Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

"whiff"-faktorn i Western

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Khan, 10 January 2018, 11.51
143 responses
5.432 visningar
14 gillar
shirian
av shirian

Skapad av skraku, 12 August 2018, 14.01
20 responses
677 visningar
1 gillar
skraku
av skraku

Skapad av Paco, Igår, 20.55
1 response
75 visningar
1 gillar
Arfert
av Arfert

Skapad av krank, 06 August 2018, 10.51
3 responses
141 visningar
0 gillar
Krille
av Krille

Skapad av Platon, Igår, 21.25
1 response
59 visningar
0 gillar
Henke
av Henke

Skapad av Äventyr, 16 January 2018, 22.32
23 responses
1.571 visningar
7 gillar
Grisodlar'n  
Skapad av krank, Igår, 13.38
0 responses
18 visningar
0 gillar
krank
av krank

Skapad av krank, Igår, 13.37
0 responses
21 visningar
0 gillar
krank
av krank

Skapad av Ydram, 13 April 2017, 22.26
6 responses
667 visningar
7 gillar
skraku
av skraku

Skapad av Mattifier, 30 March 2018, 16.35
24 responses
925 visningar
6 gillar
Mattifier  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Nu har jag varken läst eller spelat Western neb det känns lite som ett spel som vill vara realistiskt/simulationistiskt men samtidigt heroiskt... en balans som kanske inte alltid funkar?

I många andra spel kan ju icke-fighters göra andra grejer i strid (prata, distrahera, använda sprängmedel etc). Vore ju bra att öppna upp för icke-våldslösningar i Western-äventyr?

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Lupus Maximus Visa inlägg
      Sedan låter det som om folk generellt sett är för kompetenta om civilisterna inte kan träffa revolvermännens kumpaner ens.
      Ja, det är alltså pudelns kärna.

Kommentera

Som Grisodlar'n nämner är att de flesta skott missar rätt rimligt. En direkt nackdel är väl att reglerna (sid. 231) säger att man skall sänka med 5 för realism och/eller nybörjare och höja med 5 för action och mer erfarna. Som skrivet för de mer erfarna, sänka en eller två gånger för lite mindre erfarna och nybörjare, och enbart höja med 5 för de legendariska undantagen.

Men, sedan har jag aldrig förstått mig på den där idén med att låta spelarna ha erfarna rollpersoner, för att sedan höja kunskapen på resten av världen så man återigen är lika inkompetent i förhållande till sin omgivning. Lite som i dataspelet Oblivion, där till och med bönderna till slut kunde gå omkring i superrustningar. Spagettiwestern har kanske fler erfarna och legendariska personer än verkligheten, men att öka värdet för alla?

Kommentera

( finns en facebook sida som ibörjan hade en hel del diskussioner men sen när UTLÄNNINGARNA kom med som bara sitter och väntar på sitt ex så har det blivit mest bara intressanta länkar, problemet med svårigheten med skyttet, kan det inte ha med att de flesta äventyren som kommit ut är väl konvents äventyr, kanske påverkar saken, slut på parantes)

Kommentera

Ursprungligen skrivet av afUttermark Visa inlägg
            Jag spelleder western och om mina spelare hade velat vara civilister men kunnat skjuta en och annan skurk så hade jag väl anpassat spelet efter det. Mitt problem är snarare att de förskrivna slpkaraktärerna är lite sämre än spelarna så banditgänget måste vara minst trettiotre så att patronerna i två winchester tar slut. Mina spelare missar sällan typ bara miss en på tio.
            Nu kanske du höftar till, men att träffa 9 av 10 skott är väldigt bra.

Det låter som att de flesta (alla?) av dina spelare slagit fram "klassiska" revolvermän och har antingen mycket erfarenhet eller våldsamt optade startvärden - för att "nästan alltid" träffa SLPer med Försvar 12-15 behöver man ju Träffchans 30-35.

Eftersom det finns ett klart trendbrott mellan träffcirklarna för 23 och 24 på Träffmallen - med summan 23 är 40% missar, med summan 24 är helt plötsligt 0% missar. Om verkligen nio av tio skott träffar måste därför ett attackslag på 5 räcka till närmast garanterad träff dvs 24+; och givet Försvar 14 innebär det en Träffchans på 33.

Om allt äventyren handlar om är shootouts, och ni inte träffat på ett problem inte en kula kan lösa, gratulerar.

Men vi trodde naivt nog att alla de dussintals civila Rollerna hade sin del att spela. Även i strid.

