Sida 1 av 2 1 2 >
Diskussionsval
#305651 - 03-11-16 14:05 Bilder i MST + tala-ut-snack
Zaphod Inte inloggad
Riddare

Registrerad: 02-03-25
Okej, nu kommer ett problem till med MST. (Coolt det låter med en förkortning för Tidskriften, som DN eller SvD eller så.)

Till MST har vi ett helt gäng skitfina texter som redan är inkomna. Jag har börjat layouta det textmaterial som finns. Hoppas på att resten av texterna kommer snart också (ja, det där var en spark i ändan. )

Vad som behövs nu är bilder.
Vad jag har förstått är de flesta hyfsat överens om att Tidskriftens bilder (åtminstone mestadels) ska vara ritade bilder, och inte foton.
Vi har några bilder från Quan'talis på http://www.freewebs.com/staden/. Går det bra att vi använder dem?

Dessutom har jag hört rykten om att Mask ska förverkliga Arvidos idéer om framsidesbild.

I övrigt, har vi fler bilder?

Vi behöver en hel bunt till, och därför drog jag nyss fram ett extra äss ur rockärmen; Victor.

Victor är en god vän till mig som har gjort många läckra bilder i sina dagar, och framförallt hans blyertsskisser skulle nog passa MST utmärkt. (Spana in hans |url=http://rasmus.gmbhtech.com/behamut/]galleri[/url].) Har någon några invändningar emot att han illustrerar en bunt bilder?
Om ingen har något att invända så går jag raskt vidare till nästa fråga: vad ska han rita?
Till vilka artiklar anser ni att det borde finnas bilder, och vad borde de föreställa?

-

Wow, nu blev det här inlägget lika buffligt som resten av min attityd med det här projektet. Har ju läst en hel del tidigare, men inte skrivit eller deltagit särskilt mycket alls. Nu när jag råkade bli layoutnisse och det dessutom börjar bli rejält bråttom så blev jag väldigt pang-på-rödbetan i hela min attityd.
Sådan blir jag väl lite när jag blir exalterad och en aning stressad.

Min poäng är att ni ska vara ärliga, och slå mig hårt om jag är bufflig och springer rakt åt fel håll med det som främst är ert projekt än så länge. Grejen är att det börjar bli bråttom, och i göra färdigt-kaoset blir jag lite.. Tja, bufflig, liksom.

Så, mitt uppdrag är egentligen att göra en produkt av era skapelser, men jag är för engagerad för att bara göra så.
Det har ju exempelvis varit lite tvister om det här med någon slags uppdelning av materialet och någon slags avdelningar i tidningen, såsom "reportage", "vetenskap och kultur", "insänt material" och så vidare. Jag förstår er som gärna vill ha det så där skönt kaotiskt. Den som skulle läsa en lagom virrig och vild tidning skulle säkert bli helskönt indragen i Staden och hela känslan.
Grejen är bara den att jag tror att ingen vill läsa det om det verkar vara totalt kaos, och då är det inte heller någon som blir indragen och medryckt av Stadens totala softhet.
Därför tror jag att det är bra om det är en inbjudande produkt i första hand, för då kan folk tänka sig att läsa vad vi har skrivit. Sedan ska vi absolut försöka fånga känslan på rätt sätt i andra hand.
Jag sätter också känslan och stilen högt på listan, men om ingen läser vår produkt så har vi ingenting för våra sköna känslor och visioner.

-

Likadant nu, när jag kommer och låter som att Victor ska vara en illustratör, när det egentligen bara är ett förslag.

Så, att jag är så bufflig beror på att jag blir så exalterad och engagerad av det här. Återigen: slå mig helt utan hämningar om jag drar lasset åt fel håll. Det är bara bra om alla är ärliga mot varandra, både med bra och dåliga saker.

Rasmus

Topp
#305652 - 03-11-16 14:14 Re: Bilder i MST + tala-ut-snack [Re: Zaphod]
Arvidos MC Inloggad
Vis man
Strong choice!

Registrerad: 00-09-15
Plats: Göteborg
Vi har några bilder från Quan'talis på http://www.freewebs.com/staden/. Går det bra att vi använder dem?
Det är vad dom är skapta för.

Har någon några invändningar emot att han illustrerar en bunt bilder?
Ifall han har en Sund Världsbild av Staden så..
Tja, om han kan rita bra gyttriga städer så är han välkommen, iallafall i mina armar.

Sådan blir jag väl lite när jag blir exalterad och en aning stressad.
Ah, det var det jag kände lite själv: Exalterad.

