Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Stridsvana > Alla andra stridsfärdigheter?

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av RedMoon, 06 April 2018, 15.24
28 responses
540 visningar
3 gillar
RedMoon
av RedMoon
 
Skapad av God45, Idag, 00.31
0 responses
8 visningar
0 gillar
God45
av God45
 
Skapad av Wolfbane, Idag, 00.11
0 responses
16 visningar
0 gillar
Wolfbane  
Skapad av Mannen i skogen, Igår, 20.43
1 response
46 visningar
0 gillar
han som kallades göte  
Skapad av Dansun, Igår, 22.17
0 responses
26 visningar
0 gillar
Dansun
av Dansun
 
Skapad av wilper, Igår, 16.54
3 responses
91 visningar
1 gillar
luddwig
av luddwig
 
Skapad av Skarpskytten, 14 June 2017, 08.54
35 responses
1.029 visningar
6 gillar
Hans E Magnusson  
Skapad av Mundo, 06 June 2018, 09.00
10 responses
321 visningar
1 gillar
Mundo
av Mundo
 
Skapad av Minimoni, 22 June 2018, 02.16
3 responses
205 visningar
2 gillar
Minimoni  
Skapad av krank, 03 June 2018, 21.52
19 responses
338 visningar
8 gillar
krank
av krank
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Stridsvana > Alla andra stridsfärdigheter?

    Har nyligen börjat kika lite på reglerna och stötte på ett frågetecken. Är osäker på om jag har förstått det här rätt, så jag tänkte kolla med folk som har bättre koll.

    Att skaffa en ny förmåga kostar 20 ET, vilket tar mellan 10 och 20 spelmöten att samla ihop till. Att höja en redan innehavd förmåga kostar bara 10 ET, oavsett vilken nivå man höjer till. Maxnivån är dock 10, vilket tar mellan 45 och 90 spelmöten att uppnå.

    Det finns lite olika stridsförmågor som ger en extra attacktärning under särskilda omständigheter – Brottning, Boxare, Bågskytte, Kasta, Knivkämpe, Långa vapen och Yxkämpe. Sedan finns det Fäktning, som ger en extra tärning i strid med svärd, samt Sköldtränad som ger en extra försvarstärning med sköld.

    Sedan har vi Stridsvana. Den ger en extra tärning i strid, oavsett beväpning, oavsett närstrid eller avstånd, oavsett attack eller försvar. Den ger dessutom extra TKP.

    Varför skulle någon någonsin välja en annan stridsförmåga än Stridsvana? Enda gången det är alls rimligt är ju om man redan har maxat Stridsvana (dvs spelat 45-90 spelmöten med samma karaktär), eller om man känner för att rollspela hårt på att ens karaktär är särskilt kompetent med ett visst vapen (vilket fördomsfullt inte känns helt vanligt inom OSR).

    Har jag misstolkat något, eller är det helt enkelt en obalanserad förmåga?

    ----------

    EDIT: Det var visst 2.0 jag hade, för att förtydliga.
    Last edited by ceruleanfive; 06 November 2017, 00.54.

  • #2
    Jag husreglade bort den. Tycker inte den ger något som spelet behöver. Sen är jag mycket mer frikostig med xp, men det är för att jag kör kortare kampanjer

    Kommentera


    • #3
      Version 3.0 har bättre regler för att lära sig nya och förbättra befintliga förmågor. I korthet så är allt mycket billigare. Jag är på resande fot nu men om ingen hinner före kan jag ge dig detaljerna på tisdag.

      Och ja, Stridsvana är obalanserad så stryk den eller ändra på något lämpligt sätt. Själv har jag även husreglat så att alla stridstärningar är just stridstärningar, inte anfalls- eller försvarstärningar. Det är måhända inte realistiskt, men det förenklar och snabbar upp spelet.

      Kommentera


      • #4
        Jag har sett det mer som en feature =)

        När du skapar karaktären och vill göra en krigare tar du troligen stridsvana som en förmåga plus ytterligare en stridsförmåga för att maxa antalet starttärningar.

