Senaste artiklar
Gothconpuben 2010 av Ezping Orm
Ann-Sophie Qvarnström säljer sina gamla original av Bearnie
Dungeons & Dragons-produkter för hösten 2010 av Dante
Hjälpkampanj på DriveThruRPG: Gamers Helping Haiti av DeBracy
Dungeons & Dragons-prylar för 2010 av Dante
Recension av Höstdimma av Möller
Recension av Medan Världen Går Under av krank
Recension av "Alver: Sångarens Ätt" av Bobby Magikern
Recension av Evolutionens Barn av wilper
Liten typografiskola del 4: Indrag och blankrad av Dante
Senaste inlägg
Framtiden för rollspel.nu av Poseur @ 48 min 19 s sedan
[Köpes] Shadowrun 20th Anniversary. av Albax11 @ 53 min 37 s sedan
Textskapande till Mutantmatiné av Han @ Idag 17:12
jätterolig film om rollspel av Eagle @ Idag 15:50
Förbjuden Zon - ett brädspel av Harold @ Idag 12:35
Eonspelare i Stockholmsområdet? av Persson @ Idag 12:12
[Mouse Guard] Utrustning ger +d6? av Siffner @ Idag 12:11
Sci-fi spelare i Stockholmsområdet önskas! av Sebastian Andersson @ Idag 11:54
När släpps Westernrollspelet? av Dendron @ Idag 09:12
Liten rapport om kinesiska nördar av Marukusu @ Igår 23:48
Senaste diskussioner
Förbjuden Zon - ett brädspel av Harold @ Idag 12:35
[Mouse Guard] Utrustning ger +d6? av Siffner @ Idag 12:11
Sci-fi spelare i Stockholmsområdet önskas! av Sebastian Andersson @ Idag 11:54
Varulvsspel:UA - Fjärde drinkrundan [LÄNK] av Feuflux @ Igår 22:28
Kristianstad. av Iannecka @ Igår 20:46
Spela rollspel över voicechat. av McFisk @ Igår 20:28
Kaleidoskop öppnar webbforum av Martin Ackerfors @ Igår 17:23
[Köpes] Shadowrun 20th Anniversary. av Albax11 @ Igår 17:16
När släpps Westernrollspelet? av Eagle @ Igår 04:19
ledtrådar och rekvisita i båtarnas värld av Eagle @ Igår 04:16
Senaste bild
En dvärg
Sida 1 av 2 1 2 >
Diskussionsval
#640518 - 2009-02-10 19:19 Tio rollspel du måste spela innan du dör
CapnZapp Inte inloggad
Riddare

Registrerad: 2008-04-03

Topp
#640519 - 2009-02-10 19:25 Re: Tio rollspel du måste spela innan du dör [Re: CapnZapp]
Eksem Inte inloggad
Ängel

Registrerad: 2001-02-19
Plats: Stockholm
Min lista skulle sett, tja, fan, det hade varit samma lista.

Se till att inte missa världens roligaste DnD-cast:
http://www.wizards.com/default.asp?x=dnd/4arch/pod

Topp
#640522 - 2009-02-10 19:35 Re: Tio rollspel du måste spela innan du dör [Re: CapnZapp]
Johan K Inte inloggad
Possitiv

Registrerad: 2000-05-22
Plats: Lund
Min lista skulle se ut såhär då, utan nån som helst rangordning:

* Kult
* CoC
* D&D(Valfri utgåva)
* SW
* DoD(Valfri utgåva)
* EON
* Gurps
* NÃ¥got Indiespel
* Vampire
* M:UA

/ Johan K, som är nöjd över att ha fixat biljetter till CalCon

Topp
#640525 - 2009-02-10 19:50 Re: Tio rollspel du måste spela innan du dör [Re: CapnZapp]
Storuggla Inte inloggad
Huberu Huberu!

Registrerad: 2001-12-08
Plats: Stockholm
Kul lista. Jag undrar bara vad killen som skrev är för mupp som sätter Silhouettesystemet i samma crunchklass som GURPS eller Hero...

Storuggla, monroe!

Topp
#640527 - 2009-02-10 20:09 Re: Tio rollspel du måste spela innan du dör [Re: CapnZapp]
Ymir Inte inloggad
Kulturrelativist

Registrerad: 2000-05-18
Plats: Ellenbogen
Men snubben har ju helt missat poängen med att göra listor, för faen, man kan inte erbjuda -alternativ- till varje jävla listobjekt, det är ju helt puckat. Listor måste vara absoluta, det ska vara ORDNUNG, "så här ska det va", "nummer ett ÄR D&D", inte "Öh...nummer ett är kanske D&D, men om ni tycker bättre om DoD så...".

