Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Frågor om Förmågor

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Hans E Magnusson, Idag, 08.07
10 responses
126 visningar
0 gillar
anth
av anth
 
Skapad av PAX, Idag, 10.32
5 responses
48 visningar
0 gillar
anth
av anth
 
Skapad av Aesmondih, 10 October 2017, 16.05
2 responses
55 visningar
0 gillar
da_bohz
av da_bohz
 
Skapad av Max Raven, 13 October 2017, 12.44
4 responses
89 visningar
0 gillar
anth
av anth
 
Skapad av Bifur, 09 November 2017, 21.50
158 responses
6.378 visningar
1 gillar
Bifur
av Bifur
 
Skapad av Khal, Idag, 07.56
2 responses
58 visningar
0 gillar
Khal
av Khal
 
Skapad av Pansarsvinet, 15 November 2017, 16.06
1 response
115 visningar
0 gillar
PowerNap  
Skapad av Henke, 11 November 2017, 18.49
6 responses
214 visningar
0 gillar
Henke
av Henke
 
Skapad av Björn Wärmedal, Igår, 20.44
3 responses
71 visningar
3 gillar
Ymir
av Ymir
 
Skapad av krank, 13 November 2017, 06.07
13 responses
196 visningar
0 gillar
Mundo
av Mundo
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Frågor om Förmågor

    Startar en tråd där alla frågor om förmågor är välkommna. Räknar iskallt med att inom en timme få ett officiellt svar (-:


    I Det förlovade landet har den färdiga rollpersonen Kvarek förmågan Defensiv taktik. Kan det vara så att den återfinns i reglerna under namnet Livvakt?

  • #2
    Det är som du noterat ett felaktigt namn, Livvakt är en lämplig ersättare.

    /M

    Kommentera


    • #3
      Tack för ett mycket snabbt svar, en timme var tydligen väl tilltaget!

      Kommentera


      • #4
        Hur blir det om man kombinerar två förmågor som båda ökar ett vapens tärning? som t.ex. stångverkan och sköldkamp, som båda ger vapnet en högre tärning. Stackar dessa så man får 1T12 på spjut, eller ska man bara använda en av dem?

        Har spjut bytt namn till pik? Det står att man kan börja med ett spjut om man har stångverkan, men spjut står inte med bland vapnen. Jag förstår ju att det är ett vapen med kvaliteten lång, men det känns udda att det inte nämns bland vapnen alls.

        Kommentera


        • #5
          De två ska inte gå att kombinera, det är otydligt att så är fallet. Endast en förmåga som ökar skadetärningen ett steg för en viss typ av vapen ska användas i taget. Noterar detta för framtida errata!

          Spjut är standardvapnet i kategorin Långa vapen, och har inte speciella kvaliteter utöver Långt, det har Hillebard och Pik. När du läser beskrivningen av långa vapen på s 149 så avslutas den med "Exempel på långa vapen är spjut och stav." Eftersom dessa inte har några fler kvaliteter än Långt så omnämns de inte särskilt utöver det.
          Last edited by Lilja; 16 August 2014, 17.58.

          Kommentera


          • CapnZapp
            CapnZapp kommenterade
            Ändrar en kommentar
            "Eftersom dessa inte har några fler kvaliteter än Långt så omnämns de inte särskilt utöver det."

            Vill tillägga att det gäller priset med. Alltså att jag tolkar tabellen som att alla "standardexempel" följer den fetställda stat-raden. Exempelvis för Enhandsvapen: hammare, kroksabel, svärd och yxa gör alla T8 i skada och kostar 5 daler styck.

        • #6
          Vad händer när samma magiska effekt påverkar en viss person två gånger samtidigt?

          I de flesta spel har "dubbel magi" ingen dubbel effekt. Å andra sidan är Symbaroum såpass enkelt alternativt annorlunda att en sådan regel skulle kunna anses alltför komplex för sin nytta...

