Sida 2 av 2 < 1 2
Diskussionsval
#584130 - 08-02-11 18:26 Re: Pratade med tecknaren [Re: wilper]
Johan K Inte inloggad
Positiv

Registrerad: 00-05-22
Plats: Lund
Citat:

Jo, jag är oerhört nöjd. Nu återstår bara att göra bilderna rättvisa i trycket.

Det får man ju hoppas..
Dum fråga, men brukar bilder göra sig olika i ritad form & sedan ändras i tryck ? Är som sagt inte så hemma med tryck & sådant..

Citat:

Det tar jag med mig till nästa projekt (som för övrigt Xhakhal här på forumet illustrerar).

Är det BLÄCK, eller vad nu det var för projekt du håller på med ?

Topp
#584131 - 08-02-11 20:04 Re: Pratade med tecknaren [Re: Johan K]
wilper Inloggad
Förvirrad skäggig man som studerar himlen.

Registrerad: 00-05-19
Plats: Nordnordost
Tja, jag har labbat lite fram och tillbaka, och jag har fått lite varierande resultat. bland annat vill jag att de skall se ut som att de är ritade på plats i boken, så att det inte blir en grå ruta runt dem från scanningen av den ursprungliga teckningen. De bilder jag fått hittils har inte scannern gjort vita, utan de blir grågula med svart teckning på. Det är nog bara att trolla lite i bildprogrammet, men ändå.

Nej, det är inte Bläck, den huvudbryn överlåter jag till DeBracy. Jag håller på och bollar en annan spelide med DeBracy nu som jag vill vara lite småhemlig kring. :-) Iaf så har spelet en massa fräcka regler och specialmekanismer, just nu så många att man faktiskt inte hinner med att spela något om man skall sköta om alla reglerna, så jag måste nog in och röja lite i regeldjungeln. Men för det behövs provspel, och det har fått stryka på foten nu när vi spelar kampanjer istället. :-)

Topp
#584132 - 08-02-15 15:24 Re: Höstdimma släpps under 2008 [Re: Robert Jonsson]
Youtonashia Inte inloggad
Vapenbärare

Registrerad: 07-08-29
Plats: kungsbacka
kommer det att följa med någon form av äventyr i spelboken? ^^

Topp
#584133 - 08-02-15 15:40 Detaljer om de ingående äventyren [Re: Youtonashia]
wilper Inloggad

Jo, planen just nu är att kasta med de tre konventsäventyren från SnöKon. De är rejält speltestade, och har fått bra kommentarer från spelarna.

När man har lett samma äventyr 5-10 gånger så har man märkt att vissa saker passar bättre än de som står skrivna, man har fått smaka på spelledarpersonerna så man vet vilka saker de måste få sagt och vilka maner de har osv, så jag kommer att uppdatera äventyren till den nivån.

De använder ju färdiga rollpersoner, och om man som nybörjare (på rollspel) kommer till spelet så kan man köra med dem de första spelkvällarna, samtidigt som man spelar igenom äventyren. När äventyren är genomspelade så har alla fått en bra känsla för världen och dess möjligheter, och man kan gå vidare och börja bygga sina egna rollpersoner och äventyr.

För rollspelsveteraner så blir äventyren mer av demonstrationer på vad man kan göra med rollspelet, och kanske hittar man några guldkorn som man själv vill göra nått av. Så vida man inte helt enkelt tar och spelar äventyren som de är, det är enkvällarshistorier som bör falla stressade vuxenspelare väl i smaken.

Ändrad av Wilper (08-02-15 15:45)

Topp
#584134 - 08-02-15 18:19 Re: Pratade med tecknaren [Re: wilper]
Johan K Inte inloggad
Positiv

Ok, då är jag med !
Inte utan att du lämnar mig lite nyfiken med dina projekt wilper ! Men det som väntar får se, antar jag.
Du får åxå lova mig att jag får ta & testa Bläck vid valfritt tillfälle !

