Sida 3 av 3 < 1 2 3
Diskussionsval
#759974 - 11-11-24 15:43 Re: Om yrken [Re: Magnus Edlund]
Gurgeh Inte inloggad
Moderator
Republic serial villain

Registrerad: 01-02-23
Plats: Linköping
Citat:
Bard, vette fan. Lite trist val. Men vad sägs om en BUDBÄRARE? Någon som har som jobb att färdas genom farliga områden mellan olika furstar, bärandes på viktiga dokument, brev eller på annan sorts diplomatiska uppdrag. En diplomatins Indiana Jones, så att säga. Kan vara coolt. Har både en social aspekt, och är en karaktär som folk skulle kunna be om hjälp för att hitta guldet som orcherna snott.

Något i den stilen skulle kunna fungera. I värsta fall kan jag lägga det till den långa lista jag har på potentiella framtida yrken.

/tobias
Rollspel spellett: Apocalypse World

Kaleidoskop

Topp
#762921 - 11-12-11 22:16 Strid [Re: Gurgeh]
Gurgeh Inte inloggad
Moderator
Republic serial villain

Vi speltestade stridssystemet för andra gången idag. I princip var det identiskt med den första speltesten, förutom att jag ändrat en del siffror. Det gav den önskade effekten: rollpersonerna kunde vinna det ganska enkla mötet med ett gäng orcher, och de använde flera av de olika effekter de kunde uppnå när de lyckades med en attack.

Så jag tänkte berätta lite om stridssystemet här.

Det här är några av de önskemål jag hade på stridssystemet:

* Spelarna ska ha flera valmöjligheter, och det ska helst inte vara uppenbart vad man ska välja.
* Spelledaren ska inte slå några tärningar.
* Spelarna ska slå så få slag som möjligt varje runda.
* Man ska använda en karta och figurer, men inte ett detaljerat rutnät.

Det sista är det lättaste. Striden utspelar sig på en karta som är indelad i zoner. Varje zon motsvarar ett större område och rymmer i de flesta fall ett flertal stridande personer. (En del zoner kan vara mindre, eller ha specialregler.) Varje rollperson och fiende representeras av en spelpjäs.

Varje runda i striden består av fyra faser. I första fasen får spelarnas roller flytta (i den ordning spelarna väljer). De får flytta en zon och sedan ge sig i närstrid med en fiende, eller flytta två zoner utan att ge sig i närstrid. De som redan var i närstrid får inte flytta. I andra fasen får fienderna göra samma sak. I tredje fasen får de rollpersoner som inte slagits i närstrid och inte flyttat två steg använda ett avståndsvapen. I fjärde fasen får fienderna göra samma sak. Man slår alltså inga initiativslag, utan den inbördes ordningen mellan rollpersonerna är upp till spelarna, och den inbördes ordningen mellan fienderna är upp till spelledaren.

Närstrid hanteras med ett enda slag, som avgör både attack och försvar. Varje fiende har ett attackvärde och ett försvarsvärde. Spelaren har tre 6-sidiga tärningar och får välja hur många av dessa som ska vara anfall och försvar. Attacktärningar är röda, försvarstärningar är blå. Sedan slår spelaren alla tärningar och adderar dem separat. Om summan på attacktärningar är större än fiendens försvar kommer spelaren att få välja effekter som fienden drabbas av. Om summan på försvarstärningarna är större än fiendens attack är rollpersonen oskadd, annars kommer den att skadas.

Om rollpersonens attack lyckas får den ett effektvärde, som är lika stort som det högsta värdet hos en av attacktärningarna (om attacktärningarna visar 2 och 5 blir effekten 5). Detta värde får spelaren använda för att köpa effekter. En effekt kan vara att skada motståndaren, att dra sig ur striden eller att förflytta striden till en annan zon. Dessa kostar olika mycket att köpa. Två viktiga effekter är att köpa ett handlingspoäng, eller att hindra motståndaren från att få en räknare (mer om det strax).

