Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Kartor över rymdskepp

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av RasmusL, Igår, 00.51
58 responses
1.402 visningar
0 gillar
chrull
av chrull

Skapad av Opoopo, Igår, 21.35
4 responses
70 visningar
0 gillar
Rangertheman  
Skapad av Khan, 10 January 2018, 11.51
145 responses
5.615 visningar
14 gillar
Khan
av Khan

Skapad av God45, Igår, 18.32
3 responses
109 visningar
1 gillar
Skarpskytten  
Skapad av Platon, Igår, 14.26
4 responses
121 visningar
0 gillar
Tre solar  
Skapad av wilper, 03 May 2017, 13.56
192 responses
5.382 visningar
11 gillar
God45
av God45

Skapad av ripperdoc, 19 April 2018, 21.04
9 responses
380 visningar
5 gillar
shirian
av shirian

Skapad av Platon, 13 August 2018, 21.25
5 responses
214 visningar
0 gillar
Platon
av Platon

Skapad av anth, Igår, 07.36
6 responses
216 visningar
3 gillar
anth
av anth

Skapad av avatarex, Igår, 21.32
0 responses
48 visningar
1 gillar
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Ursprungligen skrivet av Caligo Visa inlägg
    Alltså... jag tror det blir knepigt att göra kartor på skepp utan konstgjord gravitation - eller?
    Jag tänker mig följande approacher:

1) bygga kartorna som vanligt, men undvika att ha alltför mycket som tydligt sitter fast i golvet med gravitationens hjälp. Man kan tänka sig nät och bälten som håller fast saker, samt att man i fiktionen etablerar magnetskor...

2) Bestämma ett "neråt" som beror på acceleration/deceleration som tidigare nämnt. Då blir skeppet som ett torn mer än en långsmal korridor; "ner" blir mot skeppets motorer.

3) Bestämma ett "neråt" som beror på centrifugalkraften. Här tänker jag mig att man har en central skeppskropp med egen karta, och sedan en större ring som sitter på mitten och roterar. Ringen får en egen långsmal karta, där man tänker sig att den ena änden sitter ihop med den andra...

Paint och jag är INTE kompisar, men jag tänker mig alltså att det till vänster är kartan över den centrala skeppskroppen, med utmarkerat var fästet som ringen sitter fast i utmarkerat. Sen tänker man sig att man klipper ut den till höger och tejpar ihop sidorna (A mot A) och lägger liksom runt skeppskroppen.

På den vänstra kartan finns ingen gravitation, på den högra finns gravitation så länge ringen snurrar.

Aliens är väl rätt hård SF men där var väl konstgjord graviattion?
    Ja, de valde att helt enkelt inte kommentera saken där.

Överlag är ju rymdskepps-scifi ett ganska brett område där jag tror att man måste börja med att fundera på om man vill ha 2001, Alien eller Star Wars eller något helt annat. Beroende på övrig teknologi så blir ju både kartor och moduler ganska olika; mer olika skulle jag säga än t.ex. olika borgar och grottsystem blir i fantasy.

Däremot är ju skillnaden mellan t.ex. star wars och alien i kartsammanhang mest en fråga om estetik och känsla; hur skitigt och trångt det är liksom. En gradskala, mer. Det är när man börjar snacka hårdare scifi som 2001 och Revelation Space som man verkligen behöver tänka på gravitation och bränsle och andra detaljer =)

Fan, den här tråden får mig att vilja snickra på mitt hard SF-spel...

Kommentera

Nytt skepp!

Kommentera

Några små rymdskepp... lite retrostuk.

Kommentera

Alltså... jag tror det blir knepigt att göra kartor på skepp utan konstgjord gravitation - eller? Skulle gärna se exempel!? Exempel på kator i hård SF. Aliens är väl rätt hård SF men där var väl konstgjord graviattion?
          Albedo RPG har en variant på konstant acceleration:

länk om photobucket jävlas med direktlänkade bilder

Tekniskt sett är skeppen i Albedo oftast tyngdlösa: det är bara när de accelererar för att nå hoppfart eller bromsar efter hopp som "akterut" blir "neråt". Men om de driver efter att ha bromsat lagom mycket, eller ligger i omloppsbana för att lasta, så är de tyngdlösa.

---

Jovian Chronicles har en kul hybridvariant med konstgjord gravitation genom rotation ibland och genom acceleration ibland.

länk om blogspot jävlas med direktlänkade bilder

Större delen av det där skeppet är vapen, bränsle och motorer. Besättningen bor i de där två armarna, som under vanlig färd roterar så att "neråt" blir "utåt". Hamnar man i strid eller gasar på ordentligt så är det en dum idé med roterande armar, eftersom gyroeffekten från armarna gör det svårt att vrida skeppet och ger fet påfrestning på lagren, så till den grad att skeppet kan slita sönder sig själv. Så inför strid så stoppar man rotationen, vinklar in armarna och låser besättningssektionen. När man gasar på så blir "neråt" akterut istället, men eftersom besättningssektionen är vriden 90 grader så golvet är detsamma.

Kommentera

Kommentera

Ett passagerarskepp...

Kommentera

Draktskepp!

Kommentera

Fina, men väldigt platta. Jag saknar multipla våningar och gångar hit och dit.

Kommentera

Det senaste har flera våningar.

Kommentera

Var är de andra våningarna då? Eller är det bara en teaser?

Kommentera

Andra våningen. maskinrum/motorrum, servicegångar, förråd.... och nånting annat.

Kommentera

Arbetar …
                        X