Sida 1 av 2 1 2 >
Diskussionsval
#667501 - 09-11-08 08:00 Regelfrågor (O:FR)
Andy Inte inloggad
Lekbergs.se

Registrerad: 01-05-04
Plats: Ågesta, Stockholm
Jag startar en tråd för regelfrågor till OPERATION: FALLEN REICH.

Min första fråga är:

Hur fungerar Rangeför vapen? Jag har sett att de finns med på vapeninformamtionen men har inte hitta förklaringen till siffran. År det någon som har läst något som jag har missat eller räknat ut vad till exempel Range 4 betyder?

Topp
#667515 - 09-11-08 12:15 Re: Regelfrågor (O:FR) [Re: Andy]
MrG Inte inloggad
Superspelledare

Registrerad: 05-04-21
Plats: Göteborg
Se sid 28, under Difficulty a mix of factors.

-Gunnar (läshjälpen)

Topp
#667524 - 09-11-08 17:28 Re: Regelfrågor (O:FR) [Re: MrG]
MR_Fallen_Publishing Inte inloggad
Utvecklare av Operation fallen Reich

Registrerad: 09-06-17
Avståndet till målet delas med vapnet range och på så sätt får man den grundläggande difficultyn.
www.fallen.se

Topp
#667934 - 09-11-12 11:57 Den bannlysta divisionen [Re: MR_Fallen_Publishing]
Basenanji Inte inloggad
Snäll hippie

Registrerad: 02-11-04
Plats: Sickla udde; Hammarby Sjöstad
Om man som jag avskyr att räkna med division, kan det underlätta att tänka så här:

1) Börja med 10

2) Ta reda på hur många steg det är till motståndaren; där steg är det samma som vapnets range.

3) Addera antalet steg till 10.

4) Addera andra modifikationer (rörelse, support, flera mål, recoil etc)

SKJUT!

Exempel:

Kalleballe har en pickadoll med range 3.
Den usle nazizombien står 12 meter bort.

Kalleballe tar 10, lägger till 4 steg, (4*3=12m) och avlossar en tärning mot svårighetsgraden 12.

Hur det gick får ni gissa.

/Basse, division är bara omvänd multiplikation eller?

Topp
#668858 - 09-11-22 09:36 Re: Den bannlysta divisionen [Re: Basenanji]
wege Inte inloggad
Äventyrare

Registrerad: 09-04-05
Plats: Falkenberg
Fame, rank och Wealth, Ska de omvandlas enligt skilltabellen (1-10=1, 11-15=2, 15-=5) eller är det rak omvandlig direkt på dem vid karaktärsskapande.

(en fråga som kom upp på sveroks riksmötes kvällaktiviteter där över ett dussin pers skapade karaktärer)

Topp
#668865 - 09-11-22 11:32 Re: Den bannlysta divisionen [Re: wege]

Kul att ni gillade framslagningen.
De omvandlas via tabellen, precis som vanliga skills.Men eftersom dessa värden inte inte är kopplade till någon skill så kan spelledaren hantera dem lite som hon vill.Tycker man tex att det är kul med riktigt stormrika spelare (de blir ju ofta rätt täta som det är) kan han/hon ju strunta i överföringen av Wealth.

Reidal
www.fallen.se

Topp
#683786 - 10-04-13 10:09 Re: Regelfrågor (O:FR) [Re: Andy]
Giblin Inte inloggad
Vapenbärare

Registrerad: 05-07-12
När dör en rollperson? Har precis skummat igenom regelboken och hittar inget konkret svar. Är det upp till spelledaren att besluta när skadorna blir för stora, eller har jag missat något?

Topp
#683807 - 10-04-13 13:33 Re: Regelfrågor (O:FR) [Re: Giblin]

Whenever the damage of a single sharp wound reaches the target’s Pain limit +10, the target passes out, is incapacitated and is more or less rapidly dying from blood loss.
If a single Blunt Damage equals or exceeds Pain limit +20, the character is automatically incapacitated and most likely dead.

Mer exakt än så här är det inte, så visst är det upp till spelledaren. Finns det en skicklig kirurg i närheten kan de flesta skador fixas, om man inte får hjälp av någon kan man förblöda av en enkel skada. Det går ju att läsa av skadetabellen också resultat som Neck broken och Skull crushed ger ju en viss vink om vart det lutar.
www.fallen.se

Topp
#684461 - 10-04-17 22:33 Re: Regelfrågor (O:FR) [Re: Andy]
Giblin Inte inloggad
Vapenbärare

Jag bugar och bockar för svaret, och ber om att få besvära med ytterligare en fråga. Jag har funderat på det här med automatisk eld, och då speciellt på den formel som skall användas för att lyckas träffa med automatisk eld:

(1D20 - recoil - Difficulty Bonuses + Auto Fire skill)x5 = Percent of succeful hits for shots fired.

