Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Svenska kulter frågor

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Dante, Idag, 13.35
8 responses
124 visningar
0 gillar
Dante
av Dante
 
Skapad av runequester, 30 April 2018, 21.23
24 responses
1.015 visningar
2 gillar
LordTengel  
Skapad av Nässe, 11 April 2018, 08.17
39 responses
901 visningar
2 gillar
Nässe
av Nässe
 
Skapad av Lerius Doman, Igår, 22.57
10 responses
146 visningar
1 gillar
Swedish Chef  
Skapad av luddwig, 03 May 2018, 10.06
61 responses
4.153 visningar
1 gillar
Måns
av Måns
 
Skapad av Genesis, 14 May 2018, 18.05
8 responses
305 visningar
6 gillar
Hellzon
av Hellzon
 
Skapad av Magnus Seter, Igår, 13.58
12 responses
304 visningar
14 gillar
Rymdhamster  
Skapad av Lerius Doman, Igår, 22.28
0 responses
48 visningar
2 gillar
Lerius Doman  
Skapad av Vicotnik, 10 January 2018, 23.41
8 responses
338 visningar
0 gillar
Vicotnik  
Skapad av Karl Kämpe, 26 August 2017, 09.46
8 responses
321 visningar
1 gillar
Karl Kämpe  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Svenska kulter frågor

    Jag har läst lite om Svenska kulter men jag blir inte riktigt klok på hur spelet är tänkt att spelas. "Måste" man vara kultist i Svenska kulter och "måste" kulten vara ond eller finns det "goda kulter"? Alltså vad är grejen med att man är kultist?

    Jag har inte läst Fagers böcker så det säger mig ingenting om ni refererar till Fagers värld.

    Hur framträdande är Cthulhu mythos i Svenska kulter jämfört med i CoC?

    Hur är spelet egentligen tänkt att spelas? Finns det något gratisäventyr som visar hur SK-spelet är tänkt att spelas på ett bra sätt?
    Last edited by Framsynt bakåtsträvare; 14 September 2015, 22.49.

  • #2
    SK känns inte lika mycket doom and gloom som CoC, men i övrigt tycker jag man får rätt schysta mythosvibbar. Tanken känns mest att man ska spela någon som har ett hum om alla konstigheter. Ond känns inte nödvändigt.

    Kommentera


    • #3
      Tänk på det som ett maffia-rollspel. Rollpersonerna är gangsters, förmodligen varken onda eller goda, mer som människor som har bra sidor men som gjort en del dumma val som innebär problem för både dem själva och folk i deras närhet. RP är med i ett gäng och spelet handlar om deras och gängets affärer i den undre världen - stötar, vendettor, mm.

      Typiska äventyr:
      * Gänget har fått nys om något värdefullt, det är upp till rp att planera och genomföra kuppen.
      * Ett rivaliserande gäng inkräktar på rp's affärer, hur ska detta hanteras på bästa sätt?
      * Någon i gänget har rymt med värdesaker, hen måste jagas ned och grejerna måste återtas.

      Fast gänget är en kult och bossen är något slags monstergud, och om rp spelar sina kort rätt kan de själva bli en sån en dag.

      Kommentera


      • #4
        Anledningen till att SK inte känns lika mycket gloom and doom som CoC är för att rollpersonerna tillhör det vinnande laget. Det vill säga, inte mänskligheten...

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen skrivet av terje Visa inlägg
          Anledningen till att SK inte känns lika mycket gloom and doom som CoC är för att rollpersonerna tillhör det vinnande laget. Det vill säga, inte mänskligheten...
          Nej, det är för att i det jag läst har det inte bretts på en massa om att världen är på väg att gå under. Det är mer att det pågår en massa wierd shit och det är bäst att hålla huvudet nere och göra som man blir tillsagd så blir allt säkert bra i slutändan. Så maffialiknelsen är passande; gör som bossarna säger och försök att inte se saker som du inte borde. Därimellan handlar det om att försöka "tjäna en hacka" själva utan att göra någon viktig förbannad.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen skrivet av terje Visa inlägg
            Anledningen till att SK inte känns lika mycket gloom and doom som CoC är för att rollpersonerna tillhör det vinnande laget. Det vill säga, inte mänskligheten...
            Hmm. Håller mig nog borta från SK pga detta.
            Jag vill ha ett svenskt CoC!

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen skrivet av pingas Visa inlägg

              Hmm. Håller mig nog borta från SK pga detta.
              Jag vill ha ett svenskt CoC!

