Sida 2 av 3 < 1 2 3 >
Diskussionsval
#646666 - 09-04-16 17:09 Re: Kända svenska rollspelare (nördregistrering) [Re: Magnus Edlund]
Andy Inte inloggad
Lekbergs.se

Registrerad: 01-05-04
Plats: Ågesta, Stockholm
Rapparen Petter sjunger om "spel som vi spelade" och om att han är som "Gandalf den Grå" så jag antar att han också har rullat T20 på 80/90-talet.

Topp
#646667 - 09-04-16 17:14 Re: Kända svenska rollspelare (nördregistrering) [Re: Hipster T. Pokémon]
EvilSpook Inte inloggad
Riddare

Registrerad: 08-10-15
Plats: Sthlm
Skrivet av: Dante
Jag ska ärligt säga att jag inte har en susning om huruvida Kristina Lugn förekommer i skvallertidningar eller ej.

Nope - naturlig hemvist är Fridhemsplan.
(Eller också slog jag en 00 på slumpmötestabellen igår). laugh

//EvilSpook

Topp
#646668 - 09-04-16 18:02 Re: Kända svenska rollspelare (nördregistrering) [Re: EvilSpook]
Hellectrician Inte inloggad
R.I.P. Hellcop

Registrerad: 03-08-29
Plats: Lapplands Väsby
Skrivet av: Evil Spook
naturlig hemvist är Fridhemsplan.
(Eller också slog jag en 00 på slumpmötestabellen igår). laugh

"00" är double encounter, Kristina Lugn och Bruno K Öijer smile

Topp
#646669 - 09-04-16 18:09 Re: Kända svenska rollspelare (nördregistrering) [Re: Hipster T. Pokémon]
R.I.P. Hellcop

Skrivet av: Dante
Hupp!

HellCop är tillbaka?! Det var ett tag sen vill jag minnas.

Det är nog fyra-fem år sen jag loggade in & postade på forumet, så nästa inlägg blir väl 2014. smile

Topp
#646675 - 09-04-16 19:39 Re: Kända svenska rollspelare (nördregistrering) [Re: Pärsson]
Eksem Inte inloggad
Ärkeängel

Registrerad: 01-02-19
Plats: Stockholm
Kristina Lugn är en av landets mer kända aktiva poeter och pjäsförfattare och är ledamot i Svenska Akademien. Brunnsgatan 4 är i hennes regi nuförtiden. Och känd från TV är hon också.

Topp
#646681 - 09-04-16 21:00 Re: Kända svenska rollspelare (nördregistrering) [Re: Hellectrician]
EvilSpook Inte inloggad
Riddare

Registrerad: 08-10-15
Plats: Sthlm
Skrivet av: HellCop
"00" är double encounter, Kristina Lugn och Bruno K Öijer smile

Krigsspel.se har tyvärr redan lagt beslag på B.K. Öijer (och G. Greider).
00 indikerar ju som alla säkert vet oftast:
"Other being(s)* are usually alone, frequently powerful and often, but not always, evil. They might be Wizards, Lords, monsters etc."

De hade lika gärna kunnat skriva ut "K. Lugn"! laugh
//EvilSpook

Topp
#646684 - 09-04-16 21:46 Re: Kända svenska rollspelare (nördregistrering) [Re: Eksem]
Arvidos MC Inte inloggad
Vis man
Strong choice!

Registrerad: 00-09-15
Plats: Göteborg
Skrivet av: Eksem
Kristina Lugn är en av landets mer kända aktiva poeter och pjäsförfattare och är ledamot i Svenska Akademien. Brunnsgatan 4 är i hennes regi nuförtiden. Och känd från TV är hon också.

Kanske inte Kristina Lugn, men Lotta Lotass från svenska akademin har spelat solorollspel och skriver nu ett eget. Eller, som hon kallar det, bokspel.

Topp
#646700 - 09-04-17 00:05 Re: Kända svenska rollspelare (nördregistrering) [Re: Andy]
Magnus Edlund Inte inloggad
The artist formerly known as Dilandau.

Registrerad: 00-09-27
Plats: Söder
Skrivet av: Andy
Rapparen Petter sjunger om "spel som vi spelade" och om att han är som "Gandalf den Grå" så jag antar att han också har rullat T20 på 80/90-talet.

Vilken låt?

Topp
#646701 - 09-04-17 00:08 Re: Kända svenska rollspelare (nördregistrering) [Re: Arvidos MC]

Skrivet av: Arvidos
Kanske inte Kristina Lugn, men Lotta Lotass från svenska akademin har spelat solorollspel och skriver nu ett eget. Eller, som hon kallar det, bokspel.

Intressant! Men det behöver inte nödvändigtvis vara Ensamma vargen hon syftar på -- det finns en hel del annan "icke-spelig" skönlitteratur som fungerar på samma sätt.