Först och främst, skall värdet recoil multipliceras med antalet avfyrade kulor? Reglerna nämner att varje skott efter det första adderar ytterligare en recoil till svårigheten (det nämns även att detta gäller helautomatiska vapen). Jag vet att det inte görs så i exemplet i boken, men jag upplever reglerna lite motsägelsefulla och skulle uppskatta ett förtydligande. Det känns ju mer naturligt att ett vapens rekyl påverkar skytten mer under automatisk eld än under semiautomatisk, men i reglerna verkar det snarare vara tvärt om.

Min andra fråga är varför det inte tas någon hänsyn till avståndet mellan skytten och målet? Detta spelar stor roll när det gäller enstaka skott, men jag kan inte hitta en regel som tar avståndet i åtanke när det vankas helautomatisk eld.

Till sist så undrar jag lite när denna regel skall tillämpas:

"A shooter can fire the same number of times as his skill level - in that particular weapon - with a minimum of 1; but the difficulty could quickly affect the skill level"

Innebär detta att en rollperson med skill level 3 i Pistols endast kan skjuta tre skott per runda, även fast vapnet i fråga har ett magasin för 10 skott? Anledningen till att jag frågar är för att Browning (i exemplet i boken) avfyrar 9 skott mot sitt mål, men det framgår aldrig att hon har skill level 9 i Rifle.

Måste medge att jag ofta inte har alla bullarna på plåten, och säkerligen bara missuppfattat många av reglerna, men det känns så tråkigt att inte vara säker på att man gör rätt. Förhoppningsvis kan någon hjälpa mig att förtydliga dessa regler :-)

Topp
#684608 - 10-04-19 09:18 Re: Regelfrågor (O:FR) [Re: Giblin]

Morsning, autofire reglerna är svettiga, svaret på din fråga ligger i en otydlighet i regelskrivningen. Begreppet difficulty bonuses omfattar även avståndet. Det gör nog formeln bättre, vi har flera krafter som vänder och vrider på den där formeln och ska jag vara ärlig så är det bättre att göra som i exemplet och gå på känsla med automatelden. Det samma gäller exemplet där Claire skjuter helautomatiskt och därför kan dynga iväg 9 skott.
Vi mottar förövrigt gärna åsikter om just hur man löser automateldsproblematiken.
www.fallen.se

Topp
#684649 - 10-04-19 14:26 Re: Regelfrågor (O:FR) [Re: MR_Fallen_Publishing]
Giblin Inte inloggad
Vapenbärare

Antar att man även skippa allt vad rekyl heter i så fall. Känns onödigt och krångligt att behöva tänka på rekyl under automatisk eld, och jag tror snarare att jag hade nöjt mig med att plussa på lite extra difficulty om skytten väljer att skjuta mycket.

När det gäller själva formulan har jag tyvärr inga förslag på hur den skall förbättras, men jag ifrågasätter om det verkligen är viktigt hur många skott som träffar målet? Nu har jag aldrig varit SL själv, men jag får en känsla av att detta segar ner spelet rejält då jag uppfattat det som att man antas slå individuell skada för varje träffat skott. Det går an om det är 3 skott det gäller, men inte alls lika kul när man börjar snacka 5-7 st. Eller har jag helt fel?

Nä, jag skulle hellre göra det svårare att träffa med automateld, men ha en högre skada som symboliserar att man faktiskt blir träffad av flera skott. Kanske inte lika realistiskt, men väldigt mycket smidigare.

Edit: Nu när jag tänker efter måste jag erkänna att jag faktiskt tycker att hela denna delen av reglerna är alldeles för trasslig för att vara kul. Det är inte lätt att höfta hela tiden heller, speciellt inte när spelare ofta vill veta exakt hur det gick för dem. Skulle verkligen uppskatta om någon med lite mer erfarenhet när det kommer till regelknåpande skulle kunna ta fram ett fungerande substitut.

