#758168 - 11-11-12 20:48
Att bygga [Haragada]
|
gillar kartor, timglas och 1700-tals- typografi
Registrerad: 00-12-29
Plats: Tlön, Uqbar
|
En grundtanke i det nya Haragada är att varje spelgrupp skapar sin egen version av staden. Reglerna för detta är ännu inte klara. Vi har någon lös idé om att man besvarar ett antal frågor om staden som man tycker verkar intressanta, till exempel hur staden styrs, hur omgivnignarna ser ut, hur krigsmakten fungerar, vilka religioner som är mäktigast, sådana saker. Det har speltestats, det fungerar bra. Men det är inte direkt roligt. Kanske skulle man kunna få stadsbyggandet att vara ett minispel eller i alla fall spännande på samma sätt som att skapa en rollperson i Apocalypse World? Det vill säga, man har ett antal frågor eller ämnesområden där man väljer svar genom att kryssa i från en lista (och man kan förstås välja att helt bortse från att definiera någon viss aspekt av staden som känns ointressant).
Skillnaden är egentligen bara att man utgår från en lista där alla alternativ redan finns (och man naturligtvis har möjlighet att hitta på något annat själv, om man så önskar) i stället för att fylla i svar på några frågor som skisseras i boken. Det blir en annan känsla, på något sätt. Kortare, mer hanterligt.
Det blir dock ingen regelmässig inverkan genom de olika valen. Det tror jag heller inte behövs för att de ska kännas meningsfulla. Eventuellt skulle man kunna experimentera med beskrivande taggar som i AW, men jag vet inte hur mycket de tillför. Reglerna fungerar inte riktigt på en sådan nivå att regeldetaljer här skulle vara motiverade.
Utifrån denna beskrivning av staden ska man sedan generera lite platser. Om vi har valt att staden styrs av en vandöd häxmästare, och att stadsvakten består av de återuppväckta hjältarna från forntida krig, kan vi plocka ut häxmästarens frusna trädgård och det vidsträckta gravfält varifrån hjältarnas kroppar hämtas. Problemet är att platserna är kraftigt beroende av vilka svar man tidigare har valt. Det är svårt att göra någon allmän mall för platser associerade med stadens styre, om man inte vill ha en plats kopplad till varje svarsalternativ (den vandöda häxmästarfusten får isträdgården, slavhandlarna får tältstaden där slavhandeln sker, astrologernas råd får observatorietornet, etc). Och det eliminerar lite av det roliga med att välja saker från listor. Jag vill inte heller ha något abstrakt som "en plats där härskaren känner sig trygg" eller "ett gömställe": det är i konkretionen som listornas storhet ligger. Jag är lite osäker på hur man löser det här på bästa sätt.
(Det är förstås välkommet med svar även från de som inte är med om att skriva nya Haragada.)
|
|
Topp
|
|
|
|
#758178 - 11-11-13 01:37
Re: Att bygga [Haragada]
[Re: Dimfrost]
|
Druid
Registrerad: 06-01-03
Plats: Malmö
|
|
|
Topp
|
|
|
|
#758209 - 11-11-13 16:27
|
Rollspelare
Registrerad: 01-11-12
Plats: New Amsterdam
|
...staden styrs av en vandöd häxmästare, och att stadsvakten består av de återuppväckta hjältarna från forntida krig, kan vi plocka ut häxmästarens frusna trädgård och det vidsträckta gravfält varifrån hjältarnas kroppar hämtas. Sånt här ska allt bestå av. Coola val mellan coola och starkt settingfärgade grejer. Ni vet mest om Haragada. Berätta för oss vad vi kan välja mellan. Jag hade aldrig kommit på det jag citerar om jag fått välja fritt. Jag väntar med att svara djupare än så tills ni har rett ut vad det är ni undrar internt först. 
|
|
Topp
|
|
|
|
#758212 - 11-11-13 17:41
[Re: Måns]
|
gillar kartor, timglas och 1700-tals- typografi
Registrerad: 00-12-29
Plats: Tlön, Uqbar
|
...staden styrs av en vandöd häxmästare, och att stadsvakten består av de återuppväckta hjältarna från forntida krig, kan vi plocka ut häxmästarens frusna trädgård och det vidsträckta gravfält varifrån hjältarnas kroppar hämtas. Sånt här ska allt bestå av. Coola val mellan coola och starkt settingfärgade grejer. Ni vet mest om Haragada. Berätta för oss vad vi kan välja mellan. Jag hade aldrig kommit på det jag citerar om jag fått välja fritt. Jag väntar med att svara djupare än så tills ni har rett ut vad det är ni undrar internt först. Det handlar egentligen aldrig om att välja helt fritt, utan snarare om huruvida de coola grejerna ska vara utskrivna på ett stadsformulär som man bara kryssar för i, eller om man fyller i de grejer man vill ha utifrån listor (med beskrivningar) i boken. Eller något. Hur som helst, det ska bli enkelt för alla att bygga en version av Haragada sprängfylld med coola grejer. Det är hela poängen. 
|
|
Topp
|
|
|
|
#758237 - 11-11-14 00:39
|
Paladin
Registrerad: 00-05-24
|
En möjlighet är att varje spelare, utifrån sin rollperson, har makt att bestämma över något som är relevant för honom/henne. Då blir det lite roligare, eftersom det placerar rollpersonen i fokus. Vi har någon lös idé om att man besvarar ett antal frågor om staden som man tycker verkar intressanta, till exempel hur staden styrs, hur omgivnignarna ser ut, hur krigsmakten fungerar, vilka religioner som är mäktigast, sådana saker. Det har speltestats, det fungerar bra. Men det är inte direkt roligt.
Jag tror, som du skriver längre ned, att roligheten bor i detaljerna. Därför tror jag det viktigaste är att frågorna (eller ännu hellre den delegerade makten att bestämma över något) är väldigt konkret(a). Hur styrs staden? är tråkigare än Vilken dunkel kraft är den hemliga källan till Kejsarinnans makt? Tycker jag.
Topp
|
|
|
|
|
18 registrerade (Genesis, Lord_Copper, solvebring, bladerunner_35, Lupus Maximus, Vicotnik, Ond bråd död, Shadowcaller, Tony.M.Meijer, Murkla, Arfert, JohanKarlsson, MiniMoni, Stöveltramp, Sapient, Han, 2 osynlig(a)),
22
gäster och
13
sökmotorer online. |
|
Förklaring:
Redaktör,
Global moderator,
Moderator,
Tekniker,
Sponsor
|