Diskussionsval
#763390 - 11-12-13 16:46 [Rolig rymdstrid] Inttroduktion
Snigel Inte inloggad
Snel hest

Registrerad: 03-10-23
Plats: Linköping
I den här tråden kommer jag att presentera en del idéer jag har om ett system för rymdstrid. Det kommer förmodligen att byggas in i ett allmänt SF-spel någon gång, men det lär inte hända innan GothCon, så att säga. Jag skriver det här för att tydliggöra vad mitt mål är och jag tar tacksamt emot allt från glada tlilrop till kreativa förslag eller kommentarer på innehållet.

---

Ända sedan jag läste Stephen Donaldson's SF-serie Gap (det var 2004, så jag har gått och grunnat på det här ganska länge) har jag varit sugen på att skriva ett rollspel som kan hantera rymdstrid på ett intressant sätt. Jag menar alltså rymdstrid ombord på ett skepp mot en eller flera motståndare. Man kan ju tänka sig att sju år borde vara lång tid nog för att komma på ett bra system, men så är inte fallet. Allt jag har är en hög funderingar. Nu är det dags att bearbeta högen lite, hänge med om ni har lust.

Krav på systemet (som inte ska tummas på alls):
  • Striderna ska vara roliga för alla inblandade
  • Det ska hantera strid med spelare mot spelledarstyrda motståndare
  • Varje spelare ska ha en unik roll
  • Varje roll ska ha en reell taktisk utmaning
  • Reglerna ska ge input till fiktionen efter striden

Önskemål (som går att tumma på):
  • Det ska fungera för 3-5 spelare
  • Social interaktion ska spela roll
  • Reglerna ska ge input till fiktionen under stridens gång
  • Slump bör spela en roll i systemet

Ändrad av Snigel (11-12-14 15:15)

- Olle Linge

Snigel.nu - hemsida
Kaleidoskop.se - rollspelsmakande
Magneter och mirakel - Nytt svenskt rollspel!
Hacking Chinese - Everything you need to know about studying Chinese but no-one will tell you

Topp
#763391 - 11-12-13 16:47 [Rolig rymdstrid] Att uppfylla kraven [Re: Snigel]
Snigel Inte inloggad
Snel hest

Av ovanstående punkter tror jag att det är nummer två och tre på den första lista som är absolut svårast. Jag är alltså inte ute efter ett system där skytten slår för skjuta och ser om han lyckas träffa motståndaren. Det ska finnas en taktisk utmaning. Den måste inte vara så klurig att den kan fungera utan att vara en del av ett rollspel, men den ska i alla fall inte gå sönder eller vara helt meningslös fristående.

Sätt att uppnå kraven (kan överlappa och utesluta varandra):
  • Små spel i spelet för varje roll (samma resurser, samma resultat)
  • Koordinationsproblem (alla måste samarbeta för att det ska fungera)
  • Tidspress (alla beslut är svårare att fatta på kort tid)
  • Varje rolls agerande påverkar (nästan) alla andras beslut

Om vi kikar lite närmar på de här delarna ser vi att de förmodligen är tillräckliga för att uppnå kraven. Det första innebära att alla roller har något slags taktiskt spel i spelet som har med deras roll att göra (mer om dessa nedan). Det måste förstås vara förankrat i spelet i övrigt, till exempel genom att använda samma resurser som alla andra och ge samma slags resultat. Resursen kan vara till exempel datorkraft eller energi från motorerna (eller både och).

För det andra ska reglerna straffa dåligt samarbete och belöna bra samarbete. Om spelarna genomför allting i perfekt koordination ska resultatet bli därefter. Om de inte tar hänsyn till varandra och agerar på egen hand ska detta straffas, förmodligen ganska hårt.

En typ av klagomål på den här typen av system är att det i så fall är bättre om alla spelare utom en håller käften och låter en person som har bra koll styra allt. Då blir det perfekt koordinerat. För att undvika detta och införa mer spänning kommer det att finnas en tidspress. Exakt hur den här fungerar vet jag inte än, men tanken är alltså att det helt enkelt ska finnas fler saker att göra och fler saker att hålla reda på än vad som är möjligt för en person att hantera. Exempelvis kanske beslut den här rundan måste fattas baserat på de tre föregående rundorna och i så fall är det omöjligt för en person att hålla reda på allt som hänt under dessa rundor, men det är fullt möjligt att hålla reda på en avskild del. Detta gör att alla roller blir viktiga.

