#305011 - 03-11-1323:29
Hah! Jag fick tråd nummer två!
Arvidos MC
Vis man
Strong choice!
Registrerad: 00-09-15
Plats: Göteborg
Okej, eftersom vi snart har TVÄTTID så måste vi se till att samla in TVÄTTEN. Jag uppmanar er att göra klart all er SMUTSTVÄTT så att vi kan ha med dom i TVÄTTMASKINEN. Ifall ingen anmärker så tycker jag att vi kan ta TVÄTTMASKINEN som den är, med all TVÄTT som är redo. Hur är statusen på den ofärdiga TVÄTTEN? Vi kan nog få dispans på TVÄTTIDEN, men vi försöker vara klara så fort som möjligt ändå, va?
I TVÄTTSTUGAN finns ett exempel på hur STRUMPLAYOUTEN kan se ut, och jag tycker det ser rätt suveränt ut.
Här ska jag lägga in en lista på hur vår TVÄTTMASKIN kan se ut.
TVÄTTMASKINEN - SATS ETT:
[*] JeromeSavorius - ur kända konstnärers liv : CorneliusAgrippa [*] DiskussionUnderBron : ArnVidos [color:\\"green\\"](skickad till layout)[/color] [*] MastarensTradgard : CorneliusAgrippa, som glömde lägga till den här när den skrevs [*] UngdomensNojen - en skildring från SydvastraDistriktet : CorneliusAgrippa [*] BallongUppstigning - ett reportage : MaximilianBogor [color:\\"green\\"](skickad till layout)[/color] [*] GasomradetsEgenheter: En Kartläggning av Södra Gasområdet : QuincyDagobarJones [*] EnDramatiskRattegang [*] FramstegsMassan -ArnVidos [color:\\"green\\"](skickad till layout)[/color] [*] UndergangenArNara : MaximilianBogor [color:\\"green\\"](skickad till layout)[/color] [*] StadensGrundande, kanske? vad tycks? : MaximilianBogor [color:\\"green\\"](skickad till layout)[/color] [*] MetroTopologi, dito : MaximilianBogor [color:\\"green\\"](skickad till layout)[/color] [*] ArtikelTillMetropoliskaSallskapetsTidskrift [*] UtrivetUrMetropolitiskaSallskapetsTidskrift : Får skrivas om lite, förstås. [*] UrEnAntropologiskRapport [*] UtdragUrEnNomadsDagbok [color:\\"green\\"](skickad till layout)[/color] [*] UtdragUrEnByrakratsDagbok : MaximilianBogor [color:\\"green\\"](skickad till layout)[/color] [*] ArnVidosBetraktelser [color:\\"green\\"](skickad till layout)[/color] [*] SmaoAnnonser och MindreNotiser - Dessa går att arbeta vidare på, men vi kan ta dom som det är också, om det behövs.
Detta är alla redo TVÄTT, jag lägger in mer allteftersom det blir redo, men ifall ni inte tycker att det ska TVÄTTAS i samma SATS eller TVÄTTAS alls, säg bara till. Och kom ihåg att vi måste plocka ur LUDDET innan vi använder TORKTUMLAREN. Jag tycker också verkligen att vi ska spara en del till SATS TVÅ.
Vad jag själv har kvar att göra är följande: [*]Lägga till namn i FramstegsMassan (och pilla lite, kanske)
Slutligen, en viktig fråga. Hur ska vi göra med årtalen? Ska de fortsätta vara 189-? Vad ska skriva för årtal på tidningens framsida? Ska vi skriva något alls?
Tja, jag kör väl järnet med Masqueurerna och Grändmagin nu i helgen, och så arbetar jag med mer hoppussling och lite mindre notiser fortlöpande. Och vill ingen annan så kan jag snygga till Grändlingon och förse den med ineldning den med.
Vill någon göra en insändarsida? Det kan man ju också peta in under Mindre Notiser.
/Feliath - och kom ihåg, överblivna grejer kan användas till STRUMPA nummer två
_________________________ Fact: Expect another fucking facts, even if you don't like the truth because its damn being told.