          Tänk situationen när min ordensmagiker som bara har en kraft (säg Förvirring) slåss mot en ensam jättebest och vill vara säker på att den förblir Förvirrad. Vad händer när jag kastar samma kraft två rundor på raken? (Vi förutsätter att jag lyckas med alla slag för exemplets skull)

          a) Besten blir dubbelt förvirrad, alltså att även när den lyckas bli av med ena kastningen, påverkas den fortfarande av den andra. Man håller reda på varje effekt separat även om det är samma kraft från samma rollperson mot samma fiende.
          b) Andra kastningen ersätter den första. Man kan bara vara påverkad av en effekt en gång.
          c) Såfort besten lyckas sluta vara Förvirrad gäller det samtliga kastningar. Således kan jag kasta kraften flera gånger, men det är meningslöst.

          Om vi är två magiker, bägge med Förvirring, utgår jag från att vi bägge kan förvirra jättebesten separat, alltså a)

          Det får mig att gissa att a) även gäller för en och samma magiker, eftersom det kräver minst antal regler och specialfall.

          Kommentera


          • Lilja
            Lilja kommenterade
            Ändrar en kommentar
            Jag skulle ersätta den andra med den första, annars blir det knepigt att hålla reda på.

        • #7
          Ursprungligen skrivet av Lilja Visa inlägg
          Endast en förmåga som är passivt ökar skadan på vapen ska användas i taget.
          Men Gesällnivån på Järnnäve då?

          Den förmågan är listad som "passiv", antagligen för att den ger bonusskada på alla attacker. Ska den inte fungera ihop med Novisförmågan av Naturlig Krigare, Sköldkamp eller Stångverkan?

          Vore det inte bättre att säga att två olika förmågor som bägge ökar skadan i "steg" (ökar vapentärningen) generellt inte kan kombineras?

          Eller, kanske enklare, att specificera att Sköldkamp förutsätter just enhandsvapen eller korta vapen (så som står i exemplet). Alltså just dessa kategorier av vapen: "enhandsvapen", inte "ett vapen du håller med en hand" (som spjut och bastardsvärd).

          Eller så diskuterar vi först på vilket sätt det verkligen blir så överväldigande överbra att använda spjut + sköld...? Jag menar, Brad Pitt från Troja blir ju ledsen...

          Kommentera


          • Lilja
            Lilja kommenterade
            Ändrar en kommentar
            Korrekt, det avser förmågor som ökar en viss typ av vapens skada en nivå som inte är asedda att vara stapelbara. Järnnäve är precis tvärt om, dess poäng på gesällnivå är ju att öka skadan på alla närstridsattacker. Tack för hjälpen med klargörandet!

        • #8
          Mästarnivån av Förhäxa: hur hanteras timingen av skadan visavi regeln för Koncentration? Och allmänt: kan man avbryta sina egna effekter? kan man frivilligt välja lägre effektnivåer av krafter?

          Som exempel, en situation tagen från min testkörning av Lovade Landet: Den stygge riddaren kastar förhäxa på mästarnivån på svartalfshäxan. Svartalvshäxan har i sin tur novisgraden av Bända Vilja.

          När det blir vår hjältes tur väljer han bryta mot förhäxningen i hopp om att lyckas bända styggelsens vilja och kraftigt förbättra oddsen. Han tar då 1T6 skada.

          Tar han skadan före eller efter sin handling? (Svaret "i sin handling" må vara naturligt med är inte precist nog. Tar han skadan först, och om han fortfarande står på benen kan kasta magi obehindrat? Eller kastar han sin magi obehindrat för att därefter ta skada, och slå för ev. koncentration etc?)

          Säg att häxan överlever skadan utan problem (säg exempelvis det är en gesällhäxa som inte bryr sig om kocentration för sin kraft), och anta vidare dessutom han får in sin kraft på styggelsen. Då vill han beordra riddaren att "släppa" sin förhäxa.

          Kan man frivilligt släppa en effekt? Eller måste effekten fortskrida tills den tar slut på de sätt spelet föreskriver?
          (Notera jag inte frågar om man kan tvinga någon släppa en effekt - jag utgår från att går det frivilligt går det med tvång)

          Vid det här laget undrar du säkert samma sak som jag. Vore det inte bättre för Herr Stygg kasta gesällnivåns effekt istället?