Men det visar sig ju att med en Träffchans på 13 kunde jag lika gärna sparat mina xp och struntat helt i att skaffa mig revolverfärdighet alls. (I verkligheten är det ju fortfarande bra kunna skjuta vilda djur och skrämma bort tiggare, typ; men i spelet Western skippar vi ju sådana vardagligheter)

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Hans E Magnusson Visa inlägg
              ( finns en facebook sida som ibörjan hade en hel del diskussioner men sen när UTLÄNNINGARNA kom med som bara sitter och väntar på sitt ex så har det blivit mest bara intressanta länkar, problemet med svårigheten med skyttet, kan det inte ha med att de flesta äventyren som kommit ut är väl konvents äventyr, kanske påverkar saken, slut på parantes)
              Lite väl få avslutade meningar där, men menar du att denna fråga lyfts på Åskfågelns facebooksida?

Isåfall, har spelkonstruktörerna svarat?

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Lupus Maximus Visa inlägg
                Som Grisodlar'n nämner är att de flesta skott missar rätt rimligt.
                Spel <> verklighet

Och ett spel med enbart 40% träffchans blir ökänt för att ha notorisk "whiff factor". Detta spel är Warhammer Fantasy Role-Play.

Min Westerngubbe har 20% träffchans. Om ens det.

Ändå har jag inte hört någonting om detta problem förräns i och med att jag själv fick uppleva det.

En direkt nackdel är väl att reglerna (sid. 231) säger att man skall sänka med 5 för realism och/eller nybörjare och höja med 5 för action och mer erfarna. Som skrivet för de mer erfarna, sänka en eller två gånger för lite mindre erfarna och nybörjare, och enbart höja med 5 för de legendariska undantagen.
                Texten säger uttryckligen att de omodiferade värdena är avsedda för Kampanjnivå.

Och jag spelar på kampanjnivån. Och jag tyckte jag hade satt mycket på min revolverfärdighet. Det visade sig jag hade satt hopplöst lite. Men om jag använt alla mina poäng på stridsfärdigheter hade jag fått offra alla de färdigheter som särskiljer min roll och var anledningen till att jag valde en civil roll och inte en Desperado.

Jag drar därför slutsatsen att Westerns stridssystem inte är konstruerat för hjältar i civila Roller.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av CapnZapp Visa inlägg
                  Nu kanske du höftar till, men att träffa 9 av 10 skott är väldigt bra.

Det låter som att de flesta (alla?) av dina spelare slagit fram "klassiska" revolvermän och har antingen mycket erfarenhet eller våldsamt optade startvärden - för att "nästan alltid" träffa SLPer med Försvar 12-15 behöver man ju Träffchans 30-35.

Eftersom det finns ett klart trendbrott mellan träffcirklarna för 23 och 24 på Träffmallen - med summan 23 är 40% missar, med summan 24 är helt plötsligt 0% missar. Om verkligen nio av tio skott träffar måste därför ett attackslag på 5 räcka till närmast garanterad träff dvs 24+; och givet Försvar 14 innebär det en Träffchans på 33.
                  Ja, afUttermark höftar rejält. Våra RP har ca 21-23 på våra vapenfärdigheter. Vilket är vad man landar på med 15 UTB och riktigt höga värden på MOT o.dyl. Man kan komma upp i 25 men vi har satt ett grundegenskapstak så att man bara får ha en +5 och en +4. Att en civil roll därmed skulle ha 23 i TC (som min käre SL föreslår här ovan :) ) håller jag inte med om. Det skulle inte min simulationistiska ådra tillåta :) Och även om man skulle köra på det så skulle RP:n var tvungen att åsidosätta sådant som egentligen var viktigt för rollen och därmed ändå bli en semi-revolverman.

Men vi trodde naivt nog att alla de dussintals civila Rollerna hade sin del att spela. Även i strid.

Men det visar sig ju att med en Träffchans på 13 kunde jag lika gärna sparat mina xp och struntat helt i att skaffa mig revolverfärdighet alls. (I verkligheten är det ju fortfarande bra kunna skjuta vilda djur och skrämma bort tiggare, typ; men i spelet Western skippar vi ju sådana vardagligheter)
                  Ja. Som sagt upptäckte jag det här innan vi började, men jag var väldigt sugen på flera civila roller. I slutändan struntade vi helt i dem och köpte färdigheter fritt för poäng istället.

Kommentera

Och ett spel med enbart 40% träffchans blir ökänt för att ha notorisk "whiff factor". Detta spel är Warhammer Fantasy Role-Play.

Min Westerngubbe har 20% träffchans. Om ens det.
                    Du glömmer parry/dodge. Samt ABS från rustning. WFRP ligger också på strax över 20% för en väldigt kompetent startrollperson.

Det här förminskar på intet sätt din poäng, och är rätt oviktigt för diskussionen om Western, med det behövde sägas.

