (typ 1.2.34 och sånt)? Inte måste man göra ett program som genererar sådant direkt i råtexten?
Upptäck dem nu!
</td><td><center>För spelmakare och spelare:
<font size="+1">RPG Lab</font size>
Trött på att folk bara skriver en massa skit?

På RPG Lab kan du prata skit också!
RPG Lab - Nu med Troberg säger som det är!</center></td></tr></table>
<center>Min sida av banningen, fast jag kan backa upp min story med fakta.</center>

Topp
#469814 - 06-09-24 20:00 Re: Sidhänvisningar och anfanger … [Re: Troberg]
Dimfrost Inloggad

Automatisk innehållsförteckning finns. Avsnittsnumrering har jag inte koll på eftersom det är en styggelse som helst bör utrotas.

/Dimfrost

Topp
#469815 - 06-09-25 18:07 Fulhack [Re: Dante]
Dimfrost Inloggad

Citat:

Jag har experimenterat lite nu. Kanske något mindre drastiskt än att göra anfangen till en bild är att låta varje rad som står till höger om anfangen (alltså de tre första raderna om anfangen är tre rader hög) bli ett eget stycke. Det leder ju dock till andra problem, och är ju otvivelaktigt ett fulhack. Jag ska fundera på om det är värt det (jag har en anfang i början av varje kapitel, och åtta kapitel totalt, så det handlar inte om enormt mycket jobb; däremot är det ju inte så många läsare som skulle bry sig, och det är nog allra enklast att skriva om texten så att anfangerna är hyfsat "utfyllande" bokstäver som D eller E i stället för A).

/Dimfrost

Topp
#771377 - 12-02-04 21:39 Re: Sidhänvisningar och anfanger … [Re: Dante]
Fiktionslek Inte inloggad
Paladin

Registrerad: 06-08-23
Skrivet av: Dante

Jag utövar lite trådnekromanti, för det var här jag hamnade när jag sökte på problemet. Det här gör man enkelt och rent i LaTeX, så jag blir helt galen när jag inte kan fixa det i Indesign.

Men nu har jag kommit på ett fulhack: Jag gör en teckenstil som gör tecknet färglöst. Sen skriver jag in ett extratecken med lagom bredd direkt framför andra radens första ord, och lägger på stilen på det tecknet. På så sätt kan jag sedan knipa första raden mot anfangen utan att andra raden kommer för nära. Har man en anfang som hänger fler än två rader är det kanske enklare att göra anfangen i en egen textruta som man fixar konturen på och kör den där wrapgrejen – se här

http://tinyurl.com/863qeb8
.

Har inte prövat det här i tryck, så det kanske pajar av nån anledning, men det ser bra ut på skärmen.

Hälsar

Christian

Topp
#771383 - 12-02-04 23:28 Re: Sidhänvisningar och anfanger … [Re: Fiktionslek]
Arfert Inte inloggad
Hedersmoderator
Gudakonung

Samma typ av fulhack.. att ha anfangen i en egen testruta (eller spara den som banor) går naturligtvis att göra i indesign. Och några andra varianter, som också kräver lite pysslande.

- Ray Bradbury

Topp
#771384 - 12-02-04 23:57 Re: Sidhänvisningar och anfanger … [Re: Fiktionslek]
Dimfrost Inloggad

Det finns ett mycket enklare fulhack som jag kom på långt efter den där tråden, och som jag använder flitigt. Lägg in ett tomt utrymme efter anfangen, alldeles före första ordet i den vanliga texten (jag brukar använda hair space eftersom det är minst). Flytta markören till högre om detta. Nu kan du knipa det utrymmet och få textraden att röra sig in mot anfangen hur mycket du vill. Det hela är mycket smidigt. (Säg till om du inte fattar, för jag inser att jag förklarar rätt dåligt.)

Eller, alltså, nu inser jag att det är ju typ samma sak du gör, fast med första raden i stället. Då funkar det ju oavsett hur många rader anfangen är.

Jag kan garantera att det funkar i tryck också.

Topp
#771393 - 12-02-05 09:19 Re: Sidhänvisningar och anfanger … [Re: Arfert]
Paladin

Skrivet av: Arfert
Samma typ av fulhack.. att ha anfangen i en egen testruta (eller spara den som banor) går naturligtvis att göra i indesign. Och några andra varianter, som också kräver lite pysslande.

Fulhacken jag skrev om är alltså till indesign, inget annat. (I LaTeX, som bara amatörer använder (naturligtvis!) reglerar man detta med ett särskilt värde när man sätter dit anfangen – rent och snyggt och ovärdigt en riktig formgivare.)

Hälsar

Christian

Topp
#771394 - 12-02-05 09:33 Re: Sidhänvisningar och anfanger … [Re: Dimfrost]
Paladin

Skrivet av: Dimfrost
Det finns ett mycket enklare fulhack som jag kom på långt efter den där tråden, och som jag använder flitigt. Lägg in ett tomt utrymme efter anfangen, alldeles före första ordet i den vanliga texten (jag brukar använda hair space eftersom det är minst). Flytta markören till högre om detta. Nu kan du knipa det utrymmet och få textraden att röra sig in mot anfangen hur mycket du vill. Det hela är mycket smidigt. (Säg till om du inte fattar, för jag inser att jag förklarar rätt dåligt.)

Eller, alltså, nu inser jag att det är ju typ samma sak du gör, fast med första raden i stället. Då funkar det ju oavsett hur många rader anfangen är.

Jag kan garantera att det funkar i tryck också.

Tack! Men jag får inte ditt sätt att funka riktigt, för när jag sätter dit ett blankt utrymme där så hoppar hela anfangen till nedåt, blir större och allmänt fuckad. Jag får i så fall göra en särskild stil för anfangen där jag reglerar förhållandet till baslinjen manuellt. Vet inte varför det blir så här – kanske har jag någon inställning fel någonstans. Känner du igen detta och har en lösning?

Undrar

Christian

Topp
Sida 1 av 2 1 2 >
Föregående diskussion
Visa alla diskussioner Tillbaka till forum
Nästa diskussion

Moderator:  Dante, Dnalor 
Småprat | Storprat | Kallprat

Inloggade användare
25 registrerade (wilper, avatarex, Korpa, Yzerman, slanfan, Ram, Jarl, Hans E Magnusson, Tony.M.Meijer, gizmo, Tarr, Mukwa, Vicotnik, Konrad Konvalj, Stövelkatten, Dante, Magnus Seter, Vimes, Poppe, Arvidos MC, Dimfrost, AndersG, Sapient, solvebring, Max Raven), 33 gäster och 7 sökmotorer online.
Förklaring: Redaktör, Global moderator, Moderator, Tekniker, Sponsor
Senaste inlägg
Werewolf the Masquerade av Mukwa • 1 min 26 s sedan
Spel i Uppsala av Yzerman • 2 min 37 s sedan
[Utmaning] Remixa brädspel! av Mukwa • 20 min 3 s sedan
En världs historia av Orfeus • Idag 19:01
[Nor Bannog] Ny blogg tillägnad Saga & Arcaria av Arfert • Idag 18:27
Bästa Cyberpunk settingen? av SirFrog • Idag 18:03
This Is Pulp, steg två av Han • Idag 18:03
Problematikens cirkel [tagning tre] av Ram • Idag 17:51
M:UA Piritäverntyrare sökes av Radioaktiv • Idag 16:32
Pirit - Den inn av Radioaktiv • Idag 16:32