Ändrad av Giblin (10-04-19 14:48)

Topp
#685484 - 10-04-25 22:00 Re: regler [Re: MR_Fallen_Publishing]
wege Inte inloggad
Äventyrare

Registrerad: 09-04-05
Plats: Falkenberg
Om en karaktär har -5 i en skill och vill höja denna. Höjs den då till -4 eller till 1?

Topp
#685486 - 10-04-25 22:35 Re: Regelfrågor (O:FR) [Re: Giblin]
Craygh Inte inloggad
Allmänt skeptisk idékritiker.

Registrerad: 04-10-13
Plats: Umeå
Skrivet av: Giblin
Antar att man även skippa allt vad rekyl heter i så fall. Känns onödigt och krångligt att behöva tänka på rekyl under automatisk eld, och jag tror snarare att jag hade nöjt mig med att plussa på lite extra difficulty om skytten väljer att skjuta mycket.

När det gäller själva formulan har jag tyvärr inga förslag på hur den skall förbättras, men jag ifrågasätter om det verkligen är viktigt hur många skott som träffar målet? Nu har jag aldrig varit SL själv, men jag får en känsla av att detta segar ner spelet rejält då jag uppfattat det som att man antas slå individuell skada för varje träffat skott. Det går an om det är 3 skott det gäller, men inte alls lika kul när man börjar snacka 5-7 st. Eller har jag helt fel?

Nä, jag skulle hellre göra det svårare att träffa med automateld, men ha en högre skada som symboliserar att man faktiskt blir träffad av flera skott. Kanske inte lika realistiskt, men väldigt mycket smidigare.

Edit: Nu när jag tänker efter måste jag erkänna att jag faktiskt tycker att hela denna delen av reglerna är alldeles för trasslig för att vara kul. Det är inte lätt att höfta hela tiden heller, speciellt inte när spelare ofta vill veta exakt hur det gick för dem. Skulle verkligen uppskatta om någon med lite mer erfarenhet när det kommer till regelknåpande skulle kunna ta fram ett fungerande substitut.

Ett lätt sätt att symbolisera det annars är att ha ett VÄLDIGT brett skadeomfång från automatvapenskada, utfal som varierar mellan 20 och 200, kanske. (Notera att jag aldrig spelat rollspelet i fråga)

Ren och oförställd ILSKA!™

Topp
#685499 - 10-04-26 00:22 Re: Regelfrågor (O:FR) [Re: Craygh]
Giblin Inte inloggad
Vapenbärare

Problemet ligger dock i att skadan baseras, så som jag uppfattat det, på hur många skott som faktiskt träffar målet. Siffran du får efter att ha rullat tärning säger inget mer än om du träffar överhuvudtaget. Vill du sedan veta hur många skott som träffat (=skadan på målet) får du antigen höfta till med ett antal, eller föra in resultatet i en formel som sedan avgör hur många procent av salvan som träffar.

Nu när jag funderar på det så hade det kanske varit smart att basera skadan och antalet träffade skott på hur högt över svårighetsgraden man lyckas slå. Låt oss säga att det finns bestämmelser för hur många procent av salvan som träffar baserat på hur högt över svårighetsgraden man hamnar efter sitt färdighetsslag. Klarar man det precis träffar bara ett fåtal skott, 5 över svårighetsgraden har höjt antalet träffade skott nämnvärt, och över 10 så träffar nästan hela salvan. Inte helt olikt hur Jolly good-slag fungerar.

Skulle det funka tror ni, eller är jag helt ute och flummar? :-P

Topp
#685501 - 10-04-26 01:35 Re: Regelfrågor (O:FR) [Re: Giblin]
Craygh Inte inloggad

Det är både snabbt och varierat, so I don't see why not, liksom.

Topp
#685509 - 10-04-26 09:24 Re: regler [Re: wege]

Ep och skills skiljer sig en aning. Om du höjer dig från 0 EP till 1 ep ger det skill 1 (i praktiken från -5 till 1). Det är alltså lönsamt att 1 i skill.
www.fallen.se

Topp
#685512 - 10-04-26 10:28 Re: Regelfrågor (O:FR) [Re: Giblin]
Arfert Inte inloggad
Hedersmoderator
Gudakonung

Registrerad: 04-09-09
Plats: Stockholm
Automateld är svårt att skriva regler för, eftersom det är så olika med olika typer av vapen IRL Och det är helt olika på olika avstånd också.

