#682658 - 10-04-04 00:15
Riots bomb
|
el boyo del reko
Registrerad: 02-04-05
|
Okej bomben har briserat. Riot Minds blir virtuella. Vad tycker ni?
Jag tycker det känns lite konstigt. Att rigga upp en lösenordsskyddad hemsida och ta betalt per SMS är ju knappast en ny idé. Samtidigt vill jag att det ska funka för Riot. Vad behöver de göra för att du ska bli sponsor?
Jag tror de måste skapa en rörelse på så vis att varje uppdatering behöver uppmärksammas och följas av en mycket lojal publik. Det finns nog ingen halvframgång här. Antingen tar de ledningen i rollspelssverige eller också för de en tynande tillvaro.
De kommer behöva hålla hög kvalitet och höjd och dessutom måste de ständigt överträffa sig själva. Detta kommer vara mycket svårt men också ack så spännande.
|
|
Topp
|
|
|
|
#682660 - 10-04-04 00:32
Re: Riots bomb
[Re: rjonas]
|
Paladin
Registrerad: 08-04-03
|
Rollspelsföretag har visat sig vara usla på att skriva datorprogram, så Riot har mycket att bevisa, och jag tänker knappast ställa mig först i kön...
Topp
|
|
|
|
#682661 - 10-04-04 00:33
|
Hedersmoderator
Gudakonung
Registrerad: 04-09-09
Plats: Stockholm
|
jag är skeptisk av flera anledningar..
För det första är det långt ifrån alla som gillar att ha med en dator när de spelar.
För det andra så har Riotminds levt högt på snygga böcker i färg... varför kasta bort sin USP?
För det tredje så är kanske varken Götter eller DoDT spel där datorer ger rätt spelkänsla.. ett StarTrek-spel eller liknade hade vart optimalt att börja med.
För det fjärde så köper ju många spel som aldrig kommer spelas. För att folk gillar att samla på rollspelsböcker, bläddra i dem och få inspiration.
Och vem orkar läsa igenom 300 sidor regler i vit text mot svart bakgrund på en skärm? Inte jag. Men läsa igenom måste man ju.. hur ska man annars få överblick?
--- ska man gör nåt sånt här måste spelet vara mycket mer inriktat för mediet från början. Tror jag. Men jag kan ha fel. Vi får hoppas för Riotminds skull att jag har det.
/Tomas Put me in a room with a pad and a pencil and set me up against a hundred people with a hundred computers - I’ll outcreate every goddamn sonofabitch in the room. - Ray Bradbury Livet: Gåvan som aldrig slutar att göra dig besviken. www.facebook.com/FantasyOSG
|
|
Topp
|
|
|
|
#682662 - 10-04-04 00:35
|

Redaktör
Fjärsman
Registrerad: 04-03-19
Plats: Knohult
|
Idén är bra men jag tror ärligt talat att den inte kommer att funka något vidare. De tillverkar svenska rollspel, marknaden är för liten tror jag. Dessutom, tack vare att marknaden är så liten så kommer priserna säkert att bli rätt höga just på grund av det. Sedan kommer det kräva att varenda jävel har ett mobilt bredband osv.
Personligen gillar jag dessutom fysiska böcker alltför mycket. Visst, jag skaffar säkert den här tjänsten beroende på priset, men jag tror mer på böckerna jag har i hyllan. Det är trevligare med böcker på alla sätt och det är lätt att ta dem med sig, dessutom tar min ögon stryk efter långa läspass vid datorn och det är bra mycket trevligare att lägga sig med en bok i sängen än med en laptop.
Nåväl, skitcool idé, jag testar den gärna och så här kan fler produkter släppas oftare och snabbare... Men ja, jag tror ändå att marknaden sviker i det avseendet att det kommer finnas nog med användare för att det ska löna sig.
... Mja, jag är nog lite konservativ här också. Jag tror inte på digitala lösningar för allt även om jag tror på det och använder det på många andra håll. För mycket av känslan försvinner här och dessutom kan man inte lita på det till 100%. Säg att jag har allt på mitt Riotkonto och ska spela det senaste äventyret jag köpt till där och servern cp'ar eller att de får något annat tekniskt problem... Njaej. Böcker, pen and paper ftw!
