Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Relationer år 2070

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Dante, Idag, 13.35
7 responses
118 visningar
0 gillar
Måns
av Måns
 
Skapad av runequester, 30 April 2018, 21.23
24 responses
1.011 visningar
2 gillar
LordTengel  
Skapad av Nässe, 11 April 2018, 08.17
39 responses
901 visningar
2 gillar
Nässe
av Nässe
 
Skapad av Lerius Doman, Igår, 22.57
10 responses
146 visningar
1 gillar
Swedish Chef  
Skapad av luddwig, 03 May 2018, 10.06
61 responses
4.152 visningar
1 gillar
Måns
av Måns
 
Skapad av Genesis, 14 May 2018, 18.05
8 responses
305 visningar
6 gillar
Hellzon
av Hellzon
 
Skapad av Magnus Seter, Igår, 13.58
12 responses
304 visningar
14 gillar
Rymdhamster  
Skapad av Lerius Doman, Igår, 22.28
0 responses
48 visningar
2 gillar
Lerius Doman  
Skapad av Vicotnik, 10 January 2018, 23.41
8 responses
338 visningar
0 gillar
Vicotnik  
Skapad av Karl Kämpe, 26 August 2017, 09.46
8 responses
321 visningar
1 gillar
Karl Kämpe  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Relationer år 2070

    Hej hopp!

    Jag har länge funderat på hur relationer i Neotech kan te sig. Hur har synen på olika relationer förändrats fram till 2070, vilka typer av relationer är socialt accepterade/oaccepterade, vilka nya former av relationer har uppkommit (relationer mellan människa och maskin?). Finns det några nya spännande relationer som kan väcka frågor om moral, etik och existens eller kanske fungera som häftiga äventyrskrokar.

    Tack på förhand för alla svar!

  • #2
    Här borde Ymir svara också, men relationer i 2070 är ju ganska uppluckrade mot idag. För det första är samhället (om det nu går) ännu mer sexualiserat. Ovanpå det har du att alla former av homo/hetero/bi/trans blivit normaliserade - samtidigt som många subkulturer (som vi ibland kallar "brands") tagit dem till sina extremer. Den klassiska familjekonstellationen är tämligen sönderbruten - även om det förstås finns kvar bland traditionalister och i mer bakåtsträvande länder.

    Ovanpå det har du relationen mellan människa och maskin. Filmen Her kunde definitivt utspelas i Neotech (om man undantar att Her är extremt nutida i allt utöver själva AI:n). Många netheads har permanenta relationer med AI:er (lägre sådana, oftast - mer om det i en annan post). På stan är det oftast lätt att hitta särskilda ställen med meinubots - sexdroids (sexoids) som utför vad som önskas utan några moraliska konsekvenser. En del blir ju förälskade i sina meinubots (trots deras ytterst begränsade sociala kapacitet...). Många progressiva inom anon / neopunk-rörelsen vill att relation mellan människa och AI ska normaliseras medan andra - offliners och diverse religiösa grupper - demonstrerar mot.

    Vi spelade ett nervigt äventyr som hette Mörk snö där en av karaktärerna förälskat sig via Lagren (nätet) i vad han trodde var en annan kvinna av kött och blod, men som visade sig vara en droid styrd av en högre AI. Jag säger inte mer p.g.a spoilervarning, men det blev riktigt emotionellt till slut!

    Kommentera


    • #3
      Neotech är ju framförallt på många sätt en slags kommentar på vår egen samtid; som flera gånger sagts på bloggen eftersträvar vi inte att framtidsvisionen ska vara så -sannolik- som möjligt, utan att den ska kännas så aktuell, dramatisk och medryckande som möjligt för oss som lever idag, och beröra teman som vi konfronteras med -just nu-. Vissa typer av problem i vår värld hade bara känts trötta att fokusera på i neotech (tex hur HBTQ-människor bemöts), och där ville vi istället ta chansen att göra ett spel som kunde ta ut svängarna, i det att settingen för en gångs skull (eftersom det är framtid) inte behöver några ursäkter för att vara extremt progressiv. Men sexualiseringen i vår tid ville vi definitivt dra flera steg längre, så att Neotechs hypermediala samhälle framstår som blasé, perverst eller ibland direkt sjukt för oss.

      Som Rippo säger är de traditionella familjebanden i hög grad urlakade, men istället bondar man hårt med sin tribe/brand/subb, och vi vill att rollpersonernas inbördes relation samt deras kontaktnät ska vara centrala verktyg både för hur man designar berättelser i Neotech, och i hur regelsystemet fungerar. Relationer kommer därför bli fundamentala i spelet, och en posse kommer till exempel kollektivt att kunna specialisera sig på olika saker. Rollpersoner kommer från början byggas för att vara del i ett nätverk, och således aldrig existera i ett vakuum, utan ha personer, relationer och känslor omkring sig så fort de blir till. Detta ger styrka - men skapar också drama och konflikt.
      Last edited by Ymir; 08 February 2015, 15.37.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen skrivet av Ymir Visa inlägg
        Neotech är ju framförallt på många sätt en slags kommentar på vår egen samtid; som flera gånger sagts på bloggen eftersträvar vi inte att framtidsvisionen ska vara så -sannolik- som möjligt, utan att den ska kännas så aktuell, dramatisk och medryckande som möjligt för oss som lever idag, och beröra teman som vi konfronteras med -just nu-.
        Just detta är det som gör Neotech så speciellt tycker jag. Allt för få rollspel reflekterar över vår samtid och ingen annan litterär schanger gör detta så bra som sci-fi.

        En av de saker som har fått mig att tänka på hur relationer i Neotech kan se ut var bland annat en dokumentär på TV som jag såg för ett tag sedan. Den handlade om hur en svensk man mötte en amerikansk kvinna via Second Life och reste sedan för att träffa henne rent fysiskt i Amerika, vilket ledde till att hon blev gravid. Av olika anledningar kunde inte mannen stanna i Amerika och kvinnan kunde inte flytta till Sverige men de fortsatte sin relation via Second Life. När barnet var fött fick det således bara träffa sin far via Second Life med undantag för de gånger fadern kunde resa och hälsa på. Således fortsatte de sin relation via Second Life och bildade en riktig kärnfamilj, fast virtuellt.
        Det fick mig att tänka att i framtiden kan kanske ett barn växa upp utan att någonsin träffa en av sina föräldrar fysiskt utan bara en avatar av denne som blir en, märkligt nog, naturlig del av familjen.
        Hur ser relationer på distans ut i Neotech?

        En annan sak gällande udda relationer som gav mig Neotech-vibbar var ett avsnitt ur den engelska sci-fi serien "Black Mirror", där en kvinna vars man dör i en bilolycka skapar ett slags AI-liknande program av alla uppdateringar som mannen gjort på sina sociala medier. Sedan laddar hon upp detta program i en replikantkopia av mannen och fortsätter sitt gifta liv med denna.
        Relationer med artificiellt återskapade döda, är det förekommande i Neotech?
        Last edited by Njord; 08 February 2015, 23.04.

        Kommentera


        • #5
          Njord: Du tar upp intressanta vinklar vi inte riktigt haft tid att behandla än, men Black Mirror är definitivt en stor inspirationskälla till Neotech, även Greg Egans scifi-roman Zendegi tar upp en "virtuell" familjerelation likt den du beskriver.. I Neotech hade man helt klart kunnat ordna en android eller klon (replikant) med den frånvarande eller döde faderns personlighet och egenskaper, i synnerhet genom att ta information från sociala medier, som i Black Mirror. Även mind uploading är en möjlighet, men detta är extrem cutting edge-teknologi i Neotech och ingen är riktigt säker på i vilken mån det faktiskt är möjligt, och vilken teknologi Samsundai egentligen använder för att duplicera individers medvetanden i Korea. I många andra jurisdiktioner är det mer legalt problematiskt att "kopiera" personer på sådana vis (utom i Hongkong, där everything goes). Betydligt lättare isåfall att ha en helt virtuell distans-relation, och detta borde gå fullständigt utmärkt givet hur immersiva virtuella världar kan vara i Neotech - iochmed simstim-teknologin kan man även få fysiska förnimmelser och impulser från de virtuella världarna, och det hade därmed tex gått att simulera ett samlag på relativt...öh...intressanta vis. Det finns även kufiska arabiska biotech-stimulantia som på oklara vis skapar artificiella känslor av närhet och harmoni, som kunnat användas för att boosta distansrelationer. I Second Life-exemplet du tar upp hade avataren av fadern kunnat 3D-projiceras i rummet med barnet, men den hade givetvis inte kunnat interagera fysiskt med saker, så bättre att bara sätta på ungen ett par virrglas eller installera ett cerebralinterface, och släppa loss ungen i nån form av virtuell sandlåda där den kan leka med faderns avatar på riktigt. Möjligheterna är oändliga!

          Relationer med återskapade döda är självfallet något företagen försökt slå mynt av i de jurisdiktioner där det tillåts. Till att börja med hade de försökt skaffa sig rättigheterna till allt som publiceras på sociala medier, så att de kan få betalt av andra företag för den informationen, så att den kan samlas ihop och göras till en databas för en android likt den i Black Mirror. Företagens försök att kontrollera informationsflödet på sådana vis - i kontrast till idén att information wants to be free - är givetvis en central konflikt i Neotech.

          Kommentera

          Arbetar …
          X