Sida 2 av 9 < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 >
Diskussionsval
#721512 - 11-03-10 15:19 Re: Munken Kyrill och hans äventyr [Re: Vitulv]
Pärsson Inte inloggad
Magiker

Registrerad: 08-06-12
Plats: Uppsala
Skrivet av: Vitulv
Fantastiskt! laugh

Missade jag något? tunga

Topp
#721529 - 11-03-10 16:10 Re: Munken Kyrill och hans äventyr [Re: Pärsson]
Vitulv Inte inloggad
Årets spelledare 2011

Registrerad: 00-12-23
Plats: Grop
Skrivet av: Persson
Fantastiskt! laugh

Missade jag något? tunga

Du hyfsade ju till storyn lite, men jag tror inte du missade något smile

[Death] [Run] [Beer & Pretzels]

Topp
#722180 - 11-03-14 13:12 Stolen Lands - Spelmöte #1 [Re: Vitulv]
Vitulv Inte inloggad
Årets spelledare 2011

Den 13:e Pharast, år 4711 AR, möttes fyra äventyrare vid en rastplats, strax norr om Olegs Handelsstation. Ett stilla vårregn föll och smälte sakta bort de sista resterna av snö från en kall vinter. De fyra stod i en cirkel och utväxlade hälsningar med dämpade röster. Några meter bort stod två vagnar med förspända åsnor och lastade med förnödenheter. En halvlängdsman och en människokvinna såg till djuren som frustade ångpelare i den kyliga vårluften.

Några ögonblick senare påbörjade sällskapet resan söderut, mot Olegs Handelsstation och området Grönbälte i De Stulna Länderna. Två stenmonument markerade att man lämnade Brevoy, och nu befann sig i laglöst land.

Det var en sen kväll när de fyra, och deras följeslagare nådde Handelsstationen - ett gammalt fort beläget på en höjd från vilken det blickade ut över ett kargt hedlandskap. De hälsades välkomna av Olegs fru Svetlana Leveton, som bjöd sällskapet på mustig gryta och varmt kryddöl. Oleg själv var upptagen med att laga en läcka i taket, men hans surmulna uppsyn signalerade tydligt att han inte önskade konversera med några gäster utan snarare ville bli lämnad i fred.

Paret Leveton förklarade att de under de senaste tre månaderna haft svåra problem med banditer som gång på gång kom till handelsstationen och tilltvingade sig de få varor som paret lyckats tillskansa sig. Oleg hade flera gånger skrivit till Restov och bett om hjälp, men hittills hade ingen sådan anlänt. Med all sannolikhet skulle banditerna dyka upp redan nästa dag och Svetlana bad de fyra äventyrarna om hjälp, trots att de inte var soldater.

De fyra planerade så ett bakhåll i fortet, där Oleg skulle släppa in banditerna, för att sedan slå igen portarna bakom deras ryggar. Trollkvinnan och utbygdsjägaren skulle angripa fienden från fortets murar, medan munken och tjuven skulle ge sig in i närstrid. Man kom överrens om att banditerna skulle få en möjlighet att ge upp utan strid, och munken fick stå för det ultimatum som skulle komma att levereras.

Rövarbandet dök upp tidigt i gryningen, och till Olegs lättnad var deras chef, en otäck kvinna med elakt leende, inte på plats. Istället anfördes banditerna av Happs, en elak men korkad löjtnant i kvinnans tjänst. Då munken klev ut på borggården och krävde att skurkarna skulle kapitulera svarade Happs med att skjuta den heliga krigaren i bröstet med sin långbåge och förhandlingarna avbröts med all önskvärd tydlighet. Striden blev kort och blodig och både trollkvinnans och utbygdsjägarens armborstskäktor och pilar träffade sina mål med förödande verkan. De usla rövarna hade inte en chans mot de fyra äventyrarna och rättvisa var skipad. I tacksamhet erbjöd paret Leveton våra hjältar fri logi för överskådlig framtid. Oleg, som nu började tina från sitt surmulna humör gav också bort tre magiska drycker som belöning för äventyrarnas mod och dådkraft.

Våra äventyrare tillskansade sig de sex ridhästar som rövarna haft med sig, och kunde nu lättare påbörja den utforskningsexpedition av Grönbälte som de blivit ålagda av Restovs Svärdsherrar.

Den närmaste veckan gjorde äventyrarna två kortare expeditioner, varav den ena resulterade i att de blev överfallna av en jättespindel och tvingades slå ihjäl fyra kobolder för att stjäla de små monstrens rädisor (Svetlana hade nämnt att hon ville tillaga Olegs favoriträtt, och därför behövde ha just denna ingrediens). De hittade också liket från en rövare som bar en likadan amulett som Happs - en hjortdödskalle i silver.

Under den andra expeditionen stötte äventyrarna på banditernas bas. En glänta i skogen, med vaktposter belägna på plattformar högt upp i träden. Här utbröt en vild strid och plötsligt dök den onda kvinnan som paret Leveton pratat om upp! Den vilda kvinnan gick till anfall samtidigt som hon vrålade ut order till sina underhuggare men hon gick bet när munken mötte hennes offensiv och med två snabba hugg separerade både huvud och ben från hennes bål. Resten av rövarna flydde hals över huvud, varav en kastade sig från sin vaktplattform och bröt nacken.

Nöjda med sin värv återvände våra äventyrare till Handelsstationen som nu hade bemannats av den efterlängtade vaktstyrka som Restov utlovat.

Quests:

• Wanted: Tuskgutter - vildsvinet Tuskgutter har varit ett bekymmer för jägarna i Grönbälte under lång tid. Nu utlovas en belöning för bestens huvud: en mästertillverkad långbåge och sex magiska pilar.
  • Wanted: Tatzlwyrm - Oleg vill hänga upp huvudet från en Tatzlwyrm (en liten drake) i skänkrummet på värdshuset. Han är beredd att betala sexhundra guldmynt för en sådan trofé.
  • Samla huggtandsbär - Bokken, den gamle och ganska galne eremiten tillverkar magiska drycker och vill ha tag på en korg huggtandsbär. Han har lovat äventyrarna 25% rabatt på drycker om de löser hans problem.
  • Svetlanas vigselring - Oleg har lovat äventyrarna en riklig belöning om de lyckas hitta Svetlanas vigselring som rövarna stal för tre månader sedan.
  • Det gamla templet - Jhod, en melankolisk Erastilpräst har fått en vision där ett övergivet tempel åt "gamle Dödöga" vaktas av en elak björn. Jhod vill att äventyrarna hittar templet och dödar björnen så att han kan återställa det till dess forna prakt.

Topp
#722213 - 11-03-14 16:43 Re: Stolen Lands - Spelmöte #1 [Re: Vitulv]
Storuggla Inte inloggad
Huberu Huberu!

