Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Skademoddar och svårighetsgrader.

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av ragngand, 24 March 2017, 13.20
4 responses
41 visningar
0 gillar
ragngand  
Skapad av anth, 10 December 2016, 12.51
18 responses
925 visningar
14 gillar
2097
av 2097
 
Skapad av Hans E Magnusson, 21 March 2017, 17.57
11 responses
218 visningar
1 gillar
2097
av 2097
 
Skapad av Hikage, 24 May 2016, 16.45
1 response
99 visningar
0 gillar
Hikage
av Hikage
 
Skapad av anth, 02 January 2017, 13.56
13 responses
296 visningar
0 gillar
Arazand
av Arazand
 
Skapad av 2097, Igår, 22.45
6 responses
86 visningar
2 gillar
anth
av anth
 
Skapad av spieler, Idag, 12.33
0 responses
7 visningar
0 gillar
spieler
av spieler
 
Skapad av Zadrith, 24 March 2017, 11.32
15 responses
228 visningar
0 gillar
secondFANFARE  
Skapad av Fridigern, 07 February 2017, 09.46
3 responses
163 visningar
1 gillar
2097
av 2097
 
Skapad av 2097, Idag, 11.26
0 responses
17 visningar
0 gillar
2097
av 2097
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Skademoddar och svårighetsgrader.

    Jag har kört fast en smula på följande vaga formuleringar:

    Skademodifikation, vilket avdrag skadan ger dig. De adderas, så en Lätt Skada (-1) och en Allvarlig (-2) ger -3 totalt. Använd Svårighetsgrader, då det är svårare att använda en skadad kroppsdel.
    Dina chanser att lyckas med olika handlingar beror på vad du försöker göra. Lätta saker som att spåra i nysnö ger plus på tärningsslaget, svåra som att rida i full galopp och samtidigt skjuta mot de flyende rånarna ger dig minus. Dessa modifieringar kallas Svårighetsgrader och är alltid i jämna 5-steg.
    Ska man tolka detta som att en lätt skada i armen ger -1 i allmänhet, men -5 (en svårighetsgrad) när man försöker använda den skadade armen till något?

  • #2
    -1 när du försöker använda den till något.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen skrivet av Pendragon Visa inlägg
      Ska man tolka detta som att en lätt skada i armen ger -1 i allmänhet, men -5 (en svårighetsgrad) när man försöker använda den skadade armen till något?
      Precis så har jag tolkat det.
      På sidan 72 står det vid varje skadebeskrivning "- X på allt du gör".
      Att modifikationen skulle räknas om till Svårdighetsgrader när den skadade lemmen används primärt ser även logiskt ut om man ser på Kritisk skada. Beskrivs som att du ser livet passera förbi i revy. En sådan skada i armen borde ge betydligt mer minus än en knapp SG (-6) när armen ska användas, särskilt om man ser på att de permanenta sviterna från en kritisk skada i armen är just en svårighetsgrad (-5) efter att den läkt ut..

      Kommentera


      • #4
        Vad säger Gillbringarna om detta?

        Den stränga tolkningen passar bättre för Realism skulle jag säga, men stämmer inte med hur vi har spelat både W3 eller W4 i min grupp hittills (vilket pendlar mellan Kampanj och Action skulle jag tro).

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen skrivet av KnightVision Visa inlägg
          Vad säger Gillbringarna om detta?

          Den stränga tolkningen passar bättre för Realism skulle jag säga, men stämmer inte med hur vi har spelat både W3 eller W4 i min grupp hittills (vilket pendlar mellan Kampanj och Action skulle jag tro).

          Du får framföra mina kondoleanser till dina spelare nu om du beslutar att göra det tuffare för dem med skadade lemmar! ;)

          Egentligen blir det ju bara intressant när någon försöker utföra något med sin skadade arm och spelar ni Action har de väl råd att höja upp Koordination rejält så att de kan värja sig med sin sekundära revolverhand! :)

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen skrivet av Inkognito Visa inlägg

            Precis så har jag tolkat det.
            På sidan 72 står det vid varje skadebeskrivning "- X på allt du gör".
            Att modifikationen skulle räknas om till Svårdighetsgrader när den skadade lemmen används primärt ser även logiskt ut om man ser på Kritisk skada. Beskrivs som att du ser livet passera förbi i revy. En sådan skada i armen borde ge betydligt mer minus än en knapp SG (-6) när armen ska användas, särskilt om man ser på att de permanenta sviterna från en kritisk skada i armen är just en svårighetsgrad (-5) efter att den läkt ut..
            Denna tolkningen löser onekligen problemet att man får lika mycket svårare att använda armen man i har ett kulhål i...

            Kommentera


            • #7
              Så vad gäller?

              Jag köper att skadeavdraget är femdubbelt värre när man försöker belasta kroppsdelen, typ klättra uppför ett rep med skadad arm; men vad gäller för att "bara" fortsätta striden, dvs använda en skadad arm för att skjuta vidare?

              Z

              PS. Förresten, vad menas exakt med att "använda" svårighetsgrader? Är det en svårighetsgrad per skada, eller en svårighetsgrad per skadeavdrag?

              Dvs räknas en Lätt Skada (-1) och en Allvarlig (-2) i samma arm som två svårighetsgrader (två skador; -10) eller som tre svårighetsgrader (tre skadeavdrag; -15)?

              Kommentera

              Arbetar …
              X