Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Drogreklam

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av lofty, 09 December 2018, 08.32
10 responses
259 visningar
0 gillar
Henke
av Henke
 
Skapad av Möller, 09 December 2018, 15.36
8 responses
133 visningar
0 gillar
Möller
av Möller
 
Skapad av Skarpskytten, Igår, 21.58
0 responses
36 visningar
2 gillar
Skarpskytten  
Skapad av Khan, 10 December 2018, 12.54
25 responses
636 visningar
1 gillar
Birkebeineren  
Skapad av Galdermester, 04 December 2018, 17.21
3 responses
116 visningar
0 gillar
Kaigon
av Kaigon
 
Skapad av God45, 27 March 2018, 21.04
90 responses
5.046 visningar
12 gillar
CapnZapp  
Skapad av ceruleanfive, 06 December 2018, 21.34
30 responses
1.241 visningar
16 gillar
Måns
av Måns
 
Skapad av Khan, 10 January 2018, 10.51
170 responses
6.810 visningar
14 gillar
Khan
av Khan
 
Skapad av Cyberhest, 27 November 2018, 12.12
4 responses
226 visningar
4 gillar
Cyberhest  
Skapad av Mannen i skogen, 10 December 2018, 16.36
1 response
93 visningar
0 gillar
illuzive  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • #31
    Ett uppbrutet källarförråd. Navkapslar och leksaker ligger utspridda på golvet. På golvet ligger en man i en perfekt sliten skinnjacka. Han har klassiskt manliga drag, markerat käkben, klädsam skäggstubb, halvlångt rufsigt hår och välsittande (och uppenbarligen nedbajsade) jeans. Han ligger på en kudde av smutsig frigolit med en plastkasse som örngott. Runt honom ligger piprensare, batterier och bitar av folie. Han ligger i en ställning som om han hade ramlat och brutit nacken och benet.

    Ingen speakerröst, ingen text, ingen slogan, bara drogföretagets logga som flimrar till de sista sekunderna.

    (Den här reklamen riktar sig alltså till potentiella konsumenter som inte lockas av drogrus och verklighetsflykt utan de som vill konsumera själva livsstilen och lockas av det som uppfattas som lite edgy).

    Kommentera


    • #32
      Om man ser det "seriöst":

      Man duckar naturligtvis alla negativa effekter. (Att man kan dö behöver inte vara negativt. Bara man inte blir ful.) Och tar bara upp positiva saker för de olika målgrupperna.

      Man kör hårt med branding. Speciellt där det inte är någon större skillnad på produkterna i frågan. Målar upp produkterna så att de är en inträdesbiljett till attraktiva livsstilar. Använd gärna kändisar, som George Clooney som dricker espresso i tv-reklamen just nu. Försök att ge de olika varumärkena en tydlig personlighet. Jobba med positionering.

      Finns det en möjlighet att snobba till det, med distrikt och annat, så gör det. "Våra cocablad plockas för hand på sydsluttningarna i distriktet Guajira, känt för sina långa somrar och rena bergsluft"....

      Tänk mode och lifestyle. Inte tandkräm. Det finns inget sexigt med tandkräm. Knarkreklam ska vara sexigt. Det är glassiga produkter, som spritreklam. Sälj drömmen om att vara snygg och ung och ball. Eller rik, krävande och sofistikerad (som i reklam för dyrare whisky).

      Billigare knarksorter, massmarknad för ungdom, kör samma stuk som energidrycker och AXE-deoderant. Party.

      Vill du vara edgy, koppla ihop ditt märke med lagom farliga subkulturer. Var ironisk. Som DEATH-cigaretterna som fanns på 90-talet. Vet inte om de finns kvar. Vem vill leva för evigt. Sid Vicious-Heroin (TM), kanske? Död, cool och sexig för målgruppen.

      Last edited by Arfert; 19 June 2015, 16.48.

      Kommentera


      • #33
        Jag tror att man ska utgå från idén
        "alla dör någon gång - men bara ett fåtal har verkligen LEVT"

        Sen tänker jag mig en interaktiv reklamkampanj på temat "vad är DINA odds" där man får göra någon sorts hashtag eller klicka i nån ruta för att positionera sig på sociala medier - är du 0,1%, 0,5% eller 1%. Procenten visar hur starkt man vill uppleva sitt liv, genom att anspela på hur stor risk att dö man tycker är rimlig för att få den maximala upplevelsen. Såklart kommer en massa människor ljuga och säga att de tar 1%-igt knark fastän de bara äter tofu, men det är det som är hela poängen med reklamen. Sen har vi en serie medföljande reklamfilmer där snygga människor säger banala djupheter om livet på andra språk än engelska för att förklara varför de väljer 1%.

        Kommentera


        • #34
          Coffeeshops som dom har i Amsterdam! Massor av reklam! Precis som Mcdonald's! Även riktad mot barn! Coffeeshopskedjorna har även Barnens Dag, möjlighet att boka in barnkalas, finns i anslutning till stora underhållningsmalls(ungefär som köpcentrum) där man hittar snabbmat, biografer, bowlinghallar, äventyrsbad m.m. Tänk TV-reklam riktad mot barn. Likt reklamen TV3 visade jämfört med TV4 och SVT - på säg 90-talet/00-talet. Allt är fräscht, färgglatt och häftigt!

          Last edited by Bezant; 22 June 2015, 20.33.

          Kommentera


          • #35
            Ursprungligen skrivet av Bezant Visa inlägg
            Coffeeshops som dom har i Amsterdam! Massor av reklam! Precis som Mcdonald's! Även riktad mot barn! Coffeeshopskedjorna har även Barnens Dag, möjlighet att boka in barnkalas, finns i anslutning till stora underhållningsmalls(ungefär som köpcentrum) där man hittar snabbmat, biografer, bowlinghallar, äventyrsbad m.m. Tänk TV-reklam riktad mot barn. Likt reklamen TV3 visade jämfört med TV4 och SVT - på säg 90-talet/00-talet. Allt är fräscht, färgglatt och häftigt!

            Lämna ungen i bollhavet och rök på.
            Vi håller koll på ungen.
            Vi lovar.

            Kommentera


            • #36
              Ursprungligen skrivet av Mundo Visa inlägg

              Lämna ungen i bollhavet och rök på.
              Vi håller koll på ungen.
              Vi lovar.
              Bollhav för vuxna!!
              Självklart finns också maskotar som går ute på gatan utanför.

              Kommentera


              • #37
                Skulle man inte kunna tänka sig att korporationerna helt enkelt kräver att deras anställda går på vissa preparat för att vara maximalt effektiva på jobbet. Och om de sedan har svårt att varva ned efter arbetsdagen kan de få lite röka utskrivet för att råda bot på det. Allt hämtas självklart ut från företagets egna apotek, win-win för korpsen.

                Kommentera

                Arbetar …
                X