Jag förstår er som gärna vill ha det så där skönt kaotiskt.
Härligt att höra.
Jag har själv funderat på att ersätta indelningerna med någon sorts.. tja.. individuell indelning, en liten mening eller så som beskriver artikeln, en liten underrubrik som "Nya stolta framsteg" på framstegsmässan, eller så..

Det finns ju en viss risk att det bara blir fula sensationalistliknande löpsedlar, men.. tja. Grejen med Staden är att det inte finns någonting som är riktigt övergripande, ingen överblick. Det är nog därför vi (Jag, Feliath och till viss del mesen Dimfrost ) tycker att det skär sig lite. Vi har olika perspektiv på det här: Vi är vana och insatta i Staden, Zaphod är insatt i typografi - Och ifall han är "nyare" på Staden är han faktiskt närmare den målgrupp vi har med tidningen. Olika perspektiv, alltså.

Men själv tänker jag anordna en liten marknadsundersökning på folk jag känner i verkligheten, och kanske några över internet, när vi har en layoutad version. (sedan kan vi korrigera saker i enlighet med den fram tills den 10/12 och lämna in en ev. ny version då.. om du är up for det, Rasmus)
Typ, kolla hur förvirrade de blir av produkten, hur sugna de blir på att spela, vad de saknar och vad de får för intryck. Då kan vi ju till exempel titta på om folk gillar tidningen bättre med eller utan indelningar, om de ens märker någon skillnad.

Topp
#305653 - 03-11-16 14:17 Return of El Åsikt [Now with extra Addendum] [Re: Zaphod]
Feliath Inte inloggad
Den Gule Kejsaren

Registrerad: 00-11-28
Citat:
Därför tror jag att det är bra om det är en inbjudande produkt i första hand, för då kan folk tänka sig att läsa vad vi har skrivit. Sedan ska vi absolut försöka fånga känslan på rätt sätt i andra hand.

Här tycker åtminstone jag tvärtom: det är bra om tidningen är inbjudande, men för mig känns det mer relevant att den ser kul och passande ut. Å andra sidan tror jag jag är rätt ensam om det.
Jag tycker väl det är roligare med en häftig produkt än en folk är intresserad av, helt enkelt

Citat:
Jag sätter också känslan och stilen högt på listan, men om ingen läser vår produkt så har vi ingenting för våra sköna känslor och visioner.

Fast jag tvivlar på att något så simpelt som en ämnesindelning gör särskilt mycket varken från eller till för hur inbjudande den är. Jag menar, allt det är är en rubrik; det underlättar ju textförståelse föga att man vet att någon ansett det vara en "Vetenskap"-artikel. Och folk kommer inte plocka upp tidningen och tänka "Åfan, ämnen? Kanske det är värt att kolla igenom ändå"...
Däremot känns det väldigt mycket "modernt magasin" att ämnesindela sådär, och det tycker jag åsamkar stilen lite skada, skada som inte är värd vad den tillför.
I slutänden är det trots allt texterna och inte typografin som avgör om folk läser, och dem är det ju knappast läge att göra något åt

Teckningar däremot är bra i rätt mängd; jag ser inget fel med en till illustratör. Kanske han kunde rita ett par bildannonser, möjligen baserade på SmaoAnnonser?

[Ädit: jag kom på lite till]
Något jag skulle tycka var riktigt läckert vore däremot att ha tidskriftens namn i vänstersidornas sidhuvuden och i höger sidhuvuden namnet på den artikel som råkar befinna sig på just den sidan. Det är klar oldstyle, och det hjälper navigeringen en smula.

/Feliath - tycker tvärs

Ändrad av Feliath (03-11-16 14:21)

/me misses Nightowl

Topp
#305654 - 03-11-16 14:25 Re: Bilder i MST [Re: Zaphod]
Quan'talis Inte inloggad
Magiker

Registrerad: 01-06-14
Plats: Utlandet
Tja, det kommer fler bilder från mitt håll också (och jo, klart att de får användas. Det är ju det de är till för). Jag har sju skisser på gång, men sen blir det nog inte så mycket mer. Tio bilder, alltså. Om du vill kan jag försöka mig på något slags sammanfattning av de som inte är färdiga så att du vet vad som kommer att finnas. Förhoppningsvis blir jag klar med alla den här veckan, men det är inte alldeles säkert (på grund av allmän försumlighet från min sida ska jag skriva 30 sidor lingvistik före fredag, och sen försvinner du för att tag om jag minns rätt).

