#770736 - 12-02-01 12:56
Re: Fading Suns
[Re: Niklas73]
|
Huberu Huberu!
Registrerad: 01-12-08
Plats: Stockholm
|
Fading Suns är jättetufft. Eftersom systemet verkar vara under ombyggnation i och med den kommande tredje utgåvan kommer jag mest snacka setting nu då, med fokus på utgåva två.
Settingen är som en underlig blandning av Dune, WH40K, Bysantinska Kejsardömet och fan vet vad mer.Mänskligheten började resa mellan solsystem med hjälp av enorma Jumpgates (tänk dig en stor jävla cirkel i metall som man hittar bortom Pluto som med hjälp av en speciell nyckel gör så att man åker genom den och dyker upp i ett helt annat solsystem genom en annan metallcirkel). Allt är frid och fröjd och teknologin utvecklas och sen skiter sig allt med en ekonomisk och social kollaps som närmast kan liknas med Västroms fall i västereuropa. Stuff happens, och när spelet utspelar sig består spelvärlden av ett kejsardöme som sträcker sig över flertalet solsystem, omgivet av underliga barbarer, teknologiskt överlägsna rymdvarelser och äckliga elaka sporaliens som vill åt våra liv. Inuti kejsardömet har vi kättarkulter, demondyrkare, adelshus som vägrar komma överens, en svag centralmakt, en kyrka som är fragmenterad av sekterism och handelsgillen som envist håller på sina monopol. Mänskligheten har tillgång till teknologi som vi inte kan tillverka längre, som rymdskepp, duellsköldar (Dune!) och laservapen, men dessa är reserverade för eliten och för den genomsnittlige livegne är detta ren och skär magi. Grundtanken är att en spelargrupp ska ha minst en adelsperson, en präst av någon form och en gillemedlem, i alla fall verkar det så av hur exemplen beskriver ting. Dessa ska sedan antingen göra vad de vill, eller jobba i smyg åt kejsaren som ett slags troubleshooters som reser runt och rättar fel. De gånger jag spellett Fading Suns har detta aldrig skett, utan spelarna har dykt rakt in i adelns intriger och orsakat mer fanstyg än det fanns från start. Anledningen till att varje maktgrupp i imperiet är uppdelat i flera interna fraktioner beror tydligen på att det hela ursprungligen skrev av en jeppe som skrivit Vampire, men som tur är får man inga förmågor eller krafter av att tillhöra en viss fraktion. Fading Suns är kul. Något speciellt jag kan berätta om?
Storuggla, its even got monkeys
Topp
|
|
|
|
#771297 - 12-02-04 08:46
[Re: Storuggla]
|
Paladin
Registrerad: 08-04-03
|
Min spontana reaktion är att världsbilden låter förvånansvärt lik Warhammer 40K (en blandning av Dark Heresy och Rogue Trader). (Fast kanske med mindre fokus på spikiga rustningar och tonåriga våldsfantasier...?  )
Topp
|
|
|
|
#771314 - 12-02-04 10:19
[Re: CapnZapp]
|
Chefredaktör
A crooked man, bent down by sin
Registrerad: 00-10-12
Plats: Lund
|
Fading Suns är tjej-40K.
Vill du återvända till känslan av ditt första lajv? Vill du testa lajv utan stränga krav på utrustning eller gestaltning? Vill du vara en del av ett projekt som säger "Ja" hellre än "Nej"? De sju nycklarna. Ett lajv för alla.
|
|
Topp
|
|
|
|
#771360 - 12-02-04 18:37
[Re: Recca]
|
Chefredaktör
|
På vilket sätt är det så? Inte lika förbannat testosteronstinnt, och som beskrivits ovan rätt likt Vampire (typiskt tjejspel!) på sina ställen. Lika tydligt som att man inte bör spela 1700-talsspel med folk som inte kan franska.
