Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Är Svenska Kulter bra?

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Svarte Faraonen, 23 October 2018, 22.21
21 responses
490 visningar
7 gillar
Svarte Faraonen  
Skapad av God45, 27 March 2018, 21.04
89 responses
4.768 visningar
12 gillar
Måns
av Måns

Skapad av Khan, Igår, 12.54
18 responses
328 visningar
1 gillar
Måns
av Måns

Skapad av ceruleanfive, 26 November 2018, 09.48
6 responses
135 visningar
6 gillar
ceruleanfive  
Skapad av Rickard, 02 August 2018, 18.13
25 responses
919 visningar
9 gillar
Bolongo
av Bolongo

Skapad av Inkognito, 14 November 2018, 20.46
7 responses
285 visningar
2 gillar
Minimoni  
Skapad av Mannen i skogen, Igår, 16.36
0 responses
33 visningar
0 gillar
Mannen i skogen  
Skapad av Cyberhest, 27 November 2018, 12.12
3 responses
199 visningar
4 gillar
Cyberhest  
Skapad av Minion X, Igår, 00.50
4 responses
174 visningar
0 gillar
Cybot
av Cybot

Skapad av Skarpskytten, 02 July 2018, 09.29
4 responses
446 visningar
0 gillar
Skarpskytten  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Ursprungligen skrivet av Organ Visa inlägg
    Vad med Fagers skrivande är det du inte gillar?
    Oj, missade det här när det postades way back. Jag vet inte om den här tråden egentligen är rätt plats, för det blir fett off topic, men eftersom du frågar:

Jag har inte orkat analysera exakt varför faktiskt, men det jag läst "griper" mig inte. Jag är hela tiden medveten om att jag läser någons påhittade berättelse, och börjar därför störa mig på innehållet. Det känns effektsökande på ett sätt som är väldigt ogenomskinligt. Karaktärerna (d.v.s. de få jag hittills läst om) känns platta och tråkiga och/eller ointressanta. Jag vet inte om det beror på språket, handlingen eller dialogen. Jag har gjort två seriösa försök att ta mig an Fager, men jag ledsnar på en gång. Jag har t.o.m. försökt börja på olika ställen. Jag tror inte jag kommer orka göra ett nytt försök.

Annars älskar jag både "Lovecraftiana" och idén att göra den typen av berättelser i en svensk miljö/kontext, så det är ju nästan generande att jag inte läst Fagers grejor när samlingsverket står här i bokhyllan. Men det är därför jag äger rollspelet.

Jag har f.ö. fått nästan exakt samma irritationskänsla av två prisade podcasts, nämligen "The Black Tapes" och "De Dödas Röster". Jag vill verkligen gilla dem, men det går inte. De känns otransparenta, och jag klarar inte av att leva mig in i dem. Så till slut blir jag frustrerad och stänger av. Antagligen är jag extremt kräsen med hur jag serveras fiktion, på ett sätt som jag själv inte har full insikt i.

Kommentera

Smaken är som baken. ;)

Kommentera

Vi körde Sju porträtt idag, snittade ett porträtt per två timmar. Den rälsiga sista delen (ombord för roligt) drar ned helhetsintrycket rejält men fram till dess var det både roligt, ösigt, stämningsfullt och väldigt spelbart.

Reglerna funkade överlag bra och man bjöds ofta på att få lyckas. Precis som i CoC är vansinnespoängen en ospännande del, men det är vad man kan förvänta sig. Grundegenskapsskadan funkade däremot över förväntan.

Spelet passar mycket väl till Fagers berättelser, och det är exakt vad det utger sig för att göra. Så det är solklart ett bra spel.
        Last edited by Tre solar; 18 August 2016, 02.01.

Kommentera

"Ombord för roligt" är egentligen en "rälsad novell" som Fager själv skrivit. Den kan man hoppa över, om den inte passar gruppen. Och den är galen.

Kommentera

Jag älskar både novellsamlingen och rollspelet. Jag tycker det är intressant att man spelar ur kultisternas synvinkel och att få se kultisterna som personer och inte bara galningar och kanonmat som de enkelt blir i andra Lovecraftianska rollspel. Att det sen också utspelar sig i Sverige också är bara ett stort plus för min del :)

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Arfert Visa inlägg
              "Ombord för roligt" är egentligen en "rälsad novell" som Fager själv skrivit. Den kan man hoppa över, om den inte passar gruppen. Och den är galen.
              Jag tänker att om man har med droger på något vänster, antingen i den här kampanjen eller nån annan, och rollpersonerna bestämmer sig för att testa så skulle OFR passa ypperligt att köra då.

Kanske om det blir indragna i festande i paris- eller moskvalägenheten.

Eller var det st petersburg?

Kommentera

Har precis beställt "Svenska Kulter - Rollspelet med Sju porträtt av Elvira Wallin".
                Hoppas att det kan passa min grupp som lirar Mutant År Noll, Western och Coriolis ;)

Kommentera

Arbetar …
                X