Registrerad: 01-12-08
Plats: Stockholm
Jag hade skitkul! Jag kan notera att jag gör mer skada på folk med ett armborst än med den magi jag kan, men det är väl å andra sidan så det är på level ett.
Däremot har jag märkt att jag är skadad av för mycket WFRP-spelande, jag när det kommer gamla gubbar och erbjuder sig sälja magiska trolldrycker så misstror jag dem och tror att de är bluffmakare. Jag måste nog vänja mig av med det annars kommer min karaktär döden dö i brist på potions of cure light wounds...

Storuggla, some things are at face value

Topp
#722217 - 11-03-14 17:31 Re: Stolen Lands - Spelmöte #1 [Re: Storuggla]
Pärsson Inte inloggad
Magiker

Skrivet av: Storuggla
Jag hade skitkul!

Kan bara hålla med! Var nervös att jag skulle dö under varje strid. Tror jag underskattar munkens förmåga att leverera i strid. Det var riktigt kul att använda sig av miniatyrer och allt flöt på väl tycker jag. Upplevde ingen "dötid" när man väntade på att de andra skulle agera vilket jag trodde att man skulle göra. (med erfarenhet från speltestande av reglerna i Uppsala)

Ser fram emot nästa spelmöte.

Topp
#722225 - 11-03-14 18:44 Kyrills betraktelse 14 pharast - 19 pharast [Re: Vitulv]
Pärsson Inte inloggad
Magiker

Journal förd av munken Banapis från den sjätte återfödelsens tempel vid utforskandet av grönbältet år 4711 AR

14 Pharast – Ankomst
Författat vid Olegs handelsstation
Molnigt väder efter några dagars regn.

Under gårdagen anlände vi till Olegs handelsstation och träffade Oleg, Svetlana och Bokken. Under dagen har vi sett en lyckad drabbning med banditerna i området. Fyra till antalet blev bestraffade med döden. Inga av våra stupade.

Vi är för tillfället fyra stycken som utför arbetet åt Rostovs svärdsherrar.
- Det är jag som valt att presentera mig vid mitt första namn, Kyrill.
- Alvkvinnan Tanin, magiker. Är rekryterad tack vare sitt otroliga arbete i norr där hon ensamt räddade en stad från en invasion av odöda.
- Halvalven Farran, hyrsvärd. Tungan är lika vass som värjan i hans hand. Charmör som jag till en början haft svårt att lita på men som verkar genuint god och generös.
- Halvalven Phelan, utbygdsjägare. Skicklig med sin pilbåge. Är den enda i gruppen som är född utanför stadsmuren. Hans kunskaper i att spåra och jaga kommer vara en ovärderlig tillgång.

Utöver detta har vi även en notarie med oss vid namn Edward, halvlängdsman till rasen. Han står som kontakt mellan oss och Rostovs svärdsherrar. Dessutom sköter han våra räkenskaper och dokumentation. Jag uppfattar honom som skicklig till yrket. Han verkar ha en förmåga att kunna lukta sig till affärer och förhandlingar. Hederlig men kort i orden.
Tidigare fick jag veta att en femte deltagare vid namn Ellori väntas komma inom kort. Hon ska tydligen vara krigare till professionen, tyvärr verkar krigare enbart vara personens yrkestitel. Enligt uppgifter så skall Ellori vara ryktbart lat och oduglig. Bristen på yrkesheder finner jag besvärande. Hoppas hon är en förmåga att visa sig större än sina rykten.

Jalynda som jag mötte under resan hit har nu etablerat sig vid handelsstationen. Jag hoppas att hennes verksamhet utvecklas. Hon är modig som etablerar sig vid grönbältet.

Som nu är vårt huvudsakliga uppdrag följande: Utforska det området vi fått tilldelat och straffa de som stör ordningen i området. Jag uppfattar också att vi tagit oss an rollen att hjälpa de civiliserade folken att utvecklas i området.

19 Pharast - Arbetet fortgår
Författat vid Olegs handelsstation
Fortsatt molnigt.

Vi har nu återvänt från några dagars utforskande av området. Vid Olegs handelsstation finns nu soldater utplacerade. Det innebär att vi som grupp kan arbeta mer offensivt och vara ute under längre resor utan att behöva bekymra oss om försvaret av handelsstationen.

Under våra utforskningar har vi lyckats lokalisera banditernas läger och krossat dess försvar. Två banditer lyckades fly och det skulle inte förvåna mig om flera banditgrupper finns i grönbältets områden.
Vi har också fått besök av varelser från fé-världen. De verkar mycket roade av att ställa till besvär för Farran; så som att rita obscena mustascher på honom och att placera fekalier i hans packning. Jag är något tacksam över att de finner mig tråkig och ointressant.

Framöver väntas än mer utforskande av markerna. Vi har också lovat Oleg att döda en drake i närhet. Tillsvidare stannar vi kvar här vid handelsstationen och väntar in Elloris ankomst.

Topp
#722227 - 11-03-14 18:48 Re: Kyrills betraktelse 14 pharast - 19 pharast [Re: Pärsson]
Vitulv Inte inloggad
Årets spelledare 2011

Hahaha, helt lysande!

Topp
#722229 - 11-03-14 18:54 Det ryktas i banditernas skogar... [Re: Vitulv]
Pärsson Inte inloggad
Magiker

...Här utbröt en vild strid och plötsligt dök den onda kvinnan som paret Leveton pratat om upp! Den vilda kvinnan gick till anfall samtidigt som hon vrålade ut order till sina underhuggare men hon gick bet när munken mötte hennes offensiv och med två snabba hugg separerade både huvud och ben från hennes bål. Resten av rövarna flydde hals över huvud, varav en kastade sig från sin vaktplattform och bröt nacken.

Om den brutala och farliga monstermunken som krossade banditledaren Lodovika Två-yxor..

Topp
#722325 - 11-03-15 12:39 Re: Kyrills betraktelse 14 pharast - 19 pharast [Re: Pärsson]
弾幕 Inte inloggad
虫姫さまふたり

Registrerad: 00-05-17
- Alvkvinnan Tanin, magiker. Är rekryterad tack vare sitt otroliga arbete i norr där hon ensamt räddade en stad från en invasion av odöda.

... Förbannade ugglan. Först så byter han kön på sin rollperson, sen så ljuger hon helt om vad som hände i den där staden.

Citat:
Tidigare fick jag veta att en femte deltagare vid namn Ellori väntas komma inom kort. Hon ska tydligen vara krigare till professionen, tyvärr verkar krigare enbart vara personens yrkestitel. Enligt uppgifter så skall Ellori vara ryktbart lat och oduglig. Bristen på yrkesheder finner jag besvärande. Hoppas hon är en förmåga att visa sig större än sina rykten.

