Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Bra namn för "icke-medborgare" för Noir?

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av RasmusL, Igår, 00.51
58 responses
1.401 visningar
0 gillar
chrull
av chrull

Skapad av Opoopo, Igår, 21.35
4 responses
70 visningar
0 gillar
Rangertheman  
Skapad av Khan, 10 January 2018, 11.51
145 responses
5.615 visningar
14 gillar
Khan
av Khan

Skapad av God45, Igår, 18.32
3 responses
108 visningar
1 gillar
Skarpskytten  
Skapad av Platon, Igår, 14.26
4 responses
119 visningar
0 gillar
Tre solar  
Skapad av wilper, 03 May 2017, 13.56
192 responses
5.382 visningar
11 gillar
God45
av God45

Skapad av ripperdoc, 19 April 2018, 21.04
9 responses
379 visningar
5 gillar
shirian
av shirian

Skapad av Platon, 13 August 2018, 21.25
5 responses
214 visningar
0 gillar
Platon
av Platon

Skapad av anth, Igår, 07.36
6 responses
216 visningar
3 gillar
anth
av anth

Skapad av avatarex, Igår, 21.32
0 responses
48 visningar
1 gillar
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Jag tänker på tex romarriket som hade medborgare med olika rättigheter men även flera grader av icke-medborgare som t.ex. Kvinnor och Andra med olika äganderätter.. Tänker att det kanske kan vara något intressant?
    Kommer dock inte på något just nu

Kommentera

Ursprungligen skrivet av .113 Visa inlägg
      Jag tänker på tex romarriket som hade medborgare med olika rättigheter men även flera grader av icke-medborgare som t.ex. Kvinnor och Andra med olika äganderätter.. Tänker att det kanske kan vara något intressant?
      Kommer dock inte på något just nu
      Min tanke är att hålla det till principen "grunden är enkel - helvetet är i detaljerna"

Samt att ligger det i detaljerna, oberoende om det är andra lagar och påbud eller kultur och fördomar det inte finns lagar mot, så slår det ojämnare och det blir lättare att välja nivå för en specifika spelgrupp. T.ex. det enda yrket jag kan komma på som är förbjudet för kvinnor är soldat, men det finns kvinnor som tar värvning utklädda till män samt de som slåss i irreguljära förband. Samt att det finns en massa glastak och diskriminering, men vissa lyckas ta sig förbi eller på annat sätt undvika det.

Kommentera

Ja nu tänkte jag ju mest som exempel att kvinnor I romarriket inte fick rösta, jag gissade att det I rollspelet kommit en bit längre I genustänket än så ;)

Men de har ju även olika grader av medborgarskap och du nämnde något liknande så jag tänkte det kunde vara intressant.

Äganderättare eller förfogare låter däremot inte speciellt.. Bra. Men tänkte att slänger jag ur det kanske någon annan kommer på något grymt namn, eller du själv. Huvudsaken är ju att du blir nöjd :)

Kommentera

Ursprungligen skrivet av .113 Visa inlägg
          Ja nu tänkte jag ju mest som exempel att kvinnor I romarriket inte fick rösta, jag gissade att det I rollspelet kommit en bit längre I genustänket än så ;)
          Givetvis har de kommit längre än Romarna på den punkten (vilket inte är en speciellt hög ribba att ta sig över).

Angående rösta i min tolkning av Noir:
          Alla män och kvinnor som är medborgare eller "icke-medborgare"/statare/allmoge/vaddetnublir skall rösta (m.a.o. obligatoriskt). Röstning sker givetvis också öppet, då man skall kunna stå för sin åsikt. De som har röstat på fel åsikt kommer att kallas till Sanningsministeriet för korrigeringsutbildning.

Men de har ju även olika grader av medborgarskap och du nämnde något liknande så jag tänkte det kunde vara intressant.

Äganderättare eller förfogare låter däremot inte speciellt.. Bra. Men tänkte att slänger jag ur det kanske någon annan kommer på något grymt namn, eller du själv. Huvudsaken är ju att du blir nöjd :)
          Håller med. Och även om jag kanske inte är intresserad av att ha det just i min tolkning av Noir, så kanske någon annan vill ha det i sin tolkning

Kommentera

Metoik -- antikt grekiskt ord för företeelsen. Kan även stavas metik.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Metoiker

Kommentera

Oregistrerade, som i att de inte är registrerade som medborgare.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Mekanurg Visa inlägg
                Metoik -- antikt grekiskt ord för företeelsen. Kan även stavas metik.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Metoiker
                Anledningen till att jag ser de två som "underkast" är för att det finns högre rörlighet mellan dem, än mellan de andra "kasten". Så ur ren jämförelsesynpunkt skulle det nog vara mer som just innan metoik klassen avskaffades, om jag tolkar Wikipedia rätt.
                Ursprungligen skrivet av Wikipedia
                Termen metoiker började förlora sin distinkta legala särskillnad under 300-talet f.Kr. när metoiker fick agera i domstol utan sin prostates och kom till ett definitivt slut under den hellenistiska eran då handel med medborgarskap blev vanlig.
                Men helt klar ett alternativ att ta i beaktande.

Ursprungligen skrivet av Rymdhamster Visa inlägg
                Oregistrerade, som i att de inte är registrerade som medborgare.
                Då de fortfarande är registrerade, och att det finns de som inte är registrerade alls, så känns det som om det skulle bli (fel typ av) begreppsförvirring.

Kommentera

Plebejer, klasslösa, proletärer, prekariater

Kommentera

Tackar allihop för alla förslag.

Det får nog fortsätta vara Statare, då det känns mest "noirigt". Dock att jag nu har en ingame-förklaring med att det delvis kommer från "statlig undersåte", samt att jag tänker låta Iskarian (och kanske någon till provins) ha haft motsvarande svenska statare innan Imperiet skapades.

Kommentera

Arbetar …
                    X