Topp
#646703 - 09-04-17 00:14 Re: Kända svenska rollspelare (nördregistrering) [Re: Magnus Edlund]
DeBracy Inte inloggad
Till salu

Registrerad: 03-05-21
Plats: Uma/Angermannia
Det låter ju onekligen som om hon menar nåt ganska "speligt" dock:

»Man köpte dem som pocketböcker, vill jag minnas. Det handlade mycket om äventyrsspel. Man skulle slå tärningar och få kraftpoäng och så. Målet var att ta sig till slutet.«

Topp
#646710 - 09-04-17 06:41 Re: Kända svenska rollspelare (nördregistrering) [Re: Arvidos MC]
Eksem Inte inloggad
Ärkeängel

Registrerad: 01-02-19
Plats: Stockholm
"Äntligen!"

Topp
#646733 - 09-04-17 13:17 Re: Kända svenska rollspelare (nördregistrering) [Re: DeBracy]

Ah! Så går det när man läser snabbt och slarvigt. :-)

Topp
#646744 - 09-04-17 15:37 Re: Kända svenska rollspelare (nördregistrering) [Re: Gurgeh]
solvebring Inte inloggad
Redaktör
Voldemorts lillsyrra

Registrerad: 04-03-19
Plats: Bortom månen
Citat:

Kan du ge ett exempel på en häftig kändis som du gärna skulle dela hobby med?

Bob Hansson, Stellan Skarsgård, Helge Skoog, Per Oscarsson och Claes Eriksson.

Citat:
/tobias -- Ernst-Hugo Järegård borde ha spelat rollspel...

Indeed!!! Det var en mycket intressant och duktig man.
#Regel 8: Respektera moderatorernas arbete. Om du tycker att ett inlägg bryter mot någon av dessa reglermeddela moderatorerna så avgör de lämplig åtgärd. Posta inte ett eget svar och påpeka regelöverträdelsen. Att tolka reglerna är moderatorernas uppgift.
– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
#Jag skriver!
#Jag tecknar!

Topp
#646751 - 09-04-17 16:20 Re: Kända svenska rollspelare (nördregistrering) [Re: Magnus Edlund]
MrG Inte inloggad
Superspelledare

Registrerad: 05-04-21
Plats: Göteborg
Fanns det inte ett gammalt (typ 80-tal) berättarprogram på tv i lite rollspelsstil med bl.a. Hasse Alfredsson?

Och Kvällspasset i P3 har spelat rollspel i direktsändning.

-Gunnar

Topp
#646752 - 09-04-17 16:27 Re: Kända svenska rollspelare (nördregistrering) [Re: Gurgeh]
Johan K Inte inloggad
Konventspaparazzi

Registrerad: 00-05-22
Plats: Lund
Citat:
Kan du ge ett exempel på en häftig kändis som du gärna skulle dela hobby med?

Jag hade gärna kört lite rollspel tillsammans med Peter Stormare, Stellan Skarsgård & Anthony Hopkins
med en av mina vänner, Johan heter han, som är en väldigt driven & bra SL! DET hade varit kul att vara med på en sådan rollspelsgrej.

Topp
#646759 - 09-04-17 17:59 Re: Kända svenska rollspelare (nördregistrering) [Re: Johan K]
solvebring Inte inloggad
Redaktör
Voldemorts lillsyrra

Registrerad: 04-03-19
Plats: Bortom månen
Åh, najs uppsättning. Hade gärna velat vara med där jag också.
#Regel 8: Respektera moderatorernas arbete. Om du tycker att ett inlägg bryter mot någon av dessa reglermeddela moderatorerna så avgör de lämplig åtgärd. Posta inte ett eget svar och påpeka regelöverträdelsen. Att tolka reglerna är moderatorernas uppgift.
– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
#Jag skriver!
#Jag tecknar!

Topp
#646763 - 09-04-17 19:54 Beslutsfattarna [Re: MrG]
Gurgeh Inte inloggad
Moderator
Republic serial villain

Registrerad: 01-02-23
Plats: Linköping
Citat:
Fanns det inte ett gammalt (typ 80-tal) berättarprogram på tv i lite rollspelsstil med bl.a. Hasse Alfredsson?

Det fanns i alla fall ett program som jag tror hette "Beslutsfattarna" och som leddes av Jan Guillou. Där spelade olika makthavare sig själva (eller nästan sig själva) och Guillou agerade spelledare och beskrev utgången av spelarnas beslut. Om man räknar det som rollspel så stiger antalet kända svenska rollspelare explosionsartat.