Ändrad av solvebring (10-04-04 00:36)
Topp
|
|
|
|
#682663 - 10-04-04 00:38
[Re: Arfert]
|

Redaktör
Fjärsman
|
jag är skeptisk av flera anledningar..
För det första är det långt ifrån alla som gillar att ha med en dator när de spelar.
För det andra så har Riotminds levt högt på snygga böcker i färg... varför kasta bort sin USP?
För det tredje så är kanske varken Götter eller DoDT spel där datorer ger rätt spelkänsla.. ett StarTrek-spel eller liknade hade vart optimalt att börja med.
För det fjärde så köper ju många spel som aldrig kommer spelas. För att folk gillar att samla på rollspelsböcker, bläddra i dem och få inspiration.
Och vem orkar läsa igenom 300 sidor regler i vit text mot svart bakgrund på en skärm? Inte jag. Men läsa igenom måste man ju.. hur ska man annars få överblick?
--- ska man gör nåt sånt här måste spelet vara mycket mer inriktat för mediet från början. Tror jag. Men jag kan ha fel. Word!
Topp
|
|
|
|
#682664 - 10-04-04 00:42
|
el boyo del reko
Registrerad: 02-04-05
|
Arfert, dina invändningar är allvarliga och de problemen kommer bli mycket svåra för Riot att få bukt med. Man får väl anta att de har gjort en marknadsundersökning och vet på ett ungefär hur många i landet som spelar Trudvang varje vecka.
Jag gillar idén ändå och kan lätt drömma om att sitta med en ajpadd i knät och lira DoD. Men, vetefan, om jag tycker det är värt en fast kostnad.
Jag tror nästan att det skulle gå bättre att sälja grundegenskaper som skraplotter och sedan ge ut reglerna gratis.
|
|
Topp
|
|
|
|
#682665 - 10-04-04 00:52
|
Småborgerlig ordkonstnär
Registrerad: 08-06-12
Plats: Där det händer
|
Arfert, dina invändningar är allvarliga och de problemen kommer bli mycket svåra för Riot att få bukt med. Man får väl anta att de har gjort en marknadsundersökning och vet på ett ungefär hur många i landet som spelar Trudvang varje vecka.
Har de råd med en marknadsundersökning? Troligen så har de kollat upp hur stor andel av befolkningen som har tillgång till dator/laptop samt bredband/trådlöst i olika ålderskategorier.
Topp
|
|
|
|
#682666 - 10-04-04 00:57
[Re: Pärsson]
|

Redaktör
Fjärsman
|
Har de råd med en marknadsundersökning? Troligen så har de kollat upp hur stor andel av befolkningen som har tillgång till dator/laptop samt bredband/trådlöst i olika ålderskategorier. Det är kort och gott en enkel lösning för att snabba på produktionen, med risk för att materialet blir alltför mediokert, och att slippa de avskyvärda tryckkostnaderna etc. Fullt förståeligt, men det blir helt och fullt på spelarnas bekostnad. Så här besviken har jag nog aldrig varit i rollspelssammanhang. Fast nu har jag i alla fall, i artighetens namn, fått spotta ur mig lite besvikelse i kommentarerna i deras blogg.
Topp
|
|
|
|
#682667 - 10-04-04 01:00
|

Redaktör
Fjärsman
|
Vad behöver de göra för att du ska bli sponsor? Tja, strunta i hela den här absurda idén? Eller, över förväntan, ge ett sjuhelvetes utbud till ett bra pris. Fast med tanke på hur skeppet sakta sjunkit sedan deras kronverk DoD6, så tror jag (personligen) inte det.
Ändrad av solvebring (10-04-04 01:03)
Topp
|
|
|
|
#682668 - 10-04-04 01:10
[Re: solvebring]
|

Redaktör
Fjärsman
|
Vad behöver de göra för att du ska bli sponsor? Tja, strunta i hela den här absurda idén? Eller, över förväntan, ge ett sjuhelvetes utbud till ett bra pris. Fast med tanke på hur skeppet sakta sjunkit sedan deras kronverk DoD6, så tror jag (personligen) inte det. Rättelse: Kanske inte sjunkit. Det var alltför hårt. Riotminds gör schyssta produkter och många gillar dem. Där ibland jag själv vad det gäller somliga kreationer. De har dock lidit av alltför stor tidsbrist och tystnaden har varit för påtaglig alltför länge till brädspelet kom. Kort och gott, att de inte fått så mycket gjort på så lång tid, rollspelsfronten har i princip varit död, är inte ett gott tecken varför det blir allt svårare att tro på att de ska ro detta i land.