        Under spelets gång kommer du sedan fokusera på att höja stridsvana, vilket innebär att du kommer vara en kompetent all around-krigare, men med en liten uppmuntran till att hålla dig till ditt favoritvapen (exempelvis yxor). Det innebär att om du någonsin hamnar i situationen där det inte finns några yxor så kommer du fortfarande vara en kompetent krigare, i stället för att förvandlas till ett hjälplöst spädbarn helt plötsligt.

        Och när du slutligen maxat stridsvana, ja då kan du fortfarande bli bättre genom att hänge dig åt specialiseringarna.

        Jag tycker stridsvana funkar alldeles utmärkt som den är =)

        Kommentera


        • #5
          Du höjer stridsvana först, sen är det billigare att höja fäktning eller vad du nu har för vapen.

          /j

          Kommentera


          • #6
            Tack för era tankar, intressant med olika perspektiv och hanteringar! Ska man ändå husregla skulle man ju eventuellt kunna göra så att den enbart ger extra TKP och enbart låter vapenfärdigheterna vara de som ger extratärningar.

            Ursprungligen skrivet av Anchorman Visa inlägg
            Sen är jag mycket mer frikostig med xp, men det är för att jag kör kortare kampanjer
            Samma här, det var länge sedan jag spelade eller spelledde något som var över 10-12 möten. Därefter är vi vanligtvis inspirerade att testa på andra karaktärer, andra miljöer eller andra regler. =)

            Ursprungligen skrivet av luddwig Visa inlägg
            Version 3.0 har bättre regler för att lära sig nya och förbättra befintliga förmågor. I korthet så är allt mycket billigare. Jag är på resande fot nu men om ingen hinner före kan jag ge dig detaljerna på tisdag.
            Mycket uppskattat, tackar!

            Ursprungligen skrivet av Osbjer Visa inlägg
            Du höjer stridsvana först, sen är det billigare att höja fäktning eller vad du nu har för vapen.
            Hmm, jag hänger inte riktigt med. Som jag tolkade är kostnaderna konstanta, oavsett nivå? Men det kanske bara är i 2.0?

            Kommentera


            • #7
              I F! 3.0 får man erfarenhetspoäng (EP) istället för erfarenhetstärningar (ET). Det kostar 4 x ny nivå antal EP att höja en egenskap och 2 x ny nivå antal EP att höja en förmåga. EP summeras även ihop i Äventyrsnivå (ÄN). Varje tiotal som uppnås i ÄN (dvs. 10, 20, 30 osv.) ger en ET att använda på samma sätt som i tidigare utgåvor av spelet. Fördelarna med detta system är att rollfigurerna utvecklas snabbare och att tillgången på ET blir stabilare.

              Vidare har jag husreglat precis som du föreslår ceruleanfive och låter Stridsvana ge TKP, inget annat, och det finns inte heller något annat sätt att få fler TKP. Jag har också gjort en del andra justeringar, bl.a. tagit bort att rustningar ger ST. Det är ändå lätt att det blir ohanterligt stora pölar i strid.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen skrivet av luddwig Visa inlägg
                I F! 3.0 får man erfarenhetspoäng (EP) istället för erfarenhetstärningar (ET). Det kostar 4 x ny nivå antal EP att höja en egenskap och 2 x ny nivå antal EP att höja en förmåga. EP summeras även ihop i Äventyrsnivå (ÄN). Varje tiotal som uppnås i ÄN (dvs. 10, 20, 30 osv.) ger en ET att använda på samma sätt som i tidigare utgåvor av spelet. Fördelarna med detta system är att rollfigurerna utvecklas snabbare och att tillgången på ET blir stabilare.

                Vidare har jag husreglat precis som du föreslår ceruleanfive och låter Stridsvana ge TKP, inget annat, och det finns inte heller något annat sätt att få fler TKP. Jag har också gjort en del andra justeringar, bl.a. tagit bort att rustningar ger ST. Det är ändå lätt att det blir ohanterligt stora pölar i strid.