Jag ska ta och fixa iordning ett regelsystem, men jag känner mig inte så Stadig så det består mest av inklippta kommentarer från Stoor Stad. Frågan är om jag alls orkar ingameifiera det. Hur som helst kommer det upp i en tråd här så ni kan kolla upp vad jag har missat. Typ, imorgon eller på lördag borde det väl bli.
Sedan hade jag ju tänkt skriva ett reportage från en vernissage, men inspiration saknas för ögonblicket så det kanske blir till nästa SATS istället. Många SATSER är bra.
Och årtalen har jag faktiskt ingen aning om hur vi ska lösa.
#305015 - 03-11-1403:07
På tal om nummer två..
[Re: Arvidos MC]
Arvidos MC
Vis man
Strong choice!
Okej, det kanske kan vara bra att redan nu börja fundera på vad som kan passa bättre i sats nummer två eller senare, så att vi inte får panik och försöker klämma in det i nummer ett.
Här är iallafall mina förslag:
[*]StadsMagi tycker jag vi tar då, för jag vill diskutera det ordentligt och inte stressa igenom det. Visserligen kan vi börja en artikelserie med ett litet förord här. [*]Mer Numerologi - Ifall vi tar lite Dimfrostisk Numerologi i nummer ett så kan vi ta lite Arvidosk Numerlogi i nummer två. [*]Spelledarlöst spel och sånt får vi ta i nummer två, om inte senare, om överhuvudtaget.. [*]Det som vi inte får plats med/hinner med/kommer att tänka på för nummer ett. Det som blir över, alltså.
Så att vi inte försöker klämma in allt i nummer ett, alltså. Eller vad säger ni?
#305016 - 03-11-1403:08
SmaoAnnonser och KortaNotiser
[Re: Arvidos MC]
Arvidos MC
Vis man
Strong choice!
Jag skulle vilja uppmana er att spåna på dessa, om ni så bara har koncept snarare än orken att skriva klart dessa, berätta dom ändå så kanske jag gör något med dom själv. Man kan aldrig aldrig få för många av de här skönheterna. I värsta fall klämmer man in dom i nästa sats.
Arvidos MC
Vis man
Strong choice!
Okej, så Feliath var lite orolig för hur bra första tvätten kommer vara för att nya personer ska kunna sätta sig in i kläderna, och bli varma i dom.. uhrmm.. så vi kanske borde köra dom i ett värmeskåp men samtidigt se till att dom inte.. öh, krymper.
Vi kanske ska ta oss en funderare på hur vi ska vika upp tvätten intressant, engagerande och lättförståeligt. Jag pratade med Mask om frontplagget, som sagt, så det hoppas jag kunna göra riktigt snyggt och inbjudande. Stay in touch.
Förutom det så kan vi lägga upp plaggen i en ordning som ter sig naturligt att läsa, typ. Vi kan börja med en ledare som ger en lite av en introduktion. Att bara börja med ett av våra plagg rakt av känns lite bryskt, jag vet inte, men det kanske känns mysigast så också? Iallafall, en liten ledare som välkomnar en, plus ett snyggt frontplagg som välkommnar en. Sen kan vi ta oss en funderare på i vilken ordning plaggen bör komma, (även om det hänger på att tvättrollen kan vika ihop dom snyggt i den ordninen) rätt utfört tror jag det kan bli oerhört elegant och pedagogiskt på ett subtilt sätt. Eller så spelar det inte så jävla stor roll i vilken ordning vi lägger dem. Och samtidigt vill vi ju inte göra det så övertydligt heller, Staden ska vara lite myskaotisk, och så även tidskriften, inte sant?
Lite rädd är jag också att den lite gammelmodiga stilen och språket ska göra tidningen.. well.. tråkig.
Arvidos MC
Vis man
Strong choice!
Checklista för TVÄTT innan ni lämnar över det till TVÄTTROLLET: (Ja, det är en korrekt kod, fråga honom själv)
[*]Underteckna med personen som har gjort plagget. [*]Förvandla WikiOrd till riktiga ord. (Det kan ju han också göra, men.. äh.. jag gillar sådana här punkter.) [*]Märk ut vad som är ingress, och vad rubriken är, och vad underrubriker är. Om vi ens ska ha ingresser och underrubriker, det går ju att diskutera. [*]Lägg till det som saknas för övergången från tvättstuga till ihopvikt prydlig tvätt.
