Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Första intrycket av SciFi!

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Mekanurg, Idag, 20.26
0 responses
26 visningar
2 gillar
Mekanurg  
Skapad av RasmusL, Idag, 19.19
0 responses
28 visningar
2 gillar
RasmusL
av RasmusL
 
Skapad av ceruleanfive, Idag, 12.19
6 responses
355 visningar
1 gillar
Svarte Faraonen  
Skapad av Bolongo, 17 November 2018, 08.55
54 responses
2.358 visningar
0 gillar
Tre solar  
Skapad av Banderad, Idag, 07.05
2 responses
75 visningar
0 gillar
Banderad  
Skapad av Björn Wärmedal, 10 September 2018, 21.42
5 responses
106 visningar
3 gillar
0.113
av 0.113
 
Skapad av anth, 18 November 2018, 10.53
16 responses
352 visningar
0 gillar
0.113
av 0.113
 
Skapad av Lightshy, Igår, 20.06
12 responses
205 visningar
1 gillar
anth
av anth
 
Skapad av RedMoon, Idag, 10.13
0 responses
16 visningar
1 gillar
RedMoon
av RedMoon
 
Skapad av krank, 12 November 2018, 19.17
11 responses
216 visningar
0 gillar
Paal
av Paal
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Första intrycket av SciFi!

    Systemet är ju samma som i Fantasy! och det gillar jag ju redan, men jag tycker det är synd att bytet från ET till EP inte fick följa med till SciFi! och jag kan inte förstå varför man bytte ut Motorik mot Fingerfärdighet när Motorik är ett så mycket bättre namn på den.

    Världen är däremot helt underbar och jag skulle vilja ha en tjock världsbok och en massa extraböcker att plöja igenom, det är inte så ofta jag hittar en spelvärld som jag verkligen vill använda i stället för att hitta på en egen.

  • #2
    Det beror på att Sci-Fi! skrevs innan Fantasy! 3.0. Jag skickade systemet till Blixt, och då hade bara delar av F! ändras. Samt att herr Blixt gjorde en del ändringar i systemet för att passa hans vision.

    Jag ser också gärna en fet världsbok, med några äventyr. Men det kräver att Anders har tid och ork att skriva en sådan. Vilket jag hoppas att han har.

    Snart kommer Sci-Fi! även säljas separat, först då ser vi hur stort intresset för spelet är.

    Kommentera


    • #3
      Jag vill köpa sci-fi! Ännu mer om det finns en fet världsbok då det har blivit att jag köper spel mer och mer för världsbeskrivningarna.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen skrivet av Arfert Visa inlägg
        Det beror på att Sci-Fi! skrevs innan Fantasy! 3.0. Jag skickade systemet till Blixt, och då hade bara delar av F! ändras. Samt att herr Blixt gjorde en del ändringar i systemet för att passa hans vision.

        Jag ser också gärna en fet världsbok, med några äventyr. Men det kräver att Anders har tid och ork att skriva en sådan. Vilket jag hoppas att han har.

        Snart kommer Sci-Fi! även säljas separat, först då ser vi hur stort intresset för spelet är.
        Tyvärr har jag fem objekt i pipeline redan. Så jag kan inte göra något slags prognos alls.

        Kommentera


        • #5
          I annat fall kanske man kan skrapa fram en spökskrivare. Eller hitta på nåt annat.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen skrivet av Zadrith Visa inlägg
            och jag kan inte förstå varför man bytte ut Motorik mot Fingerfärdighet när Motorik är ett så mycket bättre namn på den.
            Bytte ut? Har man inte med båda?

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen skrivet av Rymdhamster Visa inlägg
              Bytte ut? Har man inte med båda?
              Nej, egenskaperna är Fysik, Smidighet, Fingerfärdighet, Intelligens och Närvaro

              Kommentera


              • #8
                Jag gillar verkligen inte den där uppdelningen av Smidighet och Fingerfärdighet i två olika egenskaper.

                Kommentera


                • #9
                  Jag tycker också det känns lite märkligt att just smidighet krävs på större finmaskighet är ex. fysik som man också hade kunnat dela upp i mindre sub-grupper utan några större problem. Men jag gissar att det finns skäl av lämplig typ.

                  Någon skrev Motorik ovan vilket jag dock tycker ligger bättre i munnen för en grundegenskap. Kanske för att 'Fingerfärdighet' var en färdighet i Mutant 2089 (exempelvis) så jag är konditionerad att tycka att det är ett färdighetsnamn och inte ett grundegenskapsnamn...

                  Cog.

