Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Rymdresor

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Otto, 18 February 2018, 18.39
4 responses
115 visningar
0 gillar
Swedish Chef  
Skapad av wilper, 10 May 2017, 19.57
206 responses
7.432 visningar
10 gillar
Swedish Chef  
Skapad av Magnus Seter, Igår, 14.38
14 responses
289 visningar
1 gillar
Oldtimer  
Skapad av Nässe, Igår, 19.55
1 response
75 visningar
0 gillar
Henke
av Henke
 
Skapad av Cissi, 22 January 2018, 13.17
63 responses
1.893 visningar
2 gillar
Lightshy  
Skapad av Caligo, 19 February 2018, 23.38
16 responses
299 visningar
0 gillar
Hans E Magnusson  
Skapad av Evokee, 17 February 2018, 07.38
18 responses
894 visningar
0 gillar
Lemur
av Lemur
 
Skapad av Radioaktiv, Igår, 16.26
1 response
113 visningar
0 gillar
Botulf
av Botulf
 
Skapad av krank, 19 February 2018, 19.55
1 response
60 visningar
0 gillar
Cissi
av Cissi
 
Skapad av krank, 11 February 2018, 23.47
4 responses
142 visningar
0 gillar
Cissi
av Cissi
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Rymdresor

    Gott nytt år alla. Har i dagarna läst SciFi-rollspelet. Jag tyckte om spelet och upplägget och bilderna. Skulle gärna spela detta i framtiden om jag får möjlighet. Jag ser också fram emot nytt material i Fenix eller liknande.

    Jag har funderat på det här med rymdresor. I boken på sid 37 finns en tabell med lite exempel på restider. Hur har ni som gjort spelet kommit fram till dessa tider, jag menar om man vill räkna på andra resor. Jag har sett matterutan på sidan 36 men har svårt att komma fram till till exempel 66 h mellan Jorden och Merkurius. Jag landar på typ 14-15 h men jag har kanske räknat helt fel.

    Så till detta med Umbralskepp. Cool ide. Det verkar som om de kräver mikrogravitation. Innebär det att långa färder i umbran sker i tyngdlöshet ombord? En annan fråga som dyker upp är hur det ser ut utanför fönstret på sådana resor.

    Anledningen till frågor om rymdresor är att man kanske vill gestalta dem på något sätt. Om man vill kan ju en hel spelkväll läggas på en resa om det känns motiverat och kul. Hur brukar ni göra med längre rymdresor?

  • #2
    Fan, det där var svåra frågor. ;) De får nog Mekanurg ta. Bollar vidare.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen skrivet av henricius Visa inlägg
      Gott nytt år alla. Har i dagarna läst SciFi-rollspelet. Jag tyckte om spelet och upplägget och bilderna. Skulle gärna spela detta i framtiden om jag får möjlighet. Jag ser också fram emot nytt material i Fenix eller liknande.

      Jag har funderat på det här med rymdresor. I boken på sid 37 finns en tabell med lite exempel på restider. Hur har ni som gjort spelet kommit fram till dessa tider, jag menar om man vill räkna på andra resor. Jag har sett matterutan på sidan 36 men har svårt att komma fram till till exempel 66 h mellan Jorden och Merkurius. Jag landar på typ 14-15 h men jag har kanske räknat helt fel.

      Så till detta med Umbralskepp. Cool ide. Det verkar som om de kräver mikrogravitation. Innebär det att långa färder i umbran sker i tyngdlöshet ombord? En annan fråga som dyker upp är hur det ser ut utanför fönstret på sådana resor.

      Anledningen till frågor om rymdresor är att man kanske vill gestalta dem på något sätt. Om man vill kan ju en hel spelkväll läggas på en resa om det känns motiverat och kul. Hur brukar ni göra med längre rymdresor?
      Jag har räknat ut de interplanetära restiderna med de klassiska rörelseekvationerna, t.ex. s=½at^2 och v=at, med lite extratid adderad för finmanövrar i båda ändpunkter av resan. Tänk på att du accelererar halva sträckan och sedan decelererar med samma a-värde. Resultaten är ungefärliga. Jag kontrollräknade tabellen tre gånger innan jag kände mig nöjd.

      Ja, det är mikrogravitation ombord på umbralskeppen. Folk ser bokstavligen ingenting utanför fönstren när de är i umbran. Det är en krypande upplevelse.

      Långa rymdresor brukar jag snabbspola i äventyr. Det är en utmärkt tid för träning och studier.
      Last edited by Mekanurg; 02 January 2016, 22.07.