Ett handlingspoäng kan användas för att få en extra tärning på ett närstridsslag, för att slå om valfritt antal tärningar efter ett stridsslag eller för att få 2 extra poäng att köpa effekter för. Det kan dessutom användas för att aktivera specialförmågor som rollpersonerna kan ha.

Fienderna har som sagt ett attackvärde och ett försvarsvärde. De har dessutom skada och tålighet. Vad som behöver tilläggas är att de samlar på sig räknare. (De kommer att få ett annat namn när jag kommer på ett.) En räknare är en markör som visar att fienden blivit farligare. I slutet av varje runda får varje fiende en räknare, såvida inte en rollperson i strid med den betalat för att den inte ska få det. Räknarna ökar fiendens värden, och används för att aktivera deras specialattack(er). En fiende kan se ut såhär:

Orchkrigare 1
Attack 5 (+1)
Försvar 4 (+1)
Skada 4 (+1)
Tålighet 14
OO Vilddjursattack
Attack 8, Försvar 6, Skada 7

Värdena inom parentes är den bonus fienden får av räknare. Om den här fienden har en räknare har den alltså 6 i attack. Om fienden har två räknare och är inblandad i närstrid så aktiveras dess Vilddjursattack. Man tar då bort dess räknare och den använder de värden som står på specialattacken i den rundan.

Det är grunderna. Sedan tillkommer regler för avståndsstrid och massa andra saker, men det får ni läsa om i framtiden eller i regelboken istället.

/tobias

Kaleidoskop

Topp
#763086 - 11-12-12 15:10 Re: Om yrken [Re: Gurgeh]
Dimfrost Inte inloggad
gillar kartor, timglas och 1700-tals- typografi

Registrerad: 00-12-29
Plats: Tlön, Uqbar
Jag kom på vad min beef med yrkena var nu.

Bärsärk är bra, viking är dåligt.
Lönnmördare är bra, ninja är dåligt.
Dvärg är bara dåligt. wink

Det vill säga, retrofantasy kan vara trevligt, men inte om det är korvtårtigt utan tillräckligt cool anledning. Eller något. Men det är mycket troligt att jag bara har fel; det är ditt spel. smile

Topp
#763091 - 11-12-12 15:24 Re: Om yrken [Re: Dimfrost]
Gurgeh Inte inloggad
Moderator
Republic serial villain

Skrivet av: Dimfrost
Dvärg är bara dåligt. wink

Jag hatar också dvärgar. De är bara med som fan-service.

/tobias

Kaleidoskop

Topp
#763572 - 11-12-14 15:55 Mindre uppenbara yrken [Re: Dimfrost]
Gurgeh Inte inloggad
Moderator
Republic serial villain

När jag funderat lite kan jag se din poäng. När jag hittade på yrkena tänkte jag att det var en bra idé att göra dem precis så som man förväntar sig. Det gör det lättare för en ny spelare som kommer från ett annat spel att förstå vad de olika yrkena handlar om. Tyvärr medför ju det att yrkena blir ganska färglösa -- det blir en riddare, en soldat och en lönnmördare, och inget mer. Det måste inte vara så. Folk fattar konceptet riddare även om riddaren har någon feature som gör den intressant.

Så yrken som är något annat än det mest uppenbara är en bra idé. Bärsärken kommer fortfarande att vara en bärsärk, men troligen inte en viking.

/tobias

Kaleidoskop

Topp
#763581 - 11-12-14 16:15 Re: Mindre uppenbara yrken [Re: Gurgeh]
Snigel Inte inloggad
Snel hest

Registrerad: 03-10-23
Du behöver ju inte ändra så mycket för att de ska få mer färg heller. Du kan ju ha riddare av en särskild orden (som ger särskilda egenskaper och karaktär), lönnmördare av en viss skola eller präst till en speciell gudom.

