#522846 - 07-05-24 22:50
Re: Vi vandrar vidare
[Re: Magnus Edlund]
|
Gothic carpenter
Registrerad: 05-11-24
Plats: Hägersten
|
Nu tänker jag var jävligt ohjälpsam och säga att Ben Lehman som gjort Polaris skriver på ett spel som heter Drifter's Escape (titeln är tagen från Dylan-låten) som man kan läsa lite om här och där. Jag skulle länka om inte hans blogg låg nere sedan ett tag.
Det handlar om att luffa runt, sälja sin själ till djävulen och inte falla offer för "The Man".
Det är en cool idé.
Din alltså.
(Och Lehmans.)
Topp
|
|
|
|
#522847 - 07-05-24 22:58
Namnförslag
|
Gothic carpenter
Registrerad: 05-11-24
Plats: Hägersten
|
Ett par namnförslag kanske jag kan bidra med iallafall.
Alla karaktärer har sex egenskaper. 3 positiva och 3 destruktiva. De heter:
Tro - Hopp - Leda Kärlek - Hat
Eller äh ... Tro-kontrasten var svår.
Topp
|
|
|
|
#522850 - 07-05-25 13:09
[Re: Rising]
|
The artist formerly known as Dilandau.
Registrerad: 00-09-27
Plats: Söder
|
Exakt så är det. Jag vill ha med tro hopp och kärlek för att det låter bra. Man kan inte ha en ful uppsättning egenskaper.  På rollformuläret och i spelet i allmänhet ska de representeras av ett kors, ett ankare och ett hjärta. Men för den delen är tro och hopp inte samma sak. Tro handlar om religiös tro. Gud och allt sånt. Har man hög Tro är man Herrens gunstling, men samtidigt ett attraktivt byte för Järnvägsdjävulen och andra ondingar. Hopp är mer allmän livsglädje, positivitet och "go". Viljan att vandra "bara en krök i vägen till" eller "vi kollar bara vad som finns bakom nästa kulle, sen vilar vi". Och givetvis skall det finnas luffartecken! Magiska luffartecken till och med, för den som är lagd åt det hållet.
|
|
Topp
|
|
|
|
#522852 - 07-05-25 13:14
Inte pjåkigt! [nt]
[Re: Mekanurg]
|
The artist formerly known as Dilandau.
Registrerad: 00-09-27
Plats: Söder
|
|
|
Topp
|
|
|
|
#522854 - 07-05-25 13:37
|
Krulligt i nacken och lite konstigt där framme. Det är den bästa frisyren.
Registrerad: 01-08-15
Plats: End of the green line
|
Citat:
Hopp är mer allmän livsglädje, positivitet och "go". Viljan att vandra "bara en krök i vägen till" eller "vi kollar bara vad som finns bakom nästa kulle, sen vilar vi".
Hur går det ihop med exempelvis Hat?
"Jag hatar hela världen, men jag har en massa livsglädje och positivitet!"
Liksom, det känns faktiskt som om dina tre variablar snarare skulle vara tre olika uttryck för en och samma sak.
Så... mitt råd skulle bli att definiera de tre delarna så här:
Tro - Anatema Enbart ett värde på ens sanna förhållande till Gud. Det går alltså utmärkt att vara jättereligiös men ändå inte ha ett högt värde på Tro. Man kan ha blivit fördömd fastän man inte vet om det.
Hopp - Förtvivlan Enbart ett värde på ens allmäna tillförsikt och förtröstan, oavsett i vilket syfte. Alltså inte nödvändigtvis livsglädje och optimism, utan lika gärna "jag tror att vi är säkra från polisen, de kommer aldrig att hitta kroppen!" Man kan alltså mycket väl vara hoppfull fastän man agerar i Hat och inte i Kärlek.
Kärlek - Hat Ens förhållande till ens medmänniskor, oavsett hur de förhåller sig till en själv. Så man kan vara en kärleksfull person fastän man är drabbad av ett anatema, och man kan känna ett hat som är berättigat från Gud.
---
Då går de inte in i varandra på samma sätt. Anatema, Förtvivlan och Hat har dessutom en någorlunda skön klang.
|
|
Topp
|
|
|
|
#522855 - 07-05-25 16:01
|
Krigare
Registrerad: 04-03-08
|
Intressant det här  Vore inte Tro - Förtappelse bättre? Eller är det för gammalbibliskt?
|
|
Topp
|
|
|
|
#522858 - 07-05-25 16:46
|
Krigare
Registrerad: 04-03-08
|
Tro - Förtappelse Hopp - Förtvivlan Kärlek - Förakt
- så blir alla "för-"ord negativa...
|
|
Topp
|
|
|
|
|
11 registrerade (Vitulv, Svarte faraonen, Nässe, Han, krank, Arvidos MC, Tomas (Harold), Dum Panda, Myling, 2 osynlig(a)),
28
gäster och
12
sökmotorer online. |
|
Förklaring:
Redaktör,
Global moderator,
Moderator,
Tekniker,
Sponsor
|