Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Frågor om Förmågor

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Brynolf, Igår, 15.03
4 responses
92 visningar
1 gillar
RedMoon
av RedMoon
 
Skapad av Brynolf, Igår, 12.47
11 responses
143 visningar
0 gillar
RasmusL
av RasmusL
 
Skapad av God45, Igår, 16.50
13 responses
211 visningar
0 gillar
Herr Grönstedt  
Skapad av Brynjard, 18 August 2018, 13.19
32 responses
759 visningar
0 gillar
Nässe
av Nässe
 
Skapad av ceruleanfive, 19 April 2017, 16.51
133 responses
3.173 visningar
9 gillar
ceruleanfive  
Skapad av krank, Igår, 18.12
0 responses
7 visningar
0 gillar
krank
av krank
 
Skapad av krank, Igår, 18.11
0 responses
15 visningar
0 gillar
krank
av krank
 
Skapad av Khan, Igår, 10.09
7 responses
204 visningar
5 gillar
Björn den gode  
Skapad av Widundret, 16 August 2018, 10.52
2 responses
192 visningar
0 gillar
Rangertheman  
Skapad av ragngand, 28 July 2018, 16.52
1 response
145 visningar
0 gillar
ragngand  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Ursprungligen skrivet av Samuel Visa inlägg
    Lönnstöt. Är den förmågan kompatibel med projektilvapen så länge spelarkaraktären har ett övertag?
    Ja.

    Argument för: Till skillnad från andra förmågor så saknar Lönnstöt en formulering som begränsar den till närstrid eller särskilda typer av vapen. Det gör tjuvar och jägare mer flexibla, och öppnar för en spelstil som krypskytt. Det är dessutom något svårare att få Övertag med avståndsvapen än i närstrid eftersom du inte kan flanka.

    Argument mot: Förmågans fluff pekar mot att det handlar om att kniva folk. Flankerande och diskreta Övertag är relativt lätta att kontra, medan avståndsvapnens Övertag från höjd position är väldigt svårt att motverka.

    Personligen tycker jag att den extrema krypskytts-karaktären är så cool att jag gärna skulle låta en spelare stacka Prickskytt, Giftbrukare, och Lönnstöt för att göra galen skada mot ett mål.

    Kommentera


    • Det är dags att göra ny karaktär, denna gången en riddare sen min ordensmagiker har blivit alldeles för korrumperad/vandöd för att fortsätta spelas i den civiliserade världen, Yndaros. Vi har en del erfarenhetspoäng, ny karaktärer hoppar in på samma nivå som de gamla, 178 för att vara exakt. Jag sneglar därför och har bestämt mig för att göra en krigare med elityrket pansar. Så till min första fråga/kritik, för att ta yrket ska man ha följande förmågor: dominera, järnnäve eller livvakt, tvåhandskraft, rustmästare. Det är här jag blir lite förbryllad, både dominera och järnnäve låter en annan grundegenskap ersätta träffsäker som förmåga för att slåss. Att ha båda på novisnivå gör ju ingen skillnad. I min mening borde det vara mellan de två man får välja

      Sedan har jag givetvis då tittat på tvåhandsfiness och i den står det att den går att kombinera med stångverkan, novisnivån i Stångverkan ökar skadetärningen för spjut och stavar med ett steg. Ska man tolka det som att skadetärningsökningen även gäller för andra vapen, säg att man har ett bastardsvärd, exempelvis. Eller syftar bara tvåhandsfiness på gesäll och mästarnivån i stångverkan?

      Sedan har jag även funderat på att slänga in Häxhammare och undrar hur man ska tolka texten i den, krävs det inget tärningsslag för att aktivera kraften?

      En sista fundering är huruvida mästarnivån i järnnäve verkligen ska vara aktiv. Känns som man får ganska lite för de 30 poängen om den extra skadan inte går att kombinera med andra aktiva förmågor.

      Tack för eventuell input!

      Kommentera


      • Ursprungligen skrivet av Dendaer Visa inlägg
        Det är dags att göra ny karaktär, denna gången en riddare sen min ordensmagiker har blivit alldeles för korrumperad/vandöd för att fortsätta spelas i den civiliserade världen, Yndaros. Vi har en del erfarenhetspoäng, ny karaktärer hoppar in på samma nivå som de gamla, 178 för att vara exakt. Jag sneglar därför och har bestämt mig för att göra en krigare med elityrket pansar. Så till min första fråga/kritik, för att ta yrket ska man ha följande förmågor: dominera, järnnäve eller livvakt, tvåhandskraft, rustmästare. Det är här jag blir lite förbryllad, både dominera och järnnäve låter en annan grundegenskap ersätta träffsäker som förmåga för att slåss. Att ha båda på novisnivå gör ju ingen skillnad. I min mening borde det vara mellan de två man får välja

        Sedan har jag givetvis då tittat på tvåhandsfiness och i den står det att den går att kombinera med stångverkan, novisnivån i Stångverkan ökar skadetärningen för spjut och stavar med ett steg. Ska man tolka det som att skadetärningsökningen även gäller för andra vapen, säg att man har ett bastardsvärd, exempelvis. Eller syftar bara tvåhandsfiness på gesäll och mästarnivån i stångverkan?