      Kommentera


      • #4
        Alla fordon i rollspel rör sig egentligen at the speed of plot.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen skrivet av Mekanurg Visa inlägg
          Jag har räknat ut de interplanetära restiderna med de klassiska rörelseekvationerna, t.ex. s=½at^2 och v=at, med lite extratid adderad för finmanövrar i båda ändpunkter av resan. Tänk på att du accelererar halva sträckan och sedan decelererar med samma a-värde. Resultaten är ungefärliga. Jag kontrollräknade tabellen tre gånger innan jag kände mig nöjd.
          Hur bromsar rymdskepp? De har raketmotorer där bak. Borde de inte ha raketmotorer framtill också för att kunna bromsa? Eller gör de en U-sväng och använder raketmotorerna där bak för att bromsa också?

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen skrivet av Harry S Visa inlägg

            Hur bromsar rymdskepp? De har raketmotorer där bak. Borde de inte ha raketmotorer framtill också för att kunna bromsa? Eller gör de en U-sväng och använder raketmotorerna där bak för att bromsa också?
            De gör det via en sci-fi grunka som bromsar skeppen utan att sätta en motor framme på skeppen som får dem att se korkade ut.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg
              De gör det via en sci-fi grunka som bromsar skeppen utan att sätta en motor framme på skeppen som får dem att se korkade ut.
              Men motorer framtill kan ju få dem att se häftiga ut eller åtminstone annorlunda ut.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen skrivet av Harry S Visa inlägg

                Men motorer framtill kan ju få dem att se häftiga ut eller åtminstone annorlunda ut.
                Nej.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen skrivet av Harry S Visa inlägg

                  Hur bromsar rymdskepp? De har raketmotorer där bak. Borde de inte ha raketmotorer framtill också för att kunna bromsa? Eller gör de en U-sväng och använder raketmotorerna där bak för att bromsa också?
                  De har magiska små manöverraketer som får dem att rotera ett halvt varv utan att påverka deras rörelseenergi på något annat sätt. Sedan använder de huvudmotorn för att bromsa.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg
                    Alla fordon i rollspel rör sig egentligen at the speed of plot.
                    Inte bara i rollspel. Har du sett någon Star Wars-film på sistone? :P

                    Kommentera


                    • #11
                      Ursprungligen skrivet av Bolongo Visa inlägg

                      De har magiska små manöverraketer som får dem att rotera ett halvt varv utan att påverka deras rörelseenergi på något annat sätt. Sedan använder de huvudmotorn för att bromsa.
                      Fast just problemet att via manöverraketer rotera ett skrov utan att påverka rörelseenergin i övrigt löste Moder Natur åt oss redan i begynnelsen...

                      Med andra ord: du behöver ingen magi för att uppnå detta.

                      Faktum är att alla andra scenarier behöver magi; att rotera rymdskeppet och bromsa genom att "åka baklänges" är exakt vad verkligheten erbjuder oss med nuvarande teknologinivå (och antagligen alla framtida teknologinivåer med...)

                      Kommentera


                      • #12
                        Ursprungligen skrivet av Harry S Visa inlägg

                        Hur bromsar rymdskepp? De har raketmotorer där bak. Borde de inte ha raketmotorer framtill också för att kunna bromsa? Eller gör de en U-sväng och använder raketmotorerna där bak för att bromsa också?
                        Ja.

                        (Dock ingen "u-sväng". Istället roterar du på din egen axel utan att ändra färdriktning)

                        Kommentera


                        • #13
                          Ursprungligen skrivet av Mekanurg Visa inlägg

                          Jag har räknat ut de interplanetära restiderna med de klassiska rörelseekvationerna, t.ex. s=½at^2 och v=at, med lite extratid adderad för finmanövrar i båda ändpunkter av resan. Tänk på att du accelererar halva sträckan och sedan decelererar med samma a-värde. Resultaten är ungefärliga. Jag kontrollräknade tabellen tre gånger innan jag kände mig nöjd.
                          Utan att ha boken; du tror inte du skulle kunna smäcka ihop ett illustrativt exempel?

                          Hur kommer exempelvis Sci-Fi fram till 66 timmar mellan Jorden och Merkurius? (Det kanske det finns andra än bokens skapare som kan svara på?)