Angående din andra illustratör så vet jag inte riktigt vad jag tycker om hans stil. Den här bilden är väl närmast, men den är inte riktigt rätt. Den skulle kanske passa som karrikatyr av någon prominent person, så om det ska finnas sådana är det inga problem.

Och en allmän fråga till alla inblandade: hur många sidor tror ni att det blir (det känns inte riktigt schysst att fråga det av Rasmus när vi inte skickat in allt material än...)? Jag tror inte att vi kan ha mer än en bild per tre-fyra sidor, ungefär utan att gå från 1800-talstidskriftslayout till... något annat.

JPS
"Here's what I'm going to tell you. When you come into this world you find pockets in your pants, handlebars on your bike, put there by those who preceeded you. You walk in their footsteps. But, as regards the entry into and possession of yourself, you are a solitary pioneer."
Peter Blegvad, "Orpheus; the Lowdown"

Topp
#305655 - 03-11-16 15:20 Re: Bilder i MST + tala-ut-snack [Re: Arvidos MC]
Zaphod Inte inloggad
Riddare

"Det finns ju en viss risk att det bara blir fula sensationalistliknande löpsedlar, men.."

Ja, lite så känner jag också inför undertitlar till rubrikerna.
Jus det där är nog ingen höjdare, men det går nog att kompromissa ihop på något sätt, det här.

"Vi har olika perspektiv på det här: Vi är vana och insatta i Staden, Zaphod är insatt i typografi - Och ifall han är "nyare" på Staden är han faktiskt närmare den målgrupp vi har med tidningen. Olika perspektiv, alltså."

Vaa? Nu vet jag inte om det är jag som är dum eller du som är otydlig. Vad menade du med det här?

"Men själv tänker jag anordna en liten marknadsundersökning på folk jag känner i verkligheten, och kanske några över internet, när vi har en layoutad version. (sedan kan vi korrigera saker i enlighet med den fram tills den 10/12 och lämna in en ev. ny version då.. om du är up for det, Rasmus)"

Låter bra! Jag är helt up. Kommer som sagt hem den 29 igen, och efter det har vi tio dagar på oss.
Om vi gör färdigt en åtminstone halvfärdig produkt innan jag åker den 22, så kan du marknadsundersöka lite under veckan jag är borta, så reviderar vi och finslipar layout utifrån ALLAS åsikter den sista veckan.

Jag kunde ju vara en bekväm människa som var er till lags, men som sagt är jag för engagerad och har för starka åsikter för att låta bli.

Rasmus

Topp
#305656 - 03-11-16 15:53 Allmän diskussion. Läs gärna, allihopa. [Re: Feliath]
Zaphod Inte inloggad
Riddare

Okej, Feliath. Du och jag har ju lite olika visioner och vinklar på saker och ting, helt klart. Men egentligen, när jag tänker på saken, är inte skillnaden helt milsvid. Vi kan nog lyckas förlikas innan den 10 december, iaf.

"Här tycker åtminstone jag tvärtom: det är bra om tidningen är inbjudande, men för mig känns det mer relevant att den ser kul och passande ut. Å andra sidan tror jag jag är rätt ensam om det.
Jag tycker väl det är roligare med en häftig produkt än en folk är intresserad av, helt enkelt "

Hmm. Det här är intressant. Om du verkligen är så ensam om åsikten som du tror, då är jag rädd att det inte är något snack om saken, utan då får du ge dig.
Här vill jag dock att alla gärna deklarerar klart och tydligt vad de tror och tycker om känsla- kontra inbjudandeattityden i första rummet.

Själv tycker jag att det är dålig stil att göra något som i första hand är jädrigt häftigt för oss, som är insatta i Staden, och i andra hand något som är intressant för publiken.
Vad jag har förstått så är målgruppen åtminstone delvis rollspelare och intresserat folk i allmänhet. Då skulle det göra oss mer eller mindre till en bunt navelskådande dönickar om vi gjorde något som var skithäftigt för oss, medan det bara vore ganska häftigt och trevligt för den stora publiken.

Det här är första steget. Hur många av er tror på idén att göra något som är inbjudande i första hand för att tillgängligheten ska ökas, så att fler kan ta till sig den mysiga värld som vi (okej, nästan bara ni) har skapat? Hur många tror på linjen att göra något som är totalt hella-cool och "rätt" ur känslans synvinkel, och istället sätta tillgängligheten i andra hand?

Det här behöver vi veta om vi ska komma överens och tillsammans bli fokuserade i vad vi gör. Det är viktigt. Var ärliga, och var tydliga, för då kommer vi framåt.