Här har ni en lista jag gjorde igår. Det är en bra lista - ett skolboksexempel på hur listor ska se ut.

- Ymir, gör reklam

Ändrad av Ymir (2009-02-10 20:09)

Freedom is merely privilege extended,
Unless enjoyed by one and all.

Topp
#640534 - 2009-02-10 20:46 Re: Tio rollspel du måste spela innan du dör [Re: Ymir]
CapnZapp Inte inloggad
Riddare

Registrerad: 2008-04-03
Jag gillar verkligen kontrasten mellan vad du säger och vad du gör.

Inte för att jag har något emot att lista Rae Dawn Chong sist som bäst, dock!

Topp
#640535 - 2009-02-10 20:52 Re: Tio rollspel du måste spela innan du dör [Re: CapnZapp]
Ymir Inte inloggad
Kulturrelativist

Registrerad: 2000-05-18
Plats: Ellenbogen
Tss, hedersomnämnanden räknas -så- inte som 'alternativ' :-P

- Ymir, -lite- OT...

Ändrad av Ymir (2009-02-10 20:57)

Freedom is merely privilege extended,
Unless enjoyed by one and all.

Topp
#640538 - 2009-02-10 21:28 Re: Tio rollspel du måste spela innan du dör [Re: Ymir]
Han Inte inloggad
Vi ses på andra sidan...

Registrerad: 2000-10-15
Plats: Bland molnen
Skrivet av: Ymir
Men snubben har ju helt missat poängen med att göra listor, för faen, man kan inte erbjuda -alternativ- till varje jävla listobjekt,

Jag tolkade det mer som att killen listade spel som stödde vissa typer av spelstilar. Känns mest som att du är sur över att Eon inte var med. wink

/Han som själv inte spelat punkt 2 och 4, fast om Eon är crunch så har han nog också klarat av den punkten

Mutantmatiné
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯

Topp
#640544 - 2009-02-10 22:30 Re: Tio rollspel du måste spela innan du dör [Re: CapnZapp]
Pilzeman Inte inloggad
Har tagit över Hellzons roll

Registrerad: 2005-09-12
Plats: Mölndal
Oj, jag känner mig riktigt duktig. Jag tror att det bara är 4, 6 och 10 jag inte har gjort, och eventuellt kan Eon ha varit på 10-nivån nån gång ibland när vi spelat.
"Möter man en dålig krigare, och har en sköld själv, kan man ju tänka att det är tämligen enkelt att blockera de anfall man får på sig med skölden, om fienden ens överlever det kraftfulla slaget. Har man dessutom plåt."
- k7e9 får in en sista viktig poäng.

Topp
#640549 - 2009-02-10 22:49 Re: Tio rollspel du måste spela innan du dör [Re: CapnZapp]
Gurgeh Inte inloggad
Moderator
Republic serial villain

Registrerad: 2001-02-23
Plats: Linköping
De här rollspelen bör man spela, och i den här ordningen. Efter varje spel lär man sig något, och jag har varit snäll och förklarat vad.

1. Original-Dungeons & Dragons - för att det var först. (Lektion: Detta är rollspel)
2. Call of Cthulhu - för att det var det första spelet där det var en riktigt dålig idé att lösa problem med våld, och för att man bör testa BRP. (Lektion: Alla rollspel är inte som D&D.)
3. GURPS - för att det är pyssligt och simulationistiskt och omfattande. (Lektion: Titta hur kul det är med tusen olika val när man bygger sin rollperson.)
4. Vampire - för att det spred rollspel till nya grupper. (Lektion: Man måste inte spela hjältar.)
5. Godtyckligt friformsscenario - för att man ska få testa att rollspela utan att behöva tänka på regler. (Lektion: Det går att spela utan att veta vad rollpersonen har för siffervärde i Styrka.)
6. FATE - för att vidga spelarnas perspektiv på regler. (Lektion: Om spelet är självbalanserande kan man hitta på egna fördelar, nackdelar och egenskaper.)
7. Sorcerer - för att reglena gör att man skapar berättelsen samtidigt som man skapar rollpersonena. (Lektion: Det är roligare om äventyret är anpassat efter rollpersonerna.)
8. InSpectres - för att det är förberedelselöst och samberättande. (Lektion: Hoppsan, det blev ju en historia trots att vi inte planerat något.)
9. Baron Munchausen - för att det är en helt annan typ av rollspel. (Lektion: Ibland är det kul att bara sitta och ljuga.)
10. Dungeons & Dragons 4 - för att se vad som hänt med spelet på 30 år. (Lektion: Jaha, det var SÅ de borde ha gjort det från början.)

