Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Upplys mig gärna om Fantasy! Action! och Scif!

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Evokee, 20 November 2017, 22.47
27 responses
670 visningar
0 gillar
kaptendral  
Skapad av Khan, Idag, 11.42
8 responses
92 visningar
0 gillar
Tre solar  
Skapad av wilper, 03 May 2017, 12.56
88 responses
2.254 visningar
11 gillar
Tant Ragnar  
Skapad av da_bohz, 14 November 2017, 19.59
75 responses
1.809 visningar
1 gillar
McKatla
av McKatla
 
Skapad av wilper, 10 May 2017, 19.57
92 responses
3.796 visningar
10 gillar
wilper
av wilper
 
Skapad av en_müller, 17 November 2017, 21.54
8 responses
222 visningar
2 gillar
Swedish Chef  
Skapad av Henke, 19 November 2017, 13.07
50 responses
1.481 visningar
1 gillar
Scitalis  
Skapad av DrDryg, 19 November 2017, 11.08
6 responses
191 visningar
1 gillar
Scitalis  
Skapad av Marrik den allvetande, 20 November 2017, 20.57
3 responses
84 visningar
0 gillar
Jocke
av Jocke
 
Skapad av Bifur, 09 November 2017, 21.50
233 responses
8.828 visningar
1 gillar
Bifur
av Bifur
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Upplys mig gärna om Fantasy! Action! och Scif!

    Jag har lite frågor angående de tre ovan nämnda titlarna.
    Om jag förstått det rätt så utgår alla tre spelen från samma regelsystem?

    Kan något förklara grundkonceptet för de regelsystemet?

    Vad är det som gör det till ett bra regelsystem?

    Är det ett lätt hackat regelsystem, om man t.ex. vill spela superhjältar?

  • #2
    Snabbt svar så här innan en sen middag:

    Fantasy! och Sci-Fi! delar regelsystem. Action! skrevs ett par år tidigare av en andra författare (August Undin och Daniel Olsson). Men alla tre spelen är regellätta och lättmoddade.

    Fantasy! och Sci-Fi!, som jag skrivit, har inspirerats av spel som Over the Edge och Dr Who (Fate)... blandat med mitt egna påhitt. Varför det är bra? Det är enkelt, det går inte sönder om man meckar med det själv, och man kan egentligen skriva vilka förmågor som helst till sin kampanj.

    Superhjältar sa du? ...hmm det kanske vore nåt.

    Kommentera


    • #3
      Okej,
      Jag gav mig ut på jakt efter ett superhjältespel men de jag hittat har inte alls fallit mig i smaken. Vill ha något lätt o enkelt moddat så låter ju som jag kommit rätt.

      Hur utför man en handling i spelen? vilka tärningar använder man?
      hur dödar jag någon helt enkelt :P

      Kommentera


      • #4
        Trots vad Arfert säger så är Action! i grunden väldigt likartat de andra två spelen (när man ser det på en väldigt övergripande nivå). Och grunden för de tre spelen är att du har några grundegenskaper som du har värden i, och så har du några färdigheter som du också har värden i. När du försöker göra något lägger du ihop ett grundegenskapsvärde med ett färdighetsvärde, och summan är hur många T6:or du ska slå. Alla tärningar som visar 4+ är "framgångar", och om du får lika många, eller fler, framgångar som svårighetsgraden så har du lyckats. Sen kan du dessutom ha specialförmågor som antingen ger dig extra tärningar eller låter dig göra häftiga saker.

        Sen har du lite kroppspoäng ovanpå det.

        Reglerna är väldigt grundläggande och är gjorda för att man ska höfta lite och improvisera lite allt eftersom, men de erbjuder en hyfsat stadig grund att utgå ifrån så länge man inte är ute efter nån slags ultrarealism. Eftersom de är så pass grundläggande så tycker jag att de kräver lite sunt förnuft från alla inblandade (SL+spelare) och alla tar lite ansvar för hålla spelet på "rätt nivå". Fördelen är att eftersom det inte är så meckigt och invecklat så finns det inte så mycket rum för optning (däremot min-maxande), och om någon hittar på något riktigt galet så är det uppenbart redan vid första blicken på rollformuläret.