/tobias
Rollspel spelat: Svavelvinter

Kaleidoskop

Topp
#646800 - 09-04-18 03:09 Re: Beslutsfattarna [Re: Gurgeh]
Marco Behrmann Inte inloggad
Anti-hjälte

Registrerad: 00-05-20
Plats: Sandukar
Skrivet av: Gurgeh
Citat:

Det fanns i alla fall ett program som jag tror hette "Beslutsfattarna" och som leddes av Jan Guillou. Där spelade olika makthavare sig själva (eller nästan sig själva) och Guillou agerade spelledare och beskrev utgången av spelarnas beslut. Om man räknar det som rollspel så stiger antalet kända svenska rollspelare explosionsartat.

/tobias

Var det så det hette? Jag hade för mig att det hette "Dilemma"? Eller är det två olika program månne - Dilemma var ivfsh underbart.

Noir är "Bästa rollspel 2006" enligt Fenix 02/2007!

Måns skrev: "Sandukar är inte en plats, det är ett drama."
Örnie skrev: "Fan Marco, du _är_ en Noir-karaktär..."

Eon-nostalgi: EON - The Face of Deception.

Topp
#646802 - 09-04-18 04:39 Re: Beslutsfattarna [Re: Marco Behrmann]
Vavva Inte inloggad
Mademoiselle Dansante

Registrerad: 01-01-26
Plats: Malmö
Efter diverse TV-debatter med Didi så skulle nästan utropa Emma Wieslander till kändis, men ingen minns väl ändå det spektaklet längre...

Jag är faktiskt lite nyfiken på politiker, det slår mig som troligt att vi kommer att ha gott om rollspelare i riksdagen om några år.
(Citatlistan på www.drunok.org)

Topp
#646817 - 09-04-18 12:54 Re: Beslutsfattarna [Re: Vavva]
R.I.P. Hellcop

Skrivet av: Vavva
Efter diverse TV-debatter med Didi så skulle nästan utropa Emma Wieslander till kändis, men ingen minns väl ändå det spektaklet längre...

Jodå, Örnstedtskans försök att utmåla svenska rollspelare till ett 80-talets al-qaida minns man man väl. Jag gick i högstadiet/gymnasiet då och min polare fick inte längre spela kult med oss efter en artikel i aftonhoran. Mina föräldrar var dock så vettiga att de mörkade för honom och vi kunde spela ändå! "Nejdå pojkarna spelar inte kreativa rollspel som främjar deras fantasi och sånt trams, de börnar runt med mopeder och stör omgivningen."

Skrivet av: Vavva
Jag är faktiskt lite nyfiken på politiker, det slår mig som troligt att vi kommer att ha gott om rollspelare i riksdagen om några år.

När piratpartiet kommer in i riksdagen så torde andelen mångdubblas! laugh

Topp
#646946 - 09-04-19 21:38 Re: Kända svenska rollspelare (nördregistrering) [Re: Magnus Edlund]
Organ Inte inloggad
The White Man in the Palais

Registrerad: 01-06-06
Plats: i korgen
Jag har inga bevis men jag skulle kunna sätta min ena pungkula på att finansminister Anders Borg är gammal rollspelare. Jag har hört en intervju med honom där han (av Annika Lantz) får frågan om han någon gång har lajvat. Han svarar visserligen nej men sättet han gör det på indikerar ändå att han har full koll på vad lajv är, och det enda sättet som jag ser att någon som han skulle kunna ha det är om han har ett förflutet som rollspelare. Dessutom erkände han att han är stor Tolkienfan och att han läst ringtriologin minst tjugo gånger. När man sedan betänker att han var i tonåren under rollspelens glansdagar på 80-talet så är det ingen tvekan längre.

/Anders

Senast spelade spel: Pathfinder RPG
Senast lästa bok: "War of the Worlds" av HG Wells
Senast sedda film: Thor
Senast lyssnade musik: The Ramones "Alive"
Senaste favoritlänk: A Bit of Fry & Laurie "A Word, Timothy"

Topp
#646984 - 09-04-20 08:58 Re: Kända svenska rollspelare (nördregistrering) [Re: Organ]
Eva Florén Inte inloggad
Aka Lady Silver Wolf

Registrerad: 00-05-22
Plats: Smara - Stockholms län (7,5 k...
Vad det gäller Herr Borg kan jag ju faktiskt tänka mig att han varit inblandad i Forodrim (om han nu var en så stor Tolkienast...) eller motsvarande Tolkienförening i Sverige och steget från att delta i sådana studentikosa (ja, det var där det började om jag förstått det hela rätt) föreningar till att då komma i kontakt med Lajvare och Rollspelare (Jag blev ju insnärjd via Forodrim med dåvarande medlemmar Olle Sahlin och Anders Blixt aka Mekanurg. :))... mitt första föreningsmöte så höll Hr Blixt i en föreläsning om rollspel smile Visserligen slutet 80-tal. smile
Att det sedan heller inte är omöjligt att folk känner till lajv och rollspel genom familj och vänner som ägnar sig åt det.... så att han mörkar kan ju vara för att skydda de oskyldiga. smile
För att inte tala om kopplingen till rollspel i sängkammaren och det är ju SYNDIGT och inte bra att erkänna att man håller på med som politiker. smile