-

Okej, dags att gå på lite mer konkreta saker.
Som man kan se i t ex http://rasmus.gmbhtech.com/staden.pdf så finns det där längst upp i ytterkanten under sidhuvudet en liten text som berättar vad avdelningen handlar om.
För er oinvigda så är det ganska mycket det som den här tvisten handlar om.

Först: kan vi vara överens om att insändare och reguljära artiklar ska vara skiljda åt, åtminstone? Här pratar jag inte om de där små avdelningstexterna, utan bara det att det inte ska vara insändare blandade vilt med de vanliga artiklarna. Är vi överens om det?

Under förutsättningen att vi är överens om det kan vi också gå vidare: Hur ska det delas upp?

Relevanta förslag i ordning från kaotiskt till uppordnat:

*Man kan bara skriva dit alla artiklarna och sedan lägga in insändarna och låta allting vara i den ordning det kommer. Ingen indelning i övrigt. Ingen avdelningsindikator alls.
*Man kan göra samma som ovan, fast på något sätt indikera i sidhuvudet vad den aktuella delen av tidningen handlar om. Fortfarande ingen jättetydlig avdelningsindikator.
*Man kan gå efter den modellen som finns här, och helt enkelt skriva dit i avdelningsindikatorn om det är artiklar från tidningens sida eller om det är insänt material.
*Man kan göra som i ovanstående exempel, fast definiera ännu tydligare i avdelningsindikatorn, såsom t ex "Kultur och vetenskap", "insänt material", "teknologiska nyheter" osv.

Tja, ungefär det spektrat har vi att röra oss i. Det finns andra sätt att lösa det, men det är ungefär de här graderna av ordning och tydlighet som är aktuella, eller?

Konkreta förslag? Annars kan man helt enkelt deklarera vilken grad av tydighet och struktur det ska ha, så gör jag någon kompromiss och kommer med ett förslag när jag har gjort något konkret utifrån era åsikter.

-

"Och folk kommer inte plocka upp tidningen och tänka "Åfan, ämnen? Kanske det är värt att kolla igenom ändå"..."

Nej, självklart inte. Vi överdriver båda två en del i våra uttalanden, men jag förstår vad du menar. (Tror jag. )
Det skulle dock ändra graden av struktur lite, och det här handlar faktiskt om vilken grad av struktur vi vill lägga oss på.

"Något jag skulle tycka var riktigt läckert vore däremot att ha tidskriftens namn i vänstersidornas sidhuvuden och i höger sidhuvuden namnet på den artikel som råkar befinna sig på just den sidan. Det är klar oldstyle, och det hjälper navigeringen en smula."

Ja, där har du hittat något. Bra idé, men den har en viss brist.
Du menar att man skulle skriva namnet på artikeln som befinner sig på sidan, men grejen är att det oftast är två-tre-fyra-fem artiklar på varje sida.
Vad man däremot kunde göra är att i sidhuvudet på varje uppslag ange vad det är för ämne, liksom.
Detta kan man också ange i olika grader av tydlighet och struktur. Antingen "Artiklar" eller så i sidhuvudet. Lite tydligare är exempelvis "Kultur och vetenskap" eller "insändare" eller "reportage".

Det där tycker jag är en skön kompromiss om ni allihopa är eniga om att sänka tydlighets- och strukturgraden lite från mitt layoutförslag.

Jag gör ett litet layoutförslag med den här idén i bakhuvudet under dagen, tror jag.
I'll let you know när det finns något nytt att titta på.

Så, allihopa: delge era åsikter om vad för tydlighets- och strukturgrad ni vill ha Tidskriften på om ni vill påverka. Jag kommer göra färdigt ett layoutförslag ordentligt innan jag åker iväg den 22, och sedan när jag kommer hem har jag tio dagar på mig att revidera och ändra utifrån eventuella diskussioner och åsikter.

-

För att avsluta så får man ta mig med en nypa salt. Jag överdriver och vinklar ju en del, såklart, men det är för att ni verkligen ska förstå vad min poäng är. Jag är inte riktigt lika radikal som det jag skriver, så det är därför jag tror att vi nog kan komma överens om vår attityd.

Zaphod, funderar på om han inte borde börja kalla sig för Rasmus på riktigt på nätet, för det är ändå det jag skriver under med mest hela tiden.