- Olle Linge

Snigel.nu - hemsida
Kaleidoskop.se - rollspelsmakande
Magneter och mirakel - Nytt svenskt rollspel!
Hacking Chinese - Everything you need to know about studying Chinese but no-one will tell you

Topp
#765259 - 12-01-02 18:23 Exempel på ett yrke [Re: Gurgeh]
Gurgeh Inte inloggad
Moderator
Republic serial villain

Ungefär såhär har jag tänkt att ett yrke ska se ut i det här spelet. Det här yrket är extremt stridsinriktat. De flesta yrken har tillgång till mindre våldsamma förmågor.

Jag räknar inte med att någon ska begripa vad förmågorna gör, men ser det intressant ut?

-----------------------------
BÄRSÄRK av blodryttarnas klan

När man vandrar österut från staden Jalun vid Korallbergens hav och passerar genom pelarstenarna kommer man till ett vidsträckt slättland. Om man spanar ut över det från en bra utkikspunkt -- och sådana är svåra att hitta, för landet är mycket flackt, endast genomskuret av ett fåtal floder och små åsar -- kan man se något som liknar små kullar i fjärran. Men efter ett tag märker man att de rör på sig. Kullarna är myvelbestar och runt dem lever ett säreget folk med bronsröd hud, svart hår och röda, vild ögon. Hela deras liv kretsar kring de gigantiska myvelbestarna. De håller utkik efter sina fiender från deras tio meter höga ryggar, de mjölkar honorna och dricker mjölken blandad med djurens näringsrika blod. Folket är indelat i flera klaner, och den mesta fruktade av dem är blodryttarnas klan.

Du är en bärsärk av blodryttarnas klan. Du har tränats sedan unga år att lämna ditt förnuft bakom dig när du går i strid och agera på djurisk instinkt. När du svingar din yxa är det få som kan motstå dig på slagfältet. Din kropp är täckt av ärr, en del har du fått av dina fiender, en del har du åsamkat dig själv för att tömma dina sinnen på slagfältet och en del är offer till dina krigiska gudar. När du går i strid målar du din kropp med mönster i blod och sot.

Din nyskapade bärsärk får välja fem av följande Förmågor:

Blodstyrka
Du blir starkare för varje fiende du dödar. När du lyckas döda en fiende ökar ditt vapens skada med 2 under resten av striden.

Bärsärkraseri
När du arbetar upp ditt raseri förvandlas du till en ostoppbar stridsmaskin och svingar ditt vapen så snabbt att din fiende knappt hinner reagera. Genom att betala 1 handlingspoäng får du attackera samma fiende två gånger. Du måste använda alla dina stridstärningar för attack båda gångerna. Detta fungerar på samma sätt som om fienden slogs mot flera roller, så den får inte göra en motattack mot ditt andra slag (eller mot det första heller om den redan blivit attackerad den här rundan).

Kasta fiende
När du kommer nära inpå din fiende kan du lyfta upp den och kasta den med förvånansvärd styrka. Att kasta en fiende är en effekt i strid och kostar 6 poäng och 1 handlingspoäng. Fienden landar i samma zon, eller valfri angränsande zon. När fienden landar tar den 4 i skada och är i obalans. Du kan inte att kasta en fiende som är större än du.

Skrämmande uppenbarelse
Du ser fullständigt livsfarlig ut om du bestämmer dig för det. När du använder hotfulla argument får du +2 på alla försök att övertyga någon. Om du verkligen vill skrämma någon måste du lyckas med ett kontrollslag med svårighetsgrad 6. Om du lyckas får offret slå på skräcktabellen. Du kan använda Förmågan i strid. Det fungerar som en avståndsattack, men kan bara användas mot en fiende i samma zon, eller en angränsande zon.

