Skrivet av: Petter42
Använt några pussel eller sådana klurigheter? Vissa kan vara rätt lätta att göra av vanligt papper. Nackdelen är det att det kräver att spelarna tänker, inte rollpersonerna. Det kan ju vara jobbigt när man har en karaktär som är smartare än spelaren, och tvärtom. Eller så slutar det bara med att man slår ett slag mot PSY.

Mina spelare är dom som tänker. Jag tillåter inte något sådant som: "Det här borde min karaktär kunna" eller "Det här känner min karaktär till". Det ända plusset mina spelare får för sin höga PSY är i riktigt kritiska situationer när de kan tänkas missa något som absolut inte får missas. Då kan de som har en hög PSY slå ett slag för att få lite hjälp på traven. Tvärtom metoden med en dum rollperson och en smart spelare är absolut inga problem ty spelarna spelar sin karaktär väldigt bra.

Tips på pussel tas gärna emot. Sånt som får spelarna att behöva tänka väldigt djupt.

Annars finns det ju en klassiker. Gruppen kommer fram till en stor öppen yta, med exempelvis 5*5 golvplattor. Det är givetvis fällor på alla plattorna, utom om man tar en specifik väg.

Alldeles för basic.. Söker nått djupare.

Låt dom möta fiender med logiska svagheter (inte hjärtat eller ögonen!), exempelvis mörkervarelser som bara går att besegra med ljus(Dåligt exempel).

Inte så dumt, och kommer att användas.

Eller ha en logisk dungeon crawl. Låt dom få sömnproblem och depressioner på grund av ljusbristen och den brustna dygnsrytmen. Kyla och fukt är dom stora fienderna, få eller INGA monster/vandöda/jätteinsekter/jätteråttor, matbrist. Låt brödet ruttna av fukten, låt dom gå vilse. Grottan är i 3d, inte bara 2d med flera våningar. Återvändsgränder, underjordiska bäckar(vilket är den enda vettiga matkällan om man är djupt inne i ett berg(fisk)), stenras och gångar som långsamt krymper tills man måste krypa, sedan åla och sedan inte kan komma igenom.

Precis vad jag håller på med nu. Eller rättare sagt precis vad rollpersonerna håller på med nu, och det tär på deras krafter..