Ändrad av solvebring (10-04-04 01:12)
Topp
|
|
|
|
#682669 - 10-04-04 01:22
|
Hedersmoderator
Gudakonung
|
Jag tror nästan att det skulle gå bättre att sälja grundegenskaper som skraplotter och sedan ge ut reglerna gratis.
Tror du är nåt på spåret..
/Tomas Put me in a room with a pad and a pencil and set me up against a hundred people with a hundred computers - I’ll outcreate every goddamn sonofabitch in the room. - Ray Bradbury Livet: Gåvan som aldrig slutar att göra dig besviken. www.facebook.com/FantasyOSG
|
|
Topp
|
|
|
|
#682679 - 10-04-04 02:42
|
Grisodlare
Registrerad: 10-03-02
Plats: Säter
|
Jag köper hellre vanliga rollspelsböcker. Men rent krasst är det väl nåt som de måste göra ur ren ekonomisk synvinkel.
|
|
Topp
|
|
|
|
#682690 - 10-04-04 07:30
|
Neotechnicum
Registrerad: 00-05-17
Plats: Singapore
|
Jag är inte konservativ. Jag är övertygad om att rollspel kommer behöva gå över till digitala medier som allt annat. Frågorna är förstås: "är nu rätt tidpunkt?" och "har Riotminds vad som krävs för att göra det?". Jag är tveksam till båda svaren. Samtidigt måste någon gå först. De som går först kommer sannolikt inte vara de framgångsrika, men någon måste göra misstagen som andra kan lära av. Nyckelfaktorn för att rollspel ska funka digitalt tror jag är användarvänligheten samt att man utnyttjar det digitala mediet (inte bara för över text från ett medium till ett annat). Det kräver helt nya kompetenser som ett rollspelsförlag normalt inte har. D.v.s. istället för bara författare krävs folk som kan interaktiv media och programmering. Å andra sidan dräller det av unga som gått diverse "flumskolor" som lär ut precis sånt, så det är inte en omöjlighet. Det finns dock extremt mycket att lära av den pågående eBook-trenden med iPad i spetsen. De vanliga bokförlagen sitter i exakt samma sits. De kommer behöva brottas med problemen hur man utnyttjar det digitala mediet och hur man prissätter. Men då ska vi komma ihåg att rollspelsböcker redan är något betydligt mer interaktivt än en roman - jag menar, något så enkelt som en regelbok med hyperlänkar, så man slipper bläddra så förbannat 
|
|
|
|
#682696 - 10-04-04 10:21
|
Druid
Registrerad: 02-05-21
Plats: Lund
|
Det är ju en ganska radikal förändring man väljer att lansera just 1 april. Skruvad humor?
/ Phelan
Topp
|
|
|
|
#682697 - 10-04-04 10:22
[Re: Phelan]
|
Moderator
Republic serial villain
Registrerad: 01-02-23
Plats: Linköping
|
Det är ju en ganska radikal förändring man väljer att lansera just 1 april. Skruvad humor? Mycket skruvad eftersom det lanserades 3 april. /tobias
Ändrad av Gurgeh (10-04-04 10:23)
Topp
|
|
|
|
#682698 - 10-04-04 10:55
[Re: Pärsson]
|
Helt random
Registrerad: 08-09-02
Plats: Kalmar
|
Har de råd med en marknadsundersökning? Troligen så har de kollat upp hur stor andel av befolkningen som har tillgång till dator/laptop samt bredband/trådlöst i olika ålderskategorier. Well, det görs ju såna undersökningar varje år utav statistiska centralbyrån, så det är väl möjligt att dom har blickat på det.
Topp
|
|
|
|
#682699 - 10-04-04 11:04
[Re: Gurgeh]
|
Druid
Registrerad: 02-05-21
Plats: Lund
|
Ok, då är den feldaterad på deras sida för där står det 1 april, men jag ser nu hänvisningen till lördag också. Riots hemsida Mea culpa.
Ändrad av Phelan (10-04-04 11:05)
Topp
|
|
|
|
#682701 - 10-04-04 11:17
|
Paladin
Registrerad: 08-04-03
|
Jag kan inte nå riotminds hemsida eller forum, vare sig punkt se eller punkt com.
