Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Regel Frågor?

Minimera
X
 
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

    #16
    Bra frågor, väntar på officiellt svar men jag skulle säga RÄKNAS MED och JO, DET RÄKNAS på dina frågor. Chock/smärta borde rimligen påverka handlingskraft och initiativförmåga och din förmåga att återhämta och ta dig in i striden igen efter du gått #Poona-available :)

    Kommentera


      #17
      Ursprungligen skrivet av Shedcape Visa inlägg
      Jag har en regelfråga om initiativ. Mer specifikt handlingen Överblicka.
      Vi hade situationen där en karaktär var drabbad av smärta (-4 på handlingar) samt var nere på 0 i initiativ (-4 på handlingar). Totalt -8 i modifier. Karaktären ifråga hade 7 i #initiativ, vilket blir ett avdrag av 1 på tärningarnas resultat. Karaktären använde sig av överblicka för att återfå lite initiativ. Denne slog sammanlagt 9 på tärningarna. Efter modifers blev resultatet 8. Med andra ord: #Misslyckat.

      Kruxet kommer dock nu. Det står specifikt på #Lyckat att man får #initiativ + summan av tärningsslaget. På #Misslyckat står det summan av tärningsslaget. Vid det tillfället blev det i ovanstående exempel att vi körde 9 - 8 och karaktären fick 1 init av #Överblicka. Mina frågor är därför:
      • Ska man räkna med modifiers i summan av tärningsslaget för #Överblicka eller bara köra på tärningarna?
      • Påverkar de negativa modifiers från att vara på 0 init och ha smärta ens #Överblicka?
      Man avläser tärningarna exakt som de ligger. Alla avdrag från skador och att man har turordning 0 drabbar själva kastet och ökar sannolikheten för att misslyckas. Man blir alltså inte dubbelbestraffad. I ditt exempel så hade personen fått öka sin turordning från 0 till 9 med ett misslyckat slag där tärningarna visar summa 9.

      Hade slaget istället lyckats så hade turordningen ökat från 0 till 16. 9 från tärningarna och 7 från värdet i #initiativ.
      Last edited by Big Marco; 18 January 2020, 14.31.

      Kommentera


        #18
        Har en fråga gällande Initiativ.

        Bakgrund:

        Jag hävdar att initiativvärdet är väldigt lågt för genomsnittlige rollperson.
        En Primal på runt 8 och ingen stridsvana eller taktisk vana (Men kanske livslång träning i Kung fu) ger ett initiativvärde på runt 4.
        Även en hårdkokt gangster med 12 i Primal och 3 lvls i streetfighting hamnar enbart på Initiativ 6.
        Att nå upp till 20 vid initiativslaget i dessa fall är väldigt svårt och man får nöja sig med att hamna på ett initativvärde runt 6+10,5 varje strid.

        Analys av Exempelnivåer:
        Kollar man på "Exempelnivåer" för en Basic så ligger dessa på 8 i initiativ och en pro på 11. Det betyder att de troligtvis har ganska mycket i stridsvana/taktik. (2-3 lvls i stridsvana/taktik).
        Detta för mina tankar till att enda sättet att tävla rättvist med en standard foo är att ha stridsvana/taktik.

        Tankeställare:
        I Systemboken finns följande Triqs.
        MASTERMIND
        #Flow+1 Du är en klartänkt kaka och kan kläcka smarta stridsplaner snabbare än man kan säga »Osoplex«. Utöver att du får #Flow+1 för att lägga upp allmänt genomtänkta planer och angripa taktiska problem logiskt får du även beräkna ditt #Initiativ som #Cortex + edgebonus istället för #Primal + edgebonus.


        I detta fall sägs initiativ beräknas med Primal+edge (Istället för Primal/2 +edge).
        Detta skulle göra en stor skillnad för striderna i Neotech där Primal + edge skulle generera värden som ökade sannolikheten avsevärt att faktiskt lyckas med initiativslag.
        (Tex en Kung-Fu master med 3 nivåer i Kung Fu och 12 i Primal skulle hamna på 12 i Initiativ istället för 6. Vilket ökar chansen från genomsnittlig slag på 17 till genomsnittligt slag på 23 vilket skulle verka rimligt i min mening).

        Slutord:
        Jag förstår om tankarna varit att endast Stridsvana och Taktik kan ge bonus till Initiativ och samtliga människor som inte har detta är helt värdelösa på att agera i strid. Dock så leder detta till att dessa två edges är de mest användbara i samtliga stridssituationer och ett absolut måste att införskaffa vid character creation.
        Att beräkna initiativ med Primal istället för Primal/2 skulle minska den enorma fördelen som Stridsvana och taktik skulle ge, men fortfarande göra dem värdefulla för de personer som vill skapa hårdkokta stridsveteraner.

