Diskussionsval
#566758 - 07-10-21 19:45 Recentioner
Youtonashia Inte inloggad
Vapenbärare

Registrerad: 07-08-29
Plats: kungsbacka
Hej hoppas att alla som spelar höstdimma går in på den här tråden och recenserar höstdimma

Topp
#666519 - 09-10-24 09:41 Re: Recentioner [Re: Youtonashia]
wilper Inloggad
Förvirrad skäggig man som studerar himlen.

Registrerad: 00-05-19
Plats: Nordnordost
Ok, det är lite av trådnekromanti att väcka en två år gammal tråd. Men om det nu finns en recensionstråd så kan man ju använda den.

Jag tycker att det finns tråkigt få recensioner av Höstdimma, så jag har startat en utmaning för att locka fram några: http://www.rollspel.nu/forum/ubbthreads.php/posts/666146

Det finns redan en recension jag känner till, men den är i Fenix #3 2009 och finns inte tillgänglig på Internet än svjv. För övrigt fick Höstdimma 5/5 ;-)

Topp
#670315 - 09-12-04 21:35 Recension på Mindless Gamings forum [Re: Youtonashia]
wilper Inloggad

Tina på Mindless Gaming (som ligger bakom nya En Garde) har slagit klorna i Höstdimma och granskat det i sömmarna.

Hennes recension hittar ni på Mindless Gamings forum.

Ändrad av Den odödlige kejsaren (09-12-04 21:36)

Topp
#670322 - 09-12-04 23:35 Re: Recension på Mindless Gamings forum [Re: wilper]
Han Inloggad
Läser om strukturerad dialog. Good shit!

Registrerad: 00-10-15
Plats: Oviss
Skrivet av: Den odödlige kejsaren
Tina på Mindless Gaming (som ligger bakom nya En Garde) har slagit klorna i Höstdimma och granskat det i sömmarna.

Hennes recension hittar ni på Mindless Gamings forum.

Kul, jag fick reda lite mer om världen. Nog för att jag lika gärna kan fråga dig men det är roligare att snoka.

/Han som mest gjorde inlägget för att fråga om wilper tänkte förändra någonting av det negativa som kom fram i recensionen

Missa inte Urverkspels spelledarartiklar.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯

Topp
#670325 - 09-12-04 23:53 Re: Recension på Mindless Gamings forum [Re: Han]
Svarte faraonen Inloggad
Chefredaktör
A crooked man, bent down by sin

Registrerad: 00-10-12
Plats: Lund
Skrivet av: Han
/Han som mest gjorde inlägget för att fråga om wilper tänkte förändra någonting av det negativa som kom fram i recensionen

Om det finns något jag tycker borde göras: skriv för fasen något om artefakter! När man gör sin gubbe får man ploppa ut värdefulla poäng för att kunna hantera artefakter, men likafullt finns inga exempel på hur de skulle kunna se ut, inga texter om hur de skulle kunna designas, ja, inte ens några artefakter beskrivna i exempeläventyren. De känns, kort sagt, som ett element som helt och hållet glöms vid vägkanten.

I övrigt gillade jag recensionen, som rätt ofta matchade min erfarenhet. Jag funderade ett tag på att skriva en själv, men tycker nog att det blev bättre så här, när någon som inte var en foruminsider som skrev den.

Ändrad av Bobby Magikern (09-12-04 23:55)
De sju nycklarna. Ett lajv för alla.

Topp
#670359 - 09-12-05 12:13 Re: Recension på Mindless Gamings forum [Re: Han]
wilper Inloggad

Tina lyfter ju fram flera saker som kan förbättras. Många av dem är saker som jag känt till sedan tidigare, men några var ögonöppnare. Förbättringarna går att dela in i några olika grupper.

* Typografi och layout - Ett område som jag inte vet något om, och förmodligen inte kommer att fördjupa mig i. Projektets budget är "noll" så jag lär inte hyra in någon för att åtgärda dem heller. Nästan allt är som det blir rakt upp och ner i LaTex. (Det är inte en ursäkt, bara en orsak.)

* De matta bilderna - Lulu-trycket gör dem inte rättvisa. Orginalen är helt fantastiska. Jag kommer nog inte att göra något åt dem, men jag bär med mig erfarenheten att blyertsteckningar+Lulu är en svår kombination. Xhakhal håller som bäst på att göra bilderna till Kadettspelet, de blir monokroma.

* Språket - Herrar Dnalor och DeBracy gjorde ett fantastiskt jobb med korrekturen. Ingen skugga skall falla på deras insatser. Men jo, jag är medveten om att det är lite spretigt på sina ställen. Å andra sidan så är det inga stoppande fel, man kan utan större problem tillgodogöra sig materialet. Jag kommer nog inte att göra någon stor räd och rätta en massa, eller skriva om spelet. Men jag har faktiskt snyggat till några saker, de som köper spelet genom Lulu nu får en något bättre version på den fronten IOM att jag jobbade in första erratan i spelet.

* Den saknade kartan - Det FINNS en karta, men den är så ful att jag inte vill ha den i boken. Den som vill se hur världen ser ut kan dra ner konventsversionen av "En låda för mycket" från Höstdimmasidan, det finns en rudimentär karta i slutet på PDF:en. (För att undvika spoilers på äventyret, låt PDF:en ladda klart, hoppa sedan till sista sidan och backa en sida så skall det nog bli rätt.)

Topp
#670407 - 09-12-05 15:30 Re: Recension på Mindless Gamings forum [Re: Svarte faraonen]
wilper Inloggad

Jo, mer om artefakter är något som står med i min lista över saker som Höstdimma Expert skall ta upp.

