Diskussionsval
#764674 - 11-12-24 01:02 [Blå Himmel] Öppen beta 4
Krille Inte inloggad
Moderator
Länsmansjävel

Registrerad: 00-02-07
Plats: Mölndal, Sverige
En liten julklapp från Rävsvans Förlag: öppen beta 4 finns nu att hämta på rävsvansbloggen.

God jul på er!

"Det enda som är bra med Edward är att han är så pass kinky att han är 100 bast och ändå vill göra stygga saker med sextonåringar."
- Petter Nallo, vampyrkännare

"Skräphögen har talat! Mjä!"
- Philo och Gunge, komposthärolder

"Suck... utan krig blir det inga fler krigsspel - Sverok borde vara mot fred. Det hämmar spelutveckligen."
- Molle, Sverok-kanslist

"Lotteri är en beskattning på inkompetens i sannolikhetsberäkning."
- thark, utsugningssystembetraktare

"Metern är en symbol för klyftan i deras relation."
- DeBracy, socialrealist

"Dä årnär säj, å årnär dä säj ente så kvetter'ä!"
- Värmländskt ordspråk

Topp
#764832 - 11-12-26 20:13 Re: [Blå Himmel] Öppen beta 4 [Re: Krille]
Ulfgeir Inte inloggad
Magiker

Registrerad: 01-02-06
Plats: Borås, Sverige
Lysande. Börjar du få ordning på reglerna nu eller förväntar du dig ännu fler betavarianter?

/Ulfgeir

Topp
#764845 - 11-12-26 22:55 Re: [Blå Himmel] Öppen beta 4 [Re: Krille]
Ulfgeir Inte inloggad
Magiker

Registrerad: 01-02-06
Plats: Borås, Sverige
Nya kapitlet om "mat på bordet" är riktigt bra där du går igenom var alla matvaror kommer ifrån. Den typen av beskrivningar av vardagslivet är det som ger spelet det lilla extra och gör att det känns som en levande funugerande värld..

Detsamma gäller delen om teknikens under.

Dock verkar det vad jag kan se som att potterna fortfarande finns kvar i konfliktsystemet. Eller så är det jag som misstolkar.

Gillar dock den nya delen att man väljer fientlighetsgrad på konflikten. Fick en hel del vibbar till viss munhuggning från "Much ado about nothing" med Kenneth Brannagh och Emma Thompson, samt till de 3 musketörerna.

Nya turordningen behöver exemplifieras rejält.

Topp
#764858 - 11-12-27 00:00 Re: [Blå Himmel] Öppen beta 4 [Re: Ulfgeir]
Krille Inte inloggad
Moderator
Länsmansjävel

Det kommer fler betavarianter allt eftersom mer och mer blir klart.

Det känns som att reglerna börjar sitta just nu. Utöver turordning så är det inte mycket som har petats på i stridsreglerna på länge, till exempel, helt enkelt för att det inte har behövts. Så jag känner mig hyfsat nöjd, gelémässigt.

Däremot är det fortfarande stora luckor i fluffet, och allt eftersom de fylls i så lär det komma fler betaversioner.

"Det enda som är bra med Edward är att han är så pass kinky att han är 100 bast och ändå vill göra stygga saker med sextonåringar."

"Suck... utan krig blir det inga fler krigsspel - Sverok borde vara mot fred. Det hämmar spelutveckligen."
- Molle, Sverok-kanslist

- DeBracy, socialrealist

- Värmländskt ordspråk

Topp
#770945 - 12-02-02 15:02 Blå himmel Beta 4 feed back [Re: Krille]
Niklas73 Inte inloggad
Ärkemagiker

Registrerad: 03-01-20
Plats: Stockholm
Jaha du Krille krokodil...

Nu har jag ägnat en timme åt att skumma Blå himmel. Jag imponeras av din sprudlande berättarförmåga om fluff. Jisses vad mycket fluff och det är bra att reglerna inte är 200+ sidor. Kartan saknade jag precis hela tiden. Jag hade verkligen velat ha den i början. jag gillar att se den först, den fångar mitt intresse och man hänger mycket lättare med i all beskrivning. Har du fö modifierat Europas karta något?

Spelet känns lite för taktiskt för mig. Jag har verkat i de domänerna och verkar väl lite där fortfarande men zoner och flygkorten med massa alternativ kändes mycket. Men som sagt. Det är magen som talar. Men det kanske är väldigt lätt då man spelar. Jag vill ha snabbare beskrivande handlingar. Men iom att det är flygstrider som är vanligast så kan jag förstå måttet av taktik. Jag har själv just skrivit ett fordonssyetem och fokuserat en hel del på taktik . Markstrid är dock null taktik. Det är pangpang.

Ett gediget hantverk dock och jag förstår inte hur du hinner med andra saker i ditt liv. Det är väldigt svårt att feed backa mer konkret då man skummar. Upplägget dock är trevligt. Det känns inte så mycket regler som en bok att sätta sig in i som "råkar" ha lite regler i mitten som man raskt dammar igenom och sen snackar vi flygmaskiner och lite mer fluff.