Vad det gäller Helge Skoog så var hans hustru inte helt ofamiljär vid beteckningen lajv... men hon menade starkt att det inte var något fel med lajv och rollspel. smile Ja, det var många år sedan nu jag hade den diskussionen med henne. smile

Björn Skifs son är lajvare och jag skulle för min del inte ha något emot en omgång med även fadern i lajv eller rollspel. Varför - för att jag är en stor fan av Björn sedan jag gick i lekskolan och nu har mycket vatten runnit under broarna. smile
"Min värld är svart och vit... inte grå"
Mitt galleri på Flickr
Mitt galleri på Elfwood
Sist men inte minst en grupp på Flickr för bilder från träffar från rollspel.nu

Topp
#646990 - 09-04-20 09:39 Re: Kända svenska rollspelare (nördregistrering) [Re: Organ]
Måns Inloggad
Musgardist

Registrerad: 01-11-12
Plats: Lockhaven
Dessutom, säger inte frisyren allt?

Arbetar med:
Revolver, Daemon, InterZone, The Fog of War & Zonen

Besök mig på Revolverspel

Topp
#671436 - 09-12-11 20:05 Re: Kända svenska rollspelare (nördregistrering) [Re: Måns]
Pärsson Inte inloggad
Magiker

Registrerad: 08-06-12
Plats: Uppsala
Senaste nytt ifrån på spåret idag, Johanna Koljonen rollspelar och lajvar.

Topp
#671449 - 09-12-11 21:54 Re: Kända svenska rollspelare (nördregistrering) [Re: Marco Behrmann]
rjonas Inte inloggad
el boyo del reko

Registrerad: 02-04-05
Skrivet av: Den Upplyste Despoten
Skrivet av: Gurgeh
Citat:

/tobias

Var det så det hette? Jag hade för mig att det hette "Dilemma"? Eller är det två olika program månne - Dilemma var ivfsh underbart.

Dilemma kom tio år senare med Carl Hamilton som SL.

Topp
Sida 2 av 3 < 1 2 3 >
Föregående diskussion
Visa alla diskussioner Tillbaka till forum
Nästa diskussion

Moderator:  Dnalor, Gurgeh, Krille, Svarte faraonen 
Småprat | Storprat | Kallprat

Inloggade användare
5 registrerade (gizmo, ekofest, Måns, Ram, Björn Wärmedal), 10 gäster och 4 sökmotorer online.
Förklaring: Redaktör, Global moderator, Moderator, Tekniker, Sponsor
Senaste inlägg
[Göteborg] Söker spelgrupp av Enshadi • 13-05-26 07:37
Rollspel Göteborg: Behöver 1 spelare till Mutant av Enshadi • 13-05-26 07:26
Utmattning av Enshadi • 13-05-26 07:16
Är Fallen Reich helt slutsålt? av Enshadi • 13-05-26 06:57
[Malmö] Söker spelare till AD&D sommarkampanj av Landrim • 13-05-26 03:31
[Rotsystem] - namn på undersökande färdigheter av Recca • 13-05-26 02:12
Karaktär kontra Spelare av Recca • 13-05-26 02:00
Eldmissil eller bara Eld? av Arvidos MC • 13-05-26 01:19
Fundering om provokationer av BMOC • 13-05-26 01:07
Säljer - Ännu mer rollspel, och billigare. av Arfert • 13-05-26 00:46
Senaste diskussioner
[Göteborg] Söker spelgrupp av Enshadi • 13-05-26 07:37
Utmattning av Enshadi • 13-05-26 07:16
[Rotsystem] - namn på undersökande färdigheter av krank • 13-05-26 00:31
Jacob's Ladder - mitt bidrag till Game Chef 2013 av Mäster Johan • 13-05-25 18:49
Eldmissil eller bara Eld? av Necross • 13-05-25 17:36
Säljer - Ännu mer rollspel, och billigare. av wilper • 13-05-25 17:14
[GÖTET] Uteaktivitet? av BMOC • 13-05-25 16:16
Köpes Karak the Keeper till Warzone/MC av bozar • 13-05-25 15:41
[Dungeon World] Tidsmagi av Arvidos MC • 13-05-25 15:32
[oWoD]Husregler strid av Recca • 13-05-25 12:37
Nyaste användarna
Oraklet, richard.stodberg, Badger, Naffaru, Landrim
6960 registerade användare
Forumstatistik
6960 användare
73 forum