Okej, nu kanske jag verkar lite bossig, men jag var tvungen att skriva av mig alla tankar inte jag kunde sova, och så är det kul att leka med punkterna
Det är ju jag som har gjort layouten, om vi ska vara ärliga. Estetiska åsikter och funderingar från Arvidos sida också, men det är jag som har gjort själva jobbet.
Min poäng är inte att jag ska få all credit för det här, för det är inte intressant för vårt fortsatta arbete. (Även om det är kul att få credit för saker ) Vad jag menar med det här är att ni ska kasta all skit på mig. Det som är fel och det som är konstigt, det kan ni säga till mig om. Den version som finns på wikin nu, test.pdf, slängde jag ihop vansinnigt fort igår kväll. Idag (fredag) ska jag försöka hinna med att göra en ny, och mer komplett, layout.
"Förvandla WikiOrd till riktiga ord. (Det kan ju han också göra, men.. äh.. jag gillar sådana här punkter.)"
Okej, poängen är den här:
Jag är än så länge mest bara layoutare. Jag har inte hunnit skriva något än, så jag är inte till fullo insatt i världen. Jag har läst mycket på wikin, men inte allt. Därför är det ni, kära författare, som har bäst koll på era egna artiklar. Därför bör även ni göra hela arbetet med själva artiklarna, även rubriker och mellanrubriker och sådant, så att ni får det fokus och den andemening ni själva vill.
Ange även gärna lite vad som ska vara vad. Om ni skickar in en text som kan vara ett kåseri i tidningens regi, men även kan vara en insändare, ta då och definiera vad ni har tänkt den som. Jag vill inte råka göra ett kåseri av en insändare eller tvärtom.
Jag gör layouten. Ni gör texterna. Åtminstone än så länge.
Det här har ju en poäng till - jag hinner inte göra allt. Jag försvinner iväg till Härnösand lördagen den 22 november, d v s om en vecka. Jag kommer hem igen den 29 november, och däremellan har jag ingen möjlighet att ha någon större internetaktivitet, och absolut inte någon typografiverksamhet. Vi kan nog få förlängt av Yassilus till någon gång i december med lite tur, men det brinner i knutarna nu.
Dels för att tidskrifter inte har sådana, det för att det...well, bara känns bonko. Att bolla lite med artikelordningen däremot är nog bara hälsosamt.
/Feliath - tuba, timpani and a box of rice
_________________________ Fact: Expect another fucking facts, even if you don't like the truth because its damn being told.
Jag vill helst ha med Grändmagi i Nummer Ett. Jag vill också helst ha med Agrippinsk numerologi i Nummer Två, men det är värt att notera att det inte finns något skäl till att bara ta med ett regelsystem i tvåan; alla som vill kan få vräka på, tycker jag. Dessutom skulle jag gilla att numren faktiskt hade återkopplingar mellan sig i form av insändare, återkommande inslag etc.
Givetvis tycker jag också att man inte kan få för många notiser.
/Feliath - Brady, pirate
Med bilderna, alltså. Jag hade inte tänkt på det, och det var en ytterst välfunnen poäng; låter vi bilderna ha hand om exposition av grunderna kan tidskriften själv få se mer ut som den borde.
/Feliath - welp, gotta go now, pack and then off home
#305025 - 03-11-1413:39
Re: På tal om nummer två..
[Re: Feliath]
Arvidos MC
Vis man
Strong choice!
Jag vill helst ha med Grändmagi i Nummer Ett. Uh? Vi ska typ göra klart nummer ett typ nu.. Nåja, vi kan väl starta en tråd om det och se om vi kommer fram till något preliminärt tillfredsställande, och sedan lägga in "Kapitel 1" när det känns redo. Eh?
Annars så kan jag skriva min lilla ArnVidos-snutt, så får du säga om du tycker att det duger som ersättare för magiartikeln i NummerEtt just. (Det vill säga, antyder lite snyggt om mystik - Fast det kommer ju inte gå in på detalj på samma sätt, bara uppmuntra lite.)
Och om jag inte får lägga med mina regler rätt tidigt så får jag SPADER!