              Då kommer du gilla Nekronomikon.(se länk)

              http://www.icarusdream.se/spel/nekronomikon/

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen skrivet av IcarusDream Visa inlägg


                Då kommer du gilla Nekronomikon.(se länk)

                http://www.icarusdream.se/spel/nekronomikon/
                Najs! :D äntligen!!!
                Kommer det bli en fysisk bok eller pdf?

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen skrivet av pingas Visa inlägg

                  Najs! :D äntligen!!!
                  Kommer det bli en fysisk bok eller pdf?

                  Det är inte 100% klart än om den kommer i tryck, men förhoppningen är det. PDF kommer den komma som oavsett.

                  Kommentera


                  • #10
                    Sen måste jag slå ett slag för kranks "Kthulhu" som också är ett liknande spel. Så då får du två spel att se fram emot.

                    Kommentera


                    • #11
                      Ursprungligen skrivet av IcarusDream Visa inlägg


                      Det är inte 100% klart än om den kommer i tryck, men förhoppningen är det. PDF kommer den komma som oavsett.
                      Varför väljer ni att låta det utspela sig under 20-talet? Alltså, orginal spelet gör det för att utgivarna tvingade författarna att göra så eftersom de inte trodde på styrkan i Lovecrafts material och ville ha en 20-tals vinkel att sälja spelet på. Men Lovecrafts verk är framåtskådande till en sådan extrem grad att man förlorar kärnan i det genom att göra det till något som utspelar sig i det förflutna. Så varför väljer ni att göra så här? Har ni en riktig anledning? För det känns som om ni inte förstår materialet och bara leker följa John för att lura in spelare som inte klarar av att läsa längre texter på engelska?

                      Kommentera


                      • #12
                        Ursprungligen skrivet av pingas Visa inlägg

                        Hmm. Håller mig nog borta från SK pga detta.
                        Jag vill ha ett svenskt CoC!
                        Varför vill du det? Du har redan CoC vars teman redan täcker in alla mänskliga kulturers meningslöshet? Vill du göra något speciellt "svenskt" måste du göra något som Svenska Kulter vilket går ifrån den fullständiga nihilismen för att göra något "svenskt". Svenska kulter gör det briljant, men att vilja ha något som är "ett svenskt Call of Cthulhu" är fullständigt poänglöst om anledningen inte är att du inte klarar av att läsa engelska. Det känns som ett härmande projekt som någon gör av lättja.

                        Kommentera


                        • #13
                          Ursprungligen skrivet av terje Visa inlägg
                          Anledningen till att SK inte känns lika mycket gloom and doom som CoC är för att rollpersonerna tillhör det vinnande laget. Det vill säga, inte mänskligheten...
                          Jag vill skratta lite här för det är vad som gör det värre. Vinnande laget antyder att det finns en mening med universumet man befinner sig i och det gör det inte. Att man spelar individer insyltade i mythosen ger en bara möjligheter till att göra saker ännu värre. Det finns säkert en reflex till att blinka eller skratta i ansiktet på detta fullständigt mörker, men det är skyddsmekanismer som man använder för att man inte klarar av att hantera ämnet.

                          Kommentera


                          • #14
                            20-talet är awesome. Det enda som gör det mer awesome är om man lägger till skräck.

                            Kommentera


                            • #15
                              Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg

                              Varför väljer ni att låta det utspela sig under 20-talet? Alltså, orginal spelet gör det för att utgivarna tvingade författarna att göra så eftersom de inte trodde på styrkan i Lovecrafts material och ville ha en 20-tals vinkel att sälja spelet på. Men Lovecrafts verk är framåtskådande till en sådan extrem grad att man förlorar kärnan i det genom att göra det till något som utspelar sig i det förflutna. Så varför väljer ni att göra så här? Har ni en riktig anledning? För det känns som om ni inte förstår materialet och bara leker följa John för att lura in spelare som inte klarar av att läsa längre texter på engelska?

                              Det är främst för att irritera dig ;)

                              Nä, jag bygger en setting som utspelar sig i mellankrigstiden, och för att bergänsa det så så spelet blir hanterbart valde jag 1920-talet för att det är en intressant period i Sveriges historia.

                              Och för att 1920-talet är den vedertagna standardsettingen för Call of Cthulhu och det folk snabbast känner igen. Nekronomikon är lite föregångare till ett framtida spel som heter "Gyllencrantzkrönikan" som utspelar sig i nutid. Så jag kommer göra den för 1920 nu, sen ska jag göra en minimodul för Oscarianska tiden (slutet på 1800-talet), sen för 2010+talet. Men, man kan köra det i nutid om man verkligen vill, det finns inget som hindrar en från att ändra settingen.

                              Men mest är det för att irritera God45 på WRNU ..(Obs, jag skojar så klart ;) )

                              Kommentera

                              Arbetar …
                              X