#692550 - 10-07-26 15:38
Re: [Rollspelsdöden] - Några inledande funderingar
[Re: krank]
|
Hedersmoderator
Gudakonung
Registrerad: 04-09-09
Plats: Stockholm
|
jag tror, av anekdotiska anledningar (jag är trots allt farsa till en slapp WoW-spelare i tonåren), att du är helt ute och cyklar.
Jag tror att tonåringar idag läser enormt mycket mer än vad de gjorde på det antiintellektuella sena 70-talet, när jag började med rollspel. Då var man en tönt om man överhuvudtaget läste någonting (utöver serietidningar som Buster och 91:an som räknades som OK), läste man var man "förläst" (ett nedsättande omdöme som antydde att man blivit konstig i skallen av att läsa) och betraktades som ett legitimt mobb-offer för alla och envar.
/Tomas Put me in a room with a pad and a pencil and set me up against a hundred people with a hundred computers - I’ll outcreate every goddamn sonofabitch in the room. - Ray Bradbury Livet: Gåvan som aldrig slutar att göra dig besviken. www.facebook.com/FantasyOSG
|
|
Topp
|
|
|
|
#692551 - 10-07-26 15:46
[Re: Arfert]
|
Teknisk rådgivare
Futurist
Registrerad: 02-12-28
Plats: Nynäshamn
|
jag tror, av anekdotiska anledningar (jag är trots allt farsa till en slapp WoW-spelare i tonåren), att du är helt ute och cyklar.
Jag tror att tonåringar idag läser enormt mycket mer än vad de gjorde på det antiintellektuella sena 70-talet, när jag började med rollspel. När var rollspel som störst i Sverige? Jag har ingen aning. Nå; min poäng var inte alldeles tydlig: Anledningen till att jag tror att det blir svårt att få tonåringar att köpa traditionella bokrollspel är att det helt enkelt är en lägre tröskel in i MMO's än vad det är att spela rollspel. Det är inte tillräckligt omedelbart. Visst går det att få ungdomar att läsa böcker (Potter och Twilight, och för den delen Jens Lapidus böcker har visat att det går) men frågan är om det räcker. Dels finns det fortfarande en hel del ungdomar som inte läser, som helt enkelt betraktar sig själva som "icke-läsare" och knappt tragglar sig igenom en harry potter om man tvingar dem, men vi har också det faktum att man bara behöver sätta sig vid datorn för att spela WoW. inga äventyrsförberdelser, reglerna behöver man inte lära sig (eller ja, man behöver lära sig tekniker och kontroller och så, men det finns en färdig lärare i form av spelet självt). Man får allt på ett mycket mer pedagogiskt och lättillgängligt sätt än i de flesta traditionella rollspel. Att spela WoW är motsvarigheten till att alltid ha en färdigpåläst SL som kan alla reglerna hemma på rummet, alltid tillgänglig när man känner för det. Det är vad vi har att "tävla mot". Därför tror jag att även om ungdomar kanske läser, så är steget långt till traditionella rollspel. Eller ja, längre än att man kan överbrygga det genom att få ut rollspel i handeln. (Hur ser ungdomars shoppingvanor ut? Handlar de sina böcker i bokhandeln, eller skickar de efter dem? Jag har ingen aning, men det känns som en viktig fråga. Jag såg inte särdeles många ungdomar när jag praktiserade i bokhandel, men återigen är det anekdoter, och därmed inget att riktigt gå efter)
|
|
Topp
|
|
|
|
#692552 - 10-07-26 15:52
|
Soldat
Registrerad: 09-02-21
Plats: Göteborg
|
Jag tror att det inte riktigt är så enkelt. Jag tror att just viljan att vara en del av en viss setting, eller låtsas vara en viss typ av roll, är själva anledningen till att folk ger sig in i forumrollspelandet.