Det gör också att socialt samspel blir en viktig faktor. En grupp som kan kommunicera med varandra kommer att klara sig bättre än en dysfunktionell grupp. Om detta beror på att spelarna spelar sina roller eller om de inte kan kommunicera på riktigt heller är inte så viktigt i nuläget.

Sist men inte minst är tanken att alla rollers beslut ska påverka alla andras (eller nästan alla). Om piloten gör någonting dumt kommer skytten att bli lidande för det. Om personen som håller ordning på sköldarna bränner på för mycket kommer piloten inte ha någon kraft kvar att manövrera med. Om sambandsofficeren inte gör sitt jobb skjuter skytten på fel skepp eller missar helt. Och så vidare.

Ändrad av Snigel (11-12-13 16:48)

- Olle Linge

Snigel.nu - hemsida
Hacking Chinese - Everything you need to know about studying Chinese but no-one will tell you

Topp
#763393 - 11-12-13 16:49 [Rolig rymdstrid] Funktioner och roller [Re: Snigel]
Snigel Inte inloggad
Snel hest

Överlag känner jag att jag har en bra bild över vad jag vill ha så här långt. Den grundläggande filosofin och tankegången känns gedigen och jag tror att det går att bygga ett bra spel av det. Det återstår dock en del saker som knappast kan kallas detaljer, till exempel vilka roller som ska finnas och hur de ska fungera. Det behöver inte vara en detaljlösning, men just nu har jag inte koll på hur jag ska lösa detta. Här följer några roller och vad jag har för funderingar på dem. För att undvika problemet med att namnge platser och presentera färdiga lösningar har jag valt att presentera funktioner som kan finnas med. Dessa kan alltså byggas ihop till de 3-5 roller jag vill ha.

Personer ombord kan ha ansvar för...
  • Resursfördelning (kanske av flera sorter: motorkraft, energi, tid)
  • Strategisk planering (alltså inte vad varje person gör)
  • Tolka inkommande information (om fiender, miljön, allierade)
  • Förstöra fienden (prioritering, genomförande, taktik)
  • Elektronisk krigföring (störning, cloakning, försvar mot liknande)
  • Styrning av skeppet (avgör allmän attityd och möjligheter)
  • Tekniska system (reparation, prioritering, krishantering)

Flera av dessa har uppenbara utmaningar förutsatt att resten av systemet fungerar som det ska. Resursfördelning är nästan alltid intressant i sig, samma sak gäller strategisk planering.

Tolka information tänker jag mig som ett Mastermind-liknande spel där det går att avslöja information om motståndet som resten av rollerna kan använda. Det kan också vara fråga om att hantera stora mängder information eller att informationen är jobbig att hantera samtidigt som allt annat. Tidspress gör att även ett medelkomplicerat spel kan bli svårt nog. Slump påverkar också.

Förstöra fienden (skjuta kanoner, torpeder, liknande) är det jag tycker är svårast att hantera. Första skicklighetsmomentet bör vara att kunna agera på informationen man har, prioritera vem man ska skjuta först, väga fördel nu mot fördel senare och så vidare. Kanske räcker detta. Mer avancerade vapen som robotar, drönare eller missiler kan också öka valmöjligheterna avsevärt och göra rollen intressant.

Elektronisk krigföring kommer kanske att integreras med informationsrollen, eftersom de är ungefär lika abstrakta och handlar om liknande grejer. Den här funktionen handlar dock mer om att försvara skeppet mot direkt angrepp och tillfoga skada. Skadan är av en annan typ än den som tillfogas av kanoner och dylikt, men påverkar i lika hög grad. Detta går att använda något abstrakt spel till (nästan vad som helst som är lagom komplicerat och har åtminstone en vag koppling till strid).

Styrning av skeppet är en svår nöt att knäcka eftersom det skulle kunna påverka alla andra ganska mycket samtidigt som det skulle kunna lösas med en konkret representation på något sätt). Om den ska vara konkret bör det inte vara så komplicerad att den är svår att förstå, utan ska då ge en direkt bild av vad som sker på något sätt. Annars kan piloten styra skeppet på ett mer abstrakt plan, men det krävs nog ändå en relativt lättbegriplig representation. Alternativet är att skeppets position faktiskt inte är extremt viktig, utan bara viktig på samma sätt som någon annan roll (det skulle betyda att det inte är helt avgörande vad piloten gör för skyttens del, till exempel).