Spel som jag ville ha med men inte fick plats med: Paranoia, Mutant, Nobilis, Supergänget, Västmark, My Life With Master, Pendragon, ett framtida rollspel som kommer att förändra vår syn på hobbyn på ett sätt jag inte vågar gissa.

/tobias

Kaleidoskop

Topp
#640553 - 2009-02-10 23:21 Re: Tio rollspel du måste spela innan du dör [Re: Gurgeh]
Endyamon Inte inloggad
Magiker

Registrerad: 2000-03-13
Plats: Örebro
Borde inte Fatal vara med på listan också? För att visa hur ett rollspel inte borde vara? wink

Skriver just nu på: Bortom: Metamorfos.
Senast spellett: Bortom, "Noas sista drag".

Antal färdiga karaktärer till GothCon: 51/90.

Topp
#640554 - 2009-02-10 23:42 Re: Tio rollspel du måste spela innan du dör [Re: Endyamon]
Bobby Magikern Inte inloggad
Chefredaktör
Före sin tid

Registrerad: 2000-10-12
Plats: Malmö
Att rekommendera folk att spela det är dock lite väl grymt.
"Then, there were arbitrary restrictions: for example, characters were not allowed to dabble in homosexual love, not out of biggotry, but because rules for such encounters were to be presented in a later sourcebook." - Marcus Viciosus

Topp
#640563 - 2009-02-11 01:25 Re: Tio rollspel du måste spela innan du dör [Re: Bobby Magikern]
Endyamon Inte inloggad
Magiker

Registrerad: 2000-03-13
Plats: Örebro
smirk

Kanske det, men jag tyckte det var ett väldigt utgallrat utbud. För djupare förståelse måste man ju ha med några dåliga/misslyckade saker också så man får en helhetskänsla tycker jag.

Skriver just nu på: Bortom: Metamorfos.
Senast spellett: Bortom, "Noas sista drag".

Antal färdiga karaktärer till GothCon: 51/90.

Topp
#640564 - 2009-02-11 01:29 Re: Tio rollspel du måste spela innan du dör [Re: Pilzeman]
MrG Inte inloggad
Superspelledare

Registrerad: 2005-04-21
Plats: Göteborg
Skrivet av: Pilzeman
Oj, jag känner mig riktigt duktig. Jag tror att det bara är 4, 6 och 10 jag inte har gjort, och eventuellt kan Eon ha varit på 10-nivån nån gång ibland när vi spelat.

I så fall känner jag mig som jag är redo att dö ;-)

fram till punkt 7 så prickar jag även minst killens första handsval... och punkt 10 WFR har jag självklart kört...

Fast jag instämmer inte i att man behöver allt, bra för folk som vill vidga sina vyeer och pröva allt, men en hel del du kan skippa som vardagsgamer.

-Gunnar

Topp
#640565 - 2009-02-11 01:36 Re: Tio rollspel du måste spela innan du dör [Re: CapnZapp]
Bobby Magikern Inte inloggad
Chefredaktör
Före sin tid

Registrerad: 2000-10-12
Trean och nian kvar, då.
"Then, there were arbitrary restrictions: for example, characters were not allowed to dabble in homosexual love, not out of biggotry, but because rules for such encounters were to be presented in a later sourcebook." - Marcus Viciosus

Topp
#640579 - 2009-02-11 07:13 Re: Tio rollspel du måste spela innan du dör [Re: CapnZapp]
Genesis Inte inloggad
Toppskarv

Registrerad: 2000-08-17
Plats: Karlskoga
Jag litar inte på en lista där jag spelat alla utom tre av spelen (nummer 2, 7 och 10). Jamenar, jag har spelat väldigt få spel. Det måste vara en dålig lista.