Säg att du skjuter på någon med en lätt kulsprutepistol. Med automateld så både ÖKAR chansen att träffa och skadan jämfört med enkelskott. Eftersom du sprayar iväg en massa kulor, och sannolikheten att många av dem träffar är stor. Men på långt avstånd så minskar chansen att träffa, eftersom vapnet har kort pipa och skakar. Det är därför man oftast skjuter enkelskott eller korta bursts (om vapnet medger det) mot en fiende på längre håll. En kula som träffar är bättre än ingen kula.

Sen är det viktigt hur man håller kulsprutepistolen.. håller man det mot axeln som ett gevär så är kontrollen oerhört mycket bättre än om man skjuter från höften a la krigsfilm från 60-70-talet... och man håller INTE i magasinet när man skjuter!!

Kulsprutor på stativ eller lavett ökar däremot chansen att träffa på långt håll om de skjuter många skott än få. Eftersom de inte siktar bättre om man skjuter iväg en kort burst, bättre att ösa på.

Det här kanske inte har med OFR att göra, eftersom automatkarbinerna kom först sent i kriget... men de är väldigt svåra att kontrollera vid automateld.. där spelar rekylen större roll jämfört med en lätt kpist.

Ändrad av Arfert (10-04-26 10:28)

Put me in a room with a pad and a pencil and set me up against a hundred people with a hundred computers - I’ll outcreate every goddamn sonofabitch in the room.
- Ray Bradbury

Hellre rik och frisk än fattig och sjuk.

www.facebook.com/FantasyOSG

Topp
#685519 - 10-04-26 11:37 Re: Regelfrågor (O:FR) [Re: Arfert]
Craygh Inte inloggad

En kul men ganska OT-grej är att stativ- eller lavettmonterade kulsprutor av tyngre varianter många gånger är lika träffsäkra eller mer träffsäckra vid enkelskott än vad prickskyttegevär är. Kul, tycker jag laugh

Topp
#685523 - 10-04-26 12:08 Re: Regelfrågor (O:FR) [Re: Craygh]
Arfert Inte inloggad
Hedersmoderator
Gudakonung

Registrerad: 04-09-09
..det kan jag inte säga stämmer eller inte... men hyfsat träffsäkra är de i alla fall. Men själva grejen med dem är såklart att meja ner många fiender samtidigt från dolda positioner, helst genom korseld från flera kulsprutor. Då är de snarare att räkna som en dödlig fälla ur spelsynpunkt... "går du in upprätt i det här området så dör du eller blir svårt sårad, ingen save".

Ändrad av Arfert (10-04-26 12:09)

Put me in a room with a pad and a pencil and set me up against a hundred people with a hundred computers - I’ll outcreate every goddamn sonofabitch in the room.
- Ray Bradbury

Hellre rik och frisk än fattig och sjuk.

www.facebook.com/FantasyOSG

Topp
#688186 - 10-05-23 22:46 Re: Regelfrågor (O:FR) [Re: Andy]
Melkor Inte inloggad
Overdoer

Registrerad: 10-05-20
Hur tolkar jag tabellen med Modifications under skillen "Throwing" (sid 57)? Något verkar skumt, jag får inte riktigt ihop det.

"We need to get bigger guns. BIG FUCKING GUNS!"

Topp
#688459 - 10-05-26 19:02 Re: regler [Re: MR_Fallen_Publishing]
mateyasu Inte inloggad
Krigare

Registrerad: 03-07-16
Plats: Staden med tre hjärtan
Skrivet av: MR_Fallen_Publishing
Ep och skills skiljer sig en aning. Om du höjer dig från 0 EP till 1 ep ger det skill 1 (i praktiken från -5 till 1). Det är alltså lönsamt att 1 i skill.

Hur kan man då ha 0 i Military Rank och Fame?

Topp
#688482 - 10-05-26 22:06 Re: regler [Re: mateyasu]
Nibbl3 Inte inloggad
the Savage Gentleman

Registrerad: 10-01-09
Skrivet av: mateyasu

Hur kan man då ha 0 i Military Rank och Fame?

Som jag ser det så är Rank, Fame och Wealth lite speciella och fungerar inte som andra skills. Jag utnyttjar dem som grund för rollspelande och inte som regelmässiga saker.