Topp
#305657 - 03-11-16 16:11 Re: Bilder i MST [Re: Quan'talis]
Zaphod Inte inloggad
Riddare

Oj! Shitskij. Om du ska bidra med tio bilder.. Ja, då blir det en fruktansvärd massa bilder vi har att välja på.

Gör du väldigt specifika bilder, eller kan vi spara några av dem till kommande nummer?
Jag anser nämligen precis som du att det ska vara ganska rejält skralt med bilder i MST, och då går det absolut inte in några tio bilder i första numret.

-

Okej, angående Victor så ska jag svara också. Det här blir mest till Victors försvar, tror jag nog.
Internetgalleriet är nämligen inte riktigt representabelt för vad han kan åstadkomma.
Jag kan inte lova något, men jag tror absolut att han kan klämma fram några bra blyertsteckningar som faller precis in i rätt fack för Staden. Jag bad honom att skissa lite löst på bilder till rapporten från Framstegsmässan, att kladda på lite spridda vetenskapsmän och weird tech.

För övrigt tycker jag också att den bilden du länkade till är den som är bäst i stil med Staden av de bilder som finns på internetgalleriet. Den är dock lite för karikatyrisk för att vara en vanlig bild, men jag kan t ex tänka mig att ett konstverk som ställs ut på Framtidsmässan kan se ut så. Eller?

Well, jag tror att Victor kan fånga Staden ganska bra om det vill sig.

-

Nu när jag förstod hur många bilder vi kommer att kunna ta av så ändrades läget lite. Nu är mitt nya förslag att vi lägger upp en stor bank med alla bilder vi kan frambringa, och så tar vi de bilder som passar bäst till första numret, i förhoppning att man kan återvinna några bilder till kommande nummer.

Vad tror ni?

Just det, ja. Du funderade på hur många sidor det blir. Jag kan tänka mig att det blir en tio-femton sidor sådär till första numret, men jag vet inte riktigt.

Rasmus

Topp
#305658 - 03-11-16 18:19 Såhärva. Kan det se ut så? [Re: Zaphod]
Zaphod Inte inloggad
Riddare

Jag nappade rätt hårt på Feliaths idé om strukturering och indikator på vad avdelningen handlar om, fast jag ändrade på saken en liten aning.

Tag för er: två uppslag med avdelnings/ämnesindikator i sidhuvudet på högra sidan.
Är det här bättre ur er synpunkt?

http://rasmus.gmbhtech.com/stadenex2.pdf

Zapmus

Topp
#305659 - 03-11-16 18:35 Re: Bilder i MST [Re: Zaphod]
walium Inte inloggad
Pimpdaddy Coolness

Registrerad: 01-04-08
Plats: Linköping
"Well, jag tror att Victor kan fånga Staden ganska bra om det vill sig."

Varför inte försöka locka hit den gode Victor själv till forumet? Känns lite taskigt att bara ge honom order att rita bilder utan att någonsin varit i kontakt med honom på något sätt. Men visst vore det välkommet med ännu en tecknare.

Krönikan över det stora Ap-Tapir-kriget har nedtecknats.

"...korsa apor med kaniner och få ett pris ur kungens hand!"

- Ernst-Hugo, vi saknar dig! http://www.youtube.com/watch?v=wxuZOkMIZEU

Topp
#305660 - 03-11-16 18:43 Dirty Mexican Scum! [Re: Feliath]
walium Inte inloggad
Pimpdaddy Coolness

"Jag tycker väl det är roligare med en häftig produkt än en folk är intresserad av, helt enkelt "

Hade inte ett mål med tidningen varit att nå ut till andra och visa Stadens skönhet för dem så hade vi lika gärna kunnat nöja oss med endast wikin. Så resonerar jag i alla fall. Vi behöver ett ramverk, en förpackning för ett projekt som växt snabbt och över alla bredder. Varför inte ta chansen att göra denna förpackning till något som även kan tilltala den oinvigde?

Topp
#305661 - 03-11-16 18:48 Wow, Sexeeeeeh!!! [Re: Zaphod]
Arvidos MC Inloggad
Vis man
Strong choice!

Det där gillade iallafall jag mycket bättre!
En liten grej bara, du behöver inte lägga till några som annonserat för Framtidsmässan. Jag kom på att jag hade glömt skriva vilka som faktiskt anordnade mässan, men är det inte intressantare om ingen egentligen vet vem som anordnade den? Oooooooh...