Vill du återvända till känslan av ditt första lajv? Vill du testa lajv utan stränga krav på utrustning eller gestaltning? Vill du vara en del av ett projekt som säger "Ja" hellre än "Nej"? De sju nycklarna. Ett lajv för alla.
|
|
Topp
|
|
|
|
#771531 - 12-02-05 16:57
[Re: Svarte faraonen]
|
Psychic maelstrom
Registrerad: 05-01-09
Plats: Grindmaiden
|
På vilket sätt är det så? Inte lika förbannat testosteronstinnt, och som beskrivits ovan rätt likt Vampire (typiskt tjejspel!) på sina ställen. Lika tydligt som att man inte bör spela 1700-talsspel med folk som inte kan franska. Även om jag förstår precis vad du menar så kan ditt inlägg uppfattas som misogynt av flera skäl och dessutom vilseledande beroende på vilka fördomar man har om manligt/kvinnligt.
|
|
Topp
|
|
|
|
#771550 - 12-02-05 17:19
[Re: Wilmer]
|
Chefredaktör
|
Jo, jag kanske borde sluta försöka vara deadpan i text.
|
|
Topp
|
|
|
|
#771667 - 12-02-05 20:20
|
Soldat
Registrerad: 01-07-21
Plats: Landskrona
|
Fading Suns är jättetufft. Eftersom systemet verkar vara under ombyggnation i och med den kommande tredje utgåvan kommer jag mest snacka setting nu då, med fokus på utgåva två.
Settingen är som en underlig blandning av Dune, WH40K, Bysantinska Kejsardömet och fan vet vad mer.Mänskligheten började resa mellan solsystem med hjälp av enorma Jumpgates (tänk dig en stor jävla cirkel i metall som man hittar bortom Pluto som med hjälp av en speciell nyckel gör så att man åker genom den och dyker upp i ett helt annat solsystem genom en annan metallcirkel). Allt är frid och fröjd och teknologin utvecklas och sen skiter sig allt med en ekonomisk och social kollaps som närmast kan liknas med Västroms fall i västereuropa. Stuff happens, och när spelet utspelar sig består spelvärlden av ett kejsardöme som sträcker sig över flertalet solsystem, omgivet av underliga barbarer, teknologiskt överlägsna rymdvarelser och äckliga elaka sporaliens som vill åt våra liv. Inuti kejsardömet har vi kättarkulter, demondyrkare, adelshus som vägrar komma överens, en svag centralmakt, en kyrka som är fragmenterad av sekterism och handelsgillen som envist håller på sina monopol. Mänskligheten har tillgång till teknologi som vi inte kan tillverka längre, som rymdskepp, duellsköldar (Dune!) och laservapen, men dessa är reserverade för eliten och för den genomsnittlige livegne är detta ren och skär magi. Grundtanken är att en spelargrupp ska ha minst en adelsperson, en präst av någon form och en gillemedlem, i alla fall verkar det så av hur exemplen beskriver ting. Dessa ska sedan antingen göra vad de vill, eller jobba i smyg åt kejsaren som ett slags troubleshooters som reser runt och rättar fel. De gånger jag spellett Fading Suns har detta aldrig skett, utan spelarna har dykt rakt in i adelns intriger och orsakat mer fanstyg än det fanns från start. Anledningen till att varje maktgrupp i imperiet är uppdelat i flera interna fraktioner beror tydligen på att det hela ursprungligen skrev av en jeppe som skrivit Vampire, men som tur är får man inga förmågor eller krafter av att tillhöra en viss fraktion. Fading Suns är kul. Något speciellt jag kan berätta om?
Storuggla, its even got monkeys Finns det någon anledning att titta på Fading Suns nya version när den kommer, om jag redan har 40K som en av mina favoritrollspel?
|
|
Topp
|
|
|
|
#771673 - 12-02-05 20:36
[Re: bladerunner_35]
|
Huberu Huberu!
|
"Finns det någon anledning att titta på Fading Suns nya version när den kommer, om jag redan har 40K som en av mina favoritrollspel?"