EDIT: Jag gillade listan han klagade på bättre, alltså den här. Där har jag bara spelat tre av tolv. Även om killen inte verkar ha så bra koll, eftersom han säger om Burning Wheel: "It’s also the only RPG in history to make in-character debates fun, exciting and worthwhile — and to do so through actual rules."

Ändrad av Genesis (2009-02-11 07:22)

Topp
#640591 - 2009-02-11 08:43 Re: Tio rollspel du måste spela innan du dör [Re: Ymir]
solvebring Inte inloggad
Felformulerad

Registrerad: 2004-03-19
Plats: Fellingsbro.
HÃ¥ller med.
Dassigt lista.
"Ja, här har vi då min lista, av några spel, eller öh... alternativ som jag tycker man börde spela, eller ja, kanske borde pröva. Om inte annat så pröva något annat." Det finns ju knappast några fina argument och klara rekommendationer.

NÃ¥...
Helt useless. Sedan tycker jag inte att spel som GURPS och M&M borde vara med på en lista över spel man borde ha spelat. Jag menar, GURPS systemet är inte något överdrivet häftigt skönt system man verkligen absolut höjer till skyarna. Det finns dock några olika kampanjböcker till GURPS som innehåller en hel del koola prylar och information som man kan ta inspiration av. M&M spelar vi med folkhögskolsgruppen just nu, och det är verkligen ett rollspel som varken gör till eller från om jag någonsin spelat. M&M känns verkligen som ett femminutersprojekt.
"Ja, vi tar OGL d20, låtsas att vi är lika på som WotC, men istället sätter vi in alla klychiga superhjälteprylar som spelgrund. Vi tar kort och gott ett bra system och lägger till ett torftigt innehåll som egentligen inte säger någonting." Hur tråkig setting som helst.

Om jag själv skulle göra en lista av vilka spel jag anser mig bör/vill spela innan jag dör är det inte värst många av de där spelen som skulle få vara med faktiskt.
Hur många ser faktiskt mer än typ 2-3 spel på den listan som känns som "Ja, det där ångrar jag aldrig att jag spelat" eller "De där spelen måste jag testa"?

Topp
#640595 - 2009-02-11 08:53 Re: Tio rollspel du måste spela innan du dör [Re: CapnZapp]
Dante Inte inloggad
Forumredaktör
Bronshyad hjälte, halvgud och på alla sätt en hyvens prick

Registrerad: 2000-05-17
Plats: Örby, Stockholm
1. OD&D
2. Moldvay-D&D
3. BECMI-D&D
4. Rules Cyclopedia-D&D
5. AD&D
6. AD&D 2nd Edition
7. Skills and Powers-AD&D
8. D&D 3rd Edition
9. D&D 3.5
10. D&D 4th Edition

grin

Har du dött i Dungeon of Doom? Har du ett Facebook-konto? Gå då med i gruppen »Jag dog i Dungeon of Doom«!
—————
Glöm inte Laws postulat: »Benägenheten att förväxla personlig smak med objektiv kvalitet är närmast universell. […] Denna grundläggande princip för mänsklig uppfattningsförmåga är svår att övervinna, även när vi intellektuellt är medvetna om den.«
—————
»We sleep soundly in our beds because rough mice stand ready in the night to visit violence on those who would do us harm.«

Topp
#640596 - 2009-02-11 08:56 Re: Tio rollspel du måste spela innan du dör [Re: Dante]
hjk Inte inloggad
Inte Toyboy :(

Registrerad: 2000-05-22
Plats: Umeå
Jag verkar ha kvar humorspel och friform innan jag kan dö. Jag tror jag klarar mig från sånt. Jo, nåt tärningslöst borde jag spela dock och kanske nån udda indievariant också.

Topp
#640599 - 2009-02-11 09:10 Re: Tio rollspel du måste spela innan du dör [Re: Ymir]
Necross Inte inloggad
Riddare

Registrerad: 2005-08-25
Håller med. Stor mening att göra en topp 10 om man nämner 29 spel.

Topp
#640600 - 2009-02-11 09:13 Re: Tio rollspel du måste spela innan du dör [Re: solvebring]
Rising Inte inloggad
Krulligt i nacken och lite konstigt där framme. Det är den bästa frisyren.

Registrerad: 2001-08-15
Plats: End of the green line
Citat:
Jag menar, GURPS systemet är inte något överdrivet häftigt skönt system man verkligen absolut höjer till skyarna.