Topp
#584135 - 08-02-16 01:29 Bläck på GothCon XXXII [Re: Johan K]
wilper Inloggad

Jag och DeBracy arrar ju Bläck i Indierummet på lördagen, du får väl försöka tränga dig in där (vill inte lova några platser, jag vet inte hur Arvidos/GothCon hade tänkt sig med bokningar och sånt för Indierummet).

Annars är det visst drop in i Indierummet på fredag kväll, kanske kan man ordna nått till det.

Topp
#584136 - 08-02-16 18:07 Re: Bläck på GothCon XXXII [Re: wilper]
Johan K Inte inloggad
Positiv

Citat:

Annars är det visst drop in i Indierummet på fredag kväll, kanske kan man ordna nått till det.

Ok, det låter ju trevligt.

Topp
#584137 - 08-05-11 00:11 Re: Höstdimma släpps under 2008 [Re: wilper]
solvebring Inte inloggad
Redaktör
Fjärsman

Registrerad: 04-03-19
Plats: Knohult
Jag kanske är lite sen att upptäcka nyheten, men jag vill ändock säga ett par saker:
Stort grattis och all lycka till!
Jag hoppas verkligen att projektet kommer att gå bra och att allt med boken kommer att stega iväg positivt för dig. Respekt att du lyckas slutföra allting och göra någonting av det.

...För det är nog bland det svåraste som finns, att verkligen slutföra vad man börjat på, speciellt vad det gäller rollspel.

Åter en gång, respekt och grattis.
Bra jobbat!

Topp
#584138 - 08-05-11 00:22 Re: Höstdimma släpps under 2008 [Re: solvebring]
wilper Inloggad

Tack!

Tja, slutföra och slutföra. Jag har hållt på med det rätt länge nu, för länge. Det är ett fullständigt awesome rollspel av den vanliga skolan. Problemet är att jag inte spelar vanliga rollspel själv längre utan bara obskyra spelledarlösa spel. :-) Så jag skall göra klart Höstdimma så jag kan lägga det bakom mig, oavsett om "klart" betyder att jag hittar en redaktör som kan snygga till mitt språk och en layoutare som kan göra det fint att se på eller om jag helt enkelt laddar upp senaste arbetskopian på Lulu på juldagen.

Fantasterna som blir oroade nu, behöver inte bli det. Arbetskopian är "bra", reglerna är ju speltestade med hundratals spelare, spelvärlden är mysig, texten begriplig och komplett nog för en spelgrupp även om de inte fått spela med mig personligen, och det finns massor med specialgjorda illustrationer som lyfter fram spelets kärna och utvecklar spelvärlden. Allt arbete jag lägger ner från nu tills jag släpper det ifrån mig är finputsande.

Tack igen för uppmuntran, jag skall nog ta och sätta mig nån timme och putsa lite till nu.

Topp
#584139 - 08-05-11 06:50 Framtidsplaner? [Re: wilper]
Gurgeh Inte inloggad
Moderator
Republic serial villain

Registrerad: 01-02-23
Plats: Linköping
Citat:

Det är ett fullständigt awesome rollspel av den vanliga skolan. Problemet är att jag inte spelar vanliga rollspel själv längre utan bara obskyra spelledarlösa spel.

Innebär det att du tänker skriva ett fullständigt awesome spelledarlöst rollspel när du är klar med Höstdimma?

/tobias
Rollspel spellett: Apocalypse World

Kaleidoskop

Topp
#584140 - 08-05-11 10:12 Re: Framtidsplaner? [Re: Gurgeh]
wilper Inloggad

Det är redan igång, det heter Kadettspelet och är fullständigt awesome.

Det började som ett Harry Potter-rollspel. Men har utvecklats en hel del därifrån. Man följer ett gäng ungdomar under sju år av skola och sedan deras första steg in i vuxenvärlden. Allt under en enda spelkväll.

