Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Kartor över rymdskepp

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av wilper, Igår, 11.08
4 responses
110 visningar
1 gillar
Evokee
av Evokee

Skapad av Krille, Igår, 22.04
0 responses
23 visningar
2 gillar
Krille
av Krille

Skapad av Thermominator, Igår, 20.20
2 responses
59 visningar
1 gillar
luddwig
av luddwig

Skapad av Feuflux, 05 September 2017, 21.29
10 responses
378 visningar
4 gillar
Feuflux
av Feuflux

Skapad av Cake, 06 October 2016, 11.07
65 responses
2.719 visningar
2 gillar
LordXaras  
Skapad av Platon, Igår, 15.52
3 responses
71 visningar
1 gillar
Rangertheman  
Skapad av luddwig, 03 September 2017, 18.12
83 responses
2.703 visningar
0 gillar
Bifur
av Bifur

Skapad av Taogoli, Igår, 14.16
0 responses
25 visningar
0 gillar
Taogoli
av Taogoli

Skapad av Lambendil, Igår, 09.24
8 responses
128 visningar
0 gillar
Lambendil  
Skapad av ceruleanfive, 19 April 2017, 16.51
51 responses
1.166 visningar
9 gillar
Rangertheman  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

• Kartor över rymdskepp

Har börjat pilla med rymdskeppskartor. Här är den första.

Gillar formerna i designen! Får lite Coriolis-känsla (men jag kanske är influerad av den nyligen avslutade kickstartern!)

Vad använder du för program när du ritar sånt här? (Är det ritat för frihand eller ett "skapa snygga kartor och rymdskepp"-program?)

Kommentera

Det är ritat i Adobe Illustrator. Jag har ritat allt själv (gjort texturer och ritat möbler etc - med hjälp av lite skuggeffekter och 3d-effekten på vingarna). Det är vektorgrafik så kartan går att skala upp oändligt stor om man vill. kartorna går sålunda även bra att använda som battle maps.

Alla kartor läggs upp på min blogg:
      http://blog.megatongames.com/
      Last edited by Caligo; 02 August 2015, 19.05.

Kommentera

Coolt, kanske nåt till SciFi!

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Arfert Visa inlägg
          Coolt, kanske nåt till SciFi!
          Tja... tror stilen är lite lagom soft sci-fi för tillfället - kommer kanske gå mot hårdare dock. SciFi! äe väl väldigt soft eller?

Kommentera

.

Kommentera

SciFi är typ Traveller.

Kommentera

Ett till rymdskepp!

Kommentera

Det var åratal sedan jag spelade sci-fi-rollspel (har kört 2300AD, Alternity och Star Frontiers . Är det något som saknas på skeppen? Nån tekniskt grej som skall till? Sedan är det lite s att göra saker för annorlunda mot dagens teknologi - det är rätt viktigt att man känner igen t.ex. en toastol på kartan.
                  Last edited by Caligo; 03 August 2015, 21.13.

Kommentera

Jag gillar ritningarna även om jag alltid har lite svårt för såndär mjuk, datorgjord bevel-and-emboss och skuggning. Men jag tycker de funkar; kanske något Star Wars-liknande?

Jag skulle gärna se skepp som var lite mer Alien. Alltså lite trängre, skitigare. Jag är å andra sidan på en schysst hård-scifi-tripp just nu tack vare Revelation Space, så ta det jag säger med en nypa salt.

Vad gäller "vad som borde finnas på ett skepp" så tänker jag till exempel:
                    - Vapensystem.
                    - Skeppsdatorns kärna.
                    - Motorer. Borde tillsammans med bränsle ta upp en hel del utrymme.
                    - Kraftfältsgeneratorer, warp drive, etc. Kan göras vilken storlek som helst eftersom det bara är hittepå.
                    - Kryokistor. Åt besättningen i universum utan warpdrift, i nödfall annars.
                    - Lastutrymmen, såklart. Eller kanske portar dit man kan koppla lastmoduler.

Andra tankar:
                    - Gravitation? Har man gravitationsgenerator på skeppet, flyter man fritt eller skapar man gravitation via rotation eller konstant acceleration/retardation på nära 1G? Vad är "ner" på skeppet?

Kommentera

Tänk på hur båtar funkar.
                      Är det en motorbåt för hobbyfiskare så finns knappast toalett. Men väldigt snabbt så kommer man upp i sådana användningsområden att alla båtar har sovutrymmen, kök och toalett.

Är det ett militärt skepp är det så ihopträngt man kan få det. Vad sägs om kontor på 50x80 cm. Är det ett privat skepp är det nog lite mer plats. De flesta skepp har nog plats för någonstans att äta. Men är det lagat i ett kök? Antagligen inte på det militära skeppet. Där är det nog frystorkat + vatten och en liten ugn precis lagom stor för en portionslåda.

En annan sak jag saknar på de två skeppen hittils är våningar. De ser platta ut. Jag skulle önska att de tjockaste delarna hade minst en extra våning.

Sen, som krank säger, vad är ner? Coolt med ett skepp som har upp i längdriktningen. Som ett torn med stege mellan våningarna.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Snow Visa inlägg
                        Sen, som krank säger, vad är ner? Coolt med ett skepp som har upp i längdriktningen. Som ett torn med stege mellan våningarna.
                        Japp. Och då kan man antingen se till att golv och tak kan funka som både golv och tack eller så vänder man helt enkelt på skeppet efter halva vägen. 1G acceleration halva vägen, 1G retardation* andra halvan - och 1G "gravitation" mot golvet hela vägen.

Om bränslet räcker, då.Annars får man nog antingen hitta på konstgjord gravitation eller helt enkelt ha en roterande del. Det kan också bli intressant; en karta där två "ändar" egentligen sitter ihop...

* eller "deceleration" som man antagligen säger om man inte växt upp med scifi översatt till svenska. MMmmm, Deltaserien...
                        Last edited by krank; 03 August 2015, 21.49.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av krank Visa inlägg
                          Om bränslet räcker, då.Annars får man nog antingen hitta på konstgjord gravitation eller helt enkelt ha en roterande del. Det kan också bli intressant; en karta där två "ändar" egentligen sitter ihop...
                          Rent tekniskt sett så är det väl ingen större skillnad på out of this world-igheten i konstgjord gravitation och ett sätt att accellerera/retardera hela resan, typ reaktionslös drift eller nåt.

Kommentera

Tack Krank! Bra exempel på teknikprylar!

Alltså... jag tror det blir knepigt att göra kartor på skepp utan konstgjord gravitation - eller? Skulle gärna se exempel!? Exempel på kator i hård SF. Aliens är väl rätt hård SF men där var väl konstgjord graviattion?

Kommentera

Ursprungligen skrivet av krank Visa inlägg

Jag skulle gärna se skepp som var lite mer Alien. Alltså lite trängre, skitigare. Jag är å andra sidan på en schysst hård-scifi-tripp just nu tack vare Revelation Space, så ta det jag säger med en nypa salt.
                              Jag håller med - stilen kommer att glida mot hårdare sf.

Kommentera

Arbetar …
                              X