Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Blood Axe, work in progress.

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av phastari, Idag, 15.17
1 response
33 visningar
0 gillar
frulling  
Skapad av terje, Idag, 11.45
9 responses
193 visningar
2 gillar
terje
av terje

Skapad av MetaLarsson, 23 July 2017, 10.30
18 responses
351 visningar
0 gillar
zonk
av zonk

Skapad av Äventyr, 22 July 2017, 13.44
6 responses
275 visningar
6 gillar
Äventyr  
Skapad av zonk, 19 July 2017, 11.07
22 responses
611 visningar
0 gillar
Honken
av Honken

Skapad av Honken, Idag, 18.18
0 responses
27 visningar
3 gillar
Honken
av Honken

Skapad av ceruleanfive, 19 April 2017, 16.51
43 responses
875 visningar
9 gillar
Rangertheman  
Skapad av krank, 17 July 2017, 01.20
9 responses
117 visningar
0 gillar
Max Raven  
Skapad av phastari, Igår, 12.35
8 responses
145 visningar
0 gillar
phastari  
Skapad av 2097, 01 June 2017, 10.29
9 responses
228 visningar
1 gillar
wilper
av wilper

X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Ursprungligen skrivet av wilper Visa inlägg
    Fast i just det här fallet spelar det väl ingen roll om det är HK eller ej.

Vi borde fråga oss "Är det METAL?"
    Visst. Det var ett svar till...ähum, den som skrev att kelterna slogs nakna. Jag inväntar det färdiga omslaget. Verkar ju som att det kommer att ändra sig en del.

Kommentera

Om vi ska vara historiska så var det långt ifrån ovanligt att barbarer slogs nakna (detta inkluderar kvinnor). Det finns ett gäng romerska beskrivningar av det, uppenbarligen populärt på vintern för att vissa hur hård man var.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg

Alltså, om kelterna verkligen slogs nakna eller inte vet vi inte så mycket om. Man kan ju tänka sig att romarna hade något att vinna på att dehumanisera sina motståndare. Det är ju inte första (och var defintivt inte sista!) gången någon har beskrivit sin motståndare på sämsta möjliga vis... :)

Så, jag köper inte argumentet att det är "historiskt korrekt".
        Kelterna har vi lite för dålig koll på för att kunna säga varken bu eller bä, i varje fall ur romerskt perspektiv.

Cimbri och Teutonerna dock finns det rätt mycket skrivet om från både romerskt och de italienska stadsstaterna (de var inte kompisar med rom och rebellade lite nu och då) och de har referenser till nakna krigare. Den gällande teorin är att glida omkring naken på vintern för att vissa sin hårdhet.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Tony.Meijer Visa inlägg
          Om vi ska vara historiska så var det långt ifrån ovanligt att barbarer slogs nakna (detta inkluderar kvinnor). Det finns ett gäng romerska beskrivningar av det, uppenbarligen populärt på vintern för att vissa hur hård man var.
          Jo, det är lite av poängen. Vi vet att romerska återgivningar av "barbarer" är allt annat än hård fakta.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg

Jo, det är lite av poängen. Vi vet att romerska återgivningar av "barbarer" är allt annat än hård fakta.
            Det finns nämnt av invånare i de italienska stadsstaterna också, vilka inte direkt drog jämnt med Rom.

Specifict striden vid Vercellae där medlemmar av Cimbri-stammen besegrades.

Sen så är jag osäker på om Rom skulle se det som en nakdel eller förnedrande att gå i strid nake n tbh.

Kommentera

Det finns nämnt av invånare i de italienska stadsstaterna också, vilka inte direkt drog jämnt med Rom.

Specifict striden vid Vercellae där medlemmar av Cimbri-stammen besegrades.

Sen så är jag osäker på om Rom skulle se det som en nakdel eller förnedrande att gå i strid nake n tbh.
              Som sagt. Vi kan bara gissa. Ur en historikers perspektiv är dessa källor inte på något sätt att betrakta som ofelbara bevis.

Kommentera

Hursomhelst, det finns en massa källor. Många. Från olika tidsperioder och geografiskt skilda platser. Så någon form av verklighet bortom dem finns det troligen, tillräckligt för att vara sannolikt.

Men visst, det går bra att göra sig viktig och ifrågasätta allt. Även det som har historiska belägg och troligen har hänt. För då är man en ifrågasättande historiker, eller nåt. Men blir spelet coolt då? Nej.

Kommentera

Vi pratar väl om ett fantasyspel med barbarer? Historisk korrekthet känns avlägset.