Jag har en tråd här för den som har fler önskemål.

Topp
#670412 - 09-12-05 16:11 Re: Recension på Mindless Gamings forum [Re: wilper]
Han Inloggad
Läser om strukturerad dialog. Good shit!

Registrerad: 00-10-15
Plats: Oviss
Citat:
* Typografi och layout - Ett område som jag inte vet något om, och förmodligen inte kommer att fördjupa mig i. Projektets budget är "noll" så jag lär inte hyra in någon för att åtgärda dem heller. Nästan allt är som det blir rakt upp och ner i LaTex. (Det är inte en ursäkt, bara en orsak.)

Jag funderar på om Debracy kan göra något. Jag skulle kunna ta på mig det också gratis då jag behöver träning men jag vill inte "paja" någon annans projekt. laugh Dessutom har jag apmycket att göra.

Skrivet av: Den odödlige kejsaren
* Språket - Herrar Dnalor och DeBracy gjorde ett fantastiskt jobb med korrekturen. Ingen skugga skall falla på deras insatser. Men jo, jag är medveten om att det är lite spretigt på sina ställen. Å andra sidan så är det inga stoppande fel, man kan utan större problem tillgodogöra sig materialet. Jag kommer nog inte att göra någon stor räd och rätta en massa, eller skriva om spelet. Men jag har faktiskt snyggat till några saker, de som köper spelet genom Lulu nu får en något bättre version på den fronten IOM att jag jobbade in första erratan i spelet.

Det här tycker jag är svårt att fixa dessutom. Jag gick själv igenom och tog bort alla överflödiga "så" i mitt projekt och en korrekturläsare irriterade sig på alla mina "som". Om jag ska fixa det övriga i texten måste jag ta in en tredje part då jag inte har förmågan att ordna texten.

Citat:
* Den saknade kartan - Det FINNS en karta, men den är så ful att jag inte vill ha den i boken. Den som vill se hur världen ser ut kan dra ner konventsversionen av "En låda för mycket" från Höstdimmasidan, det finns en rudimentär karta i slutet på PDF:en. (För att undvika spoilers på äventyret, låt PDF:en ladda klart, hoppa sedan till sista sidan och backa en sida så skall det nog bli rätt.)

Kan du inte ha den på hemsidan löst också? Kan inte Jenny ta och rita kartan?

/Han som annars tycker att det var smart att ha rollformuläret på baksidan så att man lätt kunde kopiera det, men han undrar också vilka i den här delen av världen som fortfarande kopierar rollformulär

Missa inte Urverkspels spelledarartiklar.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯

Topp
#670447 - 09-12-05 19:45 Re: Recension på Mindless Gamings forum [Re: Han]
wilper Inloggad

Jag har Debracy svuren till ett annat projekt redan. :-)

"Så" är tydligen ett vanligt ord, jag städade bort hundratalet så:n ur Höstdimma efter korrvändorna, tydligen finns det fortfarande en bunte kvar.

Jenny har redan ett annat uppdrag från mig, jag tänker inte fördröja det för att göra en pyntad karta till Höstdimma. :-) Men jag har lagt upp kartan som en separat PDF på Höstdimmasidan nu iaf.

--

Och rollformuläret på baksidan tycker jag är aslistigt. Men det är som du säger förmodligen inte så många som har glädje av det. När någon om hundra år hittar Höstdimma på ett antikvariat och vill spela Awesome fornspel så slipper de bryta den gistna ryggen för att scanna in det dock. :-)

Jag har hört av Kaleidoskoparna att det var många som var framme och vände på Höstdimma på GothCon och ville veta mer om vad det var men la tillbaka det när de inte hittade någon baksidestext. Tänker man sälja i butik är det nog ingen bra ide att göra som jag har gjort.

Själv tycker jag att rollformulär brukar säga en del om hur ett spel är att spela, nog så mycket som en halvtaskig säljtext. Jag har märkt att det är rätt svårt att skriva snygga sådana när jag försökt lägga beskrivande texter på mina spel i webshoppen.

Ändrad av Den odödlige kejsaren (09-12-05 19:49)

Topp
Föregående diskussion
Visa alla diskussioner Tillbaka till forum
Nästa diskussion

Moderator:  Krille, Krille 
Småprat | Storprat | Kallprat

Inloggade användare
12 registrerade (krank, Svarte faraonen, Nässe, xyas, Elmrig, Han, Hans E Magnusson, DeBracy, Arvidos MC, Tony.M.Meijer, 2 osynlig(a)), 28 gäster och 15 sökmotorer online.
Förklaring: Redaktör, Global moderator, Moderator, Tekniker, Sponsor
Senaste inlägg
Normer pÃ¥ rollspel.nu av krank • 14 min 17 s sedan
Tatters of the king av Nässe • 19 min 5 s sedan
Pathfinder/DnD3.5 kampanj i höst av Shadowcaller • 31 min 56 s sedan
[Köpes] Marienburg - Sold down the river av Mathias • 47 min 58 s sedan
Stora LaTeX-trÃ¥den av wilper • Idag 15:31
Star Wars: The Old Republic av bladerunner_35 • Idag 15:29
[Säljes] Rollspel av Wade • Idag 14:51
BP Hindenburg söker ny coach... av Möller • Idag 14:45
Sköna uppslag av Kiai • Idag 14:08
[Linköping] Forumöl inför Lincon av Elmrig • Idag 13:51