Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Dra vapen mitt i rundan (kastkniv)

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Lambendil, 23 November 2017, 13.41
3 responses
185 visningar
6 gillar
PAX
av PAX
 
Skapad av Måns, 23 November 2017, 08.39
26 responses
484 visningar
1 gillar
Osbjer
av Osbjer
 
Skapad av Osbjer, 01 November 2017, 06.04
35 responses
819 visningar
0 gillar
Osbjer
av Osbjer
 
Skapad av wilper, 03 May 2017, 12.56
90 responses
2.321 visningar
11 gillar
luddwig
av luddwig
 
Skapad av God45, Igår, 14.23
19 responses
348 visningar
0 gillar
Makaron
av Makaron
 
Skapad av Henke, 19 November 2017, 13.07
59 responses
1.937 visningar
1 gillar
1897
av 1897
 
Skapad av Samuel, 23 November 2017, 15.00
7 responses
174 visningar
0 gillar
Paal
av Paal
 
Skapad av wilper, 23 November 2017, 11.57
3 responses
144 visningar
3 gillar
Henke
av Henke
 
Skapad av Organ, 16 November 2017, 09.30
8 responses
257 visningar
0 gillar
Voldstagg13  
Skapad av Björn den gode, Igår, 19.55
0 responses
47 visningar
0 gillar
Björn den gode  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Dra vapen mitt i rundan (kastkniv)

    Jag tänkte mig att min rollperson ska använda kastknivar som huvudsakligt vapen i strid. Rollpersonens Vapensnabbhet är 15, och jag har specialiseringen Snabbdrag. Jag har knivarna (VH 1) i knivhölster (kostnad 1), så min slutgiltiga vapenhastighet blir 13. Gott så. Men ska jag räkna det som att jag drar alla knivar jag behöver kasta det första jag gör i rundan? Eller ska jag dra ifrån hölstrets kostnad utöver minskningen med 5 för att ta reda på när nästkommande handling sker(eftersom jag behöver dra en ny kniv varje gång jag kastar)?

  • #2
    Dessvärre. Som du själv säger så drar du ju från "hölstret" varje gång.

    Nu har jag inte regelboken med mig till jobbet (!), men finns det ingen specialisering som tillåter att du kastar två eller flera knivar (som på omslaget till en av regelböckerna)? Har din rollperson hög koordination så att du kan använda båda händerna? Det går ju ofta att tweeka saker till sin fördel ändå.
    Last edited by KnightVision; 14 August 2017, 08.13.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen skrivet av KnightVision Visa inlägg

      Nu har jag inte regelboken med mig till jobbet (!), men finns det ingen specialisering som tillåter att du kastar två eller flera knivar (som på omslaget till en av regelböckerna)? Har din rollperson hög koordination så att du kan använda båda händerna? Det går ju ofta att tweeka saker till sin fördel ändå.
      Det finns! Knivkastare låter dig kasta två eller tre knivar med samma handling. Nästa handling ( i samma runda) står du dock tomhänt, om det inte förutsätts att du har dragit en massa knivar på en gång. Har du t.ex. tre handlingar i en runda kan du teoretiskt sett få iväg upp till nio knivar i en stridsrunda.

      Då förstår jag det som att jag drar av 6 istället för 5 för att se när min nästa handling är. Skulle det råka bli så att jag då får under 1 så antar jag att jag tappar handlingen (eller agerar jag sist av alla?)

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen skrivet av durandal Visa inlägg

        Då förstår jag det som att jag drar av 6 istället för 5 för att se när min nästa handling är. Skulle det råka bli så att jag då får under 1 så antar jag att jag tappar handlingen (eller agerar jag sist av alla?)
        Sist av alla i stridsrundan om din VS blir under 5, ja.

        Kommentera


        • #5
          Det trodde jag bara gällde nybörjare.

          Alltså: passussen om "har du under VS 5 agerar du sist i rundan". Den trodde jag gällde karaktärer vars VS värde är <5.