Kommentera

Mitt primära problem med Western, som kraftigt skadat min entusiasm för regelsystemet, är inte så mycket whiff-faktorn, som att avsaknaden av alla sociala färdigheter och avsaknaden av alla ens remotely involverande och intressanta regler för vanliga färdighetsslag gör att det är tråkigt att spela något annat än en gunslinger, och att alla konflikter kring något annat än våld blir upp till SL-fiat eller totalt avdramatiserade genom ett enda tärningsslag utan någon möjlighet till uppbyggnad eller meningsfulla val för spelarna (jag räknar inte spenderande av ödespoäng för de är så viktiga att man bara vill använda dem till att överleva). Detta är något helt annorlunda, och mycket sämre, än till exempel fail forward-slagen i FFGs Star Wars eller det intressanta och färgstarka konfliktssystemet i Eon IV.
                      Last edited by Ymir; 19 February 2018, 08.09.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Rymdhamster Visa inlägg
                        WFRP ligger också på strax över 20% för en väldigt kompetent startrollperson.

Det här förminskar på intet sätt din poäng, och är rätt oviktigt för diskussionen om Western, med det behövde sägas.
                        20+2D10% är del väl? Så en väldigt kompetent startrollperson ligger närmre 40% eller t.o.m över, om man har Warrior Born el.dyl. Det är oviktigt för diskussionen om Western, med det behövde sägas :P

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg
                          20+2D10% är del väl? Så en väldigt kompetent startrollperson ligger närmre 40% eller t.o.m över, om man har Warrior Born el.dyl. Det är oviktigt för diskussionen om Western, med det behövde sägas :P
                          Och när du slagit för att träffa slår motståndaren sin parry eller dodge på 40 % som har chans att helt negera träffen, och under förutsättning att du fortfarande har träffat måste man jämföra skadan mot abs. Styrka tar oftast ut Thoughness på jämspelta rollpersoner, men rustning fakturerar fortfarande in som ett rent avdrag.

Så i slutänden ligger du på någonstans runt 20-25%.

Edit: En mot en, skall sägas. Är man fler mot en så ändrar sig saker för nr 2 i ordningen eftersom man normalt sett bara får 1 dodge/parry per runda.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Ymir Visa inlägg
                            Mitt primära problem med Western, som kraftigt skadat min entusiasm för regelsystemet, är inte så mycket whiff-faktorn, som att avsaknaden av alla sociala färdigheter och avsaknaden av alla ens remotely involverande och intressanta regler för vanliga färdighetsslag gör att det är tråkigt att spela något annat än en gunslinger, och att alla konflikter kring något annat än våld blir upp till SL-fiat eller totalt avdramatiserade genom ett enda tärningsslag utan någon möjlighet till uppbyggnad eller meningsfulla val för spelarna (jag räknar inte spenderande av ödespoäng för de är så viktiga att man bara vill använda dem till att överleva). Detta är något helt annorlunda, och mycket sämre, än till exempel fail forward-slagen i FFGs Star Wars eller det intressanta och färgstarka konfliktssystemet i Eon IV.
                            Man kan hävda att det finns en synergi här. Hade det funnits vettiga regelmässiga alternativ till att dra puffran så hade det varit intressantare med "civila" rollpersoner (termen är ju inte klockren, men fortsätter med den), även om de inte kan träffa någon i eldstrid.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Ymir Visa inlägg
                              Du satte mycket bättre ord på det jag försökte säga tidigare. Systemet gör det inte lätt för dig - dels saknas det helt grundläggande färdigheter (vart fanken är bluffa, hota eller förföra?) och samtidigt saknas det intressanta regelmekaniker för att använda sig av dessa färdigheter.

Konfliktsystemet i Eon IV, sociala konflikter i Mutant eller i Svavelvinter med dess färgstärka färdigheter (och till vis grad senaste Vampire). Det är så man gör intressanta sociala konfliktsystem, inte bara rulla en D20, få över 15 och nu gör snubben vad du vill.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Rymdhamster Visa inlägg

Och när du slagit för att träffa slår motståndaren sin parry eller dodge på 40 % som har chans att helt negera träffen, och under förutsättning att du fortfarande har träffat måste man jämföra skadan mot abs. Styrka tar oftast ut Thoughness på jämspelta rollpersoner, men rustning fakturerar fortfarande in som ett rent avdrag.

Så i slutänden ligger du på någonstans runt 20-25%.

Edit: En mot en, skall sägas. Är man fler mot en så ändrar sig saker för nr 2 i ordningen eftersom man normalt sett bara får 1 dodge/parry per runda.

Ah, ok, då är jag med. Men då bör man väl ta i beaktande 2 attacker, och det faktum att de flesta motståndare inte har dodge med? Men skitsamma. Jag är bara sjuk och rastlös. Jag fattar vad du menar och håller med om att man är sämre i WFRP (1-2) än i Western, men det ligger nog ändå ganska nära. Men då jämför vi en kompetent WFRP-RP med en "civil" Western RP, vilket kanske inte är rättvist. Till att börja med har en kompetent Western-RP 3-4 attacker/runda. Bara där blir skillnaden enorm.

Kommentera

Arbetar …
                                X