Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Inför Kickstartern #5: handlingar, förflyttning

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Bifur, Igår, 11.04
55 responses
1.004 visningar
0 gillar
vandraren  
Skapad av Björn Wärmedal, 29 October 2017, 22.03
1 response
33 visningar
1 gillar
Björn Wärmedal  
Skapad av LJSLarsson, 14 November 2017, 13.48
15 responses
229 visningar
5 gillar
LJSLarsson  
Skapad av Siljestam, 10 August 2016, 07.00
28 responses
1.379 visningar
1 gillar
avatarex  
Skapad av Hans E Magnusson, 18 November 2017, 08.07
16 responses
346 visningar
0 gillar
Hans E Magnusson  
Skapad av Henke, Igår, 13.07
38 responses
945 visningar
1 gillar
Evokee
av Evokee
 
Skapad av wilper, 03 May 2017, 12.56
82 responses
2.154 visningar
11 gillar
Hans E Magnusson  
Skapad av Drelis, Idag, 14.14
5 responses
94 visningar
5 gillar
Rangertheman  
Skapad av Marrik den allvetande, Idag, 20.57
0 responses
10 visningar
0 gillar
Marrik den allvetande  
Skapad av Evokee, Igår, 21.58
31 responses
531 visningar
0 gillar
Fiktionslek  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Inför Kickstartern #5: handlingar, förflyttning

    I denna serie trådar kommer jag med olika förslag för hur dispositionen och detaljfokuseringen kan bli bättre i en tänkt engelskspråkig upplaga av Western 4 (Kickstarter).

    Jag säger inget av detta för att klanka ner på ert mödosamma arbete, utan enbart i en positiv och konstruktiv anda. Jag har lagt ner rätt mycket tid nyligen på att gå igenom Regel- och Rollpersonsboken. Jag har funnit många bra grejer och en fantastiskt imponerande känsla för detaljrikedom... men också ett flertal smärre som större svagheter jag ber er titta på inför en internationell lansering.

    Snälla - reagera nu inte genom att bli defensiv. Om du märker du vill säga åt mig jag har fel eller förklara för mig hur det egentligen fungerar, gör inte det. Då missar du poängen fullkomligt! Jag skriver inte dessa poster för att *jag* behöver få ett svar. Jag skriver detta för att påpeka att ***böckerna*** behöver ge dessa svar!

    Det konstruktiva sättet att reagera på dessa poster är att fundera på om regeltexten är tillräckligt bra som den är (inför en översättning), eller om det ligger någonting i vad jag säger, och att texten behöver förbättras. Inte att här i tråden ge svaren.

    Jag kopierar denna inledning till varje enskild tråd, i hopp om att ingen missar mitt syfte. Att jag väljer flera trådar istället för en är för att annars försvinner översikten väldigt snabbt, om det blir en eller flera diskussioner om hur bäst åtgärda respektive punkt.

    Fråga gärna vad jag menar - jag är medveten om att jag ibland kan ha blivit lite väl stolpig.

    Tack för mig och hoppas mitt engagemang uppskattas /Zapp



    ---

    Byte av vapendisciplin under en och samma stridsrunda. (Något ni besvarat här på WRNU)

    Säger inte detta är omöjligt att lista ut. Det är däremot konstigt att reglerna inte alls tar upp frågan.

    ---

    Handlingar.

    Tro det eller ej, men det är långt ifrån uppenbart att förflyttning är något du gör medan du gör något annat. I många spel är att röra på sig sin egen handling ("Move Action"). För dem som kommer från exempelvis Dungeons & Dragons, dvs 90% av er tilltänkta Kickstarterpublik, behöver detta sägas klart och tydligt: du kan röra dig medan du skjuter och gör olika saker, och det kostar bara avdraget för samtidiga handlingar (-5).

    Ett exempel där du skjuter, börjar springa och skjuter igen, dyker in genom ett fönster (medan du skjuter två gånger), varefter du reser dig upp, och avslutningsvis skjuter igen inklusive alla detaljer om handlingar och modifikationer hade varit väldigt värdefullt. (I detta exempel räknar jag till sex spenderade handlingar, så det är något du kan göra i en och samma runda om du är legendariskt snabb).
    Last edited by CapnZapp; 29 March 2017, 21.38.

  • #2
    "Byte av vapendisciplin" - frågan gäller när Åke först skjuter med sitt gevär, exempelvis, för att i samma runda dra revolver och avlossa även den.

    Reglerna missar helt att diskutera frågeställningen.

    När börjar man räkna vapensnabbhet utifrån den nya disciplinen? När kan man tillgodogöra sig sin snabbaste disciplin?

    Om man har olika antal handlingar med sina discipliner, hur hanteras detta? Bestäms hans antal handlingar i början på stridsrundan (baserat på hans då "aktiva" disciplin) eller ändras detta allteftersom - i en och samma runda?

    Exempel: Åke har tre handlingar med gevär men bara två med revolver? Han har olika Vapensnabbhet.

    Agerar han på exempelvis steg 15, 10, 5 oavsett vapen, eller kan det bli 15, 10... och 1 (för att revolvern var långsammare) eller blir det rentav 15, 10 och... ingenting (för att revolvern är såpass långsam att den bara ger två handlingar, inte tre).

    Reglerna tar inte ens upp saken. Detta kommer garanterat den internationella publiken hitta.

    Kommentera


    • #3
      Tycker du att du är säker på hur Western IV reglerna fungerar, hjälp gärna till genom att ge din syn på hur förflyttning fungerar, exempelvis genom att redogöra för mitt exempel ovan (alltså skjuta, springa och kasta sig genom fönster)

      Kommentera


      • #4
        Trodde i mitt trötta sinne att jag var en lösning på spåret men får nog suga lite på det när jag är vaknare. (En idé om att se handlingarna som kostnader och VS som din prisgrupp, typ. Första utkastet gjorde dock sönder logiken bakom vem som handlar först i en handlingsomgång..)

        Kan bara instämma att detta är ett litet frågetecken i reglerna, som trots klargörandet med att högsta VS används till "allmäna handlingar" inte fullt ut besvarar problematiken.
        I ditt exempel skulle Åke vinna på att byta till revolvern i sista handlingsomgången eftersom han ändå inte får använda den förrän dess. Skjuta gevär och kasta sig genom fönster an han dock utföra i handling 3 och 2...
        Last edited by Inkognito; 31 March 2017, 23.35.

        Kommentera

        Arbetar …
        X