Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Skademoddar och svårighetsgrader.

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av wilper, Igår, 11.08
9 responses
149 visningar
2 gillar
wilper
av wilper
 
Skapad av Lambendil, Igår, 09.24
10 responses
147 visningar
0 gillar
God45
av God45
 
Skapad av lilonjo, Idag, 09.35
1 response
18 visningar
0 gillar
luddwig
av luddwig
 
Skapad av Thermominator, Igår, 20.20
4 responses
108 visningar
1 gillar
zonk
av zonk
 
Skapad av Den Gamle, Igår, 09.38
1 response
116 visningar
2 gillar
Kaigon
av Kaigon
 
Skapad av Krille, Igår, 22.04
0 responses
53 visningar
5 gillar
Krille
av Krille
 
Skapad av Feuflux, 05 September 2017, 21.29
10 responses
386 visningar
4 gillar
Feuflux
av Feuflux
 
Skapad av Cake, 06 October 2016, 11.07
65 responses
2.726 visningar
2 gillar
LordXaras  
Skapad av Platon, Igår, 15.52
3 responses
90 visningar
1 gillar
Rangertheman  
Skapad av luddwig, 03 September 2017, 18.12
83 responses
2.725 visningar
0 gillar
Bifur
av Bifur
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Skademoddar och svårighetsgrader.

    Jag har kört fast en smula på följande vaga formuleringar:

    Skademodifikation, vilket avdrag skadan ger dig. De adderas, så en Lätt Skada (-1) och en Allvarlig (-2) ger -3 totalt. Använd Svårighetsgrader, då det är svårare att använda en skadad kroppsdel.
    Dina chanser att lyckas med olika handlingar beror på vad du försöker göra. Lätta saker som att spåra i nysnö ger plus på tärningsslaget, svåra som att rida i full galopp och samtidigt skjuta mot de flyende rånarna ger dig minus. Dessa modifieringar kallas Svårighetsgrader och är alltid i jämna 5-steg.
    Ska man tolka detta som att en lätt skada i armen ger -1 i allmänhet, men -5 (en svårighetsgrad) när man försöker använda den skadade armen till något?

  • #2
    -1 när du försöker använda den till något.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen skrivet av Pendragon Visa inlägg
      Ska man tolka detta som att en lätt skada i armen ger -1 i allmänhet, men -5 (en svårighetsgrad) när man försöker använda den skadade armen till något?
      Precis så har jag tolkat det.
      På sidan 72 står det vid varje skadebeskrivning "- X på allt du gör".
      Att modifikationen skulle räknas om till Svårdighetsgrader när den skadade lemmen används primärt ser även logiskt ut om man ser på Kritisk skada. Beskrivs som att du ser livet passera förbi i revy. En sådan skada i armen borde ge betydligt mer minus än en knapp SG (-6) när armen ska användas, särskilt om man ser på att de permanenta sviterna från en kritisk skada i armen är just en svårighetsgrad (-5) efter att den läkt ut..

      Kommentera


      • #4
        Vad säger Gillbringarna om detta?

        Den stränga tolkningen passar bättre för Realism skulle jag säga, men stämmer inte med hur vi har spelat både W3 eller W4 i min grupp hittills (vilket pendlar mellan Kampanj och Action skulle jag tro).

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen skrivet av KnightVision Visa inlägg
          Vad säger Gillbringarna om detta?

          Den stränga tolkningen passar bättre för Realism skulle jag säga, men stämmer inte med hur vi har spelat både W3 eller W4 i min grupp hittills (vilket pendlar mellan Kampanj och Action skulle jag tro).

          Du får framföra mina kondoleanser till dina spelare nu om du beslutar att göra det tuffare för dem med skadade lemmar! ;)

          Egentligen blir det ju bara intressant när någon försöker utföra något med sin skadade arm och spelar ni Action har de väl råd att höja upp Koordination rejält så att de kan värja sig med sin sekundära revolverhand! :)

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen skrivet av Inkognito Visa inlägg

            Precis så har jag tolkat det.
            På sidan 72 står det vid varje skadebeskrivning "- X på allt du gör".
            Att modifikationen skulle räknas om till Svårdighetsgrader när den skadade lemmen används primärt ser även logiskt ut om man ser på Kritisk skada. Beskrivs som att du ser livet passera förbi i revy. En sådan skada i armen borde ge betydligt mer minus än en knapp SG (-6) när armen ska användas, särskilt om man ser på att de permanenta sviterna från en kritisk skada i armen är just en svårighetsgrad (-5) efter att den läkt ut..
            Denna tolkningen löser onekligen problemet att man får lika mycket svårare att använda armen man i har ett kulhål i...

            Kommentera


            • #7
              Så vad gäller?

              Jag köper att skadeavdraget är femdubbelt värre när man försöker belasta kroppsdelen, typ klättra uppför ett rep med skadad arm; men vad gäller för att "bara" fortsätta striden, dvs använda en skadad arm för att skjuta vidare?

              Z

              PS. Förresten, vad menas exakt med att "använda" svårighetsgrader? Är det en svårighetsgrad per skada, eller en svårighetsgrad per skadeavdrag?

              Dvs räknas en Lätt Skada (-1) och en Allvarlig (-2) i samma arm som två svårighetsgrader (två skador; -10) eller som tre svårighetsgrader (tre skadeavdrag; -15)?

              Kommentera

              Arbetar …
              X