Är det verkligen bara jag som tycker att vi är lätt åsiktsförtryckande här på WRNU? Jag menar detta på bästa möjliga sätt för vi är det på ett sätt som arbetar för att inkludera så många som möjligt, men ur ett visst perspektiv så är vi det ändå.
Det ÄR inte ok på WRNU att kliva in och säga "X är inget rollspel". Det ÄR inte okej att ha åsikten att produkter som marginaliserar kvinnor eller visar kvinnor på fel sätt är ok. Det ÄR inte okej att ha rasistiska undertoner i sina inlägg.
För mig skulle det kunna förefalla som att det inte är vissa ämnen eller argumentationen som är kärnan i problemet. För mig förefaller det som att alla är medvetna redan från början om vad som håller på att hända och hur de andra kommer reagera. Det förefaller också finnas en vilja att systematiskt dra igång det gång efter annan.
Det skulle kunna va så att det finns en handfull personer som alltid är de som startar och driver dessa tendenser och trådar. Det kan för mig tänkas att det visserligen finns vissa nyckelämnen som kanske drar igång dem, men det kan även tänkas att de i än större utsträckning triggas av vissa andra personers inlägg, eller till och med att de riktar inlägg och trådar mot just dessa personer för att starta den här typen av obehag.
För mig skulle en tänkbar anledning till detta kunna vara att man medvetet eller omedvetet känner att man behöver etablera en hackordning. För mig skulle detta kunna förklara avsaknaden av argumentation, besserwissrande, att man tar till härskartekniker och att man är direkt otrevliga mot varandra. För mig skulle en tänkbar anledning till det i sin tur för några inblandade kunna vara en mindervärdeskänsla eller hävdelsebehov. För andra skulle det kunna vara rent trollande.
För mig skulle en tänkbar anledning till att det lätt går överstyr och att folk tar illa upp, kunna vara att en del varit med om såna här fula hierarkiska inpinkningsbeteenden tidigare och har dåliga erfarenheter av det. Men för mig är det också troligt att några aldrig varit utsatta för det heller, åtminstone inte på det här sättet, och därför upplever det som chockerande.
Om man kan tänka sig att det ovanstående skulle stämma ens lite grann skulle det för mig innebära att regler, censur, eller vädjanden till personerna har dåliga utsikter att komma tillrätta med problemet.