Tekniska system är halvt löst från början, i alla fall så snart skeppet blivit träffat. Att prioritera vad som ska lagas, vilkas system som ska fungera och så vidare är ett bra recept för en utmanande uppgift. Den här funktionen måste antingen ha något intressant att göra innan det blir kris eller också måste den ingå i någon annan roll tillsammans med andra funktioner.

- Olle Linge

Snigel.nu - hemsida

Topp
#763394 - 11-12-13 16:50 [Rolig rymdstrid] Övriga tankar [Re: Snigel]
Snigel Inte inloggad
Snel hest

Här presenterar jag lite lösa idéer jag haft och som jag vill få med:
  • Val mellan att använda resurser på en gång eller spara på dem
  • Slump ska göra att det aldrig är möjligt att veta något säkert
  • Systemet får gärna upplevas som kaotiskt och stressig tom det fungerar
  • Det ska vara möjligt att sno resurser från andra (till exempel kan det vara så att den som väljer att spendera mest resurser prioriteras högst och att resurser sedan fördelas tills de är helt slut)
  • Det kan finnas speciella saker som påverkar striden i helhet (olika miljöer, ha rotation på skrov av/på, olika typer av fiender)
  • Systemet kommer att bli abstrakt, men inte så abstrakt att rolleran inte ser någon koppling till vad de faktiskt gör

- Olle Linge

Snigel.nu - hemsida

Topp
#763537 - 11-12-14 12:23 Re: [Rolig rymdstrid] Övriga tankar [Re: Snigel]
Niklas73 Inte inloggad
Ärkemagiker

Registrerad: 03-01-20
Plats: Stockholm
Hej

Jag har gjort x antal fordonssystem och precis speltestat ett på senaste Reptikon. Det funkade bra, spelarna gillade det och det flöt rätt snabbt. DE flesta av dina önskemål är representerade. Däremot är det svårt att hantera stress samtidigt som att systemet uppmuntrar komplexa handlingar som att hjälpa/stjälpa för andra pga dåliga/bra val.

Jag använder stress/kaos som bryts av för taktik i intervaller - något som kan göra att fiktionen faller till föga i stressmomenten.

Jag ska uppdatera mitt system och simulera det inför en speltest till. Det gör ungefär vad jag vill och förmedlar vad jag vill och har de moment (kanske färre) som jag ser att du själv gillar. Ska följa din tråd.

Starchallenge på Mylingspel.
Mylingspel.
Starchallenge blogg.

Topp
#763567 - 11-12-14 15:06 Re: [Rolig rymdstrid] Övriga tankar [Re: Niklas73]
Snigel Inte inloggad
Snel hest

Citat:
DE flesta av dina önskemål är representerade.

Vilka finns inte representerade? Några av de jag har med är ju inte förhandlingsbara. smile

Citat:
Däremot är det svårt att hantera stress samtidigt som att systemet uppmuntrar komplexa handlingar som att hjälpa/stjälpa för andra pga dåliga/bra val.

Jag använder stress/kaos som bryts av för taktik i intervaller - något som kan göra att fiktionen faller till föga i stressmomenten.

Jag ser inte problemet. Att göra så tar ju bort hela stressmomentet. Problemet uppkommer om man skapar komplex uppgifter som måste lösas på tid och alla dör om man inte löser dem. Det låter väldigt dumt att ha det så.

Om varje spelare har en relativt komplex uppgift och måste ta hänsyn till många saker (såsom hur det han gör påverkar de andra) och dessutom måste utföra denna på tid leder det till att det blir stressigt. Stressigt betyder att man inte hinner göra allting man vill göra. Det är ju exakt det här jag vill åt. Om man lägger in pauser för taktikprat förstör man hela det momentet plus att man, som du säger, också tummar på fiktionskopplingen.

- Olle Linge

Snigel.nu - hemsida

Topp
#763570 - 11-12-14 15:47 Re: [Rolig rymdstrid] Att uppfylla kraven [Re: Snigel]
Han Inte inloggad
Gillar bananer

Registrerad: 00-10-15
Plats: Oviss
Citat:
Tidspress (alla beslut är svårare att fatta på kort tid)

Man kan också ha: "Betala resurser för att ge en order." Att ha en fast turordning kan göra att man ibland vill betala för att ändra turordning så att man kan vägleda andra i vad de ska göra. Typ att man bara kan samtala med någon som är "en ruta" ifrån en själv i turordningen.

Ska bli intressant vad du gör av det här. Jag gjorde ett rymdstridssystem också, men angrep rymdstrid från ett helt annat perspektiv. Det ÄR ett svårt problem att få rymdstrid rolig.