Mer Heavy Metal tack!

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Arfert Visa inlägg
                    Hursomhelst, det finns en massa källor. Många. Från olika tidsperioder och geografiskt skilda platser. Så någon form av verklighet bortom dem finns det troligen, tillräckligt för att vara sannolikt.

Men visst, det går bra att göra sig viktig och ifrågasätta allt. Även det som har historiska belägg och troligen har hänt. För då är man en ifrågasättande historiker, eller nåt. Men blir spelet coolt då? Nej.
                    Haha, det var ju inte ens ett svar till dig och hade inget med ditt spel att göra...

Edit: var snäll och försök inte att gissa dig till mina motiv och om du ändå måste försöka så kan du hålla dina slutsatser för dig själv, åtminstone i de fall då de är förolämpande. Tack.
                    Last edited by Måns; 11 April 2017, 20.09.

Kommentera

(Inser att jag har missat en jäkla massa i den här tråden men...)

Det känns som att tråden håller på att spåra ur lite, gör det inte? :)

Mer metal låter bra, Arfert, det håller vi nog alla med om för det här projektet. Och så kan vi väl lämna det historiskt in/korrekta därhän? Jag vill ändå inte spela en naken romare. Eller vill jag?... Hum...

Hur som helst! Jag glömde skriva att jag gillade färgvalen i bilden, även om jag inte är såld på motivet i sitt nuvarande skick. De kändes rätt. :)

Finns det mer att läsa om själva spelet än? Kanske 101 Rules of Power Metal (http://www.metalstorm.net/pub/fun_comments.php?fun_id=6) kan hjälpa till vid regel-systemsutformningen? ;)

Rule 1: Have one goal: be epic.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av 2097 Visa inlägg
                        Det är inte bristande historiekunskap som får oss att tveka!
                        ….utan det är vilka konsekvenser en sån bild får för rollspelare idag och hur vi bemöter varandra idag som får oss att tveka!
                        Last edited by 2097; 11 April 2017, 20.54.

Kommentera

Om 2000 år när någon gör ett rollspel om 1980-talet så blir omslaget såhär:

Vi har gott om belägg för att folkslaget vi kallar amerikaner sköt sin M60 från höften med enbart pannband och höftskynke.
                          :-)

Det var ett roligt omslag. Gillar dina egna skisser mer. Den i färg är för clean. Som om hon gått på manikyr innan slaget. Mer hår. Gärna en fläta i pubeshåren. Nerstänkt med blod. Argare!

Kommentera

Ursprungligen skrivet av 2097 Visa inlägg
                            ….utan det är vilka konsekvenser en sån bild får för rollspelare idag och hur vi bemöter varandra idag som får oss att tveka!
                            Tja, det var inte ett inlägg i debatten om framsidans varande eller icke-varande, det var mer en kommentar om historiska barbarer.

Ang. vilka konsekvenser det får... tja, rimligtvis en påverkan på försäljningen av spelet. Blir det populärt kommer det nog leda till lite debatt.

Kommentera

Tja, det var inte ett inlägg i debatten om framsidans varande eller icke-varande, det var mer en kommentar om historiska barbarer.
                              En kommentar som flera sagt och som kom lite out of the blue. Vi: "Hmm det kanske är lite vanskligt ändå trots att bilden är snygg" Dom: "Men det var ju så förr i tiden att dom var nakna tjejer med yxor det kan ni inte förneka"

Iofs var vår "det kanske är vanskligt"-kommentar också out of the blue. Men ändå! ("Men ändå!" är det perfekta motargumentet på alla motargument har jag märkt.)
                              Ang. vilka konsekvenser det får... tja, rimligtvis en påverkan på försäljningen av spelet. Blir det populärt kommer det nog leda till lite debatt.
                              För mig räcker det med att en enda gruppdynamik nånstans i världen blir fucked upp för att det ska åtminstone lite lite grann påverka hur jag själv tycker om bilden. Eftersom jag genast rusade in med en "jag gillar det!" så ville jag nyansera den första urhasplingen lite med ett "faaaast... jag kan tänka mig ca 10000 scenarion där det inte är helt lyckat".

Kommentera

MODERERING:

Den här tråden håller på att tappa fokus och det har varit några inpass som tangerar hobbymoderering. Jag skulle önska att ni håller er till ämnet och försöker att hitta anmälningsknappen om det är så att någon skriver något ni inte gillar istället för att göra en egen markering i tråden.

/Cissi

Kommentera

Arbetar …
                                X