Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Binda artefakter

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Vicotnik, 29 July 2018, 00.00
36 responses
651 visningar
3 gillar
Rymdhamster  
Skapad av RedMoon, 11 August 2018, 16.15
4 responses
93 visningar
1 gillar
RedMoon
av RedMoon
 
Skapad av Spitfire, Idag, 13.18
2 responses
27 visningar
2 gillar
zonk
av zonk
 
Skapad av Platon, Igår, 21.25
4 responses
126 visningar
0 gillar
Rangertheman  
Skapad av skraku, 12 August 2018, 14.01
23 responses
775 visningar
1 gillar
LordXaras  
Skapad av Khan, 10 January 2018, 11.51
143 responses
5.461 visningar
14 gillar
shirian
av shirian
 
Skapad av Paco, Igår, 20.55
1 response
106 visningar
1 gillar
Arfert
av Arfert
 
Skapad av krank, 06 August 2018, 10.51
3 responses
150 visningar
0 gillar
Krille
av Krille
 
Skapad av Äventyr, 16 January 2018, 22.32
23 responses
1.589 visningar
7 gillar
Grisodlar'n  
Skapad av krank, Igår, 13.38
0 responses
21 visningar
0 gillar
krank
av krank
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Binda artefakter

    Hej.

    Jag är kluven med det här med att binda artefakter. Har tills nu spelat med att man måste ta permanent korruption då 1 erf är väldigt billigt och för att göra det mer till en uppoffring. Men har samtidigt känt att det kanske är väl högt pris. Hur gör ni? Ska man ha begränsning på hur många artefakter man kan binda till sig eller öka kostnaden på erf till 5 eller 10 så det motsvarar en förmåga/fördel?

  • #2
    Jag har haft liknande problem. Men mest i form av att hålla artefakter till något sällsynt och värdefullt. Ganska fort får man väldigt många artefakter om man kör de officiella äventyren. Särskilt sedan mystiska egenskaper på föremål har dykt upp så tycker jag personligen att artefakter generellt är ganska dåliga. Många gånger gör tex mystiska egenskaper mer skada för mindre korruption än vad en artefakt gör.

    Personligen löste jag det genom att sluta använda artefakter och byta ut dom till föremål med mystiska egenskaper. Dom artefakter jag ville ha kvar tog jag istället och gjorde fruktansvärt mycket... mer av. Mer korruption, mer kraft. Jag ville få det som att det verkligen skulle vara ett svårt val och en frestelse att använda dom.

    Exempelvis gjorde jag om Själabane (tror den heter så, från Kopparkronan). Fluffet är det samma. Men nu fungerar den så här istället:
    Passiv förmåga: När man utdelar det dödande hugget på en kulturvarelse så kan man välja att stjäla själen från kulturvarelsen. Detta medför att man ökar sin totala Tålighet med 1 permanent.
    Kostnad: 1t8 Korruption.
    Passiv förmåga: Skulle personen som bundit artefakten till sig dö så kommer den genast att återuppstå som en Vandöd. Slå Viljestark. Lyckas slaget så behåller spelaren kontrollen över sin karaktär. Annars så räknas man som genomkorrumperad och är nu en fiende. (Som antagligen har grymt mycket Tålighet)
    Utöver detta hade vapnet: Balanserad, Precis och Förbannad (tror dom heter så)

    Kommentera


    • #3
      Ja det är ett smart sätt att göra det. Har tankar kring att göra något åt det hållet.
      Mer mästersmiden och lägre artefakter och få men väldigt mäktiga högre artefakter.

      Kommentera


      • #4
        Men låter du dom binda med erf?

        Kommentera


        • #5
          Jo. Jag ger dom alltid jämna 10-tal erf. Vilket gör att binder dom den till sig med erf så kommer dom inte ha råd med en ny eller nästa nivå av en förmåga. Så då väljer dom alltid korruptionen ;)

          Kommentera


          • #6
            Smart. Jag tänker att dom kommer få betala högt med erf den dagen de försöker rena sig genom att tvingas genomgå en ritual. Då kan man välja att gå den mörka eller den ljusa vägen med sina för och nackdelar. För ska man vara regelriktig kan man ju tex bli novis i teurgi och sedan ritualist för att kunna rena sig i elden. Då är vägen till rening 20 erf men också utmaningen i att bli insläppt i Prios skola. :)