Fast det är väll grundtanken i alla former av rollspel, att vara en viss typ av roll. Vad är anledningen till att människor väljer att spela Twilight via forum och inte köpa något trad system och anpassa? Man skulle nästan kunna säga att det är de som sitter med regelböcker och tärningar som är förlegade medans denna ändå relativt nya form av rollspelande är oerhört populärt och engagerar en myriad av människor, antagligen långt fler än de som rollspelar runt vardagsrumsbordet. För det är ju inte enbart twilight, hästar och prinsessor som rollspelas på forumen. Jag kan på rak arm nämna ett antal aktiva forum som enbart går ut på att rollspela och som skiljer sig vitt skiljt åt i form av setting. Jag tror det som attraherar är tillgängligheten, avsaknaden av gigantiska regelverk och enkelheten. Det är, ursäkta ordvalet, så jävla simpelt. Du och jag skulle kunna sätta igång och spela ett batman rpg här och nu, inga regler inga tärningar. Du är batman och jag är robin, vad händer?
Topp
|
|
|
|
#692553 - 10-07-26 15:54
|
Hedersmoderator
Gudakonung
|
...tror du allvarligt underskattar marknaden, och vad tonåringar klarar av för "tröskel". Speciellt med hur få rollspel som faktiskt säljs, och hur stor den potentiella marknaden är. Det finns också ett tydligt samband mellan antal försäljningsställen och försäljning.
Det såldes flest rollspel ca 1990, har jag för mig.
/Tomas Put me in a room with a pad and a pencil and set me up against a hundred people with a hundred computers - I’ll outcreate every goddamn sonofabitch in the room. - Ray Bradbury Livet: Gåvan som aldrig slutar att göra dig besviken. www.facebook.com/FantasyOSG
|
|
Topp
|
|
|
|
#692554 - 10-07-26 15:56
[Re: xDanielx]
|
Hedersmoderator
Gudakonung
|
Vad är anledningen till att människor väljer att spela Twilight via forum och inte köpa något trad system och anpassa?
För att det inte finns ett Twilight-rollspel att köpa? I någon form alls?
|
|
Topp
|
|
|
|
#692557 - 10-07-26 16:05
|
Soldat
|
Vad är anledningen till att människor väljer att spela Twilight via forum och inte köpa något trad system och anpassa?
För att det inte finns ett Twilight-rollspel att köpa? I någon form alls? Det skulle väll, rent teoretiskt sett gå att ta vilket Vampire spel som helst eller?
Topp
|
|
|
|
#692558 - 10-07-26 16:10
|
Hedersmoderator
Gudakonung
|
För att det inte finns ett Twilight-rollspel att köpa? I någon form alls? Det skulle väll, rent teoretiskt sett gå att ta vilket Vampire spel som helst eller? rent teoretiskt, visst.. men det är inget SÄLJ i det. Om det är en officiell Twilight-produkt, gärna med några nya småtexter från Stephenie Meyers egen penna som extra godis, och några nya bilder av karaktärerna, skulle det sälja i hundratusental. I kid you not.
Ändrad av Arfert (10-07-26 16:15)
|
|
Topp
|
|
|
|
#692559 - 10-07-26 16:25
|
Soldat
|
rent teoretiskt, visst.. men det är inget SÄLJ i det. Om det är en officiell Twilight-produkt, gärna med några nya småtexter från Stephenie Meyers egen penna som extra godis, och några nya bilder av karaktärerna, skulle det sälja i hundratusental. I kid you not.
Det är du säkert rätt it, men googlar man lite så ser man att folk redan rollspelar twilight. Utan småtexter eller flashiga bilder.
Topp
|
|
|
|
#692560 - 10-07-26 16:30
|
Hedersmoderator
Gudakonung
|
rent teoretiskt, visst.. men det är inget SÄLJ i det. Om det är en officiell Twilight-produkt, gärna med några nya småtexter från Stephenie Meyers egen penna som extra godis, och några nya bilder av karaktärerna, skulle det sälja i hundratusental. I kid you not.