Jag ska hacka upp den där magikern rejält. Hur många hp har du ugglo? jag tror inte ens jag KAN missa dig.

*grumble*

Ändrad av chrull (11-03-15 12:40)

Topp
#722502 - 11-03-16 14:52 Re: Kyrills betraktelse 14 pharast - 19 pharast [Re: 弾幕]
Pärsson Inte inloggad
Magiker

Skrivet av: chrull

... Förbannade ugglan. Först så byter han kön på sin rollperson, sen så ljuger hon helt om vad som hände i den där staden.

Det är inte fel att ljuga om lögnen är bra! grin

/Uppsalas ornitologiska sällskap

Topp
#724284 - 11-03-28 01:30 Re: Kingmaker - stor spindel [Re: Vitulv]
Pärsson Inte inloggad
Magiker

Det var sjukt roligt spelmöte idag (söndag). Får se om/när jag författar en Kyrillkrönika, det beror på hur lutherskt mitt uppsatsarbete blir denna vecka.

Tur vi inte mötte den här spindeln. Miniatyren är fan gigantisk.

Topp
#724352 - 11-03-28 16:34 Stolen Lands - Spelmöte #2 [Re: Vitulv]
Vitulv Inte inloggad
Årets spelledare 2011

Spelmöte 2 - krönika över perioden 20:e Pharast till 7:e Gozran

Våra äventyrare upplevde en hektisk tid efter att de befriat Oleg och Svetlana från deras plågoandar. Sällskapet gav sig nu på allvar ut på upptäcktsfärd i norra Grönbälte.

När sällskapet en kväll slog läger, och den nyanlände krigaren Ellori höll vakt utanför den lilla grotta där de rullat ut sina sovsäckar, bröt plöstligt det ökända vildsvinet Tuskgutter ut ur mörkret och stångade krigaren så att hon flög genom luften som en vante och slogs medvetslös. Innan kamraterna vaknat till ordentligt för att kunna undsätta sin vän hade Tuskgutter dock tröttnat och lufsat iväg från platsen, nöjd och belåten med sitt värv.

Efter att ha rest genom ett landområde fyllt med olagligt placerade björnsaxar (de hade inte märkts ut för att varna andra jägare) fann sällskapet en död man, fast i vad de misstänkte var hans egna fälla. Det skulle senare komma att visa sig att den döde mannen var en sällsynt elak jägare vid namn Breeg. Det var med alla sannolikhet också han som spridit ut björnfällorna som äventyrarnas hästar nästan trampat i.

Under resan i skogen skulle även de två älvvarelser som tidigare spelat äventyrarna en rad spratt komma att visa sig. Äventyrarna stötte på deras hem högt uppe i två träd och lyckades genom mutor locka fram de två; Perlivash (en liten fédrake) och Tyg-Titter-Tut (en liten grig, med en flickas överkropp och en syrsas underkropp). De två féerna blev snabbt vänner med sällskapet efter att tjuven Farran både bjudit på sprit och stämt upp i sång.

Efter en veckas hårt vildmarksliv såg våra hjältar det som en fantastisk ynnest att få hoppa i de varm källor som de fann i Grönbältes nordvästra del. Dessvärre var de inte de enda som gärna ville ta del av det varma och läkande vattnet, utan hamnade nakna i en vild strid med två jättegrodor.

I skogen skulle äventyrarna också stöta på Garuum, en utstött boggard och dennes tama slurk Ubagub. Språkförbistringen ledde dock till att något egentligt utbyte kunde ske. Garuum lämnades åt sitt eget öde - kanske ska de komma att mötas igen?

Sällskapet hittade också det gamla Erastiltempel som den deprimerade prästen Jhod pratat om. Mycket riktigt vaktades templet av en ilsken björn varpå strid utbröt. Då björnen dog förvandlades den till en människa som förruttnades framför äventyrarnas ögon, och släppte ut en suck av lättnad. I samma ögonblick förändrades atmosfären i templet, och det märktes att den förbannelse som vilat över det var bruten.

Till slut fann de fem Tuskgutters lya i en gammal tornruin. Besten gick till vildsint anfall, men dräptes på spektakulärt manér av den hämdlystna Ellori.

På väg tillbaka till Oleg's Handelsstation snubblade sällskapet över en guldgruva där de var tvungna att tampas med två strypare innan de kunde göra sin inmutning. Vid en gammal ek fann de dessutom en nedgrävd skattkista i vilken de bland annat hittade en trollformelsbok!

Tillbaka hos Oleg visade det sig att sällskapets hårda slag mot Grönbälte hade givit resultat. Redan nu hade folk börjat dyka upp vid handelsstationen, och ett tjugotal pälsjägare, handelsmän och nybyggare hade slagit upp sina tält utanför fortets murar. En pengabelöning från Restovs Svärdsherrar överlämnades även från vaktkaptenen Kesten Garess.

Bland folket vid handelsstationen rekryterade hjältarna en man vid namn Brutus, och hand fyra starka söner för att reparera en trasig bro över floden Shrike. Man kom överrens om att det inte borde finnas något hinder mot att Brutus och hans familj i framtiden skulle tillåtas begära broavgift om han själv byggt bron. Så blev Brutus och hans söner de första nybyggarna som på riktigt påbörjade koloniseringen av Grönbälte. Vi får hoppas att de klarar sig i denna oförlåtliga och monsterinfesterade vildmark!

___

The Old Sycamore

Äventyrarna hade under sina resor lagt märke till ett gigantisk träd, ensamt tronande över de ödsliga, södra hedlandskapen i Grönbälte. Nu tyckte de att det var dags att utforska detta landmärke och gav sig ut på ytterligare en expedition.

Vid trädets rötter hittade våra hjältar en dold nedgång, och tappra som de var gav de sig genast ner i underjorden. Där träffade de på en stam av miter, små och ytterst elaka févarelser som tycktes ha en sjuklig fascination för gigantiska insekter. Miterna var inte mycket till motstånd, men deras husdjur visade sig vara desto farligare. Äventyrarna tvingades i strid med en gigantisk spindel, jättetusenfotingar och en fästing stor som en ponny. Man lyckades också befria Mikmek, en kobold som hölls fången i miternas tortyrkammare. Mikmek hade varit del av en anfallsgrupp som stormat miternas lya, men misslyckats gruvligt. Anledningen till fiendeskapet mellan kobolder och miter var tydligen att miterna stulit en koboldstaty som Mikmek nu kunde lämna tillbaka till koboldstammens schaman, Tartuk. Det bekymmersamma är dock att Mikmek verkar vara väldigt, väldigt rädd för Tartuk som tydligen har hela koboldstammen i sitt våld - även koboldernas hövding; Sootscale. När vi lämnar äventyrarna för den här gången slår de Mikmek följe till koboldlyan och det ska bli spännande att se hur mötet med kobolderna ska te sig.