Topp
#688499 - 10-05-27 01:41 Re: regler [Re: Nibbl3]
mateyasu Inte inloggad
Krigare

ja, jag fattar att wealth, fame och rank inte färdigheter precis.
vad jag menar är hur det är tänkt att man ska räkna fram dem.

ser man till tabellerna så går wealth från -5 till 1, vilket torde betyda att de ska räknas fram som färdigheter.
sen kommer tabellen med fame som går -5 till -1 för personer med mycket lite social erfarenhet. 0 som "normal" och sen +1 och upp för berömmelse. Betyder det att man bara skriver ner xp rakt upp och ner då?

rank har ju -5 som en rank, sen hoppar det till noll för att sen räknas 1+ osv i sin tabell.

Jag bara efterlyser lite förtydligande här hur det är menat att man ska räkna?
När vi ändå håller på, hur avgörs om man är CO, NCO eller Navy? (RAF ska vi inte gå in på i nuläget)
Eller ska man bara förenkla det med att "ni tillhör samma vapenslag" för att göra det enkelt för sig?

Topp
#688532 - 10-05-27 12:16 Re: regler [Re: mateyasu]

även+ Wealth ska räknas om.
Officer eller inte är något som spelledaren och spelaren får göra upp om. Under kriget blev många akademiker officerare utan att ha särskilt stor militär färdighet och många underofficerare blev officerare. En del personer med officers bakgrund gick ändå in i armén som vanliga soldater.
Rank i yrken som inte militära är givetvis ännu krångligare, men värdet ger ändå en vink om karaktärens ställning, även om det knappast är det viktigaste värdet för själva spelet.

Återkommer med mer tankar senare.
www.fallen.se

Topp
#688549 - 10-05-27 16:26 Re: regler [Re: MR_Fallen_Publishing]

Hoppsan, något hände med min text. Det som skulle stå är att Fame tabellen har ett litet fel -5--1 ska givetvis vara -5 och lägre, som ni säkert har gissat redan.
För övrigt ska även Fame, Rank och Wealth räknas om.
Rank är som sagt trixigt, inte minst inom RAF där vissa piloter var underofficerare och andra officerare. Det fina med Life Boarden är just det att nästan allt kan hända. Nackdelen är att man inte kan skriva regler för exakt allt. Dock är det viktigt för oss att få in alla tankar och frågor som finns så att en framtida ny version blir ännu mycket bättre och tydligare.
www.fallen.se

Topp
#698299 - 10-09-22 08:51 Re: Regelfrågor (O:FR) [Re: Andy]
mateyasu Inte inloggad
Krigare

Hur är det med erfarenhetspoäng? I boken står det att de ska delas ut efter ett spelmöte men inget om när de får spenderas, bara att färdigheten måste ha använts under äventyret.
Får de spenderas mellan spelmöten eller ska det vara mellan äventyr?
Kan en karaktär med erfarenhetspoäng över säga att han går och tränar nån vecka på en färdighet om han nu inte fick möjlighet att använda färdigheten men har goda möjligheter att använda den mellan äventyr?

Topp
#700777 - 10-10-12 10:30 Re: Regelfrågor (O:FR) [Re: mateyasu]
Kiai Inte inloggad
Soldat

Registrerad: 10-09-14
Jag låter dem nog använda poängen mellan varje session. På sida 64, i den kursiverade exempeltexten verkar det iaf som att spelaren får använda det intjänade poänget till nästa session.

Min fråga: När man räknar ut svårighet vid avståndsstrid, är Yards/Range grundsvårigheten då, eller är det 10+(yards/range). Om man alltså är på 100 yards avstånd med ett brittiskt armégevär (range 10) och drar iväg ett skott, är det 10 man skall slå över, eller är det 20?

Topp
#702054 - 10-10-21 11:47 Re: Regelfrågor (O:FR) [Re: Kiai]
Kiai Inte inloggad
Soldat

Jag bumpar mitt gamla inlägg och lägger dessutom till en annan variant på frågan.

Används dodge i avståndsstrid?

Topp
#702103 - 10-10-21 17:53 Re: Regelfrågor (O:FR) [Re: Kiai]
mateyasu Inte inloggad
Krigare

dodge används inte i avståndsstrid.
svårigheten för avståndsstrid är 10+ 1/antal range intervall. (så om det är 28 meter och pistolen har range 3 så är det +9 för en sammanlagd svårighet på 19 (egentligen 9,33333 men = 9 eftersom man droppar alla fraktioner, på gott och ont.)

sen tillkommer då förflyttning, storlek, dåliga ljusförhållanden..

Tanken är väl att medan man inte kan ducka en kula, så kan man genom att röra på sig och använda terräng göra sig till ett svårare mål.

