Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Rymdresor

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av wilper, Igår, 21.44
2 responses
58 visningar
2 gillar
wilper
av wilper

Skapad av Anchorman, Igår, 16.11
19 responses
344 visningar
1 gillar
Arfert
av Arfert

Skapad av Björn Wärmedal, Igår, 18.49
8 responses
130 visningar
0 gillar
Rymdhamster  
Skapad av Björn Wärmedal, Igår, 16.46
2 responses
82 visningar
2 gillar
Björn Wärmedal  
Skapad av Platon, 15 August 2018, 14.26
8 responses
218 visningar
0 gillar
skraku
av skraku

Skapad av God45, 15 August 2018, 18.32
11 responses
313 visningar
3 gillar
God45
av God45

Skapad av Spider Jerusalem, 15 August 2018, 15.02
6 responses
210 visningar
7 gillar
Dante
av Dante

Skapad av RasmusL, 15 August 2018, 00.51
88 responses
2.305 visningar
1 gillar
anth
av anth

Skapad av Grisodlar'n, 05 August 2018, 14.20
5 responses
258 visningar
0 gillar
Grisodlar'n  
Skapad av wilper, 03 May 2017, 13.56
197 responses
5.466 visningar
11 gillar
ceruleanfive  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Jag vill se ett räkneexempel från kloptok, grundat i så mycket "såhär anser vi i dagsläget att det här fungerar" som möjligt!

Kommentera

Grejen är att man egentligen aldrig åker rakt. Låt mig rita och berätta:

Bilaga

När du räknar fram medelavståndet mellan två planeter, exempelvis Jorden och Merkurius, så får man fram en siffra på hur lång den röda linjen är i medel. Enligt en uppställning som jag hittade är den 0,61 AU, där 1 AU är avståndet mellan Jorden och solen (149 598 000 km). Så enligt den uppställningen är medelavståndet mellan Jorden och Merkurius är 149 598 000 x 0,61 = 91 000 000 km.

Men det är inte den vägen man tar. För det första har Merkurius flyttat på sig när man åker, så man måste sikta på den punkt där Merkurius kommer att vara när man kommer fram. För det andra är rumtiden inte riktigt helt platt, utan vi åker i det här fallet "ner" i Solens gravitationsbrunn:

Bilaga

Så i och med att man jagar Merkurius så blir det mer av att åka i spiral ner i brunnen. Och det gör att banan blir bra mycket längre än raka vägen. Ska man åka åt andra hållet måste man jobba i uppförsbacke också, så det blir ännu lurigare.

Naturligtvis är det bra mycket mer komplext än så. Men det där med rymdfart och banor i rymden är ett ämne som man kan doktorera i, så det är komplext. Så var inte ledsen över att det förenklas för rollspel.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av RasmusL Visa inlägg
        Jag vill se ett räkneexempel från kloptok, grundat i så mycket "såhär anser vi i dagsläget att det här fungerar" som möjligt!
        Jag är för lat, men Krille gjorde det bra så det är lugnt! (Även om han verkar hittat andra siffror för medelavståndet än jag gjorde.)

Och ärligt talat - det här är komplicerat för att det är många saker som man behöver ta i beaktning men det är inget magiskt utan har funkat fint rätt länge nu och är inget som kommer förändras radikalt när man gör någon ny upptäckt. Det är ju bara gamla hederliga rörelselagar där mängden jobbigheter man tar med beror på hur exakta siffror man vill ha ut.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av kloptok Visa inlägg

Man accelerar väl ändå inte konstant halva vägen för att sedan decelerera andra halvan?
          Jo.

Det är det enda sättet förklara rimliga restider utan "magi" som warpdrive, wormholes etc

Kommentera

Det viktigaste med rymdresor är att tänka på att ha på sig en halsduk och skyddsglasögon för det blåser mycket i rymden och ibland måste man klättra ur sitt skepp för att laga något på utsidan.

Oh, och att inte skjuta sönder andra skepp för nära en för explosionerna kan skada ditt eget skepp.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Krille Visa inlägg
              Show and tell! Klappar av glädje!