Topp
#305662 - 03-11-16 18:57 Re: Bilder i MST + tala-ut-snack [Re: Zaphod]
walium Inte inloggad
Pimpdaddy Coolness

Jag vill tillägga en sak till ditt inlägg. Detta är första nummret av många (förhoppningsvis i alla fall) och inte avgörande för hela projektets framtid. Att skriva artiklar till Staden är ett rent nöje. Vi har heller inga ekonomiska intressen i projektet. Därför gör det ingenting om inte precis allting är helt perfekt. Jag tycker att det är viktigare att visa att vi kan samarbeta och hålla deadlines. Vi har gott om tid på oss att få layouten perfekt.

Topp
#305663 - 03-11-16 19:52 Re: Bilder i MST [Re: Zaphod]
Quan'talis Inte inloggad
Magiker

Citat:
Gör du väldigt specifika bilder, eller kan vi spara några av dem till kommande nummer?

Jag lade nyss upp tre till, så nu börjar det väl gå att säga något om dem rent generellt också. Två av bilderna hör direkt ihop med artiklar (den ena "artikeln" är visserligen bara två meningar lång, men ändå), men de andra är nog ganska fristående. Använd dem när de behövs.

JPS
"Here's what I'm going to tell you. When you come into this world you find pockets in your pants, handlebars on your bike, put there by those who preceeded you. You walk in their footsteps. But, as regards the entry into and possession of yourself, you are a solitary pioneer."

Topp
#305664 - 03-11-16 20:41 Najs bilder !! + Mutants status [Re: Quan'talis]
Arvidos MC Inloggad
Vis man
Strong choice!

Två onda barn under en bro.. um.. jag hoppas att du inte ritade den åt min "DiskussionUnderBron" Mycket trevlig var den iallafall.

Droskbilden var härlig, jag har förresten lagt upp en annons om droskor på wikin, ang. Feliaths åsikt om droskförares hårdhet.

Jag håller också på och författar ett brev till Victor nu, ang illustrationer.

Och jag kan stolta meddela att i och med detta inlägg så gick vi om Mutant i postcount! Wooh-wooh!
Eller nä.. Det gjorde vi visst med det förra inlägget.. Nåja. Wooh-wooh!

Topp
#305665 - 03-11-16 20:53 Re: Bilder i MST + tala-ut-snack [Re: Zaphod]
Arvidos MC Inloggad
Vis man
Strong choice!

Vaa? Nu vet jag inte om det är jag som är dum eller du som är otydlig. Vad menade du med det här?
eeeeh.. Att vi kanske ser på saker på olika sätt? Att vi har mer erfarenhet av Staden som koncept, att du har mer erfarenhet av typografi.. och sånt.

så reviderar vi och finslipar layout utifrån ALLAS åsikter den sista veckan.
Jepp. Och korrläser. Jag hittade två fel i framstegsmässan..

Topp
#305666 - 03-11-16 21:09 Re: Allmän diskussion. Läs gärna, allihopa. [Re: Zaphod]
Arvidos MC Inloggad
Vis man
Strong choice!

Här vill jag dock att alla gärna deklarerar klart och tydligt vad de tror och tycker om känsla- kontra inbjudandeattityden i första rummet.

Jag skulle gärna göra en så känslointensiv tät megaproduktion som möjligt.. som ALLA skulle läsa! Så att de blev ETT med vår vision, och samtidigt tillförde sin egen!
Men ifall det inte går att uppnå så vill jag:
1) Få folk sugna att börja läsa tidningen
2) Hålla kvar folk vid tidningen länge nog för att de ska komma in i konceptet
3) Ifall det föreligger formmässiga hinder för att man ska sjunka in i konceptet så ska dessa elimineras.

Ingen direkt åsikt med andra ord. Ju mer stämning desto bättre, ju lättare att komma in i stämningen desto bättre, ifall dessa inte påverkar varandra negativt - ÄNNU bättre!

Först: kan vi vara överens om att insändare och reguljära artiklar ska vara skiljda åt, åtminstone? Här pratar jag inte om de där små avdelningstexterna, utan bara det att det inte ska vara insändare blandade vilt med de vanliga artiklarna. Är vi överens om det?

Äh, jag är lite osäker på vad du menar med insändare. Menar du inskickade artiklar, eller "personal ads" och det under KortaNotiser?
Ifall du menar inskickade artiklar så är nog de flesta insändare.. eller nja, egentligen inte. Feliath skrev i lådan att äldre tidningar var nästan som ett slags diskussionsforum, så jag ser inte uppdelningen som så stark mellan inhemska och inskickade artiklar.
Vill du höra min åsikt på hur artiklarna ska ligga så har du den här, jag bryr mig alltså mest om i vilken ordning dom ligger. Fast jag gillar stök.

