Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

NX frågor och tankar

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Dante, Idag, 13.35
7 responses
120 visningar
0 gillar
Måns
av Måns
 
Skapad av runequester, 30 April 2018, 21.23
24 responses
1.013 visningar
2 gillar
LordTengel  
Skapad av Nässe, 11 April 2018, 08.17
39 responses
901 visningar
2 gillar
Nässe
av Nässe
 
Skapad av Lerius Doman, Igår, 22.57
10 responses
146 visningar
1 gillar
Swedish Chef  
Skapad av luddwig, 03 May 2018, 10.06
61 responses
4.152 visningar
1 gillar
Måns
av Måns
 
Skapad av Genesis, 14 May 2018, 18.05
8 responses
305 visningar
6 gillar
Hellzon
av Hellzon
 
Skapad av Magnus Seter, Igår, 13.58
12 responses
304 visningar
14 gillar
Rymdhamster  
Skapad av Lerius Doman, Igår, 22.28
0 responses
48 visningar
2 gillar
Lerius Doman  
Skapad av Vicotnik, 10 January 2018, 23.41
8 responses
338 visningar
0 gillar
Vicotnik  
Skapad av Karl Kämpe, 26 August 2017, 09.46
8 responses
321 visningar
1 gillar
Karl Kämpe  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • NX frågor och tankar

    Efter att ha tittat runt på bloggen vill man ju ha spelet nu. Men lite frågor först.

    Är det tänkt att NX ska ha en speciell stad/plats att spela i ? problemet med de andra utgåvorna var att man försökte beskriva hela världen, vilket gjorde att man inte beskrev någonting.

    Hoppas ni har styrt upp Rollpersonsskapandet så att det är mindre slumpmässigt.

    Har ni en specifik spelstil i åtanke när ni skaparspelet (fisktank, detektiv, action, sandbox osv)?
    Ett problem jag upplevt i tidigare utgåvor är möjligheten att spela kampanjer varit begränsat, är detta något ni sett över?

    Ialla fall hoppas arbetet går framåt.

  • #2
    NX har fortfarande ambitionen att, likt Eon, vara en simulatonistisk fisktank, dvs att hela världen finns till som spelmiljö, och att det ska gå att spela ett väldigt brett spektrum av berättelser. Men! Vi har känt behovet av ett fokus för att göra Neotechs gigantiska textmanus mer hanterligt vid release, och därför kommer den första batchen av utgivna produkter, dvs de böcker som är tänkta till crowdfundern, att fokusera på att spela folk tillhörande den teknik- och AI-positiva subkulturen anon, i miljön Pärldeltat, som är en futuristisk megastad bestående av nuvarande Guangzhou, Foshan, Hongkong, Macau, med flera. Pärldeltat ligger i skuggan av det kollapsade och totalitära Kina, och är en plantskola för politiska och ekonomiska intriger och sociala omvälvningar.

    Senare kommer spelet breddas till andra subkulturer och miljöer; näst på tur är just nu nomo, en slags rivaler till anon, som tror att världen är på randen till kollaps och att den teknologiska singulariteten inte alls är något eftersträvansvärt, utan ett fruktansvärt hot mot mänskligheten. Det finns även en påbörjad modul om att spela i Iran och Afghanistan, samt en text som utgör en slags global översikt av länder och fenomen.

    Rollpersonsskapandet innehåller knappt längre någon slump, även om det möjligen kommer att finnas frivilliga slumptabeller. Den centrala resursen i rollpersonsskapandet, liksom i spelet i stort, är ens budget, som används till att betala för genmoddning i livmodern, utbildning, tränare, dieter, terapier, prylar, cybertech, eqip, bling och annat din avatar behöver för att bli kool. Possen har möjlighet att poola sin budget för att köpa gemensamma resurser, tex en tulpa (en AI som ooglar upp saker på nätet åt en), eller kontakter och edges.

    För att besvara frågan om kampanjer och spelstil, slutligen...detta har varit den svåraste nöten att knäcka. Vi vill göra Neotechs värld mer tillgänglig än tidigare, mer inspirerande, mer inbjudande till fett drama, immersivt sug och långa och spännande kampanjer. Jag tror och hoppas att vi har lyckats, men jag vill inte i nuläget riktigt säga för mycket om vissa (imho innovativa och spännande) verktyg vi använt för ändamålet. Men vi har försökt ge Neotech en tydligare metaplott och ett tydligare "vad gör man", och därmed göra spelet mer fokuserat på vissa konflikter och kampanjer.

    Kommentera


    • #3
      En liten följdfråga till detta med hela världen som spelmiljö. Skiljer sig världen i NX mycket från N2? Eller är tanken att det ska efterlikna samma värld när det gäller länder, politik, ledare och annat i stora drag? Jag förstår ju att en hel del kommer behöva ändras, förnyas eller helt enkelt tas bort. Men hur stor är skillnaden på ett ungefär? Är det en helt ny framtid vi aldrig tidigare skådat eller är N2-vibbarna starka?

      Kommentera


      • #4
        Det där är en mycket svår fråga att ge ett enkelt svar på. NX-världen är beskriven på ett helt annorlunda sätt än N2-världen och är mycket mer färgstark, futuristisk, multikulturell, genusmedveten och konfliktfylld, med tydligare teman och tydligare metaplott. Men vi har samtidig behållit, om än skrivit om, väldigt många länder, företag, personer, varumärken, konflikter etc som kändes "ikoniska" för Neotech, så företag som Oasis, Farring och IDC-Fujiyama kommer fortfarande finnas, och koncepten för länder som Sibirien, England och Madagaskar kommer kännas igen från N2. Gamla Neotech-spelare kommer alltså ändå kunna känna att det är Neotech. Men det allra mesta är nytt eller omskrivet nästan till oigenkännlighet (vad länder beträffar gäller detta i synnerhet Afrika och Asien, som fått mycket starkare roller i nya Neotech). Det var också delvis därför, för att vi inte ville dra för starka kopplingar till det gamla, som vi valde att inte kalla nya Neotech för Neotech 3, och NX är det med bara ett arbetsnamn; den riktiga titeln kommer vi avslöja tids nog.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen skrivet av Ymir Visa inlägg
          Men det allra mesta är nytt eller omskrivet nästan till oigenkännlighet (vad länder beträffar gäller detta i synnerhet Afrika och Asien, som fått mycket starkare roller i nya Neotech).
          Ja! Fan vad bra! Speciellt Afrika. Afrika brukar ju kallas för framtidens kontinent. I can't wait!

          Kommentera

          Arbetar …
          X