Angående avstånd så minskar svårigheten med 5 om målet är inom 1 meter.
Detta blir lite lustigt när man använder ett vapen med range 1, eftersom svårigheten gör ett litet lustigt skutt från 5 inom på 99cm till 11 på 101cms avstånd om man ska hårddra det grin

Ändrad av mateyasu (10-10-21 17:57)

Topp
#702206 - 10-10-22 03:00 Re: Regelfrågor (O:FR) [Re: mateyasu]
Kiai Inte inloggad
Soldat

Vilken tur att man har SL och inte en dator som beräknar svårigheten laugh

Jag vill nog proklamera för att dodge BÖR användas, men jag har tolkat reglerna så som du gjort.

En elitsoldat ÄR svårare att träffa, inte så att de kan vada genom kulregn, men de lyckas hålla sig mer hukande, tar bättre hand om terrängen osv.

hur påverkar det spelbarheten?

Topp
#702286 - 10-10-22 14:21 Re: Regelfrågor (O:FR) [Re: Kiai]
mateyasu Inte inloggad
Krigare

Problemet med att börja använda dodge till avstånd är att personer med extremt dåligt försvar då kan bli lättare att träffa än en ladugårdsvägg..

Närstrid är det mer logiskt att personer med lågt försvar helt enkelt bara står där och tar smällen..
Det ska mycket till att missa någon som står still med en spark.

Topp
#702520 - 10-10-25 11:28 Re: Regelfrågor (O:FR) [Re: mateyasu]

Det styrs mycket av hur spelaren eller spelledaren styr sin person. Elitsoldater är säkerligen mycket svårare att träffa eftersom använder smartare taktik. Men om de sitter och äter så är de precis lika lätta att träffa som en vanlig människa. Det får alltså spelledaren fixa. SS-hade till exempel väldigt höga förluster i början av kriget eftersom deras taktik var extremt aggressiv. Det hjälpte inte att soldaterna var ultra vältränade när de ändå stormade rakt fram.
Att undvika kulor är nog också en helt annan grej än att undvika hugg och sparkar.
www.fallen.se

Topp
#702553 - 10-10-25 14:50 Re: Regelfrågor (O:FR) [Re: MR_Fallen_Publishing]
Kiai Inte inloggad
Soldat

Om mina Spelare får för sig att skjuta på folk som sitter och äter så skall det mycket till för att de skall missa, eller iaf att de ätande skall hinna sätta sig till motvärn.

Ja, lite för enkelt att träffa dåliga människor kanske...hmm... Jag vill ju helt enkelt att det skall vara svårare att träffa elitsoldater.

De får helt enkelt se till att alltid kasta sig i skydd.

Topp
#702624 - 10-10-25 23:37 Re: Regelfrågor (O:FR) [Re: Kiai]
mateyasu Inte inloggad
Krigare

Skrivet av: Kiai

Ja, lite för enkelt att träffa dåliga människor kanske...hmm... Jag vill ju helt enkelt att det skall vara svårare att träffa elitsoldater.

De får helt enkelt se till att alltid kasta sig i skydd.

det är väl typ det som gör dem till elitsoldater..

Topp
#702676 - 10-10-26 13:54 Re: Regelfrågor (O:FR) [Re: mateyasu]
Kiai Inte inloggad
Soldat

Mjae...inte bara att de kastar sig i skydd, och mina ord var kanske lite dåligt valda.

Jag tror helt enkelt att det går att köra elitsoldattänket inom systemet på följande sätt:

1.Mina "random encounters" får inte uppträda ruktansvärt smart utan reagerar direkt, utan att jag hinner tänka. Det skapar mer action och mer flow i spelet.

2. Courage courage courage!

Topp
#702696 - 10-10-26 17:27 Re: Regelfrågor (O:FR) [Re: Kiai]
mateyasu Inte inloggad
Krigare

jag kör inga random encounters. Spelet är för dödligt för sånt, (med undantag om spelarna skulle droppas över fiendeland och tvingas ducka för patruller, eftersom om dessa är random så blir det mer riskfyllt och spelarna ska inte vara säkra på om de klarar sig fram eller inte)

Istället är alla mina fiendemöten inplanerade med plats och syfte. Genom förplanering så kan jag bygga upp en miljö i förväg där jag vet hur fienderna kan röra sig för att få bästa skydd om jag vill att de ska vara elit, eller bara rusa rakt på om de ska ha mer mod än vett.

