Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Multipla närstridsdiscipliner och vapengrupper

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Bolongo, Idag, 08.55
4 responses
89 visningar
0 gillar
Björn Wärmedal  
Skapad av wilper, Idag, 09.59
4 responses
48 visningar
0 gillar
Björn Wärmedal  
Skapad av Kraetyz, Idag, 03.28
0 responses
59 visningar
0 gillar
Kraetyz
av Kraetyz
 
Skapad av krank, 12 November 2018, 19.17
1 response
41 visningar
0 gillar
krank
av krank
 
Skapad av krank, Igår, 22.32
1 response
10 visningar
0 gillar
krank
av krank
 
Skapad av Ape of Wrath, Igår, 20.00
0 responses
70 visningar
1 gillar
Ape of Wrath  
Skapad av Bifur, Igår, 11.59
2 responses
172 visningar
2 gillar
Per
av Per
 
Skapad av Björn Wärmedal, 15 November 2018, 21.27
28 responses
443 visningar
0 gillar
Rymdhamster  
Skapad av Mariner, Igår, 19.06
0 responses
50 visningar
0 gillar
Mariner
av Mariner
 
Skapad av buenaventura, 25 October 2018, 16.09
5 responses
193 visningar
0 gillar
buenaventura  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Multipla närstridsdiscipliner och vapengrupper

    Jag har mixtrat med närstridsfärdigheterna lite på sistone och har stött på ett litet kompabilitetsproblem.

    Låt säga Bultar-Benke har tre grader i Närstrid och behärskar vapengrupperna Handgemäng, Knivar och Tillhyggen. Han bestämmer sig för att komplettera med lite fäktningsträning och uppnår en grad där med och ska välja en vapengrupp. Hur fungerar detta egentligen? Vad säger ni om följande alternativ:

    1. Benke väljer handgemäng till Fäktning, eftersom han redan har handgemäng till Närstrid. Detta betyder att:
    1a: Benke får +1/grad med handgemäng till både Närstrid och Fäktning, eftersom han valt vapengruppen två gånger.
    1b: Benke kan använda handgemäng till fäktning utan avdrag. Vill han fäktas med knivar och tillhyggen får han minus eftersom han inte lärt sig dessa till fäktning.

    2. Benke väljer klingor till Fäktning eftersom han redan behärskar handgemäng, knivar och tillhyggen (genom Närstrid). Han kan då använda alla dessa vapengrupper utan avdrag till både Närstrid och Fäktning.

    Dessutom, om man behärskar multipla discipliner, hur i h-e blir det med primära och sekundära manövrer?

  • #2
    Jag har haft exakt samma fundering men nu minns jag inte vad jag resonerade fram till.... :)

    En sak jag minns att jag kom fram till var iaf att inte låta det FN i (exempelvis) Fäktning gälla för vapengrupper upplåsta med Närstrid, i det fall där FN i Fäktning är högre. Problemet med detta är att man väldigt billigt kan uppnå FN 5 (och därmed låsa upp första vapengruppen) i en disciplin. Är karaktären en "fighter" är det till och med sannolikt att grundchansen överstiger 5 utan att man ens behöver köpa utbildning!

    Samtidigt bör man givetvis belöna med bonusar om man väljer att förkovra sig i flera stilar som innehåller samma vapen/obeväpnad. Tveksamt om Specialiseringarna i sig är motivation nog. Men om man får tillgodoräkna sig bonus från primära och sekundära manövrer, överfört till annan disciplin där samma manövrer ingår, då kanske vi börjar närma oss att det blir värt med "mixed-martial arts"..? Det behövs dock en spärr för att undvika bonus från alla discipliner pga grundchansen.. Kanske minst 5 spenderat på Utbildning?
    Last edited by Inkognito; 19 August 2016, 00.37.

    Kommentera


    • #3
      Vad det gäller primära/sekundära manövrer lutar jag att vara snål. Man väljer bara en uppsättning manövrar (en primär, två sekundära) som gäller för alla discipliner. Bonusen man får av dessa räknas på den disciplin där man har högst grad och där manövern är tillgänglig.
      Jag kommer nog vara mildare med vapengrupper och köra på varianterna 1a och 2 ovan.
      Specialiseringarna är det redan etablerat hur man använder.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen skrivet av Pendragon Visa inlägg
        Jag har mixtrat med närstridsfärdigheterna lite på sistone och har stött på ett litet kompabilitetsproblem.

        Låt säga Bultar-Benke har tre grader i Närstrid och behärskar vapengrupperna Handgemäng, Knivar och Tillhyggen. Han bestämmer sig för att komplettera med lite fäktningsträning och uppnår en grad där med och ska välja en vapengrupp. Hur fungerar detta egentligen? Vad säger ni om följande alternativ:

        1. Benke väljer handgemäng till Fäktning, eftersom han redan har handgemäng till Närstrid. Detta betyder att:
        1a: Benke får +1/grad med handgemäng till både Närstrid och Fäktning, eftersom han valt vapengruppen två gånger.
        1b: Benke kan använda handgemäng till fäktning utan avdrag. Vill han fäktas med knivar och tillhyggen får han minus eftersom han inte lärt sig dessa till fäktning.

        2. Benke väljer klingor till Fäktning eftersom han redan behärskar handgemäng, knivar och tillhyggen (genom Närstrid). Han kan då använda alla dessa vapengrupper utan avdrag till både Närstrid och Fäktning.

        Dessutom, om man behärskar multipla discipliner, hur i h-e blir det med primära och sekundära manövrer?
        Som jag förstår det är vapengrupperna universella, dvs har du väl tagit Tillhyggen en gång gäller det för samtliga närstridsfärdigheter (=discipliner).

        Regeln om att du kan få välja samma vapengrupp mer än en gång, och då får +1/grad istället, uppfattar jag som extremt kraftfull. Jag förstår att det måste finnas något alternativ för dig som "får slut" på vapengrupper, men jag hade hållt koll här, känns som ett minmaxarläge. Som ett minimum hade jag avkrävt spelaren en in-game försklaring varför denne specialiserat sig så hårt. I värsta fall tagit bort alternativet helt, dvs inte gett något extra alls för att duplicera vapengrupper. Det beror på hur mycket av en minmaxare spelaren ifråga är - många spelares karaktärer kan snarast behöva extrabonusen, och där är det ju inga problem.

        Kommentera

        Arbetar …
        X