          Inte när det gäller karaktärer vars andra, eller sjätte, handling, hamnar på <5. Jag har alltid trott att man fortsätter räkna ner "initiativet" 8...7...6...5...4...3 osv, bara att de rena gröngölingarna inte ens får vara med i det racet, utan "agerar sist i rundan".

          Allså att exemeplvis Sue agerar på 13, 8, 3 och Joe agerar på 9, 4 utan specialregel för 3:an och 4:an. Däremot Bubba med VS 4 agerar efter både Sue och Joe eftersom han "agerar sist i rundan".

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen skrivet av CapnZapp Visa inlägg
            Det trodde jag bara gällde nybörjare.

            Alltså: passussen om "har du under VS 5 agerar du sist i rundan". Den trodde jag gällde karaktärer vars VS värde är <5.

            Inte när det gäller karaktärer vars andra, eller sjätte, handling, hamnar på <5. Jag har alltid trott att man fortsätter räkna ner "initiativet" 8...7...6...5...4...3 osv, bara att de rena gröngölingarna inte ens får vara med i det racet, utan "agerar sist i rundan".

            Allså att exemeplvis Sue agerar på 13, 8, 3 och Joe agerar på 9, 4 utan specialregel för 3:an och 4:an. Däremot Bubba med VS 4 agerar efter både Sue och Joe eftersom han "agerar sist i rundan".
            Helt rätt, glömde att förtydliga detta. Och nu läste jag första inlägget igen och inser att han omöjligen får VS 1 i själva kastet =)

            Last edited by KnightVision; 23 August 2017, 18.14.

            Kommentera


            • #7
              Yes, då har jag förstått saken rätt :)

              Säg då att jag i första rundan drar ett gäng kastknivar och hivar iväg dem. Sen rusar en motståndare fram och vill nita mig på käften. Då vill jag helt plötsligt inte kasta kniv längre utan göra en närstridsattack. Dock så kan jag ha olika vapensnabbhet på Kastvapen och Närstrid. Hur gör jag om jag vill byta anfallsmetod mitt i rundan? Fortsätter jag enligt tidigare "snabbhet"? Säg att min vapensnabbhet för Kastkniv är 16 och min vapensnabbhet för Närstrid är 5, och jag blir anfallen i handling 2. När får jag slå tillbaka?

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen skrivet av durandal Visa inlägg
                Yes, då har jag förstått saken rätt :)

                Säg då att jag i första rundan drar ett gäng kastknivar och hivar iväg dem. Sen rusar en motståndare fram och vill nita mig på käften. Då vill jag helt plötsligt inte kasta kniv längre utan göra en närstridsattack. Dock så kan jag ha olika vapensnabbhet på Kastvapen och Närstrid. Hur gör jag om jag vill byta anfallsmetod mitt i rundan? Fortsätter jag enligt tidigare "snabbhet"? Säg att min vapensnabbhet för Kastkniv är 16 och min vapensnabbhet för Närstrid är 5, och jag blir anfallen i handling 2. När får jag slå tillbaka?
                Det där är bökigt och jag tror inte det finns några raka svar i reglerna. Om du i ögonblicket då du blir attackerad står där med tomma händer så lär det inte vara några problem att använda Närstrid direkt, om inte annat när du försvarar dig, Var i initiativordningen befinner sig motståndaren när han gör sin attack? Om det är innan VS 5 så har du en chans att hinna slå tillbaka samma stridsrunda förutsatt att du vinner initiativet pga motståndarens dåliga effekt i attackslaget.

                Det riktigt besvärliga är om du försöker skjuta med din revolver mot någon som spöar på dig i Närstrid tycker jag. Senast det hände körde vi så att den med revolvern var tvungen att vinna närstridsinitiativet genom bra defensivvärdesslag (modifierat med tillhygge revolver) för att ens få upp revolvern i läge att skjuta.

                Kommentera

                Arbetar …
                X