Är det bara jag?
Topp
|
|
|
|
#682705 - 10-04-04 11:21
[Re: CapnZapp]
|

Redaktör
Fjärsman
|
Jag kan inte nå riotminds hemsida eller forum, vare sig punkt se eller punkt com.
Är det bara jag? Inga problem här iaf.
Topp
|
|
|
|
#682706 - 10-04-04 11:24
[Re: Gurgeh]
|

Redaktör
Fjärsman
|
Det är ju en ganska radikal förändring man väljer att lansera just 1 april. Skruvad humor? Mycket skruvad eftersom det lanserades 3 april. /tobias Det står ju 1 April på inläggsdatumet. Fan vad jag skäms nu ifall det är så btw... 
Topp
|
|
|
|
#682707 - 10-04-04 11:31
[Re: RipperDoc]
|
Hedersmoderator
Gudakonung
|
Jag är inte konservativ. Jag är övertygad om att rollspel kommer behöva gå över till digitala medier som allt annat. Frågorna är förstås: "är nu rätt tidpunkt?" och "har Riotminds vad som krävs för att göra det?". Jag är tveksam till båda svaren. Samtidigt måste någon gå först. De som går först kommer sannolikt inte vara de framgångsrika, men någon måste göra misstagen som andra kan lära av. Nyckelfaktorn för att rollspel ska funka digitalt tror jag är användarvänligheten samt att man utnyttjar det digitala mediet (inte bara för över text från ett medium till ett annat). Det kräver helt nya kompetenser som ett rollspelsförlag normalt inte har. D.v.s. istället för bara författare krävs folk som kan interaktiv media och programmering. Å andra sidan dräller det av unga som gått diverse "flumskolor" som lär ut precis sånt, så det är inte en omöjlighet. Det finns dock extremt mycket att lära av den pågående eBook-trenden med iPad i spetsen. De vanliga bokförlagen sitter i exakt samma sits. De kommer behöva brottas med problemen hur man utnyttjar det digitala mediet och hur man prissätter. Men då ska vi komma ihåg att rollspelsböcker redan är något betydligt mer interaktivt än en roman - jag menar, något så enkelt som en regelbok med hyperlänkar, så man slipper bläddra så förbannat "kommer behöva gå över till digitala medier som allt annat".... det vet jag inte. Snarare kommer en del rollspel vara digitala, en del inte, och en del både och. Ska de vara digitala måste de erbjuda ett mervärde mot bokvarianten. Jag tror på iPad-rollspel (eller valfri annan platta efter smak. Speciellt för små, korta spel a la My life with Master. Sen kan feta spel, som D&D4, som ständigt uppdateras, men inte egentligen kräver att man LÄSER allting, lämpa sig för att uppdateringar sker digitalt. Som en digital databas. Men där tror jag grundregler ändå kommmer komma ut i bokform ganska länge. Men i så fall måste spelen skrivas för den nya plattformen, tror inte det funkar att bara ta ett befintligt bokrollspel, och sedan flytta det till laptop-skärmen. ...som jag skrev tidigare, varför köper folk mer och mer dyra kokböcker, när det finns sajter som Tasteline, som rimligen är smartare? För att de inte bara vill ha effektiva sökfunktioner, de vill ha nåt inspirerande att bläddra i!
Ändrad av Arfert (10-04-04 11:37)
|
|
Topp
|
|
|
|
#682715 - 10-04-04 12:50
|
Bauhaus Corporation
Registrerad: 08-12-25
|
...som jag skrev tidigare, varför köper folk mer och mer dyra kokböcker, när det finns sajter som Tasteline, som rimligen är smartare?
För att de inte bara vill ha effektiva sökfunktioner, de vill ha nåt inspirerande att bläddra i!
