#522533 - 07-05-24 09:40
Re: Svavelvinter är ju obegripligt!
[Re: Dewil]
|
Hedersmoderator
Gudakonung
Registrerad: 04-09-09
Plats: Stockholm
|
Var de redan planerade när första boxen skrevs? Nån som vet?
/Tomas Put me in a room with a pad and a pencil and set me up against a hundred people with a hundred computers - I’ll outcreate every goddamn sonofabitch in the room. - Ray Bradbury Livet: Gåvan som aldrig slutar att göra dig besviken. www.facebook.com/FantasyOSG
|
|
Topp
|
|
|
|
#522534 - 07-05-24 09:44
[Re: Arfert]
|
Oneironaut
Registrerad: 00-03-13
Plats: Örebro
|
Jag tror säkert Erik "Brior" Granström vet det.  Men som vanligt har väl en skapare en övergripande insikt om det - även om detaljerna senare växer ut och blir betydligt mer detaljerad och tydliga.
Robert Jonsson | Bortom: Lögnens slöja Författare till 2007 års bästa rollspel samt 2011 års bästa rollspelssupplement enligt Fenixs läsare. Skriver just nu på: Leviathan. Senast spellett: Bortom, "Blod och pussel". "Robert Jonsson känner man igen på hans fantastiska produktivitet och dåliga spelsmak." - Jarl
|
|
Topp
|
|
|
|
#522535 - 07-05-24 11:55
[Re: Magnus Edlund]
|
Gothic carpenter
Registrerad: 05-11-24
Plats: Hägersten
|
Så med moderna ögon är Svavelvinter ett ganska meckigt äventyr.
Jag tycker tvärtom att Svavelvinter är den del i konfluxkampanjen som lämpar sig bäst att stöpa om med någon slags modern eh ... sensibilitet.
Det är lätt det äventyr jag skulle vända mig till för att göra något med nyare system eller tekniker.
I stort är det en situation fylld av sprängstoff. Att det inte är särskilt sammanhängande ser jag som en styrka.
Jag skulle kunna tänka mig att göra något i stil med Burning Wheel-gängets "Burning THAC0" där de utgår från gamla D&D-moduler och skapar karaktärer kring kärnkonceptet och bygger på äventyrets grundkonflikter istället för att injicera random äventyrare.
I Svavelvinters fall skulle det kunna se ut så att man spelar personer baserade på materialet istället för en yttre grupp som kommer till ön. Folk från handelshusen, motståndsrörelsen, shaguliter, urbefolkningen. It's up for grabs. Och kollar man noga så finns det massvis med intressen som korsas och inneboende slitningar att spinna vidare på.
Själv skulle jag nog snegla åt The Shadow of Yesterday till det.
"I Svavelvinterns skugga", någon?
Topp
|
|
|
|
#522536 - 07-05-24 12:25
Let Brior explain
|

Redaktör
Fjärsman
Registrerad: 04-03-19
Plats: Knohult
|
Som Endyamon säger... Kommer han inte självmant till tråden så skicka ett PM till Brior. Jag lovar att han kommer att kunna svara på dessa frågor, samt avslöja att det finns anledning till varför det är presenterat och layoutat som det är. Känner man Erik Granström rätt så finns det en baktanke, ty ingen skriver ett så älskat verk utan ha koll på sina saker - för då skulle det inte bli så älskat och populärt som det är. Har inte läst det själv, men jag kan lova att du tagit tag i ett ämne där folk kan diskutera i evighet. De flesta har haft något med det att göra, och de flesta diggar det stenhårt.
Topp
|
|
|
|
#522539 - 07-05-24 12:44
[Re: Anders Sveen]
|
Krigare
Registrerad: 02-07-01
Plats: Uppsala
|
Citat:
I stort är det en situation fylld av sprängstoff ... <...> ... Och kollar man noga så finns det massvis med intressen som korsas och inneboende slitningar att spinna vidare på.
Där sätter du fingret på en viktig punkt Anders. Motstridiga intressen är alla konflikter och intrigers moder och det är dem man ska fokusera på när man skriver romaner eller äventyr. Det som för mig är allra mest avtändande i standardfantasy är att parterna framställs och ofta ser sig själv som onda eller goda snarare än som drivna av motstridiga intressen. Jag menar tror ni att Talibanerna eller nordkoreanerna eller Mugabe ser sig själva som onda? Knappast.
|
|
Topp
|
|
|
|
#522540 - 07-05-24 13:34
Re: Let Brior explain
[Re: Brior]
|

