#584105 - 08-01-09 11:27
Höstdimma släpps under 2008
|
Förvirrad skäggig man som studerar himlen.
Registrerad: 00-05-19
Plats: Nordnordost
|
Jag har sagt det IRL till de som varit intresserade sedan nyår, men det kan väl vara på sin plats att säga det här med: Jag tänker släppa Höstdimma som riktig bok under 2008.
Jag har jobbat med spelet alldeles för länge så det är hög tid att avsluta projektet. Sedan mellandagarna håller jag på att skriva rent/om texten för tredje gången. Och klart skall det bli, om jag så måste lägga upp en arbetskopia i Lulus webshop på nyårsafton. :-)
Just nu ser det ut som om bokens indelning blir:
Förord och introduktion Generell världsbeskrivning (den som spelare kan läsa utan vidare). Rollpersonsmakande Regler Djupdykningar i världsbeskrivningen (De gottiga sakerna, men teoretiskt med spoilervarning för de som bara skall vara spelare.) Spelledartips (Ett kapitel om min egen förträfflighet och instruktioner för hur man spelleder just Höstdimma.) Efterord (Där jag förklarar varför regler ser ut som de gör.) Äventyr 1 - I hans kejserliga majestäts hemliga tjänst. Äventyr 2 - En låda för mycket. Äventyr 3 - Den tusende sonen.
Fantasten noterar att äventyr 1 och 2 är omkastade enligt hur de skrevs, men jag tror att den ordningen är mer pedagogisk för den nyblivne spelledaren som kan bli varm i kläderna på det ganska styrda I hans kejserliga majestäts hemliga tjänst och sedan lägga på mer kluriga spelledargrepp.
Boken blir således till stor del äventyr, kanske tom till drygt hälften äventyr. Men det blir tre bra äventyr, rejält speltestade dessutom.
Så, då var det sagt. Ingen återvändo, jag brukar hålla vad jag lovar. Fantaster är välkomna med nyfikna frågor, hejarop, önskemål och förslag.
|
|
Topp
|
|
|
|
#584111 - 08-01-11 10:58
Re: Höstdimma släpps under 2008
[Re: wilper]
|
Lekbergs.se
Registrerad: 01-05-04
Plats: Ã…gesta, Stockholm
|
Kanske inte hänger med men finns det någon preveiw på Höstdimma. Kan man kolla in något?
Topp
|
|
|
|
#584113 - 08-01-11 13:08
Re: Smygkollat lite. . .
|
Lekbergs.se
|
Det ser bra ut det där. Hur har Höstdimma mottagits på konventen? Finns det någon storplott som flyter omkring rollpersonerna eller skapar du äventyr kring de rollpersoner som dina spelare gör? Kan du ge några tips till mig angående utvecklingen? Om du skulle börja om från början (vilket du till viss del kanske gör nu när du ska trycka spelet) vad skulle du ha gjort annorlunda då? En nyfiken person som skriver på sitt egna lilla hemmabygge (se tråden Wiktoriakroenikan på Rollspelsmakarforumet).
Topp
|
|
|
|
#584114 - 08-01-11 13:23
[Re: Andy]
|
|
Det finns lag som söker upp Höstdimma-arret varje år för att få spela "årets äventyr". Så jo, det har blivit väl mottaget, folk kommer ju tillbaka.
Spelet har inte någon "metaplot" som allt annat måste passas in i, på samma sätt som tex gamla Vampire eller Gemini hade. Däremot är världen i rörelse, om man skulle släppa tyglarna så skulle den ha en naturlig utveckling (som är uppenbar för den som läser spelet, och där spelledare kan finna inspiration). Annars när vi spelar Höstdimma hemma, så låter jag spelarna bygga rollpersoner och sedan väver jag ett äventyr kring dem. Men det är nog en del av min spelledarstil snarare än något som är specifikt för Höstdimma, även om mina tankar lyser igenom i texten.