Men grejen med listan är ju inte att nämna ens favoritsystem, utan att visa rollspelshobbyns många olika sidor. Listan argumenterar för att man borde prova dem alla, helt enkelt för att se om man gillar dem, och för att det är givande att utforska olika sidor av en hobby - även (framförallt) dem man inte gillar.

Säga vad man vill om GURPS (själv hatar jag det) - men det är absolut ett av de bästa exemplen av generiska, simulerande system. Särskilt eftersom man redan har fått prova på BRP om man har spelat CoC - som redan fanns med på listan. Man får via GURPS dessutom prova en annan viktig del av rollspelshobbyn - att generera en rollperson via bakgrundspoäng, på det lååååångsamma och extremt detaljerade sättet. Så; man ska definitivt ha spelat GURPS, om så blott en enda gång, för att ha provat på det. Jag är glad att jag provat det, även om mitt intryck av spelomgångarna mest var "aha, hela idén med generiska system är fucking stupid".

Han listar upp tio sidor av rollspelshobbyn, och låter varje sida representeras av ett antal olika spel. Det är därför han rekommenderar flera olika spel. Vilket av dem som är bäst inom varje kategori är ju inte så himla intressant.

Topp
#640613 - 2009-02-11 09:58 Fatal Error [Re: Endyamon]
Gurgeh Inte inloggad
Moderator
Republic serial villain

Registrerad: 2001-02-23
Plats: Linköping
Citat:
Borde inte Fatal vara med på listan också?

Nej!

Citat:
För att visa hur ett rollspel inte borde vara?

Det finns gott om rollspel som man kan använda som exempel på hur rollspel inte ska vara utan att utsätta de stackars spelarna för den vedervärdighet som är FATAL! wink

/tobias

Kaleidoskop

Topp
#640614 - 2009-02-11 09:58 Re: Tio rollspel du måste spela innan du dör [Re: Dante]
Simon Inte inloggad
Moderator
Livsnjutare

Registrerad: 2000-10-10
Skrivet av: Dante
1. OD&D
2. Moldvay-D&D
3. BECMI-D&D
4. Rules Cyclopedia-D&D
5. AD&D
6. AD&D 2nd Edition
7. Skills and Powers-AD&D
8. D&D 3rd Edition
9. D&D 3.5
10. D&D 4th Edition

VA?!! Spelar du D&D, Dante? Shiit!

Topp
#640615 - 2009-02-11 09:59 Re: Tio rollspel du måste spela innan du dör [Re: Rising]
Genesis Inte inloggad
Toppskarv

Registrerad: 2000-08-17
Plats: Karlskoga
Jo, egentligen är det ju faktiskt en väldigt bra lista, även om namnet på den kanske är missvisande. Fast Munchaussen borde varit med, också.

Topp
#640620 - 2009-02-11 10:07 Re: Tio rollspel du måste spela innan du dör [Re: Rising]
krank Inte inloggad
Teknisk redaktör
Betonganarkist

Registrerad: 2002-12-28
Plats: Nynäshamn
Skrivet av: Rising
Man får via GURPS dessutom prova en annan viktig del av rollspelshobbyn - att generera en rollperson via bakgrundspoäng, på det lååååångsamma och extremt detaljerade sättet. Så; man ska definitivt ha spelat GURPS, om så blott en enda gång, för att ha provat på det.

Finns det inget spel som gör samma sak fast, typ, bra? GURPS är ju till exempel kanske det mest obalanserade systemet jag stött på; man kan lika gärna slå fram sin karaktär.

- Ögonblicket du använder begreppet PK på största allvar har du avsagt dig din rätt att bli tagen på allvar -

Topp
Sida 1 av 2 1 2 >

Moderator:  Bobby Magikern, Gurgeh, Krille 
Småprat (Storprat)

Inloggade användare
6 registrerade (Bearnie, Persson, Hans., mateyasu, Gardener, 1 osynlig(a)), 9 gäster och 6 sökmotorer online.
Förklaring: Redaktör, Global moderator, Moderator, Sponsor, Användare
Mars
M T O T F L S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
Dagens födelsedagar
Eva Florén (42), lanariel.silver (24), Surukai (27)
Forumstatistik
9453 användare
63 forum
49003 diskussioner
625454 inlägg

Flest inloggade: 171 @ 2008-09-08 12:17
Nyaste användarna
Iannecka, 6Konk&, erik.h, DRT, ari_scot
9453 registerade användare