___

Nu har jag säkert glömt en massa saker, men spelarna får mer än gärna fylla på med egna ord om vad de råkade ut för under gårdagen.

Topp
#724356 - 11-03-28 17:05 Re: Stolen Lands - Spelmöte #2 [Re: Vitulv]
Storuggla Inte inloggad
Huberu Huberu!

Registrerad: 01-12-08
"Efter en veckas hårt vildmarksliv såg våra hjältar det som en fantastisk ynnest att få hoppa i de varm källor som de fann i Grönbältes nordvästra del. Dessvärre var de inte de enda som gärna ville ta del av det varma och läkande vattnet, utan hamnade nakna i en vild strid med två jättegrodor."

Och det där kunde de undvikit enkelt om de bara låtit mig prata till punkt. Jag skulle precis säga att det ibland bodde jättegrodor i sådana där källor men nej då, de skulle nödvändigtvis ner så fort som möjligt. Fnys!

"I skogen skulle äventyrarna också stöta på Garuum, en utstött boggard och dennes tama slurk Ubagub. Språkförbistringen ledde dock till att något egentligt utbyte kunde ske. Garuum lämnades åt sitt eget öde - kanske ska de komma att mötas igen?"

Jag googlade upp slurkar när jag kom hem. Fulare tingest får man leta efter. En slemmig groda med valrossbetar?

Storuggla, just slemmig

Topp
#724389 - 11-03-28 22:59 Farran Greycloak, rogue 1/wizard 1 [Re: Hipster T. Pokémon]
Hipster T. Pokémon Inte inloggad
Forumredaktör
»Politiskt korrekt«

Ding!

Man vet att man multiklassat till spellcaster när rollfiguren plötsligt upptar åtta sidor i stället för tre som på level 1.

Bifogningar
Farran_2.pdf (17 nedladdningar)
Beskrivning: Farran Greycloak, level 2.

Ändrad av Dante (11-04-08 10:29)
Orsak till ändring: Upptäckte ett par fel, så jag laddade upp en korrekt version i stället.

—————
Glöm inte Laws postulat: »Benägenheten att förväxla personlig smak med objektiv kvalitet är närmast universell. […] Denna grundläggande princip för mänsklig uppfattningsförmåga är svår att övervinna, även när vi intellektuellt är medvetna om den.« – Robin D. Laws
—————
»Vi sover tryggt i våra sängar för att hårdföra möss står redo i natten att utöva våld mot dem som vill oss illa.« – inte alls Winston Churchill
—————
»En aktningsvärd spelledare dödar aldrig avsiktligt spelarnas rollpersoner, utan tillhandahåller möjligheter för överilade och obetänksamma spelare att göra det helt på egen hand.« – E. Gary Gygax
—————
»Bra rollspelare hanterar regler. Dåliga rollspelare hittar på dåliga ursäkter för att avskaffa regler.« – Magnus Seter[/size]

Topp
#724393 - 11-03-28 23:08 Re: Stolen Lands - Spelmöte #2 [Re: Vitulv]
弾幕 Inte inloggad
虫姫さまふたり

Utdrag från Elloris dagbok.

20 Farrast, år 4711
Anlände tidigt på morgonen till Olegs Handelspost, vilket visade sig vara ett blygsamt namn för ett mindre fort byggt i trä. Flertalet soldater fanns på plats och jag antar att det ska fungera som en utgångspunkten för expeditionerna ut i vildmarkens Grönbälte. Resten av gruppen av modiga (dumdristiga eller desperata?) fanns redan på plats, och bortsett från trollpackan Tanin så bestod den av Farran, en kortväxt halvblodsalv som är händig med mekaniska fällor men också verkar besitta lite kunskaper om magi. Han verkar vara lika dum som han är kort, eftersom han går runt med en orm innanför jackan. Trevligt leende dock. Sen har vi vår jägare, Phelan, ytterligare ett halvblod. Har ännu inte lyckats imponera på mig med sina kunskaper, men kogret är välfyllt. Sen har vi en Munk, Kyrill. Tyst och lugn.
Nu sitter jag och skriver detta medan resten av gruppen sover i en liten grotta vi hittade under våra [en bläckfläck täcker lite av de skrivna orden här]
Hm. Något finns där ute. Jag fick nyss ett ekollon i ansiktet och hörde ljudet av små vi[en större bläckfläck och blod och jord täcker resten av detta uppslag.]

21 Farrast.
Så, ett av våra mål här ute är att hitta en vildsvinsgalt. En riktig jättegalt som kallas Tuskgutter. Det som hände igår var att han hittade oss först, dök upp från ingenstans och stångade mig medvetslös. Den hade snabbt begett sig därifrån om man ska tro Tanin. Jag hoppas att vi under de närmaste dagarna kan hitta den så jag kan få min hämnd.
Ekollonet kastades uppenbarligen av någon sorts älva. Farran berättar att de är harmlösa men gillar att busa och störa. Tydligen håller de sig lugna om man bjuder dem på lite vin.

26 Farrast
Att hitta Tuskgutter visade sig vara svårare än väntat. Phelan konstaterade snabbt att det var helt omöjligt att spåra den gigantiska besten. Istället fortsatte vår lilla grupp att utforska området västerut. När vi i ett björnbärssnår hittar en gammal grav uppstår en mindre dispyt. Ska värdesakerna i graven plockas upp och utnyttjas eller ska gravfrid råda? När det konstateras att graven tillhör laglöst barbarfolk och dessutom innehåller verktyg av magisk karaktär river vi upp den. Misstänker å de starkaste att Farran mest ville undvika kroppsarbetet, och inte själva gravplundran.

Det var några dagar sedan, idag har vi lämnat heden och vänt österut in i skogen.

27 Farrast
Vi har hittat älvorna, och mäklat något slags fred med dem. Under tiden Farran underhöll dem passade jag på att samtala med Kyrill mest om Tanin och vårt äventyr i norr. Kort sagt har trollpackan ljugit om allt som hänt. Misstänker att det var hennes enda chans att ens få följa med gruppen, så jag rättade bara hälften av hennes lögner, Kyrill verkade lite tveksam fortfarande. Men min insats i striden med en storväxt björn i ett övergivet tempel idag fick honom nog på bättre tankar.

29 Farrast
Svavelkällor håller jag mig efter gårdagens händelse ifrån numera.
Idag hittade vi en staty som tydligen behövde renoveras. Jag lurade med mig Farran att plocka blommor på heden istället.

31 Farrast
ÄNTLIGEN!
Galten Tuskgutter har länge lyckas hålla sig undan, men vi hittade honom i en ruin av ett torn idag. Vad mina kompanjoner gjorde vet jag inte, men när han fick syn på mig attackerade han direkt, ett lätt steg åt sidan och ett bestämt och fokuserat hugg uppifrån så var striden över. Phelan hjälpte mig flå besten, huvudet lossade jag redan med tidigare nämnda hugg. Jag tror att jag bevisade mitt värde för gruppen idag, för alla utom Tanin som jag tror aldrig ens såg galten från busken hon gömde sig i.