                Tack för att du tog dig tid! 3:an verkar helt klart lite mer genomtänkt än 2:an.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen skrivet av luddwig Visa inlägg
                  I F! 3.0 får man erfarenhetspoäng (EP) istället för erfarenhetstärningar (ET). Det kostar 4 x ny nivå antal EP att höja en egenskap och 2 x ny nivå antal EP att höja en förmåga. EP summeras även ihop i Äventyrsnivå (ÄN). Varje tiotal som uppnås i ÄN (dvs. 10, 20, 30 osv.) ger en ET att använda på samma sätt som i tidigare utgåvor av spelet. Fördelarna med detta system är att rollfigurerna utvecklas snabbare och att tillgången på ET blir stabilare.
                  Ah, så det billigaste sättet att bli bättre är att alternera höjningarna så man tar varannan stridsvana, varannan vapenspecifik höjning.

                  Hade jag kört med de reglerna (jag använder fortfarande den första boken) så hade jag nog också husreglat om stridsvana enligt förslaget att den bara ger TKP.

                  Kommentera


                  • #10
                    Läser i 3.1 (pocket):

                    "Stridsvana: Hur tränad och erfaren din rollperson är på att slåss i närstrid och med olika avståndsvapen. Ger en extra tärning i strid, och en extra TKP. Ökar man Stridsvana med erfarenhet senare i spelet ökar rollpersonens TKP samtidigt,"

                    Verkar sålunda vara fixat till 3.1:an.

                    Over and out!

                    Kommentera


                    • #11
                      Ursprungligen skrivet av Dunderklumpen Visa inlägg
                      Läser i 3.1 (pocket):

                      "Stridsvana: Hur tränad och erfaren din rollperson är på att slåss i närstrid och med olika avståndsvapen. Ger en extra tärning i strid, och en extra TKP. Ökar man Stridsvana med erfarenhet senare i spelet ökar rollpersonens TKP samtidigt,"

                      Verkar sålunda vara fixat till 3.1:an.

                      Over and out!
                      Hur är det löst? Det är ju exakt samma?

                      Kommentera


                      • #12
                        Ursprungligen skrivet av Anchorman Visa inlägg
                        Hur är det löst? Det är ju exakt samma?
                        För att nya skrivelsen tydliggör att man inte får nya stridstärningar, bara TKP för nya nivåer. Det vill säga, det som Luddwig husreglat.

                        Kommentera


                        • #13
                          Ursprungligen skrivet av Dunderklumpen Visa inlägg

                          För att nya skrivelsen tydliggör att man inte får nya stridstärningar, bara TKP för nya nivåer. Det vill säga, det som Luddwig husreglat.
                          Mja, jag skulle väl hålla med Anchorman om att även den nya skrivelsen är tolkningsbar. Det är inte självklart vad som avses.

                          (N.B. att jag bara kommenterar detta i egenskap av språknörd nu, inte Fantasy-spelare. ;))

                          Kommentera


                          • #14
                            Ursprungligen skrivet av Dunderklumpen Visa inlägg

                            För att nya skrivelsen tydliggör att man inte får nya stridstärningar, bara TKP för nya nivåer. Det vill säga, det som Luddwig husreglat.
                            Definitivt inte så jag läser det som står.

                            Kommentera


                            • #15
                              Observera att jag är inte ute efter att provocera utan är bara intresserad för rent språkligt intresse: Förklara gärna hur ni läser!

                              För mig är det nämligen helt uppenbart och utan tolkningsmöjlighet.

                              Delar upp det lite.

                              "Stridsvana:

                              Vid initialt köp: Ger en extra tärning i strid, och en extra TKP.

                              Vid fler levlar: Ökar man Stridsvana med erfarenhet senare i spelet ökar rollpersonens TKP samtidigt,"

                              Om jag anstränger mig riktigt mycket kan jag tolka det som att ni läser det som att den sista meningen enbart är till för att understryka att man får ytterligare TKP för varje level men om det vore så så skulle man väl skriva "Ökar man Stridsvana med erfarenhet senare i spel ökar antalet extra stridstärningar och rollpersonens TKP."

                              Eller?

                              :)

                              Kommentera

                              Arbetar …
                              X