Topp
#703199 - 10-10-30 11:55 Re: Regelfrågor (O:FR) [Re: mateyasu]
Kiai Inte inloggad
Soldat

Med "random" menade jag strider i allmänhet, speciellt icke namngivna personer, skurkar, soldater eller vadsomhelst.

Topp
#716850 - 11-02-09 22:53 Re: Regelfrågor (O:FR) [Re: Kiai]
Kiai Inte inloggad
Soldat

Shotguns....hagelgevär.

Var står det hur de fungerar? Jag missar det frown

Topp
#719541 - 11-02-26 01:01 Re: Regelfrågor (O:FR) [Re: Andy]
Kiai Inte inloggad
Soldat

Hur hanterar ni explosioner och eld?

Topp
#719551 - 11-02-26 09:34 Re: Regelfrågor (O:FR) [Re: Kiai]
Major Boothroyd Inte inloggad
Quartermaster

Registrerad: 10-10-07
Plats: Bohuslän, Norge
Det finns lite regler för handgranater i Fenix 2/2010.

Eld du tar skada när du brinner beroende på eldens intensitet och yta där elden är i kontakt. Skadan förvärras efteråt om den inte kyls ner. Andas du in elden tiodubbla skadan.

Explosioner utan splitter blunt skada. Skadan avtar med avstånd men med stor slumpmässig variation slå fler d20 ju närmare och/eller större smäll.
På en höft innan morgonkaffet säg en d20 per kilo sprängämne på 10 meter vid en öppen explosion d.v.s. dynamiten ligger på elden, och d20 per hekto sprängämne vid en instängd explosion d.v.s. i en stängd metall burk på elden och lägg till splitter.

Exempel på slumpmässighet av en explosion. 2300 ton sprängämnen exploderar knuffade omkull folk 15 km bort, kastade ett 2 tons ankare 2,5 km, slet vingarna av flygplan och närmaste överlevande var 21 meter från explosionen...
Texas City Disaster

Topp
#777166 - 12-03-07 09:36 Re: Regelfrågor (O:FR) [Re: Kiai]
Kiai Inte inloggad
Soldat

Skrivet av: Kiai
Shotguns....hagelgevär.

Var står det hur de fungerar? Jag missar det frown

Någon som kan detta?

Hur många kulor låter ni folk avfyra med autofire?

Topp
#777174 - 12-03-07 10:01 Re: Regelfrågor (O:FR) [Re: Major Boothroyd]

Det har hamnat väldigt undanskymt på sid 30 under skada.

I princip kan man ju skjuta nästan hur mycket som helst under en runda, i alla fall om man inte har bandmatning. Ska man vara petig så skjuter de flesta helautomatiska ca 500-600 skott per minut div 10 i sekunden,så egentligen är väl max 50-60 skott per runda. Inget för långa skjutavstånd.
Ska lägga upp en film där jag testar reglerna skarpt med AK4.
www.fallen.se

Topp
#777210 - 12-03-07 11:20 Re: Regelfrågor (O:FR) [Re: MR_Fallen_Publishing]
Totte Inte inloggad
Übernörd

Registrerad: 04-08-01

I lumpen fick jag på skjutvallen order av Kapten att ladda ett magasin till AK-4:an och sedan ställa till automat och skjuta salvor på typ 15 meters håll från höft mot ett den helfigur för han ville demonstrera att automat eld inte är en bra idé. Tryckte typ 4 salvor med 4-6 skott i varje (20 skott i magasinet).

Hade tre träffar från knä och ner, två buk och en huvud. Han tyckte jag hade "fuskat" som medvetet siktade lågt inför varje salva ;-)

Topp
#777214 - 12-03-07 11:33 Re: Regelfrågor (O:FR) [Re: Totte]

Låter rätt rimligt. Efter att ha övat 5-6 dagar med det nya skjutreglementet (och fått upp min Autofire skill rejält) träffar jag nog med alla. Men det är ju på en skjutbana,i verkligheten hade det varit en helt annan femma. Ska som sagt lägga upp filmen så kan ni fundera själva.
www.fallen.se

Topp
#777269 - 12-03-07 15:59 Re: Regelfrågor (O:FR) [Re: MR_Fallen_Publishing]
Kiai Inte inloggad
Soldat

Det har hamnat väldigt undanskymt på sid 30 under skada.