1 Gozre
Lovande dag, i en ravin hittade vi [ett stort stycke är här överstruket]

7 Gozre
Bestämde mig för att hålla förra inlägget hemligt.

Sen den dagen har vi tagit oss tillbaka till Olegs handelspost och sett en klar ökning av folkmängden. Bland annat hittade vi där Brutus, en nybyggare som var intresserad av att bosätta sig vid den trasiga bron och bygga upp den. Vi lovade att försvara hans rätt att ta ut en broavgift.

Kort efter besökte vi det stora mullbärsfikonträdet. Att ett sådant landmärke till jätteträd innehöll så mycket jättelika insekter var [överstruket] ... Såhär i efterhand klart väntat. Miterna vi hade hört talats om bodde här, och med dem en jättelik spindel som jag snabbt slog ihjäl, en jättelik lus eller kanske fästing, som jag slog ihjäl och två jättelika tusenfotingar (här lät jag Kyrill slå ihjäl en av dem, det verkligen kliade i hans nävar efter att han blev nerslagen av den där lusen alldeles innan. Med oss ut har vi dessutom kobolden Mikmek. Hela mitt förnuft skriker att vi inte kan lita på en kobold och att vi borde slå ihjäl honom direkt, men samtidigt tycker jag synd om honom. Vi får se om han kan vara oss till nytta.

Topp
#724398 - 11-03-28 23:59 Re: Stolen Lands - Spelmöte #2 [Re: 弾幕]
Vitulv Inte inloggad
Årets spelledare 2011

Utmärkt krönika, tack!

Topp
#724416 - 11-03-29 11:26 Farrans krönika, del 1 [Re: Vitulv]
Forumredaktör
»Politiskt korrekt«

Efter snart en vecka i Östertornet har inget spännande skett. Garnisonens vakter har för dålig sold för att det ska gå att spela av dem några riktiga pengar och värdshusvärdarna håller alldeles för god uppsikt över sin dotter. (Och garnisonens kvinnliga vakter är så … råbarkade och långa allihop.) Nå, jag drar in tillräckligt för att täcka kostnaden för vin och sovplats, så det kunde vara värre.

Något hände! Vagnar, åsnor, folk och oväsen. Den där Maegar verkade i färd med ge sig ut på någon sorts expedition. Han pratade en massa, men allt jag hörde var att jag kunde få en belöning om jag gick ett snabbt ärende till en alkemist i närheten.

Alkemisten Elias skulle bo i en tornruin strax utanför byn, men när jag väl hittade dit (den ostigade vildmarken har aldrig varit min vän) fanns inga andra tecken på att någon bodde där än en död tjudrad häst. Listigt och metodiskt hittade jag omsider en dold källarnedgång som någon bemödat sig om att skydda med en armborstfälla. Plötsligt blev livet mer intressant!

Källaren visade sig vara en labyrint av gångar och rum, här och där försedda med olika fällor. Diverse otäcka kryp hade tagit sig in via en spricka och dräpt den stackars alkemisten. Det var för all del nära att jag själv fick sätta livet till.

När källaren var rensad på krälande kryp försåg jag mig med de helande drycker Maegar skickat mig för att hämta, samt lite annat som verkade praktiskt att ha (Elias hade ju inte längre någon glädje av dem). Bland annat fann jag en anteckning om att Elias tydligen skulle delta i en konkurrerande expedition och därför ville sinka Maegar något. Bäst av allt var en trolldomsbok (jag har det i blodet, snart ska jag lära mig trolldomens hemligheter) samt några rikt illustrerade volymer med … vågade berättelser. Ja visst ja, ett fribrev från Restovs svärdsherrar också, ställt till innehavaren. Res någonstans, utforska vildmarken, bekämpa banditer, bla bla. Det verkade i alla händelser mer intressant än att stanna i Östertornet, hotet om vildmark till trots. Vi får se hur jag gör.

När Maegar dragit sin färde slog jag mig i slang med en helt ny gäst på värdshuset. En butter halvling vid namn Edward. Slumpen ville att denne var utsänd för att bistå just den expedition fribrevet gällde. Edward var korthuggen och inte speciellt road av nånting, men vi tycktes dela ett markerat ogillande av vildmarkens umbäranden och brist på bekvämlighet. Jag var inte helt säker på vad jag gav mig in på, men Desna tycktes försöka säga mig något – så jag visade fribrevet för halvlingen och lät honom veta att vi skulle bli följeslagare framöver.

—————
Glöm inte Laws postulat: »Benägenheten att förväxla personlig smak med objektiv kvalitet är närmast universell. […] Denna grundläggande princip för mänsklig uppfattningsförmåga är svår att övervinna, även när vi intellektuellt är medvetna om den.« – Robin D. Laws
—————
»Vi sover tryggt i våra sängar för att hårdföra möss står redo i natten att utöva våld mot dem som vill oss illa.« – inte alls Winston Churchill
—————
»En aktningsvärd spelledare dödar aldrig avsiktligt spelarnas rollpersoner, utan tillhandahåller möjligheter för överilade och obetänksamma spelare att göra det helt på egen hand.« – E. Gary Gygax
—————
»Bra rollspelare hanterar regler. Dåliga rollspelare hittar på dåliga ursäkter för att avskaffa regler.« – Magnus Seter[/size]

Topp
#724462 - 11-03-29 16:50 Farrans krönika, del 2 [Re: Vitulv]
Forumredaktör
»Politiskt korrekt«

Edward visade sig vara en uthärdlig reskamrat. Åtminstone så länge vi hade vin kvar. Kyla och vårregn gjorde dock sitt för att hålla nere mitt vanligtvis goda humör. Efter en alltför lång färd på skumpiga vägar sammanstrålade vi med de som skulle visa sig vara mina expeditionskamrater.

Någon sorts stigfinnare vid namn Phelan (halvalv liksom jag), en alvbesvärjerska vid namn Tanin samt en krigarmunk vid namn Kyrill. Allesammans obehagligt långa. Tanin hade följe med en handelskvinna vid namn Jalynda som skulle etablera sig vid handelsstationen.