Gillar ditt "där är här man inte är" pedagogiska upplägg!

Kommentera

En sak till: planeter rör sig. Det innebär att när du lämnar Jorden så får du Jordens fart med dig, och när du kommer till Merkurius så måste du ha Merkurius fart. Annars kommer du missa Merkurius. Och det gör i sin tur att du får den där spiralbanan: du så att säga glider i sidled från Jorden när resan börjar, och i sidled mot Merkurius när du närmar dig slutet på resan.

Kommentera

Man accelerar väl ändå inte konstant halva vägen för att sedan decelerera andra halvan? Gissar att det är smartare att accelerera kraftigare en kort bit för att komma upp i startplanetens flykthastighet för att sedan glida genom rymden i den hastigheten tills det är dags att börja inflygningen mot den andra planeten. Jag får för övrigt inte samma siffror som dig, jag löser ut tiden t ur s=at^2/2 (det vill säga t=sqrt(2*s/a)) med s=3.5*10^10 m och a=10 m/s^2 och får då t=83666 s vilket multiplicerat med 2 blir ungefär 46.5 h. Sedan vet jag inte var du får ditt värde på sträckan ifrån, enligt WolframAlpha varierar sträckan mellan ca 0.6 och 1.4 astronomiska enheter (ca 9.0*10^10 m till 2.1*10^11 m) och har ett medelvärde över tid på 1.04 astronomiska enheter (ca 1.6*10^11 m), så möjligen kan ditt värde vara halva värdet på det lägsta avståndet men det känns ändå lite i lägsta laget.
                  OK jag räknades nog tokigt. Nu får jag fram samma siffror som kloptok. Tack

Min siffra (70 000 000 km) tog jag bara från första google sökning vilket man kanske inte skall göra. Värden mellan 0,6 au och 1,4 au verkar mer rimliga efter lite mer google. Lita inte på http://www.ungafakta.se/stjarnorplan.../merkurius.asp

Krilles inlägg med bild var ju väldigt bildande. Den verkliga sträckan vi faktiskt skall resa är något helt annat än närmaste avstånd mellan två planeter.

I spel måste det naturligtvis inte vara helt korrekt (eller inte alls korrekt) men jag tycker om när det finns en viss illusion av konsekvens.

Kommentera

Så i och med att man jagar Merkurius så blir det mer av att åka i spiral ner i brunnen. Och det gör att banan blir bra mycket längre än raka vägen. Ska man åka åt andra hållet måste man jobba i uppförsbacke också, så det blir ännu lurigare.

Naturligtvis är det bra mycket mer komplext än så. Men det där med rymdfart och banor i rymden är ett ämne som man kan doktorera i, så det är komplext. Så var inte ledsen över att det förenklas för rollspel.
                    Tack Krille för denna utmärkta förklaring av skälen till varför jag har förenklat restiderna i spelet.

Kommentera

Jag kom på att jag skulle vilja ha en astrogationssnurra. Typ, vrid ringarna för destinationsplaneten, avreseplaneten och accelerationskurvan tills de står rätt inbördes med vald acceleration, läs av hur lång restiden blir samt respektive brännfas. Det vore inte bara ett praktiskt hjälpmedel, utan också en skitcool stämningshöjande handout.

Kommentera

Jag kom på att jag skulle vilja ha en astrogationssnurra. Typ, vrid ringarna för destinationsplaneten, avreseplaneten och accelerationskurvan tills de står rätt inbördes med vald acceleration, läs av hur lång restiden blir samt respektive brännfas. Det vore inte bara ett praktiskt hjälpmedel, utan också en skitcool stämningshöjande handout.
                        Du har rätt -- det vore coolt som tusan.

Kommentera

Bilaga

När du räknar fram medelavståndet mellan två planeter, exempelvis Jorden och Merkurius, så får man fram en siffra på hur lång den röda linjen är i medel. Enligt en uppställning som jag hittade är den 0,61 AU, där 1 AU är avståndet mellan Jorden och solen (149 598 000 km). Så enligt den uppställningen är medelavståndet mellan Jorden och Merkurius är 149 598 000 x 0,61 = 91 000 000 km.