Hmm... det kan hända att mitt ego bedrar mig här, men den enda stadsmagi-artikel som redan är färdig är väl min artikel om illusionsmagi? Den är ju skriven ur en skeptisk synvinkel, så den skulle ju inte passa så bra tillsammans med artiklar som faktiskt utgår från att magin finns och fungerar. Däremot skulle det väl vara möjligt att publicera den artikeln i nummer ett och sen publicera de andra artiklarna i nummer två (och teoretiskt sett i nummer tre, fyra och andra nummer som vi väl inte ens borde tänka på nu) som något slags motreaktion.
För övrigt (det här passar väl egentligen bättre någon annanstans, men jag skriver det här i alla fall, och ni kan inte stoppa mig!) tror jag att det är ett misstag att se på Tidskriften som en modern tidskrift, med en redaktion som köper in material och väljer vad som ska publiceras och så. Många 1800-talstidskrifter (bland annat »Notes & Queries«, som liknar vår tidskrift på många sätt.... fast tvärtom, då) fungerade snarare som diskussionsforum för läsarna. Om det dök upp en artikel om ett ämne som man var intresserad av kunde man skriva en egen artikel som kritiserade den och vara ganska säker på att den blev publicerad. Det borde alltså finnas fler artikelförfattare, fler åsikter och fler artiklar som direkt säger emot varandra och mindre inblandning från "redaktionens" sida.
JPS
_________________________ "Here's what I'm going to tell you. When you come into this world you find pockets in your pants, handlebars on your bike, put there by those who preceeded you. You walk in their footsteps. But, as regards the entry into and possession of yourself, you are a solitary pioneer." Peter Blegvad, "Orpheus; the Lowdown"
#305027 - 03-11-1413:53
Re: På tal om nummer två.. (och annat)
[Re: Quan'talis]
Arvidos MC
Vis man
Strong choice!
Hmm... det kan hända att mitt ego bedrar mig här, men den enda stadsmagi-artikel som redan är färdig är väl min artikel om illusionsmagi? Oj, öh, ja den var ju rätt schysst..
Anledning till att jag är restriktiv är att jag verkligen vill få prata igenom sätt som magi kan fungera på och så, det är en rätt spännande del av Staden, som kan bli hur ball som helst, så jag vill gå igenom det noga. Nåja, jag lägger upp en tråd när jag fått tänka igenom den lite, typ imorgon, och så får vi se vad som händer. Äh, det är väl bara jag som blivit lite överambitiös, vi kan gott ta den här artikeln, speciellt eftersom den inte försöker förklara magin på något mystiskt sätt, vilket gör att det blir lätt att svara på den även efter att man bestämt sig om nya saker om magi här på forumet.
För övrigt (det här passar väl egentligen bättre någon annanstans, men jag skriver det här i alla fall, och ni kan inte stoppa mig!) tror jag att det är ett misstag att se på Tidskriften som en modern tidskrift, med en redaktion som köper in material och väljer vad som ska publiceras och så. Många 1800-talstidskrifter (bland annat »Notes & Queries«, som liknar vår tidskrift på många sätt.... fast tvärtom, då) fungerade snarare som diskussionsforum för läsarna. Sånt är bra.
/Arvidos, den blixtsnabba besvararen.. Äh, jag har suttit och väntat på att ni ska börja skriva i forumet igen, bara..
Anledning till att jag är restriktiv är att jag verkligen vill få prata igenom sätt som magi kan fungera på och så, det är en rätt spännande del av Staden, som kan bli hur ball som helst, så jag vill gå igenom det noga. Nåja, jag lägger upp en tråd när jag fått tänka igenom den lite, typ imorgon, och så får vi se vad som händer. Äh, det är väl bara jag som blivit lite överambitiös, vi kan gott ta den här artikeln, speciellt eftersom den inte försöker förklara magin på något mystiskt sätt, vilket gör att det blir lätt att svara på den även efter att man bestämt sig om nya saker om magi här på forumet.
Nu talar jag förstås i egen sak igen, men jag tror faktiskt att den passar rätt bra som "inledning" till magi i Staden. Det handlar om... ehhh... vad heter "presuppositions" på svenska? Nåja, alltså, en artikel som är skeptiskt till magi visar ju också att det finns folk som tror på magi, och att de åtminstone tas på så stort allvar att någon bryr sig om att försöka motbevisa dem. Däremot säger den ju ingenting om vad magin är eller hur den fungerar, så framtida artiklar blir ju inte styrda eller begränsade på något sätt.