        För mig är visst husreglande nödvändigt för att det ska vara spelbart, men det fina med spelen är att just som Arfert skriver att de är lättmoddade. Det är väldigt lätt att lägga till eller plocka bort saker utan att det får oförutsedda konsekvenser.

        Superhjältar? Tja... det går helt garanterat att göra, men frågan är vad ni vill få ut av ett superhjältespel (retorisk fråga, du behöver inte svara =).

        Låter det här ens i närheten av intressant tror jag att Arfert fortfarande har snabbstartsreglerna för Fantasy! för nedladdning på sagagames hemsida. Kan vara en bra grej att börja med och se om det faller dig på läppen.

        Kommentera


        • #5
          Vilken typ av superhjältehistorier är ni ute efter? Det är ju skillnad på Agents of SHIELD/Daredevil/Jessica Jones och Flash/Supergirl/Legends of Tomorrow.. ;)

          Kommentera


          • #6
            ....annars gillar jag BASH!

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen skrivet av Arfert Visa inlägg
              Vilken typ av superhjältehistorier är ni ute efter? Det är ju skillnad på Agents of SHIELD/Daredevil/Jessica Jones och Flash/Supergirl/Legends of Tomorrow.. ;)
              Avengers o lite incredibles typ
              Spiderman tv- serien från ish 1994.
              Last edited by han som kallades göte; 28 April 2016, 20.46.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen skrivet av han som kallades göte Visa inlägg

                Avengers o lite incredibles typ
                Spiderman tv- serien från ish 1994.
                Wild Talents kanske...

                Sen tror jag själv att Symbaroums regelsystem skulle kunna vara ett bra val att utgå ifrån. Med tanke på hur grundegenskaper och färdigheter fungerar.

                Kommentera


                • #9
                  Symbaroums regelsystem är relativt likt Fantasy!, faktiskt.

                  (Fast lite mer "nedgrävt" i boken, det är lite svårt att hitta i Symbaroum har vi märkt vid testspel.)

                  Speciellt om man kör med T20-versionen av F! (finns att ladda mer på SagaGames hemsida).

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen skrivet av Arfert Visa inlägg
                    Superhjältar sa du? ...hmm det kanske vore nåt.
                    Hur tänker du? Jag ser några problem att göra superhjältespel med Fantasyregler, då man vill att krafterna ska regleras mekaniskt av systemet. Det kan man gå runt genom att lägga det på vigilante nivå (Batman) men hur tänker du...egentligen?😉

                    Kommentera


                    • #11
                      Ursprungligen skrivet av Robert Visa inlägg
                      då man vill att krafterna ska regleras mekaniskt av systemet.
                      _om_ man vill att krafterna ska regleras mekaniskt av systemet.

                      Jag hade behandlat dem på liknande sätt som det föreslås att man hanterar magi om superhjältarna i grund och botten ska vara mänskliga men med lite specialförmågor.

                      Vill man ha mer utflippade superhjältar som går bortom gränserna för vad som är mänskligt hade jag bara sänkt människor till en mycket lägre nivå så att de i princip inte räknas som motstånd ens.

                      Kommentera


                      • #12
                        Jag föredrar superhjältar som Daredevil, Batman, Spindelmannen, Iron Man, Diverse mutanter, Arrow, Blixten... dvs egentligen relativt vanliga människor med några superkrafter och/eller gadgets och/eller tränade skills. Inte osårbara "gudar" som Stålmannen och liknande (Hulken, Thor och andra som är mer eller mindre osårbara). Då funkar Fantasy! out of the box.

                        Om man ha vill ha "Stålmannen-nivå" så får man behandla alla som inte är superhjälter som Minions i D&D4. En Kp. Vanliga vapen gör alltid 1 KP i skada på vanligt folk och 1 KP i skada på en hjälte om man samtidigt slår en 6:a med en annan tärning. En vanlig bomb eller granat från en artilleripjäs kanske 2T6. En mindre, taktisk, atombomb 10T6. Man får känna efter vilken dödlighet man vill ha.

