Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Kartor över rymdskepp

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Samuel, Idag, 15.00
2 responses
37 visningar
0 gillar
Paal
av Paal
 
Skapad av Evokee, 19 November 2017, 21.58
42 responses
887 visningar
0 gillar
IcarusDream  
Skapad av Acenchious, 20 November 2017, 22.17
12 responses
275 visningar
0 gillar
jensofsweden  
Skapad av Måns, Idag, 08.39
15 responses
202 visningar
0 gillar
anth
av anth
 
Skapad av Henke, 19 November 2017, 13.07
53 responses
1.684 visningar
1 gillar
ragi
av ragi
 
Skapad av wilper, 10 May 2017, 19.57
93 responses
3.890 visningar
10 gillar
Angrontyr  
Skapad av Lambendil, Idag, 13.41
1 response
73 visningar
3 gillar
Rangertheman  
Skapad av wilper, Idag, 11.57
0 responses
42 visningar
2 gillar
wilper
av wilper
 
Skapad av Evokee, 20 November 2017, 22.47
42 responses
1.075 visningar
0 gillar
Bifur
av Bifur
 
Skapad av Marrik den allvetande, 20 November 2017, 20.57
4 responses
118 visningar
0 gillar
RedMoon
av RedMoon
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Kartor över rymdskepp

    Har börjat pilla med rymdskeppskartor. Här är den första.

  • #2
    Gillar formerna i designen! Får lite Coriolis-känsla (men jag kanske är influerad av den nyligen avslutade kickstartern!)

    Vad använder du för program när du ritar sånt här? (Är det ritat för frihand eller ett "skapa snygga kartor och rymdskepp"-program?)

    Kommentera


    • #3
      Det är ritat i Adobe Illustrator. Jag har ritat allt själv (gjort texturer och ritat möbler etc - med hjälp av lite skuggeffekter och 3d-effekten på vingarna). Det är vektorgrafik så kartan går att skala upp oändligt stor om man vill. kartorna går sålunda även bra att använda som battle maps.

      Alla kartor läggs upp på min blogg:
      http://blog.megatongames.com/
      Last edited by Caligo; 02 August 2015, 18.05.

      Kommentera


      • #4
        Coolt, kanske nåt till SciFi!

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen skrivet av Arfert Visa inlägg
          Coolt, kanske nåt till SciFi!
          Tja... tror stilen är lite lagom soft sci-fi för tillfället - kommer kanske gå mot hårdare dock. SciFi! äe väl väldigt soft eller?

          Kommentera


          • #6

            .

            Kommentera


            • #7
              SciFi är typ Traveller.

              Kommentera


              • #8
                Ett till rymdskepp!

                Kommentera


                • #9
                  Det var åratal sedan jag spelade sci-fi-rollspel (har kört 2300AD, Alternity och Star Frontiers . Är det något som saknas på skeppen? Nån tekniskt grej som skall till? Sedan är det lite s att göra saker för annorlunda mot dagens teknologi - det är rätt viktigt att man känner igen t.ex. en toastol på kartan.
                  Last edited by Caligo; 03 August 2015, 20.13.

                  Kommentera


                  • #10
                    Jag gillar ritningarna även om jag alltid har lite svårt för såndär mjuk, datorgjord bevel-and-emboss och skuggning. Men jag tycker de funkar; kanske något Star Wars-liknande?

                    Jag skulle gärna se skepp som var lite mer Alien. Alltså lite trängre, skitigare. Jag är å andra sidan på en schysst hård-scifi-tripp just nu tack vare Revelation Space, så ta det jag säger med en nypa salt.


                    Vad gäller "vad som borde finnas på ett skepp" så tänker jag till exempel:
                    - Vapensystem.
                    - Skeppsdatorns kärna.
                    - Motorer. Borde tillsammans med bränsle ta upp en hel del utrymme.
                    - Kraftfältsgeneratorer, warp drive, etc. Kan göras vilken storlek som helst eftersom det bara är hittepå.
                    - Kryokistor. Åt besättningen i universum utan warpdrift, i nödfall annars.
                    - Lastutrymmen, såklart. Eller kanske portar dit man kan koppla lastmoduler.

                    Andra tankar:
                    - Gravitation? Har man gravitationsgenerator på skeppet, flyter man fritt eller skapar man gravitation via rotation eller konstant acceleration/retardation på nära 1G? Vad är "ner" på skeppet?

                    Kommentera


                    • #11
                      Tänk på hur båtar funkar.
                      Är det en motorbåt för hobbyfiskare så finns knappast toalett. Men väldigt snabbt så kommer man upp i sådana användningsområden att alla båtar har sovutrymmen, kök och toalett.

                      Är det ett militärt skepp är det så ihopträngt man kan få det. Vad sägs om kontor på 50x80 cm. Är det ett privat skepp är det nog lite mer plats. De flesta skepp har nog plats för någonstans att äta. Men är det lagat i ett kök? Antagligen inte på det militära skeppet. Där är det nog frystorkat + vatten och en liten ugn precis lagom stor för en portionslåda.

                      En annan sak jag saknar på de två skeppen hittils är våningar. De ser platta ut. Jag skulle önska att de tjockaste delarna hade minst en extra våning.

                      Sen, som krank säger, vad är ner? Coolt med ett skepp som har upp i längdriktningen. Som ett torn med stege mellan våningarna.

                      Kommentera


                      • #12
                        Ursprungligen skrivet av Snow Visa inlägg
                        Sen, som krank säger, vad är ner? Coolt med ett skepp som har upp i längdriktningen. Som ett torn med stege mellan våningarna.
                        Japp. Och då kan man antingen se till att golv och tak kan funka som både golv och tack eller så vänder man helt enkelt på skeppet efter halva vägen. 1G acceleration halva vägen, 1G retardation* andra halvan - och 1G "gravitation" mot golvet hela vägen.

                        Om bränslet räcker, då.Annars får man nog antingen hitta på konstgjord gravitation eller helt enkelt ha en roterande del. Det kan också bli intressant; en karta där två "ändar" egentligen sitter ihop...


                        * eller "deceleration" som man antagligen säger om man inte växt upp med scifi översatt till svenska. MMmmm, Deltaserien...
                        Last edited by krank; 03 August 2015, 20.49.

                        Kommentera


                        • #13
                          Ursprungligen skrivet av krank Visa inlägg
                          Om bränslet räcker, då.Annars får man nog antingen hitta på konstgjord gravitation eller helt enkelt ha en roterande del. Det kan också bli intressant; en karta där två "ändar" egentligen sitter ihop...
                          Rent tekniskt sett så är det väl ingen större skillnad på out of this world-igheten i konstgjord gravitation och ett sätt att accellerera/retardera hela resan, typ reaktionslös drift eller nåt.

                          Kommentera


                          • #14
                            Tack Krank! Bra exempel på teknikprylar!

                            Alltså... jag tror det blir knepigt att göra kartor på skepp utan konstgjord gravitation - eller? Skulle gärna se exempel!? Exempel på kator i hård SF. Aliens är väl rätt hård SF men där var väl konstgjord graviattion?

                            Kommentera


                            • #15
                              Ursprungligen skrivet av krank Visa inlägg

                              Jag skulle gärna se skepp som var lite mer Alien. Alltså lite trängre, skitigare. Jag är å andra sidan på en schysst hård-scifi-tripp just nu tack vare Revelation Space, så ta det jag säger med en nypa salt.
                              Jag håller med - stilen kommer att glida mot hårdare sf.

                              Kommentera

                              Arbetar …
                              X