Men det är inte den vägen man tar. För det första har Merkurius flyttat på sig när man åker, så man måste sikta på den punkt där Merkurius kommer att vara när man kommer fram. För det andra är rumtiden inte riktigt helt platt, utan vi åker i det här fallet "ner" i Solens gravitationsbrunn:

Bilaga

Aha, det är alltså så här det ser ut när jag inser att jag är dum i huvudet. Jag hade hoppats på lite glada färger åtminstonde och trallande musik.

Kommentera

Man accelerar väl ändå inte konstant halva vägen för att sedan decelerera andra halvan?
                            Jo, om tiden är knapp men vikten av bränsle kan ignoreras.

Men bränslevikten är ju det allra största problemet, i de flesta fall - och jag gissar att ganska mycket allt annat hamnar mer eller mindre under termen "magi" här.

Bränslevikten är ju skälet till att luftbromsa landande raketer etc. Det är relativt lätt att kompensera för den höga temperaturen som uppstår, men att ta med sig mer bränsle för att bromsa på det sättet istället hade (med dagens teknik) inneburit noll utrymme för nyttolast.

Jag skulle nog för ett enkelt mått på restiden helt enkelt ta medelavståndet mellan Jorden och Merkurius som sträcka och delat upp denna sträcka i tre delar: den första sträckan är den från jordytan med konstant acceleration upp upp till någon hastighet (vilken är oklart, men den behöver vara större än jordens flykthastighet för att fly Jordens gravitation), den andra (längsta) sträckan är den där skeppet bara glider med konstant hastighet genom rymden större delen av färdvägen och den tredje sträckan är inflygningen till Merkurius, som blir som en omvänd version av uppskjutningen från Jorden.
                            Banan kan beräknas så att behovet av bränslekonsumerande inbromsning blir litet (återigen, bränsleekonomi är allt!) genom att istället bromsa med hjälp av målets gravitation. Det är omvänt* från den metod att accelerera till högre hastighet, dvs en "slingshot maneuver". För att finkorrigera används raketerna ytterst kort, i rätt ögonblick i banan då det ger som mest effekt.

Över längre avstånd - om Merkurius och Jorden är maximalt långt ifrån varandra tex - kan det vara smartare att använda en annan planet för att "slingshota" till högre hastighet, tex Mars.

Så gjordes med rymdsonden Galileo - den tog sig till Jupiter via Venus.

* Fysikaliskt är det ju inte alls omvänt - det är acceleration i båda fallen, men för enkelhetens skull låtsas vi att det handlar om fart och inte hastighet här...

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Robert Visa inlägg

Aha, det är alltså så här det ser ut när jag inser att jag är dum i huvudet. Jag hade hoppats på lite glada färger åtminstonde och trallande musik.

Men jag använde ju faktiskt svart, rött och grönt!

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Sapient Visa inlägg

Jo, om tiden är knapp men vikten av bränsle kan ignoreras.

Men bränslevikten är ju det allra största problemet, i de flesta fall - och jag gissar att ganska mycket allt annat hamnar mer eller mindre under termen "magi" här.

Bränslevikten är ju skälet till att luftbromsa landande raketer etc. Det är relativt lätt att kompensera för den höga temperaturen som uppstår, men att ta med sig mer bränsle för att bromsa på det sättet istället hade (med dagens teknik) inneburit noll utrymme för nyttolast.
                                Jo precis, det var bränslet jag tänkte på. Krävs ju mycket mer bränsle att accelerera konstant en sådan lång sträcka. Och bränsle är tungt och trögt och tar plats. Men visst, en överdriven bränsleanvändning är ju klart mycket mindre magi än maskhål och warp drive. Det är väl kanske inte det skojigaste att basera sina äventyr på heller. Gissar att rollspelet Bränsleförbrukning! skulle sälja rätt mycket sämre än Sci-fi!, även om det kan locka en och annan förtappad astrodynamiker.

Kommentera

Arbetar …
                                X