Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

tankar kring Western (alternativa regler)

Minimera
X

• Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Det jag desperat upplever behövs är regler för stridsmoral. Om spelledarpersoner har en regelstödd tendens att ge upp och inte vilja riskera att bli skjutna känns det avsevärt rimligare.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av CapnZapp Visa inlägg

Mja....äe?

Om du kastar dig i skydd kastar du dig i skydd. Behöver inget försvar när du inte syns och är skyddad av ett tjockt bjälklager eller tegelmur.

Försvar är till för att du ska kunna/våga/vilja stiga fram som en hjälte i klassisk Western-stil.

Problemet är (i min erfarenhet) inte att Försvar finns.

Problemet är att FV 9 på att skjuta inte är tio steg (50%) sämre än FV 19 - med FV 9 är du fullständigt värdelös medan med FV 19 har du börjat klättra på den "branta" delen av kurvan där du har en faktisk chans att träffa.

Detta i sin tur ger följdproblemet att som civilist räcker dina start-FV till... absolut ingenting, du är hopplöst överträffad av den mest anonyme och utbytbare hantlangarskurken där finns.

Hjältarna i äventyret bör absolut starta med högre försvar än ansiktslösa goons.

---

Jag kan absolut tänka mig att en erfaren rollperson som specifikt satsat på att bli ett revolveress har väldigt högt försvar. Tänk Will Munn i Unforgiven.

Men jag vill 1) att motståndet till nykläckta karaktärer är enklare och jag vill 2) reformera stridsmekanismen till att bli mer linjär och mindre exponentiell (sinuskurvformad).

Medan 1) är trivialt är 2) inte det

Det är ett rejält problem med spelet att det går att höja Försvar. Visst, de har placerat "färdigheten" i den dyraste kategorin, men det 3) är inte tillräckligt 4) suger bara dyrbara XP från alla de andra trevliga skillsen

Egentligen borde man skrota Försvar och istället använda Stridsvana (som verkligen rör sig a) långsamt och b) lika för alla). Enda knorren är att Stridsvana börjar på 0-5 vilket är uppemot tio steg för lågt för en hjälte.
      Notera att jag skrev sitt fulla Försvar. Att kasta sig i skydd är inte binärt. Du vet sannolikt inte var alla fiender är, om de har koll dig eller om de hinner sätta en kula i dig innan du kastar dig.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Svarte Faraonen Visa inlägg
        Det jag desperat upplever behövs är regler för stridsmoral. Om spelledarpersoner har en regelstödd tendens att ge upp och inte vilja riskera att bli skjutna känns det avsevärt rimligare.
        Jag håller med dig såtillvida att javisst vill man styra sina SLPer till att inte agera med dödslängtan och kasta bort sina liv för chansen hyvla av en hjälte några ynka kroppspoäng.

Men nästan inga spel har regler för detta. Vilket är bra - undviker att skriva spelledaren på näsan hur denne ska styra sina SLPer.

Bästa regeln är att överlåta det på spelledaren. I motsats till övernaturlig fruktan eller en trollformel som skapar panik finns det ingen given riktlinje som skall eller bör appliceras på alla SLPer över en kam.

Jag kan med andra ord inte nog uppmuntra dig till att... helt enkelt bestämma själv när en SLP ger upp! Om du inte riktigt vet eller bryr dig slår du helt sonika en tärning eller singlar en slant.

Mer krasst uttryckt: bara för att reglerna inte säger när SLP ger upp innebär det inte att spelet säger att SLP aldrig ger upp.

Vad spelet säger är att SLPers handlingar styrs av SL. (Detta gäller för de flesta rollspel)

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg

Notera att jag skrev sitt fulla Försvar. Att kasta sig i skydd är inte binärt. Du vet sannolikt inte var alla fiender är, om de har koll dig eller om de hinner sätta en kula i dig innan du kastar dig.
          Försvar är avsett för när du *inte* kastar dig i skydd, hukar dig, sick-sackar eller på annat sätt "deffar". Försvar är att stå stadigt, behålla kylan, ta din tid, sikta och träffa, allt medan kulor viner omkring dig utan att träffa.

Jag kommenterar Oreh's inlägg. Försvar är inte simulationism och det är ett misstag att försöka "visualisera" Försvar.

Försvar är den närmast övernaturliga auran som omger en tursam/erfaren/beryktad hjälte.

Försvar har ingenting med verkliga förhållanden som siktlinjer, dåligt ljus, rök och dimma att göra. Allt det kan vi sammanfatta som "cover", och det är ett separat, simulationistiskt, verklighetsbaserat spår för att undvika att bli träffad.

Jag hoppas du nu förstår min invändning mot ditt förslag (att länka Försvar till stenmurar, klippformationer eller omkullvälta vagnar).

Med vänlig hälsning

Kommentera

Ursprungligen skrivet av CapnZapp Visa inlägg
            Jag hoppas du nu förstår min invändning mot ditt förslag (att länka Försvar till stenmurar, klippformationer eller omkullvälta vagnar).
            Jo, jag förstår. Men eftersom den typen av osynliga auror faktiskt inte finns så dödar det min inlevelse. För att Försvar ska funka för mig så måste det innebära faktiska handlingar i den faktiska verkligheten.

Hade det varit en fantasyspel med övernaturliga cowboyhjältar hade jag inte haft det problemet. Men Western gör ett gediget jobb med att placera sig med bootsen i myllan, och ett bra jobb dessutom. Det är därför det skör sig för mig. Jag tycker helt enkelt att det är ett dåligt designval och enda sättet för mig att få det är funka är genom att se det som defensiva manövrar.