/Han som undrar om Snigel skrev allting i förväg och sedan postade det, för det är ju typ bara någon minut mellan varje inlägg

Missa inte Urverkspels spelledarartiklar.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯

Topp
#763577 - 11-12-14 16:11 Re: [Rolig rymdstrid] Att uppfylla kraven [Re: Han]
Snigel Inte inloggad
Snel hest

Yeah, jag skrev allting i förväg. Riktigt så snabbt skriver jag inte. smile

Det är ett knivigt problem, men jag tror att det jag har skissas på är en bra grund. Det går att bygga ett system av det, det är jag kanske säker på. Om det fungerar bra och är lätt att hantera vet jag inte, men jag har i alla fall ambitionen att testa.

Som du säger går det att angripa det från olika håll. Jag tror att tidspressen är det jag kommer att bygga det här på. Huruvida det blir för jobbigt och stressigt att spela vet jag inte, men det får vi se. smile Tanken är ju att det ska vara ett rollspel också, så man gör ju mycket annat än att slåss i rymden, även om det förstås ska vara i centrum.

- Olle Linge

Snigel.nu - hemsida

Topp
#763580 - 11-12-14 16:15 Re: [Rolig rymdstrid] Att uppfylla kraven [Re: Snigel]
Han Inte inloggad
Gillar bananer

Registrerad: 00-10-15
Plats: Oviss
Jag vet dock att du skriver ohyggligt snabbt. smile

Jag kommer följa tråden med intresse och ser fram emot en spelrapport över vad som funkade som det skulle, vad som funkade men inte på det sätt som du trodde och vad som behöver fixas.

/Han som ville testa sitt system över forumet, men det dog ut på grund av bristande intresse

Missa inte Urverkspels spelledarartiklar.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯

Topp
#763583 - 11-12-14 16:24 Re: [Rolig rymdstrid] Övriga tankar [Re: Snigel]
Niklas73 Inte inloggad
Ärkemagiker

Registrerad: 03-01-20
Plats: Stockholm
Det jag inte uppfyller av de krav du har är att varje roll ska ha en reell taktisk utmaning. Strid mejjar bara men kan få hjälp av navigationsenheten. Scanning och Reapration är inte taktisk i en reell mening. Navigation och Teknik har möjlighet till taktik.

Hmm... Gällande din andra fråga så ber jag om ursäkt. Taktiken ligger under en tidspress and come to think of it så ska jag utöka den pressen i linje med dina tankar.

Starchallenge på Mylingspel.
Mylingspel.
Starchallenge blogg.

Topp
#763590 - 11-12-14 17:23 Re: [Rolig rymdstrid] Att uppfylla kraven [Re: Han]
Snigel Inte inloggad
Snel hest

Du får nog vänta ett tag. Allt som finns just nu är det som står här plus en hel del lösa funderingar. smile

- Olle Linge

Snigel.nu - hemsida

Topp
Föregående diskussion
Visa alla diskussioner Tillbaka till forum
Nästa diskussion

Moderator:  Gurgeh, Gurgeh, Svarte faraonen 
Småprat | Storprat | Kallprat

Inloggade användare
22 registrerade (SirFrog, yokohomo, Don Kennetho, Lupus Maximus, solvebring, krank, Stövelkatten, Lord_Copper, Spider Jerusalem, Ond bråd död, Murkla, Ormiss, Hakanlo, Vitulv, Caravisi, Genesis, bladerunner_35, Vicotnik, Shadowcaller, Tony.M.Meijer, 2 osynlig(a)), 27 gäster och 7 sökmotorer online.
Förklaring: Redaktör, Global moderator, Moderator, Tekniker, Sponsor
Senaste inlägg
Vanliga fallgropar vid användandet av scener? av Olav • 12-05-21 19:35
Kobra och spel! av MiniMoni • 12-05-21 19:22
En förfrågan om tillstånd av Lord_Copper • 12-05-21 19:16
När vill du slå en tärning? av Guendolin • 12-05-21 18:54
En världs historia av krank • 12-05-21 18:53
Dungeongenerator! av Max Raven • 12-05-21 18:33
Stora LaTeX-tråden av solvebring • 12-05-21 18:16
Pathfinder/DnD3.5 kampanj i höst av Lord_Copper • 12-05-21 17:44
RQ2 vs Legend av Arfert • 12-05-21 17:33
Vilka vampyrklaner vill ni se? av w176 • 12-05-21 17:18