        Sedan har jag även funderat på att slänga in Häxhammare och undrar hur man ska tolka texten i den, krävs det inget tärningsslag för att aktivera kraften?

        En sista fundering är huruvida mästarnivån i järnnäve verkligen ska vara aktiv. Känns som man får ganska lite för de 30 poängen om den extra skadan inte går att kombinera med andra aktiva förmågor.

        Tack för eventuell input!
        1. Jag kanske är helt borta nu, men jag känner inte igen elityrket Pansár? Hittar inte i nån av böckerna. Var finns den listad?

        2. Det står att "tvåhandssvärd" får användas med Stångverkan. Så jag skulle säga ja, du får utnyttja stångverkans novisnivå för att öka skadan för ett tvåhandssvärd. När det kommer till just bastardsvärd skulle jag säga att svaret är ja, så länge du faktiskt använder det med två händer.

        3. Häxhammare är en fri handling och kräver inte ett lyckat tärningsslag för att aktivera, det stämmer. Detta balanseras istället med att vapnet måste vara helgat för att förmågan ska få användas. Om rollpersonen själv vill kunna helga vapnet måste den ha tillgång till ritualen Helgande rit. Med detta i åtanke tycker jag det känns fullt rimligt att förmågan inte kräver ett slag.

        4. Detta kan säkert ha diskuterats nånstans. Jag har inget officiellt svar här, precis som med alla andra svar ovan, och tills du får ett officiellt svar skulle jag nog fråga dig "vad tycker spelgruppen?" Man kan argumentera som du, att förmågan känns löjlig om man inte kan kombinera den med andra aktiva förmågor. I den officiella erratan är Järnnäve förtydligad såhär:

        "På mästarnivå kan man göra en extra stark attack per runda, som ger 1t8 i skada. Denna tärning ersätter då den t4 som förmågan ger till alla attacker på gesällnivå, de läggs med andra ord inte ihop."

        Även om detta inte är menat att besvara din fråga, så låter det lite som att Järnringens avsikt var att mästaren ska kunna öka gesällens bonusskada en gång per runda, punkt. Det blir ju en diskussion om balans och värde i förhållande till andra förmågor, vilket har diskuterats om och om igen. Som exempel här: "Opportunist" på gesäll, som låter RP använda Aktiva förmågor på Frislag, tappar värde om man ska gå runt och göra om Aktiva förmågor till Passiva "för det blir roligast så". I slutändan är det väl som alltid upp till gruppen. Vad är roligast och fränast? Vad tycker dina medspelare om att du gör jätteont? Och är SL okej med att du blir lite extra badass?

        Kommentera


        • Ursprungligen skrivet av PjåtrimKaj Visa inlägg

          1. Jag kanske är helt borta nu, men jag känner inte igen elityrket Pansár? Hittar inte i nån av böckerna. Var finns den listad?
          Slocknad Stjärna, mot slutet.

          Kommentera


          • Förmågan Fint

            Om man läser den inledande texten på förmågan står det
            Förmågan kräver ett vapen med någon av kvaliteterna Kort eller Precist. Sådana vapen kan tack vare rollpersonens skicklighet hanteras på ett diskret och förvirrande vis, och på så sätt ge varje anfall samma fördel som om motståndaren var överraskad.


            ​Detta leder enligt min tolkning till att varje attack görs med fördelen "Övertag" vilket ger + 2 i anfall och + 1T4 i skada. Är det så ni kört också?

            Kan spontant tycka att det känns väldigt obalanserat.

            Kommentera


            • Ursprungligen skrivet av mrcostabi Visa inlägg
              Förmågan Fint

              Om man läser den inledande texten på förmågan står det


              ​Detta leder enligt min tolkning till att varje attack görs med fördelen "Övertag" vilket ger + 2 i anfall och + 1T4 i skada. Är det så ni kört också?

              Kan spontant tycka att det känns väldigt obalanserat.
              "Kan tycka att det känns väldigt obalanserat" är en återkommande grej med Symbaroum. Varje obalanserad grej balanseras av att det finns så många andra obalanserade grejer.

              I det här fallet så balanseras det av det faktum att det faktiskt är ganska vanligt att få Övertag i strid. Du får övertag om du flankar någon, om du överraskar dem, om du attackerar från en högre position, om din motståndare ligger ner, etc.

              Om din grupp inte använder Övertag så kommer Fint vara extremt kraftfull, men om gruppen konsekvent överraskar, bakhåller, fäller, och samarbetar mot sina fiender så kommer det inte sticka ut om en karaktär konsekvent får övertag på varje attack.