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen skrivet av Styrman Visa inlägg
              Smart. Jag tänker att dom kommer få betala högt med erf den dagen de försöker rena sig genom att tvingas genomgå en ritual. Då kan man välja att gå den mörka eller den ljusa vägen med sina för och nackdelar. För ska man vara regelriktig kan man ju tex bli novis i teurgi och sedan ritualist för att kunna rena sig i elden. Då är vägen till rening 20 erf men också utmaningen i att bli insläppt i Prios skola. :)
              Problemet är väl just det, det är väl i princip bara möjligt för de som är teurger i Prios kyrka att lära sig dom där renande ritualerna. Du kan så klart införa egna renande ritualer, men då rubbar du balansen rätt mycket i den officiella världen. I varje fall min tolkning är att korruptionen är något som driver människor mot desperationens brant samtidigt som dom få som kan rena korruptionen tenderar att vara stenhårda fundamentalister som trots sin totala brist på korruption inte framstår som mycket trevligare än baksluga och makthungriga kult- och sektledare. Det försvinner lite om det är möjligt för äventyrare med flera att rena sig för att kunna nyttja diverse magiska artefakter dom kommer över.

              Hur som helst, för egen del har jag kört med att man bara kan binda artefakter till sig för korruption. Men jag har funderat på om man kan ge spelarna ett litet fönster att binda artefakter till sig via erfarenhet. En tanke jag haft är att kanske koppla möjligheten att binda artefakter till sig via förmågan lärd. Kanske att det kunde funka lite som ritualist, en novis kan binda en artefakt till sig för en viss erf-kostnad, en gesäll ytterligare två och en mäster ytterligare tre. Vad gäller vilken erf-kostnad som ska gälla är jag lite kluven, men en kostnad kring 10-20 erf känns rimlig. Min tanke är att för den som inte vill korrumpera sig ska det vara svårt att bruka gamla artefakter, korruptionen ska vara det pris man får betala får att ta del av forna Symbaroum makt och prakt.

              Vad gäller lägre artefakter så ja, dom är tämligen bra. Jag har dock valt att låta dom vara ganska ovanliga och precis som en del andra i tråden varit inne på tenderar jag att i varje fall låta mina egna artefakter vara mäktigare. För att balansera det lite gran har jag dock valt att göra så att det kostar 1T4 temporär korruption att aktivera ett vapen med en mystisk kvalitet.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen skrivet av Falck Visa inlägg
                Problemet är väl just det, det är väl i princip bara möjligt för de som är teurger i Prios kyrka att lära sig dom där renande ritualerna. Du kan så klart införa egna renande ritualer, men då rubbar du balansen rätt mycket i den officiella världen.
                Trollkarlar har ju Själsten och Häxor har Blodsband som renande riter. Dessutom är det ju rent regelmässigt inget som stoppar vilken mystiker som helst att lära sig olika renande ritualer för att sedan använda dem för att bli av med den permanenta korruptionen detta åsamkar.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen skrivet av LordXaras Visa inlägg
                  Trollkarlar har ju Själsten och Häxor har Blodsband som renande riter. Dessutom är det ju rent regelmässigt inget som stoppar vilken mystiker som helst att lära sig olika renande ritualer för att sedan använda dem för att bli av med den permanenta korruptionen detta åsamkar.
                  Fast själsten och blodsband renar ju inte, den ökar snarare mängden korruption som någon kan stå emot innan det är klippt. Själtsten t.ex. slår ju förr eller senare tillbaka mot sin herre när den inte längre kan bära mer svärta och blodsband kan ju resultera i en styggelse. Renande eld däremot bränner som jag förstått det bort den permanenta korruptionen. Iofs med en tillåtande spelledare och smarta spelare kan man ju "farma" färdigheterna så att dom i praktiken bara blir omständigare och mer riskfyllda varianter på teurgernas brännande.
                  Nej inte regeltekniskt, men praktiskt är det svårare. Särskilt teurgerna lär ju knappast dela med sig av sina ritualer till andra än de som har valt just teurgi och då är man tillbaka på ruta ett, d.v.s. funkar mest för teurger av olika slag. Det är så klart en fråga om hur generös man är som spelledare också givetvis varför jag lämnar det fullt öppet att jag är lite väl snål ;)

                  Kommentera


                  • #10
                    Hur gör ni med lägre artefakter?
                    Behöver de bindas till RP för samma kostnad som andra artefakter? Alltså permanent korruption eller xp?

                    Kommentera


                    • #11
                      Ursprungligen skrivet av Bheon Visa inlägg
                      Hur gör ni med lägre artefakter?
                      Behöver de bindas till RP för samma kostnad som andra artefakter? Alltså permanent korruption eller xp?
                      Nej lägre artefakter binds ej.

                      Kommentera

                      Arbetar …
                      X