Det negativa är som sagt kartans placering och att man sugs in av fluffet att man vill börja spela och jag vill ha lättare "introregler" - inte lära mig en massa om flygplan och deras egenskaper ur ett vetenskapligt perspektiv och regler kopplade till det. DEt är krig, kärlek, kvinnor, män, barn, ett sargat land. Hell I want IN och efterhand lära mig det andra. Jag förstår att du har skapat arketyoperna utifrån det perspektivet eller? Världen är så unik att spellusten nog kör över regellusten. Jag kanske missade ett sånt kapitel?

Det positiva är hela världen, orden, namnlistor, fluff. Det gör att man vill köra igång. Och det är väl det viktigaste? Lycka till min understundom dryge makarkollega.

Edit: En tjänsteakt som är skrynklig och lite nedsölad grafiskt sett kanske vore kul som alternativ till den första?

Ändrad av Niklas73 (12-02-02 15:30)

Starchallenge på Mylingspel.
Mylingspel.
Starchallenge blogg.

Topp
#771007 - 12-02-02 21:23 Re: Blå himmel Beta 4 feed back [Re: Niklas73]
Niklas73 Inte inloggad
Ärkemagiker

Slog mig en sak till. Det kunde vara bra med ett litet appendix med q och a typ: "Finns det någon makt som är större och mer ond än någon annan?" etc så man snabbt kan få en bild, ev en snabbare sammanfattning?

Sen en helt ärlig fråga: Har alver spetsiga öron här? I så fall, är hjälmarna för alver utformade efter det?

Mylingspel.
Starchallenge blogg.

Topp
#771463 - 12-02-05 14:23 Re: Blå himmel Beta 4 feed back [Re: Niklas73]
Krille Inte inloggad
Moderator
Länsmansjävel

Tack för feedbacken. Vi är fortfarande i betastadiet, så kartans placering är definitivt inte slutgiltig. Kartan är baserad på Europas, men det finns en hel del skillnader (medvetna och omedvetna).

Flygkorten är egentligen inte taktiska alls. De är en bokföringsplats och referenskort - en utökning av tjänsteakten, helt enkelt. Varje flygplan har ett antal egenskaper som ger handlingspoäng. Ett jättepraktiskt sätt att hålla reda på dessa är pokermarker, men eftersom en klase olika poänghögar lätt gör att man tappar bort vilka som är vilka så har jag flygplanskorten som ger en bra plats att lägga upp de där markerna vid.

Zonerna är inte heller särskilt taktiska. Om man tar det normala barslagsmålet så skulle zoner kunna vara "framför bardisken", "bakom bardisken", "utomhus", "i köket" och "vid eldstaden". De används mest för att se om man kan slå på någon eller om man måste flytta sig först, och underlättar spelledarens bedömning vid fallen "kan jag skjuta på honom?". ("Nej, det kan du inte, för du ser inte genom köksdörren.")

Taktiken ligger i handlingspoängen och hur de spenderas, och paradoxalt nog blev resultatet att handlingarna faktiskt gick blixtsnabbt! Det sker på ett väldigt oväntat och bakvänt sätt med något som jag valde att kalla för toppningsdueller. Själva toppningsduellen tar tid och mängder med poäng spenderas, och sett som en "handling" är det jättelångsamt. Grejen är att det är en handling på samma sätt som att smida ett svärd är en handling: det är mängder med delmoment i den där duellen.

Säg att jag försöker sno initiativet, vilket är en handling. Jag skevar och svänger för att komma innanför fienden, fienden topprollar över min flygbana, jag gör en tunnelroll, han rullar på rygg och dyker, jag följer efter... Vad som händer vid spelbordet är att jag spenderar poäng för att sno initiativet, han spenderar poäng för att motstå, tärningsslag slås, jag är inte nöjd med resultatet utan spenderar poäng för att slå om, han är inte nöjd med sitt resultat och spenderar poäng för att slå om, jag spenderar poäng för att höja mitt resultat, han spenderar poäng för att höja sitt. Samtidigt beskriver vi våra svängar med ledning av vilka potter vi tar poäng från och på så sätt byggs funktionen. Hela tiden görs bedömningen "är det värt att fortsätta spendera poäng, eller behöver jag dem bättre senare till annat?"

Till slut kommer vi till en punkt där ingen av oss vill spendera poäng. Då har vi ett resultat. Mätt i speltid så har det tagit ganska lång tid att nå fram till det resultatet och avgöra handlingen, men i utbyte har jag och fienden skapat en ståry om en dogfight.

En intressant effekt av det här är att om toppningsdueller inträffar så är det på grund av att båda parter är jätteengagerade. Vi bryr oss så mycket om resultatet att vi är villiga att investera tid och spelpoäng på att uppnå det. Den här handlingen är viktig. Det finns en kamratpott som man kan sno poäng från, som gör att andra spelare blir engagerade också.

Resultatet blir, tvärtemot vad man kan tro, blixtsnabba, taktiska och tajta kamper tack vare handlingspoängen.