Stridsvrål
När du fyller lungorna och utbrister i ett våldsamt stridsvrål darrar alla fiender på slagfältet. Du betalar 1 handlingspoäng och alla fiender som kan höra dig förlorar alla sina räknare. Stridsvrålet räknas som en avståndsattack.

Styrka genom smärta
Du kan öka din adrenalinproduktion och din stridsförmåga genom att skada dig själv. Innan ett närstridsslag kan du ta 2 i skada och få en extra tärning. Du kan maximalt få två extra tärningar för ett slag på det här sättet.

Tålig som en oxe
Du klarar av att ta betydligt mer stryk än en vanlig människa. Din Tålighet ökar med 6.

Vansinnesattack
Du är tränad i att anfalla din fiende vilt svingande, helt utan en tanke på din egen säkerhet. Om du använder alla dina tärningar till attack får du addera ytterligare en attacktärning innan du slår stridsslaget.

Vapenskicklighet - Yxa
Yxan är ditt vapen. Med en yxa i din hans känner du dig stark, säker och oövervinnerlig. Du får +2 på din attack så länge du slåss med en yxa.

Vildsvinsstyrka
Du är inte bara vild och storvuxen, utan dessutom onaturligt stark. När du attackerar i närstrid ökar vapnets skada med 2. När du slår ett kontrollslag som har med styrka att göra får du +2. Du kan bära två extra föremål i din packning utan att bli överbelastad.

Bifogningar
2011-12-30 15.16.27.jpg (128 nedladdningar)

Ändrad av Gurgeh (12-01-02 18:25)

Kaleidoskop

Topp
#765260 - 12-01-02 18:38 Re: Exempel på ett yrke [Re: Gurgeh]
Magnus Edlund Inte inloggad
The artist formerly known as Dilandau.

Registrerad: 00-09-27
Plats: Söder
Mycket trevligt, även om yrket i sig inte tilltalar mig så mycket. Skulle vara skoj att se hur ett mindre stridsfokuserat yrke ser ut.

Borde inte någon från "blodryttarnas klan" kunna välja en riddjursförmåga av något slag?

Blodryttare känns fö som snott från George RR Martin – "blood riders".

Ändrad av Magnus Edlund (12-01-02 18:39)

Topp
#765261 - 12-01-02 18:45 Re: Exempel på ett yrke [Re: Magnus Edlund]
Gurgeh Inte inloggad
Moderator
Republic serial villain

Citat:
Borde inte någon från "blodryttarnas klan" kunna välja en riddjursförmåga av något slag?

Det skulle vara ganska rimligt, ja. Men jag valde att fatta designbeslutet att helt ignorera riddjur i grundreglerna och vänta med dem till senare, eftersom de skulle krångla till saker.

Citat:

Det är därför jag borde läsa mer fantasy. Då skulle jag ha känt till det här och valt ett annat namn. wink

/tobias

Kaleidoskop

Topp
#765268 - 12-01-02 20:04 Re: Exempel på ett yrke [Re: Gurgeh]

Skrivet av: Gurgeh

Citat:

Det är därför jag borde läsa mer fantasy. Då skulle jag ha känt till det här och valt ett annat namn. wink

Haha! Du får helt enkelt skicka alla namn du "hittat på" till mig, så kan jag se till att du inte är pinsamt ignorant i tryck. smile

Topp
#767349 - 12-01-17 11:24 Mer om namn [Re: Gurgeh]
Gurgeh Inte inloggad
Moderator
Republic serial villain

Som jag skrev i början av den här tråden är alla bra namn på fantasyspel redan tagna. Dessutom låter de häftigare på engelska. Där finns det en hel uppsjö fantasyspel med namn som låter rätt menlösa på svenska, till exempel Warhammer eller Pathfinder. Jag gillar namn av den typen, namn som låter fantasyaktiga men inte säger speciellt mycket om vad spelet innehåller, utöver fantasy. Sedan kan man alltid låta namnet ha någon form av betydelse i spelvärlden, vilket till exempel Stormbringer har.

