Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Är Svenska Kulter bra?

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Dunkel, Igår, 20.41
14 responses
233 visningar
6 gillar
Dunkel
av Dunkel

Skapad av Inkognito, Idag, 20.46
0 responses
10 visningar
0 gillar
Inkognito  
Skapad av Bifur, Igår, 18.04
6 responses
199 visningar
4 gillar
da_bohz
av da_bohz

Skapad av PalMer, 07 November 2018, 16.10
41 responses
1.857 visningar
0 gillar
Gurgeh
av Gurgeh

Skapad av Zire, 04 November 2018, 17.14
41 responses
1.033 visningar
0 gillar
CapnZapp  
Skapad av chrull, 09 November 2018, 17.52
19 responses
258 visningar
0 gillar
anth
av anth

Skapad av McAber, Idag, 10.55
1 response
65 visningar
1 gillar
illuzive  
Skapad av clarence redd, Igår, 20.42
2 responses
57 visningar
1 gillar
clarence redd  
Skapad av Pendragon, 09 October 2018, 20.39
15 responses
1.255 visningar
6 gillar
Skapad av Khan, Igår, 15.21
8 responses
138 visningar
3 gillar
Måns
av Måns

X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

• Är Svenska Kulter bra?

Lite klumpig fråga kanske men jag hittar inte många recensioner ute på nätet. Jag är själv runt 40 år och är trött på regeltunga spel, samtidigt som jag inte vill spela för barnsliga spel heller. Samtidigt tycker jag spel som KULT är lite för mycket kedjor, vätskor o.dyl. Känns som SK klarar första kriteriet fint, jag är dock orolig över mognadsnivån lite. Är spelet ämnat för tonårs-gothare eller kan det funka? Är det ett KULT light?

Har du läst Fagers berättelser som spelet bygger på? Om du gillar den och tror att det är något ni är intresserade av att försöka fånga i spel - då borde det absolut funka.

Kommentera

Jag gillar spelet, trots att jag har svårt för Fagers texter och därför inte lyckats läsa hans böcker. Har faktiskt inte spelat SK, eftersom jag har jobbat på egna grejor som tangerar det, men om jag ville köra lite modern, vriden Lovecraftiana skulle jag inte tveka för att plocka ned det ur bokhyllan.

Kommentera

Ja, det är bra. Och intro-äventyret fungerade perfekt för mig och min spelgrupp.
        Jag tycker att det är lite mer ett spel för enstaka äventyr än ett kampanjspel, å andra sidan är kampanjen Sju Porträtt av Elvira Wallin så pass bra att jag kanske måste byta åsikt.

Jag tycker att det är det bästa av Saga Games spelen.
        Här skrev jag en kort rapport om hur det var när jag köpte spelet och sen var tvungen att spelleda det med mindre än ett dygn på mig att läsa reglerna och äventyret.

http://www.rollspel.nu/forum/specifi...on-spelrapport

Det är inte ett "kult light" utan mer ett Unkown Armies light. Spelarna har antagligen nån övernaturlig förmåga var och håller troligtvis på med ockultism eller dyrkande av lovecraftiasnska gudar.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Jocke Visa inlägg
          Ja, det är bra. Och intro-äventyret fungerade perfekt för mig och min spelgrupp.
          Jag tycker att det är lite mer ett spel för enstaka äventyr än ett kampanjspel, å andra sidan är kampanjen Sju Porträtt av Elvira Wallin så pass bra att jag kanske måste byta åsikt.

Jag tycker att det är det bästa av Saga Games spelen.
          Här skrev jag en kort rapport om hur det var när jag köpte spelet och sen var tvungen att spelleda det med mindre än ett dygn på mig att läsa reglerna och äventyret.

http://www.rollspel.nu/forum/specifi...on-spelrapport

Det är inte ett "kult light" utan mer ett Unkown Armies light. Spelarna har antagligen nån övernaturlig förmåga var och håller troligtvis på med ockultism eller dyrkande av lovecraftiasnska gudar.
          Tack! Verkar intressant. Får bläddra lite i SF-bokhandeln. Hade uppskattat PDF här för nån hundralapp eller två, men förstår att det inte finns sådana.

