På teater tror jag till exempel att det är viktigare att handlingen är tydlig nog att publiken förstår vad det ska föreställa.
Det här är det som gäller angående polis uniformer, bilar och brickor på teater och film.
Om du inte är polis så är det ett brott att bära en polisuniform och du får inte heller äga en bil med identisk markering som en äkta polisbil. Samma sak gäller brickorna.
Så vad man gör på teater och film är att man helt enkelt syr upp uniformer som skiljer sig från äkta polisuniformer på ett litet men tydligt sätt, exempelvis platta plastknappar istället för kupade mässingsknappar, gradbeteckningarna som är sneda istället för raka osv.
Inget som är tillräckligt märkvärdigt för att en vanlig svensson ska märka det men tydligt nog för att en kännare lätt ska kunna se skillnaden.
Samma sak gäller polisbilar och brickor.
Dessutom så ska allt vara märkt att det är just rekvisita.
Alla dom där poliserna i bakgrunden av Beckfilmerna är antingen riktiga snutar som extraknäcker eller folk utklädda i kläder som påminner om polisuniformer.
Bilarna brukar dessutom vara hyrda/lånade direkt av polisen eftersom det är enklast.
Dock är det värt att komma ihåg att oavsett om din polisbricka eller uniform skiljer sig tillräckligt ifrån en riktigt så är det alltid olagligt att utge sig för polis.
Tror faktiskt att samma regler för tull och kustbevakning och liknade uniformerade myndigheter.
Kanske även för militären också men där jag är inte helt säker.
Hur allt det här stämmer rent juridiskt vet jag inte heller men jag vet att det är i alla fall praxis inom film och teater.