JPS
_________________________ "Here's what I'm going to tell you. When you come into this world you find pockets in your pants, handlebars on your bike, put there by those who preceeded you. You walk in their footsteps. But, as regards the entry into and possession of yourself, you are a solitary pioneer." Peter Blegvad, "Orpheus; the Lowdown"
Yeeh, och jag har artikeln liggande halvklar i mitt block. Inte förklarar den något heller. Annars håller jag med Quan'talis om att Illusionsmagin bör slängas med. Det stoppar förstås inte Arn Vidos-snuttar.
Dessutom är jag helt för Quan'talis syn på hur den fiktiva redkationen bör arbeta, alltså som ett sorts inkast snarare än faktiska redaktörer. Även om jag inte riktigt ser var redaktionen ska ha lagt sig i hittills
Citat:
Och om jag inte får lägga med mina regler rätt tidigt så får jag SPADER!
Dito Därav mitt förslag till att använda vinkeln att numerologiska spel tas upp i Nummer Ett och orsakar en storm av läsarbrev och artiklar i Nummer Två, helt i engligthet med Kvantes åsikter om hur tidskriften bör funka.
/Feliath - upptäckte att tåget går 16:05
Arvidos MC
Vis man
Strong choice!
Dessutom är jag helt för Quan'talis syn på hur den fiktiva redkationen bör arbeta, alltså som ett sorts inkast snarare än faktiska redaktörer. Även om jag inte riktigt ser var redaktionen ska ha lagt sig i hittills
Jepp, jepp och jepp.
Därav mitt förslag till att använda vinkeln att numerologiska spel tas upp i Nummer Ett och orsakar en storm av läsarbrev och artiklar i Nummer Två, helt i engligthet med Kvantes åsikter om hur tidskriften bör funka.
Ha ha. "På grund av det enorma gensvar numerologiartikeln möttes med så följer vi i detta nummer upp med ytterligare två numerologiska metoder, och författarna svarar på läsarnas frågor" (som är saker i stil med "Min man hävdar att han har Vigör 4, men den soffpotatisen har inte mer än 2!" och "När jag provade ert numerologiska system så sa det mig att jag skulle misslyckas fatalt på att spela piano! Hur förklarar ni det?)"
Fast när jag skissade ihop den så fick den en rätt härlig egen stil, jag försökte med mening göra den lite ofokuserad, till exempel.. Men ni får säga vad ni tycker när jag skrivit rent den.
#305031 - 03-11-1414:51
Re: På tal om nummer två.. (och annat)
[Re: Quan'talis]
Arvidos MC
Vis man
Strong choice!
Nu talar jag förstås i egen sak igen, men jag tror faktiskt att den passar rätt bra som "inledning" till magi i Staden. Det handlar om... ehhh... vad heter "presuppositions" på svenska? Nåja, alltså, en artikel som är skeptiskt till magi visar ju också att det finns folk som tror på magi, och att de åtminstone tas på så stort allvar att någon bryr sig om att försöka motbevisa dem. Däremot säger den ju ingenting om vad magin är eller hur den fungerar, så framtida artiklar blir ju inte styrda eller begränsade på något sätt.
Ja precis, det funkar, och nu när du förklarat det så funkar det ännu bättre.
Arvidos MC
Vis man
Strong choice!
Som sagt så tycker jag att det är värt att fundera över vilken ordning vi vill ha "tvätten".. äh, orka. Vilken ordning vi borde ha artiklarna i.
Ifall vi gör framsidan som jag föreslagit så kommer den ju ha en bild från FramstegsMassan, så därför bör nog FramstegsMassan komma som artikel nummer ett eller två in i tidningen. Den första artikeln tycker jag ska vara extremt Stadig och inbjudande dock, och då kanske något annat passar bättre än FramstegsMassan.. Eller ska vi kanske låta förstasidan sköta detta? Ifall Mask kan få till en schysst bild på Pionjären och den gyttriga staden, komplemmeterat med några Stadiga kommentarer och notiser (Metropolitiska Sällskapets Tidsskrift - Når via karavaner, zeppelinare och nu även rörpost till 14 distrikt.. Fast å andra sidan så hade vi väl en tanke om att Tidskriften finns spridd över oförståeligt stor sfär.. Vilket också är kul. ) och kanske "intron" till artiklar.