          Får man välja att använda en förmåga på lägre grad än man har?
          (Jag kanske ska fråga om avsikten verkligen är att Mästar-Förhäxa inte längre framtvingar dubbla slag för att lyckas; eller om den biten kanske försvann eller ansågs överflödig. Det tycker jag definitivt inte den är. Mästarnivån hindrar ju inte en hjälte från att nobelt offra sig så som gesällnivån gör)



          Vad hade hänt om vi spelat vid ditt bord, Lilja? :)

          Kommentera


          • #9
            Ursprungligen skrivet av Lilja Visa inlägg
            Jag skulle ersätta den andra med den första, annars blir det knepigt att hålla reda på.
            Ok, så det fungerar som i många andra spel. Men gäller det bara när effekterna kommer från samma rollperson, eller även om två rollpersoner kastar samma kraft på ett visst monster?

            Om först Abe och sedan Bea bägge kastar Förhäxa på mig, ersätts Abes effekt av Beas (så att Bea i praktiken dispellar Abes effekt)?

            Eller är bägge effekter i spel och jag måste bli fri från bägge två innan jag kan agera fritt igen?

            Kommentera


            • #10
              Ledade vapen såsom Stridsgissel framstår som strikt bättre än standardvapen; alltså att "Ledat" är en enbart positiv kvalitet. Medför inte "Ledat" en högre risk för fummel, och isåfall på vilket sätt?

              Och så en direkt regelfråga från diskussionstråden om Bjäran och andra medhjälpare:
              Ett Skyddshelgon (se ritual sid 145) har "ljusgissel" som vapen. Har ett "ljusgissel" kvaliteten "ledat"? (Om inte, varför gavs skyddshelgonet då ett vapen med "gissel" i namnet?)

              Kommentera


              • Templar
                Templar kommenterade
                Ändrar en kommentar
                Ett sådant vapen bör vara lättare procentuellt att fumla med håller med. I Drakar expert gamla var "ledat vapen" (stridsgissel) ett slag på 19 och 20 (10%) alltid fummel i stället för bara 20. Slag på 18 var ett risk för fummel. Skall testa detta.

            • #11
              Stryparkonst är nog en av min grupps favoritförmågor, eftersom att den lägger till ett nytt sätt för dem att slåss. Fömågan kan användas i övertag, alltså kan den användas när man flankar någon - eller?

              Spelaren i vår grupp som har Stryparkonst har också Tvillingattack. Senaste gången vi spelade ströp han en fiende samtidigt som han slogs med kniv mot två andra fiender. Detta känns rimligt eftersom att han har båda förmågrona, men jag skulle antagligen tillåta det annars också. Det har pågått en del diskussioner om "dubblestrypning" men det känns som att det är lite väl gonzo.

              De två senare nivåerna av förmågan känns dock lite underväldigande, för mig känns det mest som att man sprutar ett gift på fienden. Hade varit roligt med någon uppdatering/alternativ av det. Även om stryparsporer känns som en väldigt Symbaroums grej tycker jag att alla borde kunna använda den och att det inte är den enda effekten av att bli bättre på att strypas.

              Min variant skulle vara: Gesäll - stryparen får slå två T6or och välja den bästa. Mästare - Stryparen får slå om sitt slag mot listig.

              Att det är just Listig<-Listig som används har lett till en del komiska situationer där stryparen tvekar inför att tex. anfalla akademiker och liknande listiga figurer eftersom att han inte har något övertag mot dem. Maror och andra vilddjur slår sig dock ganska slätt mot den listige stryparen.

              Kommentera


              • #12
                Ursprungligen skrivet av mo. Visa inlägg
                Stryparkonst är nog en av min grupps favoritförmågor, eftersom att den lägger till ett nytt sätt för dem att slåss. Fömågan kan användas i övertag, alltså kan den användas när man flankar någon - eller?
                "Om två personer flankerar fienden får bägge övertag mot målet." - sid 161