Det beror på vad du tycker om 40K. Om du gillar det så finns det väl ingen anledning. Om du tycker det borde finnas mer utrymme för intriger, socialt finlir och mindre totalt krig med enorma siffror och skitstora rustningar? Ja. Jag har aldrig riktigt gått igång på 40K så jag är inte rätt person att göra jämförelser mellan de två, men jag upplever FS som ett mångfacetterat rollspel med mer djup än 40K. Men ha i åtanke att jag inte alls är intresserad av 40K, så mina åsikter är något... vinklade.
Storuggla, men kakor gillar jag
Topp
|
|
|
|
#771690 - 12-02-05 21:14
|
Soldat
Registrerad: 01-07-21
Plats: Landskrona
|
"Finns det någon anledning att titta på Fading Suns nya version när den kommer, om jag redan har 40K som en av mina favoritrollspel?"
Det beror på vad du tycker om 40K. Om du gillar det så finns det väl ingen anledning. Om du tycker det borde finnas mer utrymme för intriger, socialt finlir och mindre totalt krig med enorma siffror och skitstora rustningar? Ja. Jag har aldrig riktigt gått igång på 40K så jag är inte rätt person att göra jämförelser mellan de två, men jag upplever FS som ett mångfacetterat rollspel med mer djup än 40K. Men ha i åtanke att jag inte alls är intresserad av 40K, så mina åsikter är något... vinklade.
Storuggla, men kakor gillar jag Då förstår jag. Jag hade börjat bli lite sugen på Fading Suns 3 men efter dina kommentarer håller jag mig till 40K. Tack för informationen!
|
|
Topp
|
|
|
|
#771691 - 12-02-05 21:18
[Re: bladerunner_35]
|
Huberu Huberu!
|
"ag hade börjat bli lite sugen på Fading Suns 3 men efter dina kommentarer håller jag mig till 40K. Tack för informationen!"
Ha i åtanke att det här är baserat på utgåva två. Jag har noll koll på vad trean blir. Och utgåvor brukar ju skilja sig...
Storuggla, vem drog i huvudbrytaren
Topp
|
|
|
|
#771985 - 12-02-06 16:12
[Re: Niklas73]
|
Plastic Man
Registrerad: 10-06-10
Plats: Örebro
|
Enligt min bror så är nya verisionen klar för tryck, det är bara det att ansvarig utgivare sagt att de inte tänker trycka den i sin nuvarande form, så den processen står still för tillfället. Vill någon ha mer infå kan jag säkert pressa bror min på detaljer.
Übereil
It was much better to imagine men in some smokey room somewhere, made mad and cynical by privilege and power, plotting over the brandy. You had to cling to this sort of image, because if you didn't then you might have to face the fact that bad things happened because ordinary people, the kind who brushed the dog and told their children bedtime stories, were then capable of going out and doing horrible things to other ordinary people. It was so much easier to blame it on Them. It was bleakly depressing to think that They were Us. If it was Them, then nothing was anyone's fault. If it was Us, what did that make Me? After all, I'm one of Us. I must be. I've certainly never thought of myself as one of Them. No one ever thinks of themselves as one of Them. We’re always one of Us. It's Them that do bad things.
Terry Pratchett
|
|
Topp
|
|
|
|
#771987 - 12-02-06 16:14
[Re: Übereil]
|
Huberu Huberu!
|
"Enligt min bror så är nya verisionen klar för tryck, det är bara det att ansvarig utgivare sagt att de inte tänker trycka den i sin nuvarande form, så den processen står still för tillfället."
Det låter som ett underligt tilltag, om jag får säga så.
Storuggla, rädda limpan
Topp
|
|
|
|
|
25 registrerade (Vimes, Ram, Vicotnik, gizmo, Konrad Konvalj, solvebring, Sapient, Korpa, Max Raven, Andy, Zimith, Perenna, Arvidos MC, EvilSpook, morkbollen, Genesis, Laowai, Mukwa, viggo, Stövelkatten, lanariel.silver, Myling, 3 osynlig(a)),
33
gäster och
12
sökmotorer online. |
|
Förklaring:
Redaktör,
Global moderator,
Moderator,
Tekniker,
Sponsor
|