Kan inte Sverok betala kalaset? De badar ju basically i pengar, och jag kan inte komma på många saker som har lika stort värde för rollspelkulturens fortbestånd i Sverige som den här sajten.
- Ymir, föreslår
Ändrad av Ymir (2010-03-1010:51)
#681714 - 2010-03-1015:26
Re: Framtiden för rollspel.nu
[Re: Arfert]
Gardener
Ägare
Söderkis
Registrerad: 2000-02-07
Plats: Stockholm
Linux/*BSD-server
~25 GB trafik/månad
~2 GB databas
~2 GB diskutrymme
Apache
PHP 5+ (utan Safe Mode, gärna med accelerator)
MySQL 5+ (Som klarar en hel del last, vanliga webbkonton räcker inte till.) Helst med extern åtkomst.
Gärna CGI-script/Perl
Helst SSH-inloggning
Chrootad miljö
Kontrollpanel som fungerar i Google Chrome.
Databas-backup som inte hänger siten varje natt (gärna genom disksnapshot eller db-slav)
Backup man kan lita på
Support man kan lita på (som inte ljuger till exempel)
Stöd för mer än en domän.
Inte bli nedstängda för att vi använder för mycket resurser när vi varken kan kolla hur mycket resurser som används eller har någon specifik begränsning. Resurser i form av serverlast framförallt.
Snow
Master control
Registrerad: 2000-05-17
Plats: Klippan
Jag kommer ihåg att Rising gjorde en väldigt roligt "Caligula möter angry german kid" om vad som kan hända när sajten är nere. Fast det kanske inte var den sommaren?
#681779 - 2010-03-1021:15
[Re: Basenanji]
Mekanurg
Hedersmoderator
Drömsmed
Plats: Jekkara, Mars
Skrivet av: Basenanji
Jaha, nu kommer alltså siten gå ned på fredag eller så.
_________________________ Abu Nimr Faderskapets välsignelser: här och här
Jag går längs den uråldriga kanalens spegelblanka vatten, ett mörkt ärr i den livlösa havsbottnen. Medan den torra vinden ruskar facklor som aldrig slocknar lyssnar jag till bardernas brustna harpospel. Smidiga kortvuxna män och kvinnor passerar i de skuggfyllda gränderna, tysta som katter bortsett från klirret från de pyttesmå mässingsklockor som smyckar kvinnornas kläder, ett ljud lika milt som regnsus, ett destillat av denna vittrande världs ljuva syndfullhet. Jag har kommit hem.
Jag kommer ihåg att Rising gjorde en väldigt roligt "Caligula möter angry german kid" om vad som kan hända när sajten är nere. Fast det kanske inte var den sommaren?
Det var den - hint; kolla min .sig.
Pysslar med: Agent. Spelar för närvarande: Dragon Age, Dark Heresy, snart Star Wars med Noirs regler.
#681936 - 2010-03-1117:26
Martin Ackerfors
Fiktiv
Registrerad: 2001-01-21
Plats: Linköping/Norrköping
Några idéer för hur forumet ska bekostas eller drivas har jag inte, tyvärr, jag tror dock att det går att lösa genom många av de idéer som presenterats här och tidigare.
Däremot vet jag ju att Rollspel.nu kommer lämna ett hål i vårt internetanvändande, något vi på Kaleidoskop tänkte försöka hjälpa till att fylla. Vi har inga ambitioner att ersätta Rollspel.nu (det vore bara fånigt), men kanske kan ni diskutera av er lite på vårt nystartade rollspelsforum under tiden: forum.kaleidoskop.se
Registrerad: 2002-07-01
Plats: Uppsala
Finns det något lämpligt ställe på nätet där diskussionen om forumet kan fortsätta under landsflykten? Så att vi inte bara tappar bort oss när det stänger.
Jag menar inte att det finns ett ställe mer lämpligt än något annat, utan snarare att vi här och nu kommer överens om en plats dit alla intresserade kan söka sig för fortsatt kontakt. Kanske en Facebook-grupp räcker, men den bör då startas av de närmaste. Inte för att hålla igång rollspelsdiskussionerna utan just för att hålla sig uppdaterad om forumets framtid.
#681989 - 2010-03-1207:59
Mekanurg
Hedersmoderator
Drömsmed
Plats: Jekkara, Mars
Skrivet av: Basenanji
Jaha, nu kommer alltså siten gå ned på fredag eller så.
Så idag går sajten ner. See you all on the other side of void.
