Diskussionsval
#758168 - 11-11-12 20:48 Att bygga [Haragada]
Dimfrost Inte inloggad
gillar kartor, timglas och 1700-tals- typografi

Registrerad: 00-12-29
Plats: Tlön, Uqbar
En grundtanke i det nya Haragada är att varje spelgrupp skapar sin egen version av staden. Reglerna för detta är ännu inte klara. Vi har någon lös idé om att man besvarar ett antal frågor om staden som man tycker verkar intressanta, till exempel hur staden styrs, hur omgivnignarna ser ut, hur krigsmakten fungerar, vilka religioner som är mäktigast, sådana saker. Det har speltestats, det fungerar bra. Men det är inte direkt roligt. Kanske skulle man kunna få stadsbyggandet att vara ett minispel eller i alla fall spännande på samma sätt som att skapa en rollperson i Apocalypse World? Det vill säga, man har ett antal frågor eller ämnesområden där man väljer svar genom att kryssa i från en lista (och man kan förstås välja att helt bortse från att definiera någon viss aspekt av staden som känns ointressant).

Skillnaden är egentligen bara att man utgår från en lista där alla alternativ redan finns (och man naturligtvis har möjlighet att hitta på något annat själv, om man så önskar) i stället för att fylla i svar på några frågor som skisseras i boken. Det blir en annan känsla, på något sätt. Kortare, mer hanterligt.

Det blir dock ingen regelmässig inverkan genom de olika valen. Det tror jag heller inte behövs för att de ska kännas meningsfulla. Eventuellt skulle man kunna experimentera med beskrivande taggar som i AW, men jag vet inte hur mycket de tillför. Reglerna fungerar inte riktigt på en sådan nivå att regeldetaljer här skulle vara motiverade.

Utifrån denna beskrivning av staden ska man sedan generera lite platser. Om vi har valt att staden styrs av en vandöd häxmästare, och att stadsvakten består av de återuppväckta hjältarna från forntida krig, kan vi plocka ut häxmästarens frusna trädgård och det vidsträckta gravfält varifrån hjältarnas kroppar hämtas. Problemet är att platserna är kraftigt beroende av vilka svar man tidigare har valt. Det är svårt att göra någon allmän mall för platser associerade med stadens styre, om man inte vill ha en plats kopplad till varje svarsalternativ (den vandöda häxmästarfusten får isträdgården, slavhandlarna får tältstaden där slavhandeln sker, astrologernas råd får observatorietornet, etc). Och det eliminerar lite av det roliga med att välja saker från listor. Jag vill inte heller ha något abstrakt som "en plats där härskaren känner sig trygg" eller "ett gömställe": det är i konkretionen som listornas storhet ligger. Jag är lite osäker på hur man löser det här på bästa sätt.

(Det är förstås välkommet med svar även från de som inte är med om att skriva nya Haragada.)

Topp
#758178 - 11-11-13 01:37 Re: Att bygga [Haragada] [Re: Dimfrost]
Nässe Inte inloggad
Druid

Registrerad: 06-01-03
Plats: Malmö
Slumptabeller?

Oneshot! formulär

Topp
#758201 - 11-11-13 13:18 Re: Att bygga [Haragada] [Re: Dimfrost]
Snigel Inte inloggad
Snel hest

Registrerad: 03-10-23
Plats: Linköping
Jag är nog inte riktigt med på vad du menar. Det du föreslår låter som exakt samma sak jag alltid tänkt att vi föreställt oss och pratat om. Visst finns det små kosmetiska skillnader, men jag har nog uppfattat det så här från början. Vad är skillnaden på att svara på frågor och att kryssa i alternativ? Att det ska finnas förslag på vad man kan svara på frågorna är ju själva grundidén från början.

Jag tror jag missar något här och du får gärna peka ut vad det är. smile

- Olle Linge

Snigel.nu - hemsida
Kaleidoskop.se - rollspelsmakande
Magneter och mirakel - Nytt svenskt rollspel!
Hacking Chinese - Everything you need to know about studying Chinese but no-one will tell you

Topp
#758204 - 11-11-13 14:05 Re: Att bygga [Haragada] [Re: Snigel]
Dimfrost Inte inloggad

Öh, ja, jag tror att det framstod som en större skillnad i mina tankar jämfört med när jag skrev ner det. Men det är ändå en viss skillnad mellan att välja ut just tre-fyra områden och svara på dem, och då plocka svaren ur bokens rekommendationer, och gå igenom hela listan och bocka för det man är sugen på. En pedagogisk skillnad, om inte annat. (Sedan kan man förstås både låta bli att svara på sådant man är ointresserad av, och markera sådant som är extra viktigt med ett stort kryss -- det ska finnas en särskild ruta för det.) Informationen återges på stadsformuläret (som bör heta något annat) i högre grad.

Topp
#758206 - 11-11-13 14:59 Re: Att bygga [Haragada] [Re: Dimfrost]
Tyr Inte inloggad
Paladin

Registrerad: 00-10-14
Plats: Karlskrona
Mmmm, någon form av associationslek kanske. När spelarna ska svara på en fråga så slår spelare1 på en slumptabell fylld med grupper med 3 stödord i vardera grupp. Spelare1 ska nu använda sig av ett eller flera av stödorden för att svara på något som har med frågan att göra. Associationerna kan vara långsökta, men man får vara beredd på att förklara hur. När spelare1 är klar så är det nästa spelares tur att slå på tabellen och beskriva något annat som har med frågan att göra. Förutom de stödord som slaget medförde så har man tillgång till de stödord som använts tidigare för att besvara just den frågan. När alla besvarat frågan, eller valt att passa, så hoppar man på nästa fråga. Nästa fråga börjar spelare2 besvara osv. Man kan lägga till diverse regler och undantag för att göra det roligare/speligare.