                Notera att förmågan är i mitt tycke vagt definierad: "Stryparnovisen kan anfalla från övertag..." (sid 122) Jag skulle skrivit "Om stryparnovisen anfaller från övertag..." för att jag anser "du kan" inte är tillräckligt specifikt såsom "du måste" är - och jag anser stryparkonst inte ska fungera utan övertag.
                Spelaren i vår grupp som har Stryparkonst har också Tvillingattack. Senaste gången vi spelade ströp han en fiende samtidigt som han slogs med kniv mot två andra fiender. Detta känns rimligt eftersom att han har båda förmågrona, men jag skulle antagligen tillåta det annars också. Det har pågått en del diskussioner om "dubblestrypning" men det känns som att det är lite väl gonzo.
                Ok. Själv hade jag inte godkänt den kombon - tvillingattack specificerar ett vapen i varje hand, och för mig håller du en stryparsnara i bägge händer.

                Men stryparsnaran är inget definierat vapen, så jag säger inte att jag har mer rätt än du. Faktum är att om du och dina spelare alla är nöjda har du per definition gjort rätt :)

                De två senare nivåerna av förmågan känns dock lite underväldigande, för mig känns det mest som att man sprutar ett gift på fienden. Hade varit roligt med någon uppdatering/alternativ av det. Även om stryparsporer känns som en väldigt Symbaroums grej tycker jag att alla borde kunna använda den och att det inte är den enda effekten av att bli bättre på att strypas.
                Fler nivåer av Stryparkonst gör dig inte bättre på själva strypningen, det är riktigt. Stryparkonst är en beteckning på en stridsteknik som både innefattar garottering OCH giftsporer.

                Så ta inte fler nivåer om du bara är intresserad av den rent mekaniska strypningen :)

                Att lägga till fler nivåer som gör en redan bra manöver bättre är vanskligt. Jag skulle tolka det faktum att högre nivåer blandar in sporer som något avsiktligt från Järnringens sida, dvs att det inte är ett misstag att man inte kan bli bättre på strypsnara.

                Eller, det kan man ju - du har ju själv godkänt att tvillingattack kan användas tillsammans med Stryparkonst!


                Min variant skulle vara: Gesäll - stryparen får slå två T6or och välja den bästa. Mästare - Stryparen får slå om sitt slag mot listig.
                Som alternativ ser det inte obalanserat ut. Kanske det isåfall är enklast att helt splitta de bägge förmågorna, dvs en förmåga för rent mekanisk stryparkonst (med tre nivåer) och en annan för sporerna, då med en alldeles ny novisnivå...?

                Att det är just Listig<-Listig som används har lett till en del komiska situationer där stryparen tvekar inför att tex. anfalla akademiker och liknande listiga figurer eftersom att han inte har något övertag mot dem. Maror och andra vilddjur slår sig dock ganska slätt mot den listige stryparen.
                Listig är nog tänkt som något även illistiga skuggfigurer och vissa djur ska kunna ha högt i...

                Men tyvärr är ju vad du säger en konsekvens av Järnringens underliga val att låta alla varelser ha exakt samma rad med värden; det är ju få varelser som kan prioritera ett högt Listig. De flesta varelser sätter ju grovt räknat sitt 15-värde antingen på Stark eller Kvick...

                Kommentera


                • mo.
                  mo. kommenterade
                  Ändrar en kommentar
                  Gillar idén att ha två förmågor; Sporstrypare och Stryparkonst! Novisnivån i Sporstrypare kan vara att man ingå en symbios med stryparsporerna så att de sprider sig från ens kropp, i alla fall jag skulle trycka att det var passande. Sen kan man köpa dem också, plockade från skogens djup.

              • #13
                Ursprungligen skrivet av CapnZapp Visa inlägg
                Men stryparsnaran är inget definierat vapen, så jag säger inte att jag har mer rätt än du. Faktum är att om du och dina spelare alla är nöjda har du per definition gjort rätt :)
                Ett bra sätt att se om spelarna verkligen är nöjda med den regelmekaniken i världen är att skicka fram en del SLP:er som kör samma grej på dem. Ofta surnar de själva på sådana überkombos då och välkomnar kommande inskränkningar.


                Kommentera


                • #14
                  En kort undran om sköldkamp. En spelare nådde nyss gesällnivån i denna förmåga och det uppstod lite förvirring hur texten egentligen ska tolkas.