Under färden mot Olegs handelsstation som tydligen ska vara expeditionens hemmabas försökte jag lära känna mina blivande kamrater lite bättre. Phelan var en ganska kärv karl, korthuggen och fåordig, men liksom jag glad i vin. Jägare till professionen, vilket torde komma väl till pass i den otämjda vildmarken. Tanin verkade lite avståndstagande, och inte lät hon mig glutta i hennes trolldomsbok, trots att jag visade henne båda mina egna och förklarade att även jag kan befalla de magiska krafterna och då hon är sådan att hon fötts med sina krafter och inte behöver studera har hon inga trolldomsböcker jag kan lära mig besvärjelser ur. (Eller åtminstone kommer att kunna. Mina studier måste ge resultat snart.) Kyrill var den trevligaste av dem alla. Direkt från klostret, tränad i strid och religion, men sorgligt naiv och okunnig om den riktiga världen. Jag tog på mig att lära honom om dryckenskap, tärningsspel och kvinnor.

Handelsstationen var inrymd i ett förfallet timmerfort, och vi välkomnades av Oleg och Svetlana, mest av Svetlana. Vi hade även den tvivelaktiga äran att få bekanta oss med Bokken, en skröplig särling och eremit som bor någonstans på hedarna i närheten. Han påstod sig kunna brygga olika trolldrycker, och kunde tänka sig att ge oss vänpriser om vi under våra resor samlar in de ingredienser han behöver. Gott dricka kunde han i alla fall åstadkomma.

Efter lite uppackande, iordningställande och kvällsmålsätande kom det fram att Oleg hade hoppats att vi skulle vara de soldater han sänt efter från Restov. De hade nämligen plågats av banditer en tid, och förväntade sig en ny påhälsning redan följande dag. Jag tog resolut kommandot och smidde en plan för hur vi skulle hanskas med dessa uslingar.

Banditerna anlände i gryningen och vi lurade in dem i fortet och lät Oleg stänga porten bakom dem. Kyrill trädde fram och bad dem myndigt att lägga ner sina vapen och underkasta sig rättvisan. Som svar fick han en pil i bröstet. Sen gick allting väldigt fort och jag minns inte riktigt vad som skedde förrän alla banditer var nedkämpade och deras ledare låg död för mina fötter. Happs, som han hette, var den förste jag dräpt i hela mitt liv, och även om det skedde i ärlig strid måste jag säga att jag mådde mycket märkligt resten av dagen.

Oleg tinade hur som helst upp och vi fick veta att detta inte var alla banditer. Som mest hade de varit tolv-femton stycken, anförda av en vildsint kvinna som bar tvenne yxor i sitt bälte. De hade bland annat tilltvingat sig den ring Oleg skänkt Svetlana den dag de gifte sig.

Phelan lyckades inte hitta spåren efter banditerna sex hästar (!), trots att vi visste ungefär varifrån de kommit. Så istället för att leta upp deras läger gav vi oss på att, uppsuttna på sagda hästar, utforska hedarna i närheten av handelsstationen. Mil efter mil av fullständigt ointressant vildmark. Och en förskräcklig spindel – stor som en ponny – som överraskande anföll från en dold håla i marken. Phelan försäkrade att de oftast lever ensamma, men jag markerade noga platsen på den karta jag ritar över området.

Tillbaka hos Oleg och Svetlana hade vi nu fått sällskap av en handfull soldater som fått i uppdrag att rusta upp och bemanna fortet. Deras kapten hette Kesten och var visst någon sorts adelsman. När vi förklarade att vi ånyo skulle ge oss ut och söka efter resterande banditer ville Svetlana att vi skulle skaffa lite månrädisor på vägen. Rädisor? Skulle det vara något för oss tappra äventyrare?

På kvällen mjukade jag upp några av soldaterna genom att låta dem vinna av mig några silvermynt.

På jakt efter banditlägret råkade vi i en skogsglänta på några fulla kobolder. Desna ville att de skulle ha korgar fyllda med nyskördade månrädisor, så jag klev fram och erbjöd mig, på deras eget tungomål, att köpa rädisorna av dem för ett skäligt pris. Deras berusning var dock av sådan art att deras svar blev att förolämpa mig och sedan anfalla. Tillsammans med mina färdkamrater gjorde vi ned dem, men det beredde mig föga glädje.

Morgonen därpå väckte min uppsyn stor munterhet kring vår frukosteld. I min rakspegel såg jag att någon med sot och kol ritat missprydande mustascher på mitt vackra ansikte. Jag försäkrade de andra att jag inte fann saken det minsta rolig, och bad dem låta bli liknande dumheter i framtiden.

Och sedan fann vi banditlägret. Efter att jag framlagt en anfallsplan slog vi ut en vaktpost i ett träd, tyvärr skrek han när han föll, så överraskningsmomentet gick förlorat. Jag rusade genom skogen för att kunna falla banditerna i ryggen medan min kamrater tog sig an dem öga mot öga. Jag rundade en stockbarrikad precis lagom för att se hur banditernas ledare, ylande i vrede rusade mot Kyrill med båda sina yxor höjda. Och det var det sista hon gjorde i livet. Munken svarade med två raska hugg från sitt tempelsvärd och skiljde banditens huvud från hennes kropp. Kyrill må vara okunnig om allt som gör livet värt att leva, men han verkar helt klart kunna slåss. Resten av banditerna flydde och vi sökte igenom deras läger och bestämde oss sedan för att övernatta där.

Följande morgon gjorde jag två upptäckter. Först och främst hade en liten yrvaken svart huggorm tytt sig till värmen under min sovfilt och låg hopringlad på min mage. Den var varm och len och helt fredlig så jag bestämde mig för att ta den till husdjur. Den verkar inte alls ha något emot att bo i min jacka. Den andra upptäckten var att någon stoppat färsk djurspillning i min packning. Haha. Roligt.

Phelan överraskade med lite faktisk kunskap om vildmarken. Han påstod att vissa älvfolk roar sig med att skämta med resande, men att man tydligen kan muta dem att låta bli genom att ställa ut lite dricka eller glänsande föremål åt dem. Jag ställde ut en hel flaska kryddbrännvin och hojtade (kanske inte helt artigt) på skogsfolkens språk att nu fick de faktiskt ge sig, och att det inte var roligt längre.

När vi återkom till handelsstationen var där fullt med liv och rörelse. Ryktet om vår duglighet hade tydligen spridit sig. En enbent gammal jägare ville att vi skulle ta kål på ett fruktat vildsvin åt honom. En enastående nedslående Erastil-präst vid namn Jhod hade i en vision sett ett övergivet tempel vaktat av en björn och ville att vi skulle finna detta tempel. Till och med Oleg verkade tro på oss. Han önskade nämligen huvudet av någon sorts smådrake att hänga på väggen i skänkrummet, så att folk skulle ha något att prata om.

Själv önskade jag bara en varm brasa, lite varmt vin och en varm säng efter alla strapatser och umbäranden i det vilda.

Uppdatering: Då Storuggla retconnade sin gubbe till sorcerer i stället för wizard ändrade jag lite i krönikan.