                  Kommentera


                  • #10
                    Utan att ha läst reglerna så tycker jag det låter väldigt lämpligt med uppdelning i Smidighet och Fingerfärdighet (men även jag föredrar benämningen "Motorik" framför Fingerfärdighet, av historiska skäl..)
                    Det är ju två helt olika egenskaper. Balettdansöser har mig veterligen trots hög SMI inte exceptionellt hög grundchans i låsdyrkning och grundat på egen empiri ligger de under genomsnittet i gevärsskytte! :)

                    Kommentera


                    • #11
                      Ursprungligen skrivet av Inkognito Visa inlägg
                      Utan att ha läst reglerna så tycker jag det låter väldigt lämpligt med uppdelning i Smidighet och Fingerfärdighet (men även jag föredrar benämningen "Motorik" framför Fingerfärdighet, av historiska skäl..)
                      Det är ju två helt olika egenskaper. Balettdansöser har mig veterligen trots hög SMI inte exceptionellt hög grundchans i låsdyrkning och grundat på egen empiri ligger de under genomsnittet i gevärsskytte! :)
                      Jag håller med dig, och tycker också att det ska vara fortsatt uppdelat. Det är bara namnet jag hakat upp mig på. Hade egenskapen bara använts för sådant som att dyrka upp lås och stjäla föremål hade jag inte haft några problem med namnet heller. Att säga att någon är god skytt för han är så fingerfärdig känns däremot konstigt.

                      Kommentera


                      • #12
                        Ursprungligen skrivet av Inkognito Visa inlägg
                        Det är ju två helt olika egenskaper.
                        Det är ju psykisk styrka, perceptionsförmåga och karisma också. (Ja, tre olika faktiskt.) Men de ryms alla under egenskapen Närvaro, Det är naturligtvis en smaksak men för mig stör det den symmetriska enkelheten som regelsystemet hade från början.

                        Kommentera


                        • #13
                          Utan att ha läst igenom boken ordentligt tycker jag också att världen i Sci-Fi! verkar riktigt bra. När det gäller spelsystemet lutar det mot att jag lyfter över min husreglade variant av Fantasy! 2.0. Det blir då fyra (för balansens skull) modifierade grundegenskaper, delvis ändrade förmågor (även det med hänsyn till balansen) och några andra justeringar för att få det både snabbare och en smula crunchigare. Jag knycker nog också erfarenhetssystemet från 3.0. Det verkar klart bättre.

                          Kommentera


                          • #14
                            Jag gillar verkligen inte den där uppdelningen av Smidighet och Fingerfärdighet i två olika egenskaper.
                            En fet gammal trollkarl kan vara en jävel på korttrick. Men usel på att krypa i ventilationstrummor och att klättra i rep. Och en elitgymnast kan vara det motsatta, smidig som sjutton, men dålig på att sno en plånbok ur någons ficka.

                            Smidighet och Fingerfärdighet är som sagt helt olika saker.

                            Skytt och Fingerfärdighet? Tja nån färdighet ska ju det gå på, och Fingerfärdighet var den minst dåliga. En fingerfärdig person darrar inte på handen. Men egentligen kanske skytte skulle vara en helt egen egenskap, då även andra sinnen är inblandade. Men lite får man offra för att systemet inte ska bli ett komplicerat monster. Lagom med "realism" räcker. ;) Det är ju ett spel, inte en avancerad, men ospelbar, simulation av verkligheten.

                            Kommentera


                            • #15
                              Ursprungligen skrivet av Arfert Visa inlägg
                              Men lite får man offra för att systemet inte ska bli ett komplicerat monster. Lagom med "realism" räcker.
                              Det är nog det här som stör mig med den nya grundegenskapen och tillhörande uppdelning. För mig blir det nya systemet så att säga varken hackat eller malet.

                              Gamla med fyra egenskaper (och min personliga omfördelning mellan vad som gick på fysik och vad som gick på smidighet) tyckte jag var perfekt för att vara väldigt enkelt - men inte simpelt. Det var ganska precis så avskalat jag tyckte att ett system kunde vara utan att bli tråkigt.

                              Dessa förändringar, fine det ska erkännas att de inte är jättestora, men de gör att systemet inte längre är fullt lika enkelt, utan att för mig tillföra något överhuvudtaget. Jag köper absolut att fet trollkarl kan vara en jävel på korttrick men inte ventilationstrummeutforskande, men för mig är det här systemet inte på långa vägar nog avancerat för att berättiga sådana distinktioner, utan allt det gör för mig är att dra uppmärksamhet till alla andra distinktioner som fortfarande inte går att göra i systemet.

                              Som exempelvis att värdens bästa ficktjuv nu också är en mästerskytt av sällan skådat slag.

                              Dock ska jag erkänna att jag finner enormt nöje i att jag innan jag läste spelet kände mig besviken på fluffet men positiv till reglerna, och efter att jag läst det är positiv till fluffet men negativ till reglerna.

                              Detta under förutsättning att antalet referenser till strålvapen inte minskats ner sedan jag korrläste ;)

                              Kommentera

                              Arbetar …
                              X