Ang tips. Läs Krilles instruktioner för spelskapare, de ligger nånstans i makarforumet (att söka blir nog rätt jobbigt, han är rätt flitig med posta-knappen den där Krille, kanske kan du fråga om du inte hittar åt dem). Mitt eget tips blir "speltesta direkt", sitt inte och nöt regeltextens formuleringar och detaljpill med världen. Gör gubbar (även om ni måste improvisera) och spela! Så får du se om dina ideer håller för en närmare granskning, och du får veta vilka delar av din värld som spelare gillar och vad de gör med dem.
En sak som jag gör annorlunda med mitt nästa projekt (som redan håller på att lämna startgroparna) är att jag har skaffat mig illustratören _först_, så att den processen kan börja, så inte texten behöver vänta på att bilderna skall bli klara för att spelet skall bli klart. Jag ritar inte själv.
Jo, jag såg din tråd om Wk, och kommenterade den lite tom. :-)
|
|
Topp
|
|
|
|
#584115 - 08-01-11 14:21
|
Lekbergs.se
|
Då för jag bjuda Krille på ett par delicatobollar och hoppas att han plockar fram den där handboken.  Tack för tipsen. Jag ska se om jag kan dra igång speltestningen i helgen. Återkommer med resultat på WK-tråden.
Topp
|
|
|
|
#584116 - 08-01-11 14:35
[Re: Andy]
|
Moderator
Länsmansjävel
Registrerad: 00-02-07
Plats: Mölndal, Sverige
|
Woah. Den artikeln var gammal. Men här är den: länkJag kan knappast säga att det är en aktuell text, och jag borde omarbeta den rejält. Det som saknas är till exempel frågan "vad gör man?", som saknas i allt för många rollspelsprojekt idag.
"Suck... utan krig blir det inga fler krigsspel - Sverok borde vara mot fred. Det hämmar spelutveckligen." - Molle, Sverok-kanslist
"Lotteri är en beskattning på inkompetens i sannolikhetsberäkning." - thark, utsugningssystembetraktare
"Metern är en symbol för klyftan i deras relation." - DeBracy, socialrealist
"Dä årnär säj, å årnär dä säj ente så kvetter'ä!" - Värmländskt ordspråk
|
|
Topp
|
|
|
|
#584121 - 08-01-17 20:18
Nejdå (otant)
|
Ärkemagiker
Registrerad: 01-12-27
Plats: Luleå, Norbotten
|
Citat:
(not tiill Kaisers: Det är INTE en uppmaning att hälla cola i mina böcker, jag föredrar dem som de är.)
Vi dricker ju bara te, saft och glögg.
Ändrad av w176 (08-01-17 20:19)
|
|
Topp
|
|
|
|
#584122 - 08-01-18 10:42
Re: Höstdimma släpps under 2008
|
Oneironaut
Registrerad: 00-03-13
Plats: Örebro
|
Åh. Ser fram emot den färdiga boken. Då jag läste igenom och kom med kommentarer så kittlades mitt intresse i alla fall och här finns det ju uppenbarligen en hel del nya grejer att ta del av. Keep up (& finish) the good work!
Robert Jonsson | Bortom: Lögnens slöja Författare till 2007 års bästa rollspel samt 2011 års bästa rollspelssupplement enligt Fenixs läsare. Skriver just nu på: Leviathan. Senast spellett: Bortom, "Blod och pussel". "Robert Jonsson känner man igen på hans fantastiska produktivitet och dåliga spelsmak." - Jarl
|
|
Topp
|
|
|
|
#584126 - 08-01-24 15:04
Re: Pratade med tecknaren
[Re: claes]
|
|
Jodå, det finns en del bilder på DeviantArt. http://petstudent.deviantart.com/galleryAllt är inte Höstdimmabilder, men typ de med 1700-talsmotiv som det står nått om Höstdimma i beskrivningen av.
|
|
Topp
|
|
|
|
|
12 registrerade (krank, xyas, wilper, Svarte faraonen, Nässe, Elmrig, Han, Hans E Magnusson, DeBracy, Arvidos MC, Tony.M.Meijer, 1 osynlig(a)),
26
gäster och
16
sökmotorer online. |
|
Förklaring:
Redaktör,
Global moderator,
Moderator,
Tekniker,
Sponsor
|