Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

STRID!

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Magnus Seter, Igår, 14.38
20 responses
454 visningar
1 gillar
Oldtimer  
Skapad av Radioaktiv, Igår, 16.26
2 responses
148 visningar
1 gillar
APM
av APM
 
Skapad av Dante, 09 February 2018, 09.51
1 response
72 visningar
0 gillar
Dante
av Dante
 
Skapad av Nässe, Igår, 19.55
3 responses
130 visningar
0 gillar
Henke
av Henke
 
Skapad av Otto, 18 February 2018, 18.39
4 responses
127 visningar
0 gillar
Swedish Chef  
Skapad av wilper, 10 May 2017, 19.57
206 responses
7.460 visningar
10 gillar
Swedish Chef  
Skapad av Cissi, 22 January 2018, 13.17
63 responses
1.900 visningar
2 gillar
Lightshy  
Skapad av Caligo, 19 February 2018, 23.38
16 responses
330 visningar
0 gillar
Hans E Magnusson  
Skapad av Evokee, 17 February 2018, 07.38
18 responses
912 visningar
0 gillar
Lemur
av Lemur
 
Skapad av krank, 19 February 2018, 19.55
1 response
63 visningar
0 gillar
Cissi
av Cissi
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • STRID!

    Hur spelar ni upp er strider i Operation?

    Jag använder Wrestling väldigt mycket för att ge mer gritty strider, och för att det kan ge ganska långa strider utan långa automatvapenserier som sänker alla inblandade.

    Vad har ni för tips för att göra striderna roliga och hur använder ni fallens?

  • #2
    Bra fråga,

    Det första jag gör är att glömma bort reglerna för att skjuta automateld, träffmallen och liknande som gör ett annars minimalistiskt och nästan vackert system mer omständigt än vad detta spels setting och stämning kräver.

    Steg två är att jag delar in allt motstånd i tre varianter (Inget unikt för OFR)
    • Mooks, går ner på en träff och inget mer, kommer ofta i klunga och har inga namn, man knäpper en per 'Jolly'
    • Henchmen, får samma regler som RP
    • Boss, här höftar jag villt och blockar gärna normala attacker för att provocera fram udda stridslösningar som gärna kräver miljö, specialvapen, civila färdigheter eller ibland rent trolleri. Här väver jag in många möjligheter för RP och Boss att utväxla smädelser med varandra.

    RP får konfrontera ovan nivåer av motstånd i en dramaturgistk korrekt ökande farlighet i äventyret, förutsatt att äventyret i fråga har mycket action (ofta för min del).

    För det tredje låter jag RP spela hårt och snabbt i alla lägen, låta dem tangera till att bli superhjältar bara för att blodigt nedgöra någon av dem lite då och då. (Det är ju så roligt att göra gubbar i OFR så det gör nästan aldrig något). Det är helt ok att dräpa av RP i ett möte med vanliga Mooks, men gör det då klart i början av scenen att de kanske är många, extra elaka eller är ute efter just RP - annars spar jag vanligen dräpande av RP till scener med Bossar. Jag dräper aldrig en RP i en olycka, av fummel, negligering eller dyl. Det går bara göra en värdig nemesis av en karaktär.

    Kommentera


    • slanfan
      slanfan kommenterade
      Ändrar en kommentar
      Väldigt bra skrivet.

  • #3
    Antagligen (förhoppningsvis) är det underförstått i mitt inlägg ovan att allt och alla måste ha personlighet. RP måste VETA vem de slåss emot OCH varför (Själv tangerar jag ofta till att spela över allt mellan Mooks till kampanjslutbossar - men det är min personliga stil). Detta är givetvis inget unikt för OFR, men det är få spel som blir så fattiga som OFR utan hänsyn till detta eftersom vi inte kan göra strider spännande med hjälp av varken superkrafter, taktiska regler eller vad som nu andra actionrollspel har. Dessutom finns inga old school incentiv till att slåss (xp, loot etc) så orsaken OCH resultaten av en strid måste alltid vara förankrade i historien mer i detta spel än i många andra. Jag har sänkt stämningen mer än en gång i detta spel (och andra) med en menlös dussinstrid. (sidnot: nackdelen med att ha ett så litet och ganska snabbt system som OFR är att om man är den improviserande sorten av SL så har man mycket mer att göra under en spelkväll då regliga spel drar ut på tiden helt av sig självt).

    Kommentera


    • #4
      Att ladda striden med handling är något jag tror stenhårt på. ALLA strider i mina kampanjer betyder NÅGONTING. Det är till och med roligt att förlora strider då, och det gör att det går att retirera etc.

      Vad menar du med att det saknas taktiska inslag i reglerna? Cover, Courage (nedhållande eld) osv tycker jag funkar ganska bra. Vi hade en strid i etiopiska öknen där både granatkastare och kulsprutor var inblandade, omedelbart så blev det som att vi lirade figurspel, med känslor och moral.

      Jag håller helt och hållet med om att automatregeln ska bort.

      Kommentera

      Arbetar …
      X