Det är du säkert rätt it, men googlar man lite så ser man att folk redan rollspelar twilight. Utan småtexter eller flashiga bilder. Ja, det visar suget efter ett sånt spel... bevisar min poäng.
|
|
Topp
|
|
|
|
#692561 - 10-07-26 16:32
|
Soldat
|
Det är du säkert rätt it, men googlar man lite så ser man att folk redan rollspelar twilight. Utan småtexter eller flashiga bilder. Ja, det visar suget efter ett sånt spel... bevisar min poäng. Fast min fråga är om de som spelar forumrollspel verkligen känner ett behov av ett trad spel? Behöver de ens ett tradspel? Behöver det ens ett indie spel? De rollspelar ju redan.
Topp
|
|
|
|
#692562 - 10-07-26 16:33
|
Teknisk rådgivare
Futurist
|
Det finns också ett tydligt samband mellan antal försäljningsställen och försäljning. Samband - ja. Jag tror däremot att det krävs mer än så för att nå större publik; dels ökad målgruppsanpassning av själva spelen (visuellt såväl som regelmässigt etc) och dels att man faktiskt vet vilka försäljningsställen som ungdomar faktiskt besöker. Det hjälper inte om vi får in ett Harry Potterrollspel på Åhléns, till exempel, om ungdomar inte köper böcker och spel just på Åhléns. Det är möjligt att jag underskattar marknaden. Jag skulle älska att bli motbevisad. Tills jag blir det kommer jag att försöka komma på andra idéer. Jag vill liksom inte hindra någon från att få in sina rollspel i butik. Tvärtom vore det awesome om vi fick in rollspel i fler butiker. Hejja!
|
|
Topp
|
|
|
|
#692563 - 10-07-26 16:59
|
Hedersmoderator
Gudakonung
|
Det är du säkert rätt it, men googlar man lite så ser man att folk redan rollspelar twilight. Utan småtexter eller flashiga bilder. Ja, det visar suget efter ett sånt spel... bevisar min poäng. Fast min fråga är om de som spelar forumrollspel verkligen känner ett behov av ett trad spel? Behöver de ens ett tradspel? Behöver det ens ett indie spel? De rollspelar ju redan. Behöver och behöver... folk vet inte vad de behöver innan de ser en produkt om man hårddrar det. Det finns massor av exempel på det.
|
|
Topp
|
|
|
|
#692564 - 10-07-26 17:08
|
Teknisk rådgivare
Futurist
|
Behöver och behöver... folk vet inte vad de behöver innan de ser en produkt om man hårddrar det. Det finns massor av exempel på det. Även känt som att man behöver skapa ett behov (efterfrågan), och en del av det är att skapa tillgång =) Det där med "behov" är knepigt =)
|
|
Topp
|
|
|
|
#692565 - 10-07-26 17:12
|
Soldat
|
Behöver och behöver... folk vet inte vad de behöver innan de ser en produkt om man hårddrar det. Det finns massor av exempel på det.
Absolut, och visst det kanske räcker med exponering i varuhyllorna och pr kampanjer. Men jag utgick från Krank's undran om vad det är man kan göra i produktionen av ett rollspel i bokformat för att tilltala forumrollspelare, och eftersom jag själv är en (och trad spelare) utgick jag från mitt eget perspektiv och ser egentligen inget som tradspelen har att erbjuda, förutom kanske den fysiskt sociala biten. jag menar, jag har varken mer eller mindre kul med något av alternativen eftersom de är så olika. Båda har sin charm liksom. Så.. ja det är väll som du säger, största problemet är kanske bristen på exponering och inte spelen i sig.
Topp
|
|
|
|
|
23 registrerade (Zimith, Korpa, Ond bråd död, Max Raven, Storuggla, Nero, Ormiss, Guendolin, Murkla, Jarl, solvebring, Vitulv, Arfert, Poseur, yokohomo, Vicotnik, Basenanji, Riktar´n, Elmrig, Murkla, Sapient, tin, 2 osynlig(a)),
20
gäster och
11
sökmotorer online. |
|
Förklaring:
Redaktör,
Global moderator,
Moderator,
Tekniker,
Sponsor
|