#714906 - 11-01-2714:44
Re: Kända svenska rollspelare (nördregistrering)
[Re: Pärsson]
Marukusu
Czar of Fashion
Registrerad: 04-03-18
Plats: Umeå
...Kan vara med och trådnekra lite samt avslöja att John Ajvide Lindqvist i förordet till den nya novellsamlingen Låt de gamla drömmarna dö erkänner att han "har läst alla H.P. Lovecrafts noveller och ibland spelar rollspelet Call of Cthulhu". Hans novell Tindalos är f.ö. Cthulhu-inspirerad, surprise, surprise.
I senaste Radiogamer kommer Fredrik Federley ut som aktiv rollspelare. Med det fantastiska bekännelsen "Jag spelar alltid någon slags alvisk kejsare som har en silverdrake" (fritt från minnet).
Han erkänner också att han spelar mycket Civ, så mycket att han bara har det installerat på datorn på landet, för att det inte ska ta över hans liv helt.
————— Glöm inte Laws postulat: »Benägenheten att förväxla personlig smak med objektiv kvalitet är närmast universell. […] Denna grundläggande princip för mänsklig uppfattningsförmåga är svår att övervinna, även när vi intellektuellt är medvetna om den.« – Robin D. Laws ————— »Vi sover tryggt i våra sängar för att hårdföra möss står redo i natten att utöva våld mot dem som vill oss illa.« – inte alls Winston Churchill ————— »En aktningsvärd spelledare dödar aldrig avsiktligt spelarnas rollpersoner, utan tillhandahåller möjligheter för överilade och obetänksamma spelare att göra det helt på egen hand.« – E. Gary Gygax ————— »Bra rollspelare hanterar regler. Dåliga rollspelare hittar på dåliga ursäkter för att avskaffa regler.« – Magnus Seter[/size]
#852471 - 13-04-0721:26
[Re: Hipster T. Pokémon]
Magnus Edlund
The artist formerly known as Dilandau.
Registrerad: 00-09-27
Plats: Söder
Andra som bör läggas till på denna lista: * Charlie Söderberg * Olle Sarri * Ola Salo * Eric Schuldt * Kitty Jutbring * Maria Blom * Orvar Säfström * Johanna Koljonen
Mina barndomskompisars storasyskon var Eric Schuldts gamla spelargrupp, bland dem fanns bland annat tevespesjournalisten Magnus Eriksson, Daniel Berg - förläggare/doktorand/killen bredvid C-M Edenborg på alla foton och Leo Nordwall - deltagerkulturpionjär och urban explorationtalesman.
Men frågan är om nån av de andra egentligen är värd att räkna som kändis på "riktigt".
Ändrad av Jocke Kofot (13-04-0723:20)
#852657 - 13-04-0802:49
[Re: Magnus Edlund]
M. Bakunin
Normal
Registrerad: 07-10-08
Vavra Suk, chefsideolog (eller före detta chefsideolog) i Nationaldemokraterna är gammal rollspelare... han e väl inte superkänd, men dyker ju upp i media allt emellanåt....
#852687 - 13-04-0809:56
[Re: Pärsson]
Troberg
Defenestrator Maximus
Registrerad: 01-06-27
Plats: Borlänge, sveriges inavelscen...
Skrivet av: Pärsson
Piratpartiets partiledare, Rickard Falkvinge har jag för mig är gammal DoD nörd. Vet inte om han räknas in på kändisfronten?
Jag råkar veta att Piratpartiets nuvarande partiledare också spelat rollspel, även om hon inte varit en hardcore-entusiast. Datorrollspel, däremot, är hennes rökheroin.