Redaktör
Fjärsman
|
Nå herr Granström, det är ingen fara - men det är just därför jag svarade som jag gjorde. Jag har hört all den beröm du får idag, så jag trodde att det fanns någon slags baktanke med det då - men tydligen inte. Men spelar det roll - nej, för folk älskar Svavelvinter i alla fall. Saken är även den att du kan försvara dig med vad du just försvarat dig med: Det var längesedan... Det var 1987, nu är det 2007. Sedan kan man ju tillägga att det mesta av Äventyrsspel äventyr såg ut så tills slutet mot 90-talet då allt tog slut. På slutet var man lite mer noga... Whateva' Det mesta, främst Drakar & Demoner var lite grötigt - så lärde man sig att skriva äventyr från de publicerade doningarna i butiken - inte tusan blev man språkproffessor då inte. Kolla på Fritagningen och Drakberget (eller vad tusan de heter) - äventyren som medföljer som introduktion till DoD91. Eller se äventyrspaket 1 - Skönheten & Odjuren och Svart Duell... Ja nog fan är det ostrukturerat på sina ställen. Men vad då, det var ju det som var grejen, att den vanlige killen med sin schyssta idé fick chansen att göra något av den. Sedan kom mr Blixt bland annat, fixade lite så att det var regelrätt och fint, och sedan gavs det ut. Man skall inte vara så noga - fan, Theodore Bergqvist, Magnus Malmberg, Anders Jacobsson på Riotminds, inte skriver de som litteraturens gudar, men de skriver bra och de skriver bra material. Det är det som spelar roll egentligen, att man gör det för man älskar det, och för att idén är bra.  Ja, och alla som skriver utvecklas, sån är naturen. Jag hoppas att om jag fortfarande skriver längre fram, vilket jag hoppas på, att folk inte kommer att sitta och gnälla om min debut i Fenix #1 2007, där Vildbentje värdshus syns - mitt uppslag som synnerligen är dåligt korrigerat. jag skäms redan över misstagen den texten innehåller, men vad tusan - sånt händer hela tiden, och det är väl nästan det som är charmen? Att se tillbaka och säga "så här bra är jag nu" och bara skratta åt det gamla som istället blivit ett kul minne, och då man minns hur kul man hade när man skrev det. Inte sant? Vad jag vill ha sagt är, okej strukturlöst är inte det bästa precis, men finns det en bra idé och ett stort intresse bakom så tycker jag alltid att det är mycket mer värt.
Topp
|
|
|
|
#522542 - 07-05-24 14:05
[Re: Brior]
|
The artist formerly known as Dilandau.
Registrerad: 00-09-27
Plats: Söder
|
Citat:
detta var tjugo år sedan när man fortfarande sökte formerna - Svavelvinter var ett av de först "fisktank-äventyren".
Jag tror att lite av min poäng med inlägget var just detta. Konventionerna för hur ett publicerat äventyr ska se ut har förändrats (eller bara stelnat) mycket på 20 år. Skulle Svavelvinter publiceras i dag har jag svårt att se att det inte skulle finnas någon sorts relationskarta som beskriver förhållandena mellan alla filurer på ön. Samt ett "äventyret i korthet"-avsnitt.
Hur mycket redigerade folket på Äventyrsspel din originaltext innan den publicerades?
Citat:
Rörande metaplotten och äventyrets utveckling så fanns den knappast när Svavelvinter skrevs annat än som vaga idéer. Jag är själv ganska fascinerad över hur något vagt och enkelt kunnat byggas ut steg för steg utan att början faller ur helheten i någon större utsträckning.
Tror snarare att det är tack vare vagheten som det gått så bra att bygga vidare. Ju mer bestämd man är från början, desto svårare blir det ju att få in nya idéer i framtiden. Förmodligen är det det som gjort Svavelvinter till en sån långkörare.
Men det förändrar inte min känsla av "Hoppsan, här kommer en odöd kung från forntiden och härjar! What's that all about?" när jag läser böckerna. =)
Citat:
På ett mer principiellt plan kan jag ibland förvånas över behovet att förstå och ha kontroll över handling, miljö och personer i fiktiva verk
Normalt har jag inte sådana behov. Men just när det gäller rollspeläventyr som man funderar på att spelleda så är det lite ett grundkrav tycker jag.
Ändrad av Dilandau (07-05-24 14:06)
|
|
Topp
|
|
|
|
#522543 - 07-05-24 14:22
Riotminds-prosa [OT]
[Re: solvebring]
|
gillar kartor, timglas och 1700-tals- typografi
Registrerad: 00-12-29
Plats: Tlön, Uqbar
|
Citat:
Man skall inte vara så noga - fan, Theodore Bergqvist, Magnus Malmberg, Anders Jacobsson på Riotminds, inte skriver de som litteraturens gudar, men de skriver bra och de skriver bra material.
Nej. Möjligtvis har de bra idéer (de hade det i alla fall en gång i tiden) men de skriver ohyggligt dåligt, faktiskt.
/Dimfrost
|
|
Topp
|
|
|
|
#522544 - 07-05-24 14:25
Re: Riotminds-prosa [OT]
[Re: Dimfrost]
|

Redaktör
Fjärsman
|
Njaej, jag vet inte om det är så dåligt. Det duger fullt gott åt mig - jag är själv ingen mästerskribent precis, du kan ju alltid kolla i Fenix #1 för det här året så skall då få se, därför har jag svårt med att dömma andra så hårt när jag själv inte är så duktig.
Topp
|
|
|
|
#522546 - 07-05-24 15:02
[Re: Dimfrost]
|