Topp
#584141 - 08-05-11 16:33 Re: Höstdimma släpps under 2008 [Re: wilper]
solvebring Inte inloggad
Redaktör
Fjärsman

Hur som helst, vart spelet i slutänden kan tänkas hamna så tycker jag att det är tummen upp att du slutligen fixar i ordning det för den dess slutgiltiga fas. Det är trevligt att du går vidare, för vilka spel du än spelar och vill göra efter det att Höstdimma är ur vägen, så är det alltid positivt med att nya projekt sätts igång och visar framfötterna.

Topp
#584142 - 08-05-11 16:35 Re: Framtidsplaner? [Re: wilper]
solvebring Inte inloggad
Redaktör
Fjärsman

Fan vad härligt! Se till att säga till så att det hörs på rollspel.nu här när du släpper en spelbar version av det spelet. Jag är nämligen intresserad av att kika på det. Låter häftigt och inspirerande.

Topp
#584143 - 08-05-13 10:39 Re: Framtidsplaner? [Re: wilper]
Dimfrost Inte inloggad
gillar kartor, timglas och 1700-tals- typografi

Registrerad: 00-12-29
Plats: Tlön, Uqbar
Jag trodde att Kadettspelet inte var ett rollspel?

Topp
#584144 - 08-05-13 14:33 Re: Framtidsplaner? [Re: Dimfrost]
wilper Inloggad

Tja, det är väl en definitionsfråga.

Dungeons & Dragons kan anses vara ett rollspel, även om man använder ett brädspel för att lösa vissa moment.

Arvids Staden kan anses vara rollspel, även om det inte står under en enväldig spelledares berättandeveto.

Så om man samtidigt tycker att D&D och Staden är rollspel så kan man nog tycka att Kadettspelet också är ett. Annars är det väl ett brädspel.

Topp
#584145 - 08-05-13 14:50 Re: Framtidsplaner? [Re: wilper]
Dimfrost Inte inloggad
gillar kartor, timglas och 1700-tals- typografi

Registrerad: 00-12-29
Plats: Tlön, Uqbar
Åhå. Jag har dålig koll på spelet, men jag vill minnat att Xhakhal har sagt att det inte är ett rollspel någon gång

Topp
#584146 - 08-05-13 15:07 Re: Framtidsplaner? [Re: Dimfrost]
wilper Inloggad

Tja, vi får väl se var det landar. Än så länge så rotar jag rätt mycket i reglerna. Höstdimma har varit rätt stabilt sedan andra speltesten. Kadettspelet börjar närma sig tio speltester nu, och det är rätt stora justeringar mellan varje sittning. Just nu kämpar jag med problemet att få något som tar 6-7 timmar att ta 4, utan att det känns stressat eller att inlevelsen blir lidande. Det är inte helt enkelt. :-)

Topp
Sida 2 av 2 < 1 2
Föregående diskussion
Visa alla diskussioner Tillbaka till forum
Nästa diskussion

Moderator:  Krille, Krille 
Småprat | Storprat | Kallprat

Inloggade användare
12 registrerade (krank, xyas, wilper, Svarte faraonen, Nässe, Elmrig, Han, Hans E Magnusson, DeBracy, Arvidos MC, Tony.M.Meijer, 1 osynlig(a)), 26 gäster och 16 sökmotorer online.
Förklaring: Redaktör, Global moderator, Moderator, Tekniker, Sponsor
Senaste inlägg
Normer pÃ¥ rollspel.nu av krank • 15 min 18 s sedan
Tatters of the king av Nässe • 20 min 6 s sedan
Pathfinder/DnD3.5 kampanj i höst av Shadowcaller • 32 min 57 s sedan
[Köpes] Marienburg - Sold down the river av Mathias • 48 min 59 s sedan
Stora LaTeX-trÃ¥den av wilper • Idag 15:31
Star Wars: The Old Republic av bladerunner_35 • Idag 15:29
[Säljes] Rollspel av Wade • Idag 14:51
BP Hindenburg söker ny coach... av Möller • Idag 14:45
Sköna uppslag av Kiai • Idag 14:08
[Linköping] Forumöl inför Lincon av Elmrig • Idag 13:51