- Molle, Sverok-kanslist

- DeBracy, socialrealist

- Värmländskt ordspråk

Topp
#771494 - 12-02-05 15:40 Re: [Blå Himmel] Öppen beta 4 [Re: Krille]
Niklas73 Inte inloggad
Ärkemagiker

Det är lite fascinerande att jag något av ett liknande tänk i mitt nuvarande system. En bit ifrån men grunden tycker jag liknar Blå Himmel...

Mylingspel.
Starchallenge blogg.

Topp
#774832 - 12-02-18 13:45 Re: [Blå Himmel] Öppen beta 4 [Re: Krille]
Niklas73 Inte inloggad
Ärkemagiker

Botaniserar lite i BH för att se över hur jag vill strukturera upp introt i SC. Jag kan för mitt liv inte bestämma mig för om det är min andra värdlskrigsfetisch som gör BHs mastodontinledning så kittlande eller om det faktiskt för någon som inte är så intresserad av den settingen per se men av ett annorlunda krigsspel eller nytt rollspel, är för mycket fakta. Jag gillar´t och funderar på något liknande även om bra noveller i mitt tycke är det absolut bästa sättet att fånga intresse men frågan är om jag fastnat för Eons gigantiska världar av Sagan om konungens återkomst mått. Tror inte det.

Iom att du efterfrågar feed back.

Edit: Jag gillade det i Skymmningshem då jag bläddrade i boken, jag gillar det i dina inlägg (varför jag nu ska tanka ditt rätt proppfulla ego men att ge positiv kritik har jag sällan varit emot om det är berättigat) och jag gillar vad jag ser i BH: Du har ett väldigt enkelt men pedagogiskt språk som gör det lätt att läsa reglerna vilket är en nödvändighet. Jag försöker i detta nu vända mig bort från min instruktionsbokssvenska som mina regler alltid skrivits på och applicera ditt sätt.

Ändrad av Niklas73 (12-02-18 14:23)

Mylingspel.
Starchallenge blogg.

Topp
#775916 - 12-02-26 12:50 Re: [Blå Himmel] Öppen beta 4 [Re: Krille]
Fryksdal Inte inloggad
Tard-O

Registrerad: 03-08-11

Hej Krille!

Jag har mest läst om settingen, men jag gillart!

En tanke bara: Kriget har pågått i 18år right? Och i beskrivningen utav länderna så står det att det är många män i åldrarna 17-30 som har dödats, och det finns därför något av en förlorad generation. MEN: om kriget började för 18 år sedan, och dödligheten varit ungefär lika stor under hela kriget. Så borde det väl vara män i åldrarna 17-48 år, typ, som är underrepresenterade pga att de dödats i kriget.

Eller är jag helt fel ute?

Topp
Föregående diskussion
Visa alla diskussioner Tillbaka till forum
Nästa diskussion

Moderator:  Krille, Krille 
Småprat | Storprat | Kallprat

Inloggade användare
18 registrerade (Stövelkatten, yokohomo, solvebring, Konrad Konvalj, Ram, Mukwa, Vicotnik, Elmrig, Genesis, krank, stupidbear, DeBracy, Vimes, Korpa, Spilåpipa, 3 osynlig(a)), 24 gäster och 5 sökmotorer online.
Förklaring: Redaktör, Global moderator, Moderator, Tekniker, Sponsor
Senaste inlägg
[Utmaning] Remixa brädspel! av Vimes • 12-05-22 19:53
Werewolf the Masquerade av Vimes • 12-05-22 19:50
En världs historia av Orfeus • 12-05-22 19:01
[Nor Bannog] Ny blogg tillägnad Saga & Arcaria av Arfert • 12-05-22 18:27
Bästa Cyberpunk settingen? av SirFrog • 12-05-22 18:03
This Is Pulp, steg två av Han • 12-05-22 18:03
Problematikens cirkel [tagning tre] av Ram • 12-05-22 17:51
M:UA Piritäverntyrare sökes av Radioaktiv • 12-05-22 16:32
Pirit - Den inn av Radioaktiv • 12-05-22 16:32
Smygpremiär på nya Western av Anders & Tove • 12-05-22 16:25
Senaste diskussioner
Bästa Cyberpunk settingen? av baronMaxDurhal • 12-05-22 15:32
Pirit - Den inn av Radioaktiv • 12-05-22 15:03
M:UA Piritäverntyrare sökes av Radioaktiv • 12-05-22 12:00
Midsommarens lilla scenarioutmaning! av solvebring • 12-05-22 08:45
[D&B] Att undvika jättebananer av Genesis • 12-05-22 07:11
Äventyrssommar: Det kan åtminstone inte bli värre? av Max Raven • 12-05-21 22:35
En förfrågan om tillstånd av Lord_Copper • 12-05-21 16:35
En världs historia av Niklas73 • 12-05-21 16:34
När vill du slå en tärning? av Niklas73 • 12-05-21 12:03
[AW] Zombies & nazister av Sjunde inseglet • 12-05-21 11:56