_________________________ Abu Nimr Faderskapets välsignelser: här och här
Jag går längs den uråldriga kanalens spegelblanka vatten, ett mörkt ärr i den livlösa havsbottnen. Medan den torra vinden ruskar facklor som aldrig slocknar lyssnar jag till bardernas brustna harpospel. Smidiga kortvuxna män och kvinnor passerar i de skuggfyllda gränderna, tysta som katter bortsett från klirret från de pyttesmå mässingsklockor som smyckar kvinnornas kläder, ett ljud lika milt som regnsus, ett destillat av denna vittrande världs ljuva syndfullhet. Jag har kommit hem.
Ett möjligt alternativ som jag kolllar på är att lägga siten på Sveroks hemsidehosting. Det erbjuder dom helt gratis.
Det är ju en fin idé. Min tanke är varför inte göra en internetförening av det som typ Catahya? Alla medlemmar är därmed medlemmar i föreningen och så kan de högsta moderatorerna utgöra styrelsen och alla våra bidrag gå till att just driva siten och allt som behövs för det?
... Om inte annat så ja, man är ju tyvärr en utfattig student som i princip aldrig har pengar över, men om det rör sig om en rimlig summa och ett smidigt och enkelt betalningssätt så självklart sponsrar man.
Ändrad av solvebring (2010-03-1211:40)
_________________________ "Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life." - Terry Pratchett
#682003 - 2010-03-1212:41
[Re: solvebring]
Gardener
Ägare
Söderkis
Registrerad: 2000-02-07
Plats: Stockholm
Skrivet av: solvebring
Det är ju en fin idé. Min tanke är varför inte göra en internetförening av det som typ Catahya? Alla medlemmar är därmed medlemmar i föreningen och så kan de högsta moderatorerna utgöra styrelsen och alla våra bidrag gå till att just driva siten och allt som behövs för det?
... Om inte annat så ja, man är ju tyvärr en utfattig student som i princip aldrig har pengar över, men om det rör sig om en rimlig summa och ett smidigt och enkelt betalningssätt så självklart sponsrar man.
Det har gjorts flera försök till att starta en förening. Tyvärr har det fallit på bristande engagemang. Det är dock fritt fram att försöka igen.
#682007 - 2010-03-1215:39
[Re: Gardener]
Dante
Forumredaktör
Bronshyad hjälte, halvgud och på alla sätt en hyvens prick
Plats: Örby, Stockholm
Skrivet av: Gardener
Det har gjorts flera försök till att starta en förening. Tyvärr har det fallit på bristande engagemang. Det är dock fritt fram att försöka igen.
Faktum är att jag tycker att det är en ganska dålig idé. En Sverok-förening måste vara demokratisk, styrelsen vald av medlemmarna.
Ditt ägarskap av Rollspel.nu skulle vara tvunget att övergå till föreningen. Om vi hittar en sponsor- och annonseringsmodell som funkar skulle du inte kunna ta ut någon förtjänst (vilket jag nog tycker att du skulle förtjäna att göra efter alla dessa år).
Och hur skulle det funka om redaktionen och alla moderatorer skulle väljas av medlemmarna? Vad händer om de förtroendevalda plötsligt vill ändra inriktning på Rollspel.nu?
Njäe … jag är skeptisk.
_________________________ /Dante
Har du dött i Dungeon of Doom? Har du ett Facebook-konto? Gå då med i gruppen »Jag dog i Dungeon of Doom«! ————— Glöm inte Laws postulat: »Benägenheten att förväxla personlig smak med objektiv kvalitet är närmast universell. […] Denna grundläggande princip för mänsklig uppfattningsförmåga är svår att övervinna, även när vi intellektuellt är medvetna om den.« ————— »We sleep soundly in our beds because rough mice stand ready in the night to visit violence on those who would do us harm.«
Faktum är att jag tycker att det är en ganska dålig idé. En Sverok-förening måste vara demokratisk, styrelsen vald av medlemmarna.
Ditt ägarskap av Rollspel.nu skulle vara tvunget att övergå till föreningen. Om vi hittar en sponsor- och annonseringsmodell som funkar skulle du inte kunna ta ut någon förtjänst (vilket jag nog tycker att du skulle förtjäna att göra efter alla dessa år).
Och hur skulle det funka om redaktionen och alla moderatorer skulle väljas av medlemmarna? Vad händer om de förtroendevalda plötsligt vill ändra inriktning på Rollspel.nu?
Njäe … jag är skeptisk.
Håller med. Demokrati löser inte alla problem.