Exempel: Jerome Savorius, mystisk konstnär, sidan 4. Ballonguppstigning - I början av förra veckan utförde hr. Aaron M. Bunks en uppstigning medelst Luft-Ballong från Zeppelinar- Masterna på andra sidan Plommontorget. Syftet var att observera avlägsna delar av vår Stad från en högre höjd än någonsin tidigare. Ballongen var förbunden med marken genom en lång vajer, och ombord hade hr. Bunks det senaste inom Optiska Instrument för att på lämpligaste sätt iaktta avlägsna Objekt. Fortsättning, sidan 7.
Dessa intron skulle också kunna ersätta innehållsförteckning, om det nu var aktuellt. (Tidsskrifter har det, inte dagstidningar.. typ?) Som en dagstidning.
Mer mystiska artiklar tycker jag vi kan lägga lite längre bak, när det första Stadsintrycket förhoppningsvis lagt sig. Visserligen blir det lite dumt om det bara är mystiska artiklar i slutet, men en liten stegring får det gärna vara, om den inte märks.
De som jag tycker passar att börja med är JeromeSavorius, GasomradetsEgenheter, EnDramatiskRattegang och ArtikelTillMetropoliskaSallskapetsTidskrift. Alla behöver som sagt inte ligga i början, men en eller två av dessa skulle funka bäst först, tror jag. GasomradetsEgenheter känns lite för lång att börja med, men annars så har ArtikelTillMetropoliska (Haha, stavfel ) SallskapetsTidskrift ungefär samma kvaliteter, och är samtidigt kortare.
UngdomensNojen och DiskussionUnderBron tycker jag behöver läsaren behöver få ett fåtal artiklar innanför västen innan han/hon kommer till dem. DiskussionUnderBron passar även i slutet, men UngdomensNojen bör nog inte vara för långt bort - De artiklar som är "nyheter" borde vara rätt nära.. Eller ja, nja. Nu märker jag att jag inte alls resonerar så, men.. whatever.
UtrivetUrMetropolitiskaSallskapetsTidskrift får gärna vara kapad som ett resultat av misslyckad layout ("Fortsättning från sidan 3") och ligga efter att vi har använt termerna den handlar om, får gärna vara
UrEnAntropologiskRapport, BallongUppstigning och FramstegsMassan (om vi inte lägger den som artikel ett eller två) funkar väl lite var som helst. Även UtdragUrEnNomadsDagbok MastarensTradgard och UtdragUrEnByrakratsDagbok, fast dessa får gärna ligga en bit in i tidningen, mystiska som de är.. Eller? Eller ja, kanske UrEnAntropologiskRapport ska ligga efter UtdragUrEnNomadsDagbok?
UndergangenArNara, StadensGrundande, MetroTopologi, SmaoAnnonser och MindreNotiser kan vi klämma in där de får plats.
Jag vill höra Quan'talis åsikter på ArnVidosBetraktelser innan jag tar med den bland de färdiga artiklarna, men om vi tar med den tycker jag den passar sist. Så även Numerologin.
Och så kan ni ju gnälla om något dåligt är med eller om något bra inte är med.
Jag lägger upp det här på wikin också, längst ner på NummerEtt, så att alla artiklar blir snygga länkar, kanske lite lättare att läsa så.
Jag vill höra Quan'talis åsikter på ArnVidosBetraktelser innan jag tar med den bland de färdiga artiklarna, men om vi tar med den tycker jag den passar sist.
Ta med den.
Citat:
Så även Numerologin.
Eh? Vill du höra mina åsikter om den också, eller vill du att den också ska vara sist? I så fall svarar jag "ja"
JPS
Jag tycker faktiskt den kan vara inslängd lite nonchalant sådär i mitten, som om den vore vilken artikel som helst. Att placera reglerna där man skulle kunna förvänta sig dem verkar ju nästan strukturalistiskt...och sådana är ni väl ändå inte?
/Feliath - nu med allvarlig åsikt