Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Skademoddar och svårighetsgrader.

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Acenchious, 20 November 2017, 22.17
8 responses
151 visningar
0 gillar
Big Marco  
Skapad av en_müller, 17 November 2017, 21.54
3 responses
155 visningar
2 gillar
Nirbulas  
Skapad av Henke, 19 November 2017, 13.07
45 responses
1.206 visningar
1 gillar
Robert Jonsson  
Skapad av da_bohz, 14 November 2017, 19.59
68 responses
1.671 visningar
1 gillar
Robert Jonsson  
Skapad av Evokee, 19 November 2017, 21.58
37 responses
749 visningar
0 gillar
Skarpskytten  
Skapad av Evokee, 20 November 2017, 22.47
17 responses
436 visningar
0 gillar
Björn Wärmedal  
Skapad av Bifur, 19 November 2017, 11.04
65 responses
1.344 visningar
0 gillar
Skarpskytten  
Skapad av Hans E Magnusson, 18 November 2017, 08.07
21 responses
537 visningar
0 gillar
Rangertheman  
Skapad av CapnZapp, 10 November 2017, 09.41
9 responses
227 visningar
1 gillar
CapnZapp  
Skapad av Organ, 16 November 2017, 09.30
6 responses
201 visningar
0 gillar
Ram
av Ram
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Skademoddar och svårighetsgrader.

    Jag har kört fast en smula på följande vaga formuleringar:

    Skademodifikation, vilket avdrag skadan ger dig. De adderas, så en Lätt Skada (-1) och en Allvarlig (-2) ger -3 totalt. Använd Svårighetsgrader, då det är svårare att använda en skadad kroppsdel.
    Dina chanser att lyckas med olika handlingar beror på vad du försöker göra. Lätta saker som att spåra i nysnö ger plus på tärningsslaget, svåra som att rida i full galopp och samtidigt skjuta mot de flyende rånarna ger dig minus. Dessa modifieringar kallas Svårighetsgrader och är alltid i jämna 5-steg.
    Ska man tolka detta som att en lätt skada i armen ger -1 i allmänhet, men -5 (en svårighetsgrad) när man försöker använda den skadade armen till något?

  • #2
    -1 när du försöker använda den till något.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen skrivet av Pendragon Visa inlägg
      Ska man tolka detta som att en lätt skada i armen ger -1 i allmänhet, men -5 (en svårighetsgrad) när man försöker använda den skadade armen till något?
      Precis så har jag tolkat det.
      På sidan 72 står det vid varje skadebeskrivning "- X på allt du gör".
      Att modifikationen skulle räknas om till Svårdighetsgrader när den skadade lemmen används primärt ser även logiskt ut om man ser på Kritisk skada. Beskrivs som att du ser livet passera förbi i revy. En sådan skada i armen borde ge betydligt mer minus än en knapp SG (-6) när armen ska användas, särskilt om man ser på att de permanenta sviterna från en kritisk skada i armen är just en svårighetsgrad (-5) efter att den läkt ut..

      Kommentera


      • #4
        Vad säger Gillbringarna om detta?

        Den stränga tolkningen passar bättre för Realism skulle jag säga, men stämmer inte med hur vi har spelat både W3 eller W4 i min grupp hittills (vilket pendlar mellan Kampanj och Action skulle jag tro).

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen skrivet av KnightVision Visa inlägg
          Vad säger Gillbringarna om detta?

          Den stränga tolkningen passar bättre för Realism skulle jag säga, men stämmer inte med hur vi har spelat både W3 eller W4 i min grupp hittills (vilket pendlar mellan Kampanj och Action skulle jag tro).

          Du får framföra mina kondoleanser till dina spelare nu om du beslutar att göra det tuffare för dem med skadade lemmar! ;)

          Egentligen blir det ju bara intressant när någon försöker utföra något med sin skadade arm och spelar ni Action har de väl råd att höja upp Koordination rejält så att de kan värja sig med sin sekundära revolverhand! :)

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen skrivet av Inkognito Visa inlägg

            Precis så har jag tolkat det.
            På sidan 72 står det vid varje skadebeskrivning "- X på allt du gör".
            Att modifikationen skulle räknas om till Svårdighetsgrader när den skadade lemmen används primärt ser även logiskt ut om man ser på Kritisk skada. Beskrivs som att du ser livet passera förbi i revy. En sådan skada i armen borde ge betydligt mer minus än en knapp SG (-6) när armen ska användas, särskilt om man ser på att de permanenta sviterna från en kritisk skada i armen är just en svårighetsgrad (-5) efter att den läkt ut..
            Denna tolkningen löser onekligen problemet att man får lika mycket svårare att använda armen man i har ett kulhål i...

            Kommentera


            • #7
              Så vad gäller?

              Jag köper att skadeavdraget är femdubbelt värre när man försöker belasta kroppsdelen, typ klättra uppför ett rep med skadad arm; men vad gäller för att "bara" fortsätta striden, dvs använda en skadad arm för att skjuta vidare?

              Z

              PS. Förresten, vad menas exakt med att "använda" svårighetsgrader? Är det en svårighetsgrad per skada, eller en svårighetsgrad per skadeavdrag?

              Dvs räknas en Lätt Skada (-1) och en Allvarlig (-2) i samma arm som två svårighetsgrader (två skador; -10) eller som tre svårighetsgrader (tre skadeavdrag; -15)?

              Kommentera

              Arbetar …
              X