Kan bara hålla med om detta. Sedan när blev bokhandlarna tomma? Har folk slutat spela schack och poker för att detta även gör att göra online idag? Svaret är givetvis nej. Jag avskyr dessa argument om "konservatism/traditionalism" för det är i grund och botten inte för att vara hippa och inne RM gör detta utan som ekonomisk lösning(sedan att något är "nytt" betyder inte att det är bra vilket vem som helst förstår), inget annat. Och ja företag måste tänka ekonomiskt men här tycker jag man gått på tok för långt och antingen kunde svalt stotlheten och gjort produkter tillgängligt via lulu-tryck och pdf eller lagt ned alltihop och låta Drakar och Demoner få leva vidare utan respirator i form av labtop, abonemang och uppkoppling. Och om det nu är problematiskt med fortsatt utgivning i den vanliga formen så finns det ju andra alternativ också. Det kryllar ju av självpublicerade lulu-tryck spel och böcker på e-bok så vad är problemet? Varför inte print-on-demand? Om man i alla fall hade anständigheten att göra det möjligt att faktiskt kunna köpa och ladda ned pdf:er, som man också faktiskt kan skriva ut, så hade det för mig i alla fall kunnat vara en nödlösning.
Ändrad av Wulfrik (10-04-04 12:58)
Topp
|
|
|
|
#682726 - 10-04-04 13:44
[Re: Schtajner]
|
Hedersmoderator
Gudakonung
|
jag gissar att Riotminds lite har målat in sig själva i ett hörn med sina för Sverige höga produktionskostnader... dyra boxar, dyra illustratörer, fyrfärg rak igenom osv... de vill nog inte backa till svartvitt och billigare produktion. deras glassigare production-values har ju varit, utöver varumärket Drakar och Demoner, som särskiljt dem från andra svenska fantasyrollspel. Även om jag inte är nån Eon-spelare så kan jag till exempel inte säga att innehållet i Riotminds böcker är bättre än det Neogames presterar. Skillanden är att Riotminds grejer har vart snyggare.
Digitala rollspel kommer slå igenom när de är BÄTTRE än tryckta. Erbjuder konsumenten en bättre helhetsupplevelse. Så enkelt är det.
Ändrad av Arfert (10-04-04 13:48)
|
|
Topp
|
|
|
|
#682727 - 10-04-04 13:46
|
Huberu Huberu!
Registrerad: 01-12-08
|
Jag är... skeptisk. Jag utgår från att Riotminds har tänk över saken väl och länge och att de anser att det kommer fungera - och jag har inte tillgång till deras kunskap eller resonemang varvid jag enbart spekulerar när jag gissar mig fram i hur det ska gå till och är tänkt och faktiskt funderar. Jag har dock två frågetecken.
1. Internet går ner. Det händer allt som oftast. Mitt i spelmötet. Plötsligt kommer du inte åt de där tabellerna eller regeln för att baka bröd. I ett mobilt bredband, säg via iPhone eller så, är det fint att ha en slimmad och grafiskt lättuggad sida så det går snabbat att ladda.
2. En fysiskt bok finns kvar i hyllan efter att förlaget lagt ner eller konkursat (nu säger jag inte att detta kommer ske men rent teoretiskt) - vad händer med siten och dess innehåll? Kaputt? Inga mer spel och regler?
3. Okej jag ljög, jag hade en fråga till - ser sidorna ut som de kan skrivas ut för er? Många verkar tycka att det handlar om pdfer, jag tycker det mer ser ut som vanliga websidor som knappast gör sig för utskrift via.... word eller något?
Storuggla, Norm McDonald får inga bra jobb
Topp
|
|
|
|
#682728 - 10-04-04 13:52
[Re: Storuggla]
|
Hedersmoderator
Gudakonung
|
3. Okej jag ljög, jag hade en fråga till - ser sidorna ut som de kan skrivas ut för er? Många verkar tycka att det handlar om pdfer, jag tycker det mer ser ut som vanliga websidor som knappast gör sig för utskrift via.... word eller något?
Nej, de ser inte speciellt utskriftsvänliga ut. Neg text på svart bakgrund? Inte alls skulle jag snarare säga. Frågan är om det ens går att copy/paste från dem till ett vanligt textdokument. Nån som vet?
|
|
Topp
|
|
|
|
|
22 registrerade (Basenanji, arwen, Han, Vicotnik, Arfert, Storuggla, GnomviD, Lord_Copper, Claxxess, Poseur, wilper, Nero, Myling, Stövelkatten, Elmrig, Ond bråd död, stupidbear, solvebring, Vimes, 3 osynlig(a)),
23
gäster och
7
sökmotorer online. |
|
Förklaring:
Redaktör,
Global moderator,
Moderator,
Tekniker,
Sponsor
|