                        Och hjältarna börjar på 15-20 KP (+ en massa TKP) och lämpliga förmågor. Nemas problemas.

                        Kommentera


                        • #13
                          Ursprungligen skrivet av Rymdhamster Visa inlägg
                          _om_ man vill att krafterna ska regleras mekaniskt av systemet.

                          Jag hade behandlat dem på liknande sätt som det föreslås att man hanterar magi om superhjältarna i grund och botten ska vara mänskliga men med lite specialförmågor.

                          Vill man ha mer utflippade superhjältar som går bortom gränserna för vad som är mänskligt hade jag bara sänkt människor till en mycket lägre nivå så att de i princip inte räknas som motstånd ens.
                          Alltså, fantasy är ju ett speligt system och med den preferensen förutsatte jag att man vill det, annars skulle jag valt en helt annan regellösning. Men det är jag.

                          Problemet med magi är att det oftast är självreglerande, annars blir det den för övermäktig. Dessutom är en magiker inte utformad för att tugga i sig magi utan bara att skicka den på andra. Att kasta en blixt på någon är inte samma sak som att få en blixt på sig. Systemet behöver då skalas om för att hantera rena superhjältar i stil med Hulk, Superman, Galactus eller Spawn.

                          Som jag skrev fungerar det däremot bra på vigilantenivå och precis som Arfert gillar jag det bäst. Några förmågor och lite gear och sen är det bara att köra.

                          När kommer det?

                          Kommentera


                          • #14
                            Ursprungligen skrivet av Robert Visa inlägg

                            Alltså, fantasy är ju ett speligt system och med den preferensen förutsatte jag att man vill det, annars skulle jag valt en helt annan regellösning. Men det är jag.

                            Problemet med magi är att det oftast är självreglerande, annars blir det den för övermäktig. Dessutom är en magiker inte utformad för att tugga i sig magi utan bara att skicka den på andra. Att kasta en blixt på någon är inte samma sak som att få en blixt på sig. Systemet behöver då skalas om för att hantera rena superhjältar i stil med Hulk, Superman, Galactus eller Spawn.
                            Jag hänger inte alls med i vad du menar om att magin skulle vara självreglerande. Den är ju väldigt lös och öppen i Fantasy eftersom den aldrig var tänkt att användas av andra än SLP:er. Det där med att skala om verkar ju däremot vara precis det jag förslog. Det är så att säga superhjältarna som får bli den nya standaren i spelet, och människor knuffas ner till nivån där de i princip bara besegras automatiskt.

                            Det superhjältar gör mest är ju ändå bara att puckla på varandra på kreativa sätt, så på många sätt passar Fantasy ypperligt till det.

                            Kommentera


                            • #15
                              Ursprungligen skrivet av Rymdhamster Visa inlägg

                              Jag hänger inte alls med i vad du menar om att magin skulle vara självreglerande. Den är ju väldigt lös och öppen i Fantasy eftersom den aldrig var tänkt att användas av andra än SLP:er. Det där med att skala om verkar ju däremot vara precis det jag förslog. Det är så att säga superhjältarna som får bli den nya standaren i spelet, och människor knuffas ner till nivån där de i princip bara besegras automatiskt.

                              Det superhjältar gör mest är ju ändå bara att puckla på varandra på kreativa sätt, så på många sätt passar Fantasy ypperligt till det.
                              Vanligtvis finns det begränsningar för magi inbyggda i systemet i form t.ex. poäng, att det är farligt eller antal spells per dag. I Fantasy har man mana poäng. Anledningen är att den blir lite för överlägsen som konfliktresolution annars. Det där passar dåligt för superhjältar eftersom t.ex. Ice-man kan skjuta hur mycket is han vill.

                              Då kan man ha ett gäng "magiker" som ränner runt utan begränsningar men som jag skrev innan, de tål inte så mycket. Det blir tråkigt om motståndaren kroknar efter man bara slängt en liten buss i nyllet på henne.

                              Mao lite för mycket pillande tycker jag. Förutsatt att man inte kör på Punisher och Batman (inte Justice league då) nivå. Då fungerar det bättre

                              Kommentera

                              Arbetar …
                              X