                          Tar spelet hänsyn till att restiden rimligen måste variera oerhört med planeternas läge (och därmed relativa avstånd)? Eller åtminstonde att man förenklar det till att biljetter säljs endast när resan är i "säsong", dvs att när ändpunkterna för resan ligger ofördelaktigt till så sker helt enkelt inga resor från just A till just B? (Man kan väl superförenkla det till att man slår en T6-1: så många årstider/kvartal måste man vänta tills "båten går", bara om man får resultatet noll kan man packa och köra direkt)

                          Kommentera


                          • #14
                            Ett illustrativt exempel kunde vara bra, det efterlyser jag också.
                            Jag försökte använda s=½at^2 genom sätta s=35 000 000 000 m (halva sträckan mellan Jorden och Merkurius) och sätt a=10 (typ 1G). Jag är lite osäker på om jag sätter upp ekvationen rätt. Vet inte riktigt hur man skall tolka "½"? Jag tolkade det så som att "at^2" skall delas med "2". Hur som helst kom jag fram till att t= 26457,51 sek vilket blir typ 7.3h. Detta dubblas eftersom vi bara kommit halvvägs och blir typ 15 h. Sedan kan man lägga till lite i början och slutet. Men Mekanurg kom fram till 66 h vilket tyder på att jag antingen räknat helt fel eller stoppat in fel värden eller både och.

                            Kommentera


                            • #15
                              Ursprungligen skrivet av henricius Visa inlägg
                              Ett illustrativt exempel kunde vara bra, det efterlyser jag också.
                              Jag försökte använda s=½at^2 genom sätta s=35 000 000 000 m (halva sträckan mellan Jorden och Merkurius) och sätt a=10 (typ 1G). Jag är lite osäker på om jag sätter upp ekvationen rätt. Vet inte riktigt hur man skall tolka "½"? Jag tolkade det så som att "at^2" skall delas med "2". Hur som helst kom jag fram till att t= 26457,51 sek vilket blir typ 7.3h. Detta dubblas eftersom vi bara kommit halvvägs och blir typ 15 h. Sedan kan man lägga till lite i början och slutet. Men Mekanurg kom fram till 66 h vilket tyder på att jag antingen räknat helt fel eller stoppat in fel värden eller både och.
                              Man accelerar väl ändå inte konstant halva vägen för att sedan decelerera andra halvan? Gissar att det är smartare att accelerera kraftigare en kort bit för att komma upp i startplanetens flykthastighet för att sedan glida genom rymden i den hastigheten tills det är dags att börja inflygningen mot den andra planeten. Jag får för övrigt inte samma siffror som dig, jag löser ut tiden t ur s=at^2/2 (det vill säga t=sqrt(2*s/a)) med s=3.5*10^10 m och a=10 m/s^2 och får då t=83666 s vilket multiplicerat med 2 blir ungefär 46.5 h. Sedan vet jag inte var du får ditt värde på sträckan ifrån, enligt WolframAlpha varierar sträckan mellan ca 0.6 och 1.4 astronomiska enheter (ca 9.0*10^10 m till 2.1*10^11 m) och har ett medelvärde över tid på 1.04 astronomiska enheter (ca 1.6*10^11 m), så möjligen kan ditt värde vara halva värdet på det lägsta avståndet men det känns ändå lite i lägsta laget.

                              Jag skulle nog för ett enkelt mått på restiden helt enkelt ta medelavståndet mellan Jorden och Merkurius som sträcka och delat upp denna sträcka i tre delar: den första sträckan är den från jordytan med konstant acceleration upp upp till någon hastighet (vilken är oklart, men den behöver vara större än jordens flykthastighet för att fly Jordens gravitation), den andra (längsta) sträckan är den där skeppet bara glider med konstant hastighet genom rymden större delen av färdvägen och den tredje sträckan är inflygningen till Merkurius, som blir som en omvänd version av uppskjutningen från Jorden.

                              Men detta blir såklart ganska missvisande i och med att avståndet som nämnts varierar ganska kraftigt, även under så kort tidsrymd som några månader. Så det ger som bäst en fingervisning om en lägre gräns. Dessutom beror det väldigt mycket på vilken hastighet man färdas i med sitt rymdskepp på vägen mellan Jorden och Merkurius. Det är helt enkelt ganska komplicerat att räkna på rörelsebanor för rymdskepp (det är väl till exempel därför de hade en supersmarting som fick göra det med en superdator i filmen The Martian).

                              s=at^2/2 betyder att sträckan man färdas med en konstant acceleration a ges av denna konstanta acceleration a multiplicerat med tiden i kvadrat, och allt det delat med två. Fås ut genom att helt enkelt integrera den konstanta accelerationen två gånger (och sätta alla integrationskonstanter, det vill säga startposition och starthastighet, till noll) med avseende på tiden.
                              Last edited by kloptok; 03 January 2016, 14.04.

                              Kommentera

                              Arbetar …
                              X