Så mitt namnförslag på det här spelet just nu är Drakporten.

När en värdig hjälte dör färdas han eller hon genom Drakporten till gudarnas salar och får tillbringa evigheten med att festa, umgås med jungfrur eller något annat som just den hjältens religion påbjuder. En ovärdig hjälte får färdas genom en annan port, med ett mindre imponerande namn, och försvinner i glömskans rike.

/tobias

Kaleidoskop

Topp
#767351 - 12-01-17 11:25 Re: Mer om namn [Re: Gurgeh]
Stövelkatten Inte inloggad
HUSTLA DA RABBIT

Registrerad: 05-05-13
Plats: Stockholm
...ovärdig hjälte får färdas genom en annan port, med ett mindre imponerande namn, och försvinner i glömskans rike.
/tobias

Surdegsporten.

Topp
#767421 - 12-01-17 13:42 Re: Mer om namn [Re: Stövelkatten]

Skrivet av: Stövelkatten
...ovärdig hjälte får färdas genom en annan port, med ett mindre imponerande namn, och försvinner i glömskans rike.
/tobias

Surdegsporten.

Glömskans port, SÅ KLART.

Topp
#767524 - 12-01-17 15:57 Re: Mer om namn [Re: Magnus Edlund]
Gurgeh Inte inloggad
Moderator
Republic serial villain

Citat:
Glömskans port, SÅ KLART.

Det borde jag ha kommit på själv. wink

/tobias

Kaleidoskop

Topp
Sida 3 av 3 < 1 2 3
Föregående diskussion
Visa alla diskussioner Tillbaka till forum
Nästa diskussion

Moderator:  Gurgeh, Gurgeh, Svarte faraonen 
Småprat | Storprat | Kallprat

Inloggade användare
19 registrerade (solvebring, Skarpskytten, Ram, Vimes, Cybot, Fryksdal, Genesis, Kaigon, Hakanlo, Korpa, SirFrog, Sapient, Radioaktiv, Lord_Copper, stupidbear, Tony.M.Meijer, 3 osynlig(a)), 30 gäster och 7 sökmotorer online.
Förklaring: Redaktör, Global moderator, Moderator, Tekniker, Sponsor
Senaste inlägg
[Utmaning] Remixa brädspel! av Vimes • 12-05-22 19:53
Werewolf the Masquerade av Vimes • 12-05-22 19:50
En världs historia av Orfeus • 12-05-22 19:01
[Nor Bannog] Ny blogg tillägnad Saga & Arcaria av Arfert • 12-05-22 18:27
Bästa Cyberpunk settingen? av SirFrog • 12-05-22 18:03
This Is Pulp, steg två av Han • 12-05-22 18:03
Problematikens cirkel [tagning tre] av Ram • 12-05-22 17:51
M:UA Piritäverntyrare sökes av Radioaktiv • 12-05-22 16:32
Pirit - Den inn av Radioaktiv • 12-05-22 16:32
Smygpremiär på nya Western av Anders & Tove • 12-05-22 16:25
Senaste diskussioner
Bästa Cyberpunk settingen? av baronMaxDurhal • 12-05-22 15:32
Pirit - Den inn av Radioaktiv • 12-05-22 15:03
M:UA Piritäverntyrare sökes av Radioaktiv • 12-05-22 12:00
Midsommarens lilla scenarioutmaning! av solvebring • 12-05-22 08:45
[D&B] Att undvika jättebananer av Genesis • 12-05-22 07:11
Äventyrssommar: Det kan åtminstone inte bli värre? av Max Raven • 12-05-21 22:35
En förfrågan om tillstånd av Lord_Copper • 12-05-21 16:35
En världs historia av Niklas73 • 12-05-21 16:34
När vill du slå en tärning? av Niklas73 • 12-05-21 12:03
[AW] Zombies & nazister av Sjunde inseglet • 12-05-21 11:56