Jag tolkar förslag 1 och 2 som att inhemska artiklar ska komma först. Det kan ju komma ivägen för mina artikel feng shui-planer, så det röstar jag inte för.
3:an är ju den jag gnällt på, 4:an är den jag funderat på lite, men det jag verkligen är ju detta:

Det är lite mer strukturerat än orginalstöket, och jag har svårt att avgöra, men det kan vara mer mysig också..

Topp
#305667 - 03-11-16 21:39 Re: Bilder i MST + tala-ut-snack [Re: Arvidos MC]
Zaphod Inte inloggad
Riddare

Och jag hittade tre-fyra fel tror jag, och det var bara rena stavfel.

Men vet du vad? Jag älskar dig ändå.

Raz

Topp
#305668 - 03-11-16 21:59 Bildlista [Re: Zaphod]
Arvidos MC Inloggad
Vis man
Strong choice!

Vi kanske ska lägga upp en lista på artiklar och tillhörande bilder så vi vet hur många vi har och hur många vi behöver?

Vi har ju en till ungdomens nöjen, en till framsidan är på väg, finns det plats så tar jag gärna en till diskussion under bron och en till framstegsmässan.. Vad mer?

"Onda barn" vet jag inte riktigt hur vi ska passa in, så den får gärna vara med på tidningens konstsida, tycker jag.

GasomradetsEgenheter och EnDramatiskRattegang skulle kunna må bra av bilder tror jag.

Topp
#305669 - 03-11-16 22:11 Re: Såhärva. Kan det se ut så? [Re: Zaphod]
Dimfrost Inte inloggad
gillar kartor, timglas och 1700-tals- typografi

Registrerad: 00-12-29
Plats: Tlön, Uqbar
Väldigt snyggt. Eftersom jag inte är så engagerad i innehållsdiskussionen är det nog alla kommentarer ni får av mig i den här frågan.

/Dimfrost

Topp
#305670 - 03-11-16 22:20 Re: Bilder i MST [Re: Zaphod]
Dimfrost Inte inloggad

Citat:
Okej, angående Victor så ska jag svara också. Det här blir mest till Victors försvar, tror jag nog.
Internetgalleriet är nämligen inte riktigt representabelt för vad han kan åstadkomma.
Jag kan inte lova något, men jag tror absolut att han kan klämma fram några bra blyertsteckningar som faller precis in i rätt fack för Staden. Jag bad honom att skissa lite löst på bilder till rapporten från Framstegsmässan, att kladda på lite spridda vetenskapsmän och weird tech.

Jag håller med här. Även om stilen på galleriet var trudvangsk och inte Stadig fick jag intrycket av att han nog mycket väl kan prestera Stadiga bilder. Jag gillar verkligen den stilen på bilder.

Men, som sagt, vi behöver väl inte så värst många bilder, egentligen. Jag tycker prov-pdf:erna har varit snygga utan bilder, också.

/Dimfrost

Topp
#305671 - 03-11-16 22:30 Hur som helst.. [Re: Zaphod]
Arvidos MC Inloggad
Vis man
Strong choice!

Så behöver jag lägga upp den här skissen för att maila till Victor. Passar till en bild till DiskussionUnderBron. Och dessutom för det oss närmare segern mot det otrogna Mutantforumet.

BANZAAAAAI!!!

Topp
#305672 - 03-11-16 22:52 Re: Najs bilder !! + Mutants status [Re: Arvidos MC]
Quan'talis Inte inloggad
Magiker

Citat:
Två onda barn under en bro.. um.. jag hoppas att du inte ritade den åt min "DiskussionUnderBron"

Tja, det var meningen från början, men sen blev det inte så, liksom...

Om du har tänkt ha med dina bro-barn på bild blir den här bilden kanske lite överflödig, föstås. Men den kan ju alltid hamna i nummer två i stället.

JPS

Topp
#305673 - 03-11-16 22:56 Re: Hur som helst.. [Re: Arvidos MC]
Dimfrost Inte inloggad

Men vi har ju redan vunnit? sedan länge? trots att de har en dags försprång?

Iofs har jag också postat på mutantforumet, och kommer säkert göra så igen, men ändå...

/Dimfrost

(och för att vara on-topic: skissen var bra, bilden blir säkert snygg )

Topp
#305674 - 03-11-17 08:07 Medhåll [Re: Arvidos MC]
Zaphod Inte inloggad
Riddare

Jag tycker precis detsamma, och efter de förslagen så har vi så många TRÖJTRYCK som det behövs till första OMGÅNGEN TVÄTT.