Min RP hade 25 i Försvar när kampanjen var över. Det var i princip omöjligt för mig att bli träffad (blev f.ö inte träffad en enda gång på 10 spelmöten). Det spelade ingen roll om jag sprang sicksack eller hukade mig. Samma gällde en del fiender. Ibland var man tvungen att kniva ihjäl dem eftersom reglerna ger revolvermän sjuka värden på närstrid. Allt detta sker då på regelnivå. Det är 100% meta. Vi spelar reglerna, inte settingen. Och som sagt, då dör min inlevelse.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg

Jo, jag förstår. Men eftersom den typen av osynliga auror faktiskt inte finns så dödar det min inlevelse. För att Försvar ska funka för mig så måste det innebära faktiska handlingar i den faktiska verkligheten.

Hade det varit en fantasyspel med övernaturliga cowboyhjältar hade jag inte haft det problemet. Men Western gör ett gediget jobb med att placera sig med bootsen i myllan, och ett bra jobb dessutom. Det är därför det skör sig för mig. Jag tycker helt enkelt att det är ett dåligt designval och enda sättet för mig att få det är funka är genom att se det som defensiva manövrar.

Min RP hade 25 i Försvar när kampanjen var över. Det var i princip omöjligt för mig att bli träffad (blev f.ö inte träffad en enda gång på 10 spelmöten). Det spelade ingen roll om jag sprang sicksack eller hukade mig. Samma gällde en del fiender. Ibland var man tvungen att kniva ihjäl dem eftersom reglerna ger revolvermän sjuka värden på närstrid. Allt detta sker då på regelnivå. Det är 100% meta. Vi spelar reglerna, inte settingen. Och som sagt, då dör min inlevelse.
              Jaha, ja då förstår jag. (Hade du nämnt du var medveten om att du omdefinierade begreppet från hur regelskaparna tänkt sig det, hade jag inte lagt mig i.) Mitt enda råd är att ta konsekvensen av din tankegång och bort Försvar helt. Lägg istället till större modifikationer för sådant som att sicksacka, söka skydd, osv. (Eller dela ut fler Ödespoäng, men då är vi tillbaka i meta) Lycka till med din kampanj!

Personligen är min invändning att Försvar helt klart är ämnad vara vad du kallar en osynlig aura, dvs en narrativ lösning på problemet "jag behöver slå fram en ny hjälte varannan spelning". Men sedan faller konstruktörerna i simulationism-fällan och ger denna aura till vilken anonym svarthatt som helst. Vilket alltså har som enda resultat att mer eller mindre ogiltigförklara civilisters närvaro i farliga situationer.
              Last edited by CapnZapp; 30 October 2019, 13.05.

Kommentera

Personligen accepterar jag att ett realistiskt (läs dödligt) stridssystem inte tillåter längre kampanjspel, eftersom hjältarna dör längs vägen. Jag accepterar att enda lösningen är att ge "plot armor" till hjältarna. Frågan är bara hur man gör det på ett så icke-invasivt sätt som möjligt; dvs hur man inför det utan att förstöra spelarnas illusion av att spelet är balanserat och neutralt.

I ett brädspel som Gloomhaven är lösningen att spelarna har kontroll över situationen; dvs vet vad fienden tänker göra; dvs kan se konsekvenserna av sina handlingar.

I ett rollspel vill man sällan ha det så; dvs SL ska få tillåtas behålla förmågan att överraska spelarna.

I just detta specifika fall lutar jag åt att fortsätta låta hjältarna bli skjutna, och mildra de omedelbara effekterna av detta. Dvs undvika den "dödsspiral" som realistiska skaderegler obönhörligen ger upphov till.

Ni andra kanske föredrar andra lösningar; men detta är vad jag hamnar i när jag inser jag vill behålla träffsilhuetten som ju är det mest ikoniska med just detta spel.

Med andra ord, jag vill inte införa kroppspoäng eller någonting liknande. Och jag har redan sagt jag tycker Ödespoäng i praktiken blir lite för likt hit points, i att om du har 3 Ödespoäng så har du i praktiken "tre extraliv". Att involvera skadereglerna blir det liksom inte tal om, eftersom de är alldeles för realistiska för att du nånsin ska välja att spara ett Ödespoäng och "ta" skadan. (Förutom i undantagsfall, som när du vet detta är kampanjens slutstrid och således att flera månaders konvalencens inte längre utgör någon nämnvärd kostnad etc).

Kommentera

Jag tycker m.a.o. regelbokens Ödespoäng är alldeles för effektiva.

Att spendera ett Ödespoäng för att förvandla en Allvarlig skada till en Skråma (minns inte exakta skadekategorierna) är alldeles för bra för att kunna påstå det är ditt val.

Särskilt som du är plågsamt medveten om hur obönhörlig sannolikhetskurvan (se min MS Paint grafik ovan!) är. Dvs -4 till att skjuta vidare innebär inte 20 procentenheters lägre chans; det innebär sannolikt att du knappt kan träffa alls mer, sålänge motståndaren lyckas hålla uppe sitt Försvar. Eller, om du är Vilda Västerns grymmaste skytt, så betyder -4 ingenting, eftersom du träffar lika säkert med FV 26 som med FV 30.

Vilket inte är bättre.

Kommentera

Senaste inlägg

Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
                  Started by Massa, Igår, 09.49
                  11 responses
                  250 visningar
                  2 gillar
                  Senaste inlägg ChrilleT  
                  Started by Skarpskytten, 15 September 2019, 16.39
                  4 responses