Redaktör
Fjärsman
|
Hahaha. Okej, men det betyder att det i alla fall fanns en del du störde dig på i min text.
Topp
|
|
|
|
#522547 - 07-05-24 16:21
|
Krigare
Registrerad: 02-07-01
Plats: Uppsala
|
Citat:
Jag tror att lite av min poäng med inlägget var just detta. Konventionerna för hur ett publicerat äventyr ska se ut har förändrats (eller bara stelnat) mycket på 20 år. Skulle Svavelvinter publiceras i dag har jag svårt att se att det inte skulle finnas någon sorts relationskarta som beskriver förhållandena mellan alla filurer på ön. Samt ett "äventyret i korthet"-avsnitt.
Hur mycket redigerade folket på Äventyrsspel din originaltext innan den publicerades?
Instämmer - det skulle vara kul att se vad man kunde gjort med det idag. Samtidigt fanns det en slags naiv charm som kan gå förlorad med alltför städade former (typ disneyfilmer).
Äventyrsspel redigerade i princip ingenting. De till och med kopierade mina sunkiga kartskisser som jag trodde att de skulle piffa upp. På sidan 65 i Trakorien finns också ett påbörjat avsnitt om styret på öarna som jag aldrig fullföljde och som naturligtvis inte skulle ha publicerats.
Citat:
Tror snarare att det är tack vare vagheten som det gått så bra att bygga vidare. Ju mer bestämd man är från början, desto svårare blir det ju att få in nya idéer i framtiden. Förmodligen är det det som gjort Svavelvinter till en sån långkörare.
Det är nog sant. Min tidigare spelvärld var alldeles för rälsad och därför lämnade jag med flit expansionsmöjligheter åt alla håll i denna. Det är något jag varmt kan rekommendera.
Citat:
Men det förändrar inte min känsla av "Hoppsan, här kommer en odöd kung från forntiden och härjar! What's that all about?" när jag läser böckerna. =)
Från början var det nog mycket: "Det är klart att vi ska ha lite odöda", men allteftersom så har Crurerna integrerats i själva berättelsen. I romanen blir det ännu tydligare så.
|
|
Topp
|
|
|
|
#522549 - 07-05-24 21:29
Re: Samtidigt i Tricilve...
[Re: Måns]
|
Gothic carpenter
Registrerad: 05-11-24
Plats: Hägersten
|
Återkommer med rapport.
Ooo, coolt. Det ser jag fram emot!
En fördel med att utgå från reseskildringen är också att det är rätt lätt att inte hantera texten som hårda fakta.
Jag skulle gärna höra mer om ert upplägg och snacka lite om olika sätt att använda Svavelvinter/Trakorien-materialet, men man kanske skulle starta en separat tråd om det.
Topp
|
|
|
|
#522552 - 07-05-26 22:58
|
Krigare
Registrerad: 04-03-08
|
Nu har jag inte Fenix #1 tillgänglig? Men var det isf värdshusartikeln?
|
|
Topp
|
|
|
|
#522553 - 07-05-29 10:16
Let Mekanurg explain
|
Hedersmoderator
Drömsmed
Registrerad: 00-05-17
Plats: ISM Base, Ariana
|
Citat:
Ja nog fan är det ostrukturerat på sina ställen. Men vad då, det var ju det som var grejen, att den vanlige killen med sin schyssta idé fick chansen att göra något av den. Sedan kom mr Blixt bland annat, fixade lite så att det var regelrätt och fint, och sedan gavs det ut.
Tack för berömmet. Jo, det var faktiskt så att många av Ä-spels författare inte kunde stava eller interpunktera. Jag fick spendera en hel del tid med att uppgradera texter till hyfsad svenska. Jag var inte ensam i denna språkkamp, utan jobbade tillsammans med Olle Sahlin som var pedantisk när det gällde detaljerna.
Brior var ett välsignat undantag; där behövde jag knappt flytta ett komma.
|
|
Topp
|
|
|
|
#522554 - 07-05-29 12:37
[Re: Etepete]
|

Redaktör
Fjärsman
|
Ja, precis. Det var det...
Topp
|
|
|
|
#522555 - 07-05-29 12:40
Re: Let Mekanurg explain
[Re: Mekanurg]
|

Redaktör
Fjärsman
|
Ja, jag tycker mig ha märkt det där. På en del ställen kan texten vara något ordfattig och dan, för trots att ni korrigerade alltför fula stavfel så kunde ni ju inte slakta alla författarens egna ord, så som sagt, man upptäcker ofta en bred amatör nivå på texterna i gamla DoD, men who cares, så länge det är bra spelmaterial - då kan väl Nisse ha fått stava fel till "okrarna", om hans material nu är asbra.
Men skall inte bry sig om det mindre väsentliga!
Topp
|
|
|
|
|
12 registrerade (Vitulv, krank, Arvidos MC, Nässe, Han, Tomas (Harold), Dum Panda, Myling, Poseur, Shadowcaller, RipperDoc, 1 osynlig(a)),
24
gäster och
7
sökmotorer online. |
|
Förklaring:
Redaktör,
Global moderator,
Moderator,
Tekniker,
Sponsor
|