—————
—————
—————
—————

Topp
#725817 - 11-04-08 11:57 Farrans krönika, del 3A [Re: Vitulv]
Forumredaktör
»Politiskt korrekt«

Inte fick man vila så länge man önskade. Såklart. Jag får motvilligt erkänna att jag tycks hysa någon sorts upptäckarglädje. Men vildmarksliv? Allvarligt?

Vår lilla äventyrargrupp utökades med en stadig krigarkvinna vid namn Ellori – bekant med Tanin, tydligen – och, som alla andra, lång som en fura. Nåväl, en våldsverkare i plåtkläder skulle visa sig komma väl till pass.

Vi gav oss iväg mot icke kartlagda områden och red och red och red och red. Ofattbart enformigt. Men vi upptäckte ett jättestort fågelbo med jättestora ägg i. Phelan visste överraskande att berätta att här bodde minsann en ugglebjörn. Den var i alla händelser inte hemma.

Ellori visade sig vara lika hemma i naturen som Phelan och hittade, vad vi trodde var, en bra lägerplats i en liten skogsgrotta. Mitt i natten kom dock en medvetslös, blodig och blåslagen Ellori flygande in i grottan med ett skrammel och ett brak. Yrvaken hörde jag grymtanden och kunde skymta ett ofantligt vildsvin som försvann in i de täta buskagen. Vi förbrukade några av våra dyrbara helande drycker för att få krigaren på benen, och resten av natten förflöt i stillhet.

På morgonen lyckades Phelan såklart inte följa jättebestens spår, så vi beslutade oss för att rida vidare.

Efter att mina skarpa alvögon upptäckt en kraftig björnsax dold under lite fjolårslöv blev Phelan mer än lovligt upprörd över att den som lagt ut den inte märkt ut platsen med jägartecken. Med tanke på att saxen förmodligen skulle klippt ett hästben rakt av kan jag förstå honom. Vi ägnade sedan mycket tid åt att leta upp, och märka ut, ytterligare saxar i området.

På en höjd ute på heden fann vi ett stort björnbärssnår, och vid det ett stort stenröse. Kyrill brast ut i en långrandig förklaring om att detta förmodligen var en grav över någon barbarhöjdare. Jag är inte överförtjust i gravplundring. Jag menar, spöken och gengångare! Jag har hört historier, om man säger så. Och när den dagen kommer önskar jag att min egen grav får vara ostörd. Sedan försatte Tanin mig i något av ett dilemma när hon avläste att något förtrollat fanns under röset. Men principer är till för folk utan sunt förnuft, och jag är inte sämre än att jag kan ändra mig. För att upprätthålla en bild av ogillande lät jag dock bli att delta i själva grävandet.

I graven fanns en liten träring som jag, med mina ansenliga kunskaper om trolldom, raskt insåg ger bäraren förmågan att simma som en fisk (eller bäver eller utter eller vad det nu finns för djur som simmar). Den passade utmärkt på mitt finger.

Vi hittade en död karl under någon sorts stockfälla i skogen. Om han bragts om livet med vilje eller om han förolyckats gick inte att säga. Jag tog den fina yxa vi fann på platsen för att se om någon vid handelsstationen kanske kunde veta vem ägaren var.

Återigen lät arvet från min fader alvtrollkarlen mig upptäcka sådant som de andra förbisett. Uppe i ett träd fanns några märkliga små bon, utsmyckade med glänsande och glittrande ting. Då vi uppenbart funnit de skojfriska älvornas boning hojtade jag vänligt på skogsfolkens språk att vi gärna ville träffa dem och (ett plötsligt hugskott) kanske byta till oss Svetlanas ring, om det var så att de råkat »finna« den.

En liten och späd röst svarade att jag skulle sjunga en sång först, så jag stämde upp i en skabrös dryckesvisa jag lärt mig på Restovs krogar. Och det gjorde minsann succé, för ner flög en pytteliten fevarelse (en grig, fick jag senare lära mig) under glada tillrop och applåder. Efter att Tyg-titter-tut (ja, hon heter så) visat oss alla sina ringar, kunde vi konstatera att Svetlanas ring inte fanns bland dem. Vi slog sedan läger på platsen. Jag sjöng för full hals och bjöd Tyg-titter-tut och hennes fedrake Perlivash på både vin och kryddbrännvin, och vi blev alla goda vänner.

—————
—————
—————
—————

Topp
#725828 - 11-04-08 12:36 Re: Farrans krönika, del 2 [Re: Hipster T. Pokémon]
弾幕 Inte inloggad
虫姫さまふたり

Skrivet av: Dante
Under färden mot Olegs handelsstation som tydligen ska vara expeditionens hemmabas försökte jag lära känna mina blivande kamrater lite bättre. Phelan var en ganska kärv karl, korthuggen och fåordig, men liksom jag glad i vin. Jägare till professionen, vilket torde komma väl till pass i den otämjda vildmarken. Tanin verkade lite avståndstagande, och inte lät hon mig glutta i hennes trolldomsbok, trots att jag visade henne båda mina egna och förklarade att även jag kan befalla de magiska krafterna och då hon är sådan att hon fötts med sina krafter och inte behöver studera har hon inga trolldomsböcker jag kan lära mig besvärjelser ur. (Eller åtminstone kommer att kunna. Mina studier måste ge resultat snart.) Kyrill var den trevligaste av dem alla. Direkt från klostret, tränad i strid och religion, men sorgligt naiv och okunnig om den riktiga världen. Jag tog på mig att lära honom om dryckenskap, tärningsspel och kvinnor.

Retconuggla.

Topp
#725888 - 11-04-08 17:50 Farrans krönika, del 3B [Re: Vitulv]
Forumredaktör
»Politiskt korrekt«

Innan vi bröt upp fick vi av Tyg-titter-tut veta att det stora vildsvinen hade sin lya någonstans söderut. Men först stötte vi på en annan best.

Vi råkade nämligen på det övergivna Erastil-tempel som den mjältsjuke Jhod talat om. Beläget i en grotta bakom ett grumligt vattenfall – och mycket riktigt bevakat av en skabbig björn. Den hade dock inte mycket att sätta emot Phelans pilar eller Kyrills och Elloris svärd. I samma stund som den föll förvandlades den till en man som på några ögonblick förmultnade framför våra ögon. En skugga lyfte från denna del av skogen och vattnet som forsade ner framför öppningen var plötsligt kristallklart. När vi drack det för att vederkvicka oss upptäckte vi att det hade helande krafter, och alla våra sår och skråmor försvann.

Färden fortsatte sedan västerut, och i närheten av en flod hittade vi några varma källor, vars slemmiga och svavelstinkande vatten enligt Tanin skulle göra under för stela leder och allehanda andra krämpor. Tanin har en tendens att mala på, så jag lyssnade bara med ett halvt öra medan Phelan, Kyrill och Ellori klädde av sig och hoppade i. Själv hade jag inte en tanke på att nedsänka mig i en vätska som både ser ut och luktar som kom den från baken på en gris.