Kommentera

Finns det möjlighet att köpa PDF om man erbjuder sig att producera ett enbladsscenario?
            Last edited by P.eLL.e; 21 February 2016, 18.24.

Kommentera

Hej P.eLLe, skriver du ett bra scenario eller två så är det klart att du kan få en PDF! Ettblad eller längre... ;)

(Men jag tycker du ska köpa boken, den är snygg!)

Det här gäller alla som skriver ett bra scenario, naturligtvis.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av P.eLL.e Visa inlägg
                Är spelet ämnat för tonårs-gothare eller kan det funka? Är det ett KULT light?
                SK är alldeles för mycket diskbänksrealism för att man skulle kunna svara ja på någon av frågorna. Närmandet till de ockulta fasorna är i det närmaste minimalistiskt och avskalat i jämförelse med KULT. Ifall det är bra eller dåligt är något du får avgöra själv.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Dazumal Visa inlägg
                  ....trots att jag har svårt för Fagers texter och därför inte lyckats läsa hans böcker.
                  Vad med Fagers skrivande är det du inte gillar?

Kommentera

Apropå tonårsgothare... där ligger Kult mycket närmare tonåren än Svenska kulter.. som är betydligt vuxnare. Huvudförfattarna är ju bägge över 50, till exempel. Och de har mig veterligen aldrig varit gothare heller. ;)

Kommentera

Jag ser verkligen fram emot att prova Svenska Kulter, av två huvudanledningar: Dels för att det verkar väldigt intressant att spela en karaktär som antingen avsiktligt eller genom otur, hamnat i lag med det stora mörkret. En girig och egoistisk anka i Drakar och Demoner är nog det närmaste jag kommit en rollperson som inte är renodlat på de godas sida. Andra anledningen är att jag äntligen ska få spela rollspel igen. Förr i tiden var jag spelledare ungefär 60% av tiden och spelare resten. Men sedan vår nystart med Symbaroum har jag bara varit spelledare. Jag gillar visserligen att vara SL och det passar min personlighet, men någon gång emellanåt är det kul att kunna koncentrera sig på den lite mindre bilden. Jag blev väldigt glad när min sambo hittade regelboken på SF-bokhandeln och nästan omedelbart bestämde sig för att köpa den.

Kommentera

Ja, spelet är bra! Vi har tagit oss igenom såväl introäventyret som kampanjen "Sju porträtt..." med stor behållning – och snittåldern i gänget ligger nog på 45 år...

Reglerna var ok, men hade vunnit på att tänkas igenom ett varv till. Dock inget som helst bekymmer att använda sig av dem (även om vi aldrig blev kloka på den exakta innebörden hos Psyke och Närvaro trots dussinet spelkvällar... – vi husreglade en del där!).

Kommentera

Hur är det att spelleda? Min sambo har spelat Symbaroum, Tassar och Morrhår och Äventyr, men aldrig själv varit spelledare.

Kommentera

Har skrivit en recension av spelet här: http://pod-con.blogspot.se/2015/09/n...ulter.html?m=1

Kommentera

Ur recensionen.

Å andra sidan tycker jag att spelet lutar sig för mycket på Fager berättelser.
                              Det var själva grejen för licensen.

Hur ska man hantera att rollpersonerna tillber olika Gudar eller att de spelar illvilliga egoister som samtidigt förväntas dra åt samma håll under ett längre spel? Hur gör man karaktärer som inte bara är onda och illvillig?
                              Det är ju det böckerna handlar om. ;) Tycker jag. Folk är folk, men med varierade moral. Och splittrade lojaliteter. Det är jobbigt. Är en snubbe som Fredman ond? Inte mer än Tony Soprano.

Kommentera

Arbetar …
                              X