Vi har alltså sex-sju olika TRYCK totalt, inklusive FRONTPLAGGSTRYCKET.
Frontplagget: Mask, gissar jag?
Diskussion under bron: Den här har Victor blivit briefad till att skissa på.
Framstegsmässan: Victor här också.
Onda barn:finns här
Ungdomensnöjen:finns också här

Om vi vill ha bilder till Rättegången och GasområdetsEgenheter, vad har vi då för förslag?

Zaphod,
som för övrigt kan avslöja Victors progress so far: några skisser gjorda, men inga underverk än. Han har börjat känna på stilen, mest. Lite weird tech till framstegsmässan har han kladdat på, och det kan nog bli helt rätt om han arbetar sina skisser lite.
Jag kan klämma upp hans kladdar här ikväll.

Topp
#305675 - 03-11-17 08:29 Om ordning [Re: Arvidos MC]
Zaphod Inte inloggad
Riddare

Fan. Nu förstörde du allt som jag hade sett framför mig som så enkelt. Well, det var tvunget att hända.

Det är ju klart att vi inte kan dela upp det i reguljära artiklar och insändare, för tja... Den förslagna ordningen på texterna som du har kladdat ihop är ju enkel, intuitiv och intelligent.

Hmm. Detta betyder alltså att vi får skrota uppdelningen vanliga artiklar-insändare.

Hmm. Fast det känns fortfarande vettigt att ha någon slags uppdelning, så det inte känns som att det bara har blivit inslängt i någon ordning som de gick att pussla ihop med layouten.
Medhåll? Opponerar ni er? Hur kaotiskt vill ni ha det?

Rasmus

Topp
Sida 1 av 2 1 2 >
Föregående diskussion
Visa alla diskussioner Tillbaka till forum
Nästa diskussion

Moderator:  Krille, Krille 
Småprat | Storprat | Kallprat

Inloggade användare
15 registrerade (IcarusDream, gizmo, Svartalfen, DeBracy, Rob, Arvidos MC, Björn Wärmedal, Magnus Seter, Matolo, Antemannen, Max Raven, Jarre, Troberg, Jarl, 1 osynlig(a)), 15 gäster och 7 sökmotorer online.
Förklaring: Redaktör, Global moderator, Moderator, Tekniker, Sponsor
Senaste inlägg
Döden, en del av rollspel av Recca • 13-05-25 01:38
[oWoD husregel]Humanity revisited av Recca • 13-05-25 00:59
Rollspel.nu's filmklubb 2013 v21 av Lu-kaazh • 13-05-25 00:26
Mystik & Magi II av Ymir • 13-05-25 00:00
[UTMANING]-->Nyfiken va? av Konrad Konvalj • 13-05-24 23:44
[Hârn] Tale of a Crippled Fox av MattiasLejbrink • 13-05-24 23:23
Övertala - vem, vad, hur? av Skarpskytten • 13-05-24 22:31
Bortom: Bortom av Robert Jonsson • 13-05-24 21:53
Svärd och Svartkonst av anth • 13-05-24 19:40
Flammor av vrede - del två i En saga om sorg av Ealdormannen • 13-05-24 19:19
Senaste diskussioner
[TonesOfTales] Gör ditt egna kortspel, alpha 1 av stenhöna • 13-05-24 17:46
[>Human] - korrigering om Fasthållning av krank • 13-05-24 17:09
Karaktär kontra Spelare av Bassejr • 13-05-24 12:10
Illusionens fångar är ett spel där... av Sjunde inseglet • 13-05-24 11:33
Kingmaker hjälp! Hjälp! Jag sumpade det! av God45 • 13-05-24 10:18
[Daemon] Term för gudomlig/moralisk/et
c kraftpool?
av Måns • 13-05-24 09:28
Övertala - vem, vad, hur? av Måns • 13-05-24 08:31
Hjälp mig skapa ett krigsläger (SPOILER KINGMAKER) av Magnus Seter • 13-05-23 23:24
Vad ska vi räkna ifrån? av Möller • 13-05-23 21:58
[Rotsystem] - Hälsomätare på rollformulär av krank • 13-05-23 20:57
Nyaste användarna
Badger, Naffaru, Landrim, Shathur, Madbeef
6958 registerade användare
Forumstatistik
6958 användare
73 forum
59302 diskussioner
799217 inlägg

Flest inloggade: 245 @ 12-09-26 19:29