Och tur var väl det. I gölarna bodde nämligen svavelälskande jättegrodor som raskt angrep de försvarslösa badarna. Kyrill behöver dock inget vapen för att strida, så med honom och Tanin till hjälp besegrade jag enkelt de båda grodorna.

Mera händelselöst kringflackande på heden.

När vi åter tog oss in i skogen hittade vi en övervuxen staty av Erastil. Phelan som tydligen är svag för gamle dödöga tyckte att vi skulle rensa statyn från rankor och rengöra den hjälpligt. Det lät som arbete, så jag gick en sväng med Ellori och plockade lite vårblommor att smycka statyn med i stället. När vi var färdiga kom som en varm våg från statyn, och alla våra eggvapen blänkte med förnyad skärpa. Jag har alltid sagt att det lönar sig att hålla sig väl med gudarna.

—————
—————
—————
—————

Topp
#725991 - 11-04-09 10:33 Stolen Lands - Spelmöte #3 [Re: 弾幕]
弾幕 Inte inloggad
虫姫さまふたり

11 Gozran
Mikmek ledde oss till Sotfjällkoboldernas håla. Jag vet inte vad jag kan säga annat än att Farran imponerade. både med sina kunskaper i Draconic och med vad jag bara kan förklara med en total rädsla för konflikter. Vi hade alltså nu chansen, och en god sådan, att driva bort vad vi misstänker är den sista koboldstammen i området. Istället befriade vi dem från deras falska profet och gav dem rätten att bo kvar där de gör och gick dessutom med på att inte bosätta oss där. Kanske var det rätt beslut. Kanske kommer det här komma tillbaka och bita oss i ändan när vi minst behöver det.

12 Gozran, morgon.
Vi kom fram till att vi, som upptäckare och utforskare har chansen att döpa områden och landmärken vi hittar. En bit ifrån det som vi numera kallar för Phelans vadställe stötte vi på Brutus och hans ena son. Deras båt hade gått på grund och sonen försökte slita loss den med ett rep. Som vanligt var det ingen annan som tog initiativ (Farran föreslog att vi skulle dra upp den med hästarna, som vanligt rädd för lite fysisk ansträngning) så jag steg av och drog loss båten. Brutus och båten väger faktiskt inte särskilt mycket, trots sin storlek. Brutus son verkade bli imponerad och svansade efter mig resten av tiden. Även om han säkert är en ordentlig karl så är det inte för att gifta mig med första bästa skogshuggare som jag är här nere i vildmarken, jag har större planer än så.

12 Gozran, kväll
Äntligen lite slagsmål. Vi träffade på två jägare, en halvorch vid namn Pox och hennes partner, Bosman. Både Kyrill och Farran blev synbart besvikna när de insåg att Pox inte var tillgänglig. En halvorch?
Nåja, när vi delade läger med paret råkade vi ut för ett bakhåll. Fem rövare som såfort jag drog min klinga decimerades till tre rövare. Kyrill tänkte kvickt och imponerade med att helt enkelt brotta ned och binda en av dem. Vi kunde fråga ut honom efteråt och det gjorde jag. Skrämde honom visst så han besudlade sina byxor. Vi fick ledtrådar av Pox och Bosman och ett kodord för hjort-herrens, det är så rövarkungen här kallar sig, fort.
Efter lite diskussion bestämdes det att det överlevande rövaren fick bli Pox och Bosmans slav i minst en månad. Jag håller inte alls med om beslutet att han skulle släppas fri efteråt, men vi kan väl hoppas att han får arbeta hårt och det han förtjänar för sina brott senare.

13 Gozran
En dyster dag. Kyrill har fallit i en strid mot ett par Tatzlwyrms. Han var, trots möjliga tidigare kommentarer, en god kamrat och en bra kämpe. Nu väntar en dyster resa tillbaka till Oleg med hans kropp. Att jag inte fick hämnas på wyrmen som tog hans liv grämer mig.

Ändrad av chrull (11-04-09 12:03)

Topp
#726006 - 11-04-09 12:14 Meddelande om dödsfall [Re: 弾幕]
Vitulv Inte inloggad
Årets spelledare 2011

13 Gozran, 4711 AR

Grönbälte, de stulna Länderna.

Herrar

Undertecknad meddelar här på enklaste sätt att munken Kyrill Banapis Lebeda har omkommit i strid. Under utforskning av ett skogsområde i Grönbälte mötte sällskapet på en Tatzlwyrm (ormliknande pseudodrake) och anföll. Broder Kyrill valde att göra en omfattning men hade inte räknat med att Tatzlwyrmar lever i par, varpå han isolerades från sina kamrater och dräptes.

Det kan föras till arkiven att broder Kyrill tjänat uppdraget väl, och att ingen skugga skall falla över hans familj eller kloster. Förslagsvis bör en summa om femhundra guldpengar utbetalas till hans efterlevande, enligt god juridisk sed.

Högaktningsfullt

Edward Wollenburger
Notarie

Topp
#727077 - 11-04-18 20:59 Karta över grönbältet [Re: Vitulv]
Pärsson Inte inloggad
Magiker

Hur långt har du kommit i ritandet Dante? Har du någon sneak peak?

Topp
#727104 - 11-04-19 00:53 Re: Karta över grönbältet [Re: Pärsson]
Forumredaktör
»Politiskt korrekt«

Hur långt har du kommit i ritandet Dante? Har du någon sneak peak?

Nope. I sucketh.

—————
—————
—————
—————

Topp
Sida 2 av 9 < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 >
Föregående diskussion
Visa alla diskussioner Tillbaka till forum
Nästa diskussion

Moderator:  Hipster T. Pokémon 
Småprat | Storprat | Kallprat

Inloggade användare
2 registrerade (LJSLarsson, anth), 10 gäster och 4 sökmotorer online.
Förklaring: Redaktör, Global moderator, Moderator, Tekniker, Sponsor
Senaste inlägg
Mystik & Magi II av Dark Lotus • 13-05-23 04:02
Rollspel.nu's filmklubb 2013 v21 av Jocke Kofot • 13-05-23 00:47
Rollspel med dinosaurier? av slanfan • 13-05-23 00:15
Svärd och Svartkonst av Olav • 13-05-23 00:01
[Stockholm] Dungeon World-spelgrupp sökes! av Anarchclown • 13-05-22 23:41
Plattlyssnarklubben - vecka 1 av krank • 13-05-22 23:11
[Hârn] Tale of a Crippled Fox av MattiasLejbrink • 13-05-22 22:34
Ge den en chans av Ulfgeir • 13-05-22 22:10
Hur skadar man sig lagom mycket? av Dnalor • 13-05-22 20:40
Alla vapen för 1d6 skada av Korpen • 13-05-22 18:55