                  Alt 1: Efter varje lyckad vapenattack gör man automatiskt en sköldstöt och 1T4 läggs till vapenskadan samt fienden faller omkull om man lyckas med Stark modifierat av Stark.

                  Alt 2: Efter varje lyckad vapenattack får man slå Träffsäker för att träffa med en separat sköldstöt som gör 1T4 samt fienden faller omkull om man lyckas med Stark modifierat av Stark.

                  Alt 3: Efter varje lyckad vapenattack får man göra en sköldstöt om man lyckas med Stark modifierat av Stark. Denna gör 1T4 i separat skada samt fienden faller omkull.

                  Alt 4: Efter varje lyckad vapenattack får man göra en sköldstöt om man lyckas med Stark modifierat av Stark. Denna gör 1T4 som läggs till vapenskadan samt fienden faller omkull.

                  Vilket är rätt?
                  Jag lutar åt alt. 3, men är inte helt säker.

                  Kommentera


                  • Lilja
                    Lilja kommenterade
                    Ändrar en kommentar
                    Det är alt 2 som är korrekt, efter en lyckad attack med vapnet får man slå en separat attack med skölden. den attacken gör 1t4 i skada och fienden riskerar att falla omkull [Stark - Stark].
                    Detta kunde uttryckas tydligare, jag lägger det till den kommande erratan.
                    Last edited by Lilja; 27 October 2014, 07.57.

                • #15
                  Ursprungligen skrivet av Paal Visa inlägg
                  En kort undran om sköldkamp. En spelare nådde nyss gesällnivån i denna förmåga och det uppstod lite förvirring hur texten egentligen ska tolkas.

                  Alt 1: Efter varje lyckad vapenattack gör man automatiskt en sköldstöt och 1T4 läggs till vapenskadan samt fienden faller omkull om man lyckas med Stark modifierat av Stark.

                  Alt 2: Efter varje lyckad vapenattack får man slå Träffsäker för att träffa med en separat sköldstöt som gör 1T4 samt fienden faller omkull om man lyckas med Stark modifierat av Stark.

                  Alt 3: Efter varje lyckad vapenattack får man göra en sköldstöt om man lyckas med Stark modifierat av Stark. Denna gör 1T4 i separat skada samt fienden faller omkull.

                  Alt 4: Efter varje lyckad vapenattack får man göra en sköldstöt om man lyckas med Stark modifierat av Stark. Denna gör 1T4 som läggs till vapenskadan samt fienden faller omkull.

                  Vilket är rätt?
                  Jag lutar åt alt. 3, men är inte helt säker.
                  Mja, det enda som står är... det enda vi har att rätta oss efter :)

                  Det står ingenting om att vapenskadan ökar. Sköldstöten bör vara en separat stöt baserat dels på hur jag tänker mig scenariot dels på texten "följa upp" varje lyckat vapenangrepp. Att lägga på 1T4 är mycket kraftfullare (mot bepansrade mål, som nästan alla är i Symbaroum) så den slutsatsen vill jag inte dra utan uttryckligt stöd ifrån reglerna. Mot bepansrade mål kommer skadan vara försumbar; Sköldstötens stora attraktion är att kunna slå omkull fienden för att skapa Övertag.

                  Hade man behövt slå separat träffslag hade jag förväntat mig att det skulle stå utskrivet. Ditt alternativ 2 känns då betydligt mer sannolikt än 3 resp 4, vilket jag baserar på att inget sägs om någon alternativ träffmekanik, men jag lutar alltså åt att meningen är att sköldstöten är tänkt lyckas automatiskt baserat på hur jag gissar Järnringen tänkt och skrivit här.

                  Detta sammantaget ger följande svar:

                  Alt 1b: Efter varje lyckad vapenattack gör man automatiskt en sköldstöt. En sköldstöt räknas som en separat attack som automatiskt lyckas. Skadan är 1T4 samt att lyckas man med Stark modifierat av Stark slår man dessutom omkull fienden.

                  Om detta är korrekt kan bara Järnringen säga...
                  Last edited by CapnZapp; 23 October 2014, 17.14.

                  Kommentera

                  Arbetar …
                  X