I princip kan man ju skjuta nästan hur mycket som helst under en runda, i alla fall om man inte har bandmatning. Ska man vara petig så skjuter de flesta helautomatiska ca 500-600 skott per minut div 10 i sekunden,så egentligen är väl max 50-60 skott per runda. Inget för långa skjutavstånd.

Bra regel för hagel, i en framtida version krävs nog en separat rubrik.

Så, multiplicerar man svårighetsgraden med antalet kulor som avlossas i autmatstöten?

Topp
#777272 - 12-03-07 16:07 Re: Regelfrågor (O:FR) [Re: Kiai]

Jag sliter just nu mitt hår med att hitta bättre regler för automateld fgör en kommande engelsk/amerikansk upplaga. Major Bothworthy har en formel som är bättre, men jag skulle vilja hitta något ännu lättare.
www.fallen.se

Topp
#778360 - 12-03-13 13:36 Re: Regelfrågor (O:FR) [Re: MR_Fallen_Publishing]
Kiai Inte inloggad
Soldat

I den närmaste framtiden kommer jag att sitta helt nöjt och titta på när de utnyttjar att k-pistar har låg recoil. De får skjuta bursts

Topp
#784998 - 12-04-22 16:27 Re: Regelfrågor (O:FR) [Re: Andy]
Kiai Inte inloggad
Soldat

Hur använder ni courage? Skalar ni det?

Ett misslyckat slag på courage mot 10 ger ju enligt reglerna att man bara ligger och trycker då motståndaren öppnar eld, gärna med händerna för öronen, men vad tycker ni skall hända om man precis lyckas? Låter ni det ha konsekvenser? Jag skulle gäran vilja utarbeta något slags tabell med måttstockar och exempel tex

Under lätt eldgivning
Misslyckat: Ta skydd, ligg kvar till dess att myndighetsperson lyckas övervinna din skräck med sin Aura eller att du lyckas med ett svårt courage-slag

Lyckat men med max 2 diff: Du vågar titta upp, men glömmer något viktigt, tex att skjuta/sluta skjuta (tömmer magasinet med mer eller mindre usel träffsäkerhet) eller att ta på sig hjälmen

Lyckat men max 5 diff: Agerar hyfsat fritt, men gör något misstag på grund utav stress/skakiga händer osv. Kan tex tappa magasin, försöka avfyra upprepade gånger utan att ha osäkrat osv

Topp
Sida 1 av 2 1 2 >
Föregående diskussion
Visa alla diskussioner Tillbaka till forum
Nästa diskussion

Småprat | Storprat | Kallprat

Inloggade användare
1 registrerade (Zorbeltuss), 10 gäster och 7 sökmotorer online.
Förklaring: Redaktör, Global moderator, Moderator, Tekniker, Sponsor
Senaste inlägg
Action Pack - nytt spelsystem av slanfan • 13-05-19 02:34
Rollspel.nu's filmklubb 2013 v20 av krank • 13-05-19 01:23
Spelidé om sinnesförändring av Arvidos MC • 13-05-18 23:53
Söker spelare till web-baserat strategirollspel av Mundo • 13-05-18 23:48
Seers of the throne och Kanye West av God45 • 13-05-18 23:37
Förskriven stårystruktur av Måns • 13-05-18 20:27
Spelas det rollspel i Västerås omnejd? av ThemVSyou • 13-05-18 20:27
[Grottkräk] man måste börja nånstans av SakaraA • 13-05-18 18:53
Lets Summon Cthulhu av Anarchclown • 13-05-18 18:05
[Stockholm] Rollspel nu/närmaste veckan (veckorna) av Anchorman • 13-05-18 17:41
Senaste diskussioner
Lets Summon Cthulhu av Anarchclown • 13-05-18 17:44
Seers of the throne och Kanye West av God45 • 13-05-18 17:43
[Grottkräk] man måste börja nånstans av SakaraA • 13-05-18 15:43
Vimes avstängd av Svarte faraonen • 13-05-18 15:21
Spelas det rollspel i Västerås omnejd? av MetalHeart • 13-05-18 13:57
Köpes: Dungeon World i bokform av IcarusDream • 13-05-18 13:49
[Stockholm] Rollspel nu/närmaste veckan (veckorna) av Sia • 13-05-18 13:10
Förskriven stårystruktur av Genesis • 13-05-18 10:28
Söker spelare till web-baserat strategirollspel av Gerry M • 13-05-17 13:41
Kickstarter: Robotech RPG Tactics av Lorindor • 13-05-17 13:35
Nyaste användarna