Topp
#758209 - 11-11-13 16:27 Re: Att bygga [Haragada] [Re: Dimfrost]
Måns Inte inloggad
Rollspelare

Registrerad: 01-11-12
Plats: New Amsterdam
Skrivet av: Dimfrost
...staden styrs av en vandöd häxmästare, och att stadsvakten består av de återuppväckta hjältarna från forntida krig, kan vi plocka ut häxmästarens frusna trädgård och det vidsträckta gravfält varifrån hjältarnas kroppar hämtas.

Sånt här ska allt bestå av. Coola val mellan coola och starkt settingfärgade grejer. Ni vet mest om Haragada. Berätta för oss vad vi kan välja mellan. Jag hade aldrig kommit på det jag citerar om jag fått välja fritt.

Jag väntar med att svara djupare än så tills ni har rett ut vad det är ni undrar internt först. smile

Arbetar med:
Revolver, Daemon, InterZone, The Fog of War & Av jord är du kommen

Besök mig på Revolverspel

Topp
#758212 - 11-11-13 17:41 Re: Att bygga [Haragada] [Re: Måns]
Dimfrost Inte inloggad

Skrivet av: Måns
Skrivet av: Dimfrost
...staden styrs av en vandöd häxmästare, och att stadsvakten består av de återuppväckta hjältarna från forntida krig, kan vi plocka ut häxmästarens frusna trädgård och det vidsträckta gravfält varifrån hjältarnas kroppar hämtas.

Sånt här ska allt bestå av. Coola val mellan coola och starkt settingfärgade grejer. Ni vet mest om Haragada. Berätta för oss vad vi kan välja mellan. Jag hade aldrig kommit på det jag citerar om jag fått välja fritt.

Jag väntar med att svara djupare än så tills ni har rett ut vad det är ni undrar internt först. smile

Det handlar egentligen aldrig om att välja helt fritt, utan snarare om huruvida de coola grejerna ska vara utskrivna på ett stadsformulär som man bara kryssar för i, eller om man fyller i de grejer man vill ha utifrån listor (med beskrivningar) i boken. Eller något. Hur som helst, det ska bli enkelt för alla att bygga en version av Haragada sprängfylld med coola grejer. Det är hela poängen. smile

Topp
#758225 - 11-11-13 22:35 Re: Att bygga [Haragada] [Re: Dimfrost]
Martin Ackerfors Inte inloggad
Redaktör
Fiktiv

Registrerad: 01-01-21
Plats: Linköping
Jag har en lös idé med cirklar jag inte hinner eller orkar formulera nu. Peta på mig om jag inte svarat så ska jag försöka att skriva några rader om det (eller framförallt: illustrera med en bild).

Topp
#758237 - 11-11-14 00:39 Re: Att bygga [Haragada] [Re: Dimfrost]
Olav Inte inloggad
Paladin

Registrerad: 00-05-24
En möjlighet är att varje spelare, utifrån sin rollperson, har makt att bestämma över något som är relevant för honom/henne. Då blir det lite roligare, eftersom det placerar rollpersonen i fokus.
Citat:

Vi har någon lös idé om att man besvarar ett antal frågor om staden som man tycker verkar intressanta, till exempel hur staden styrs, hur omgivnignarna ser ut, hur krigsmakten fungerar, vilka religioner som är mäktigast, sådana saker. Det har speltestats, det fungerar bra. Men det är inte direkt roligt.

Jag tror, som du skriver längre ned, att roligheten bor i detaljerna. Därför tror jag det viktigaste är att frågorna (eller ännu hellre den delegerade makten att bestämma över något) är väldigt konkret(a).

Hur styrs staden? är tråkigare än Vilken dunkel kraft är den hemliga källan till Kejsarinnans makt? Tycker jag.

Topp
Föregående diskussion
Visa alla diskussioner Tillbaka till forum
Nästa diskussion

Moderator:  Gurgeh, Gurgeh, Svarte faraonen 
Småprat | Storprat | Kallprat

Inloggade användare
18 registrerade (Genesis, Lord_Copper, solvebring, bladerunner_35, Lupus Maximus, Vicotnik, Ond bråd död, Shadowcaller, Tony.M.Meijer, Murkla, Arfert, JohanKarlsson, MiniMoni, Stöveltramp, Sapient, Han, 2 osynlig(a)), 22 gäster och 13 sökmotorer online.
Förklaring: Redaktör, Global moderator, Moderator, Tekniker, Sponsor
Senaste inlägg
Vanliga fallgropar vid användandet av scener? av Genesis • 12-05-21 19:23
Kobra och spel! av MiniMoni • 12-05-21 19:22
En förfrågan om tillstånd av Lord_Copper • 12-05-21 19:16
När vill du slå en tärning? av Guendolin • 12-05-21 18:54
En världs historia av krank • 12-05-21 18:53
Dungeongenerator! av Max Raven • 12-05-21 18:33
Stora LaTeX-tråden av solvebring • 12-05-21 18:16
Pathfinder/DnD3.5 kampanj i höst av Lord_Copper • 12-05-21 17:44
RQ2 vs Legend av Arfert • 12-05-21 17:33
Vilka vampyrklaner vill ni se? av w176 • 12-05-21 17:18