              Om du vill ha något som är riktigt crazy så är det dock Fint + Lönnstöt och Tvillingattack.

              Kommentera


              • Wait wait what?? Kör ni att fint UTÖVER effekterna som anges på N/G/M DESSUTOM ger +2 anfall och +1T4 skada? Kom igen, så kan det väl inte vara menat? Det är den överlägset bästa förmågan med en faktor 100 om det vore så. Så obalanserat är inte ens symbaroum.

                De skrivna fiender som har fint, tex i häxhammaren, har väl inte automatiskt det inskrivet i sina stats, har de +2 anfall och +2 skada?

                Kommentera


                • Ursprungligen skrivet av Platon Visa inlägg
                  Wait wait what?? Kör ni att fint UTÖVER effekterna som anges på N/G/M DESSUTOM ger +2 anfall och +1T4 skada? Kom igen, så kan det väl inte vara menat? Det är den överlägset bästa förmågan med en faktor 100 om det vore så. Så obalanserat är inte ens symbaroum.

                  De skrivna fiender som har fint, tex i häxhammaren, har väl inte automatiskt det inskrivet i sina stats, har de +2 anfall och +2 skada?

                  Den här frågan togs nyligen upp på engelska forumet, här:
                  https://www.reddit.com/r/Symbaroum/c...eint_question/

                  Kelarmah är Mattias Johnsson om jag inte missminner mig så han borde ju veta men jag tycker att han låter lite osäker själv och hänvisar även till Mattias Lilja.

                  Vi har INTE kört Fint så och jag håller med om att den blir för bra om man inte ändrar något mer på den.

                  Den har heller inte skrivits ut så ordentligt i äventyren precis som du säger så jag misstänker att det är ganska förvirrat för Järnringen själva med.

                  Kommentera


                  • Övertag är väl egentligen inte jättesvårt att åstadkomma så länge man är i numerärt överläge och terrängen tillåter det. Jag har dock diskuterat lite med spelarna om just Fint då två av dem var tvungna att göra nya karaktärer efter veckans spelmöte (en av dem dog efter att blivit flankerad av svartalfskrigarna i Urrbukktur medan den andra slukades av det krypande mörkret). Vi tycker den blir lite väl optad och väljer att ta bort tillägget på att träffa och på skadan.

                    Men det är kul att höra hur andra gjort hur som helst. Gillar ju Symbaroum i många avseenden men just den röriga regeldelen i boken tycker jag försvårar för spelledaren. Någon som läst den engelska upplagan och vet om den är mer tydlig?

                    Kommentera


                    • @paal: hm..ja enligt den tråden så är det ju otvetydigt så att förmågan är tänkt att ge +2 i att träffa och + 1T4 i skada. Sedan är det osäkerhet rörande om det krävs ett vapen som har både kvaliteten Precist och Kort eller om det räcker med en av dessa kvaliteter.

                      Jaja. Det verkar ju svara på min tidigare fråga gällande den engelska översättningen. Inte tydligare verkar det som.

                      Kommentera


                      • Stångverkan, tvåhandsfiness och tvåhandskraft.

                        Tvåhandskraft höjer skadan till 1t12
                        Tvåhandsfiness ger tvåhandssvärd kvalité lång.
                        Stångverkan höjer tvåhandssvärdets skada ytterligare (+1?)

                        Sen börjar det roliga.
                        På gäsellnivvå av stångverkan och tvåhandsfiness så blir det helt galet!
                        Frislag på alla som kommer nära rp, med chans att trycka bort dom så de måste komma nära igen.
                        Varje närmande möts av ett frislag, 1t12+1 från stångverkan, samt att de kan tryckas bakåt med 1t6 som följd. Och detta mot ALLA fiender. På sin tur kan rp göra samma sak igen. Kliver in i närstrid och får frislag på alla fiender.

                        Tolkar jag kombinationen rätt? För isf är det en otroligt kraftfull kombination.

                        Kommentera


                        • Ursprungligen skrivet av Khal Visa inlägg

                          Tolkar jag kombinationen rätt? För isf är det en otroligt kraftfull kombination.
                          Ja. Välkommen till Symbaroum!

                          Kommentera


                          • Får mystiska krafter samma bonus som vapen i övertag? (+2 på att träffa och 1t4 extra skada)

                            Kommentera


                            • Ursprungligen skrivet av Samuel Visa inlägg
                              Får mystiska krafter samma bonus som vapen i övertag? (+2 på att träffa och 1t4 extra skada)
                              Vår grupp har bara applicerat Övertag på vanliga anfall. Alltså inte Aktiva förmågor som Yxkonstnärens stöt på Novis, till exempel. Med detta som grund har vi aldrig gett Övertag på mystiska krafter, eftersom de nästan alltid är Aktiva förmågor. Men jag vet att vissa ger övertag på sånt. Lite osäker på vad reglerna tycker.

                              Kommentera

                              Arbetar …
                              X