        Fråga:
        Har ni några tankar kring detta?
        Last edited by dancodan; 01 February 2020, 11.11.

        Kommentera


          #19
          Regelredaktör Jacob här.

          Tyvärr har formlerna i triqet Mastermind blivit fel och använder en gammal (inkorrekt) formel där attributet inte halverades. Om man tar Mastermind är man tillåten att slå #Cortex/2 + edge istället för #Primal/2 + edge. Jag beklagar att detta fel har slunkit igenom korren, men vi kommer med en errata senare när vi hunnit sammanställa fler oklarheter.

          Vad gäller #Taktik och #Stridsvana så är intentionen att varje combatkaraktär ska ha minst en level i någon av dessa. Om de inte har detta så har de basically aldrig sett strid och kanske bara tränat skytte på en skyttebana. De kan träffa, men de vet inte hur de ska föra sig mot en aggressiv foo eller hur det känns när deras liv faktiskt står på spel. Redan en level i någon av dessa gör ganska stor skillnad och om man spelar en karaktär som håller på vänja sig vid att slåss så är kan det vara lämpligt att skaffa stridsvana under downtime. Notera att det snabbaste sättet att höja #Initiativ är att skaffa #Stridsvana eller #Taktik. En level i någon av dessa höjer värdet med +2 medan en poäng i ett attribut höjer värdet med 0,5.

          #Initiativ är tunat ganska lågt med flit. Det är en speciell mekanik eftersom slaget alltid görs mot 20 och inte har några svårighetsmodifikationer beroende på situation. Detta gör att när #Initiativ når 18 så lyckas du alltid med slaget så länge du inte slår dubbla ettor. Detta gör efterföljande höjningar av #Initiativ i stort sett verkningslösa. Därför valde vi en hårdare skalning som låter värdet skala hela vägen från oerfarna stridsnoobs till elita kommandosoldater utan att man "slår i taket" halvvägs dit. Notera också att det inte är ett helt uselt utfall att slå misslyckat på sitt initiativslag. Om man misslyckas med ett anfallsslag gör man noll skada, medan om man slår misslyckat på ett initiativslag tappar man endast lika mycket init som man har i #Initiativ, vilket fortfarande är en funktionell mängd init att få.

          Hoppas detta förtydligar våran design av initsystemet!

          Kommentera


            #20
            Ursprungligen skrivet av GrottrolletNaug Visa inlägg

            Hoppas detta förtydligar våran design av initsystemet!
            Jag förstår resonemanget och tycker att det är genomtänkt.
            Innan hängde jag upp mig på sannolikheten att lyckas men det är ju som du säger inte så avgörande.

            Tack för ett utförligt svar.

            Kommentera


              #21
              Överblicka påverkas av negativa modifikationer som smärta och init=0. Summan av tärningsslaget inkluderar inga positiva eller negativa modifikationer utan är bara tärningarna som de ligger på bordet!

              Kommentera

              Senaste inlägg

              Minimera

              Diskussioner Statistik Senaste inlägg
              Started by krank, Idag, 12.42
              8 responses
              152 visningar
              4 gillar
              Senaste inlägg Jocke
              av Jocke
               
              Started by Rymdskeppet, Igår, 19.24
              23 responses
              329 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg dancodan  
              Started by Björn Wärmedal, 17 February 2020, 11.05
              45 responses
              1.129 visningar
              13 gillar
              Senaste inlägg DanielSchenström  
              Started by Dr_Dängrot, Idag, 12.15
              4 responses
              51 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Vimes
              av Vimes
               
              Started by McKatla, 11 February 2020, 14.53
              33 responses
              1.352 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Nässe
              av Nässe
               
              Started by RedMoon, Idag, 14.46
              2 responses
              35 visningar
              1 gillar
              Senaste inlägg RedMoon
              av RedMoon
               
              Started by Dr. Acula, Idag, 14.22
              0 responses
              25 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Dr. Acula  
              Started by Massher, 04 February 2018, 17.15
              13 responses
              363 visningar
              2 gillar
              Senaste inlägg Massher
              av Massher
               
              Started by Fiktionslek, 24 February 2020, 19.02
              8 responses
              305 visningar
              8 gillar
              Senaste inlägg clarence redd  
              Started by Rangertheman, Igår, 17.50
              2 responses
              92 